Canyon
Rij je groter dan 28 achter dan moet je een lange kooi plaatsen.
Rijdt absoluut niet fijn.
Je kiest dan snel voor een -32 cassette, onderlinge verschillen zijn te groot.
(vriend van me heeft zo de Dolomitie gereden, eenmaal in NL meteen de lange kooi er weer af)
Voor 52/34
Ik heb afgelopen jaar de 36 vervangen door een 34 toen ik naar de Pyreneen ben gegaan.
Super!!!
De 52 vervangen naar 50 is onzin. Als je voor lichter wilt, schakel je naar het binnenblad.
Heb met de 52/34 ondertussen een x-1000 km gereden en nooit ook maar 1 probleempje gehad.
Schakelt feilloos.
En een 34-28 is voor velen ruim voldoende, zowel in de Alpen, Pyreneeen, Dolomieten als in Limburg en Vlaanderen.
Succes
Rijdt absoluut niet fijn.
Je kiest dan snel voor een -32 cassette, onderlinge verschillen zijn te groot.
(vriend van me heeft zo de Dolomitie gereden, eenmaal in NL meteen de lange kooi er weer af)
Voor 52/34
Ik heb afgelopen jaar de 36 vervangen door een 34 toen ik naar de Pyreneen ben gegaan.
Super!!!
De 52 vervangen naar 50 is onzin. Als je voor lichter wilt, schakel je naar het binnenblad.
Heb met de 52/34 ondertussen een x-1000 km gereden en nooit ook maar 1 probleempje gehad.
Schakelt feilloos.
En een 34-28 is voor velen ruim voldoende, zowel in de Alpen, Pyreneeen, Dolomieten als in Limburg en Vlaanderen.
Succes
10sp cassette 12-30 met korte kooi Shimano achterderailleur gaat prima. Was daarom benieuwd of 11-32 (11sp) met korte kooi achterderailleur ook goed gaat.
Goedkoopste (door shimano geautoriseerde) oplossing lijkt 11-32 cassette met lange kooi achterderailleur: 36/32= 1.12 ratio
Goedkoopste (door shimano geautoriseerde) oplossing lijkt 11-32 cassette met lange kooi achterderailleur: 36/32= 1.12 ratio
klinkt goed (ook goedkoopste oplossing), zie ook de reacties op dat weight weenies topic.mugman schreef:Rij je groter dan 28 achter dan moet je een lange kooi plaatsen.
Rijdt absoluut niet fijn.
Je kiest dan snel voor een -32 cassette, onderlinge verschillen zijn te groot.
(vriend van me heeft zo de Dolomitie gereden, eenmaal in NL meteen de lange kooi er weer af)
Voor 52/34
Ik heb afgelopen jaar de 36 vervangen door een 34 toen ik naar de Pyreneen ben gegaan.
Super!!!
De 52 vervangen naar 50 is onzin. Als je voor lichter wilt, schakel je naar het binnenblad.
Heb met de 52/34 ondertussen een x-1000 km gereden en nooit ook maar 1 probleempje gehad.
Schakelt feilloos.
En een 34-28 is voor velen ruim voldoende, zowel in de Alpen, Pyreneeen, Dolomieten als in Limburg en Vlaanderen.
Succes
Maar mocht het misgaan (chainsuck) dan zal de garantie bij Canyon vast vervallen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Niemand rijdt serieus in het veld met een 36-52 crank. Buitenblad is hooguit een 46.BAMCAN schreef:Als cyclocrossers (op slechte ondergrond) goed met een 52/36 kunnen schakelen, mag je dan concluderen dat een wegrenner (op asfalt) goed met een 52/34 kan schakelen?Hartox schreef: Nee, omdat de kans bestaat dat de ketting tussen de bladen valt. Een chain catcher is er alleen voor dat de ketting niet verder naar binnen kan vallen ten opzichte van je binnenblad.
andere combinatie: 46/36 met 11-32 cassette, zou dat ook kunnen met korte kooi achterderailleur?
Of je 34-52 kunt schakelen is één ding, hoe het rijdt is het tweede. Hoe minder overlap je hebt des te meer je heen-en-weer aan het schakelen bent. Ik zou dan eerder investeren in een 50 buitenblad er bij, 50x11 is toch groot genoeg.
Geen probleem, mugman neemt deze over, zo te lezenBAMCAN schreef:klinkt goed (ook goedkoopste oplossing), zie ook de reacties op dat weight weenies topic.mugman schreef: Voor 52/34
Ik heb afgelopen jaar de 36 vervangen door een 34 toen ik naar de Pyreneen ben gegaan.
Super!!!
Maar mocht het misgaan (chainsuck) dan zal de garantie bij Canyon vast vervallen.
klopt vergissing, de meeste offroad inflites worden met 46/36 geleverdamclassic-fan schreef: Niemand rijdt serieus in het veld met een 36-52 crank. Buitenblad is hooguit een 46.
Goedkoopste inflite wordt met 52/36 geleverd, maar is idd gepositioneerd als een weg/winterfiets.
Jammer dat die buitenbladen zo duur zijn, 105 euro voor een 50t buitenblad, tegen 20euro voor een 34t binnenblad, samen 125euro, ratio 34/28=1.21
Iets duurder en meer gedoe is 50euro voor GS achterderailleur; 53euro voor 11-32 cassette en 30euro voor ketting, samen 136euro, ratio 36/32=1.12
11 speed 110 BCD 50t? die is echt wel goedkoper te vinden, origineel 105(5800) = 70 euro bij Mantel ( eerste/enige zoekpoging), voor 110 € heb je daar de complete 105 5800 50/34 crank ( dus incl 50t en 34t bladen, en makkelijk wisselen ? )BAMCAN schreef:Jammer dat die buitenbladen zo duur zijn, 105 euro voor een 50t buitenblad
lange kooi achterderailleur 105 = 46euroted038 schreef:11 speed 110 BCD 50t? die is echt wel goedkoper te vinden, origineel 105(5800) = 70 euro bij Mantel ( eerste/enige zoekpoging), voor 110 € heb je daar de complete 105 5800 50/34 crank ( dus incl 50t en 34t bladen, en makkelijk wisselen ? )BAMCAN schreef:Jammer dat die buitenbladen zo duur zijn, 105 euro voor een 50t buitenblad
11-32 cassette 105 = 37 euro
ketting 11sp 105 = 22 euro
totaal 105 euro
ietsje goedkoper, meer gedoe, betere ratio
bij lange cyclo's bij de laatste beklimming met kramp in de benen, is het vaak wensen om een tandje lichter.BAMCAN schreef:lange kooi achterderailleur 105 = 46euroted038 schreef:11 speed 110 BCD 50t? die is echt wel goedkoper te vinden, origineel 105(5800) = 70 euro bij Mantel ( eerste/enige zoekpoging), voor 110 € heb je daar de complete 105 5800 50/34 crank ( dus incl 50t en 34t bladen, en makkelijk wisselen ? )BAMCAN schreef:Jammer dat die buitenbladen zo duur zijn, 105 euro voor een 50t buitenblad
11-32 cassette 105 = 37 euro
ketting 11sp 105 = 22 euro
totaal 105 euro
ietsje goedkoper, meer gedoe, betere ratio
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Naar mijn uiterst bescheiden mening : als je een cyclo rijdt maar een lichter verzet nodig hebt dan 34/28, dan stel je de zwaarste cyclo's misschien beter een jaartje uit en kies dit jaar voor minder zware cyclo's of een kleinere afstand ...BAMCAN schreef:bij lange cyclo's bij de laatste beklimming met kramp in de benen, is het vaak wensen om een tandje lichter.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Koop gewoon meteen een 50 en 39 bij, die verslijt je toch wel in een fiets leven en dan zit je niet te klooien.
De 50/34 in de bergjes en de 52/39 in de polder.
Ja en woon je dan in zuidlimburg verkoop je de 52 op MP
De 50/34 in de bergjes en de 52/39 in de polder.
Ja en woon je dan in zuidlimburg verkoop je de 52 op MP
Een 52 heeft in de polder geen enkele meerwaarde boven een 50. Het ziet er niet natuurlijk wel stoer uit.
Laatst gewijzigd door havana op 28 apr 2016 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.