als een fiets standaard met 52 geleverd wordt maakt dat verder niet uit en is dat nu eenmaal zo en verander je nu niets aan, maar in theorie heb je gelijk.havana schreef:Een 52 heeft in de polder geen enkele meerwaarde boven een 50. Het ziet er niet natuurlijke wel stoer uit.
Canyon
Als je 7 mei a.s. iemand met een rohloff fiets de stockeu op ziet fietsen.........LittleWhiteDog schreef:Naar mijn uiterst bescheiden mening : als je een cyclo rijdt maar een lichter verzet nodig hebt dan 34/28, dan stel je de zwaarste cyclo's misschien beter een jaartje uit en kies dit jaar voor minder zware cyclo's of een kleinere afstand ...BAMCAN schreef:bij lange cyclo's bij de laatste beklimming met kramp in de benen, is het vaak wensen om een tandje lichter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Die snap ik niet helemaal?BAMCAN schreef:Als je 7 mei a.s. iemand met een rohloff fiets de stockeu op ziet fietsen.........LittleWhiteDog schreef:Naar mijn uiterst bescheiden mening : als je een cyclo rijdt maar een lichter verzet nodig hebt dan 34/28, dan stel je de zwaarste cyclo's misschien beter een jaartje uit en kies dit jaar voor minder zware cyclo's of een kleinere afstand ...BAMCAN schreef:bij lange cyclo's bij de laatste beklimming met kramp in de benen, is het vaak wensen om een tandje lichter.
Misschien als je heel snel kan fietsen of vaak in een groep rijdt. Of als je een zeer lage trapfrequentie hebt. Maar bij mij niet. Als ik een rustige solo duurtraining wil doen tegen de wind in dan zal ik regelmatig naar de 34 moeten. En als de ketting op de 50 ligt, dan heb ik grote gaten in het verzet.Roaldinio schreef:Een 39 is ook onzin in de polder.... als je een 50 hebt ligt ie daar de hele tijd op. Kan je beter die 34 gewoon laten zitten voor wat het is. Als je dan eens in de bergen gaat rijden is ie nog vers!
Dat laatste is op te lossen door een kleinere cassette, maar dan zul je nog vaker vooraan moeten schakelen. En dat los je dan weer op door een 39. Een 39 is dus allesbehalve onzin in de polder.
Een compact met 50/34 is gewoon niet gemaakt voor in de polder. Je kunt er best mee fietsen, maar ideaal wordt het nooit. Pas als er een 12-speed setup zou komen zou ik eventueel overwegen om het hele jaar door met één configuratie te gaan rijden. Eerder niet.
Maar nogmaals: wat voor de één waardeloos werkt, zal de ander misschien niet eens merken. Ik spreek regelmatig renners die niet eens weten welk verzet er op hun fiets zit.
Een rohloff heeft het bereik van een atb-triple.... weet ik tenminste zeker dat ik met enige souplesse de drieling stockeu, wanne en thie de coo weet te bedingen aanstaande 7 mei. Mijn lichtste versnelling is nu 39-30 (1.3 ratio).... voor 4000hm in de ardennen momenteel te zwaar voor me (liever een zwaardere fiets dan een te zwaar verzet). Overigens ook mensen met overgewicht en enig doorzettingsvermogen kunnen gewoon een lange cyclo fietsen, gewoon iets meer tijd nemen. Marathon van Rotterdam of de Elfstedentocht is ook niet alleen voor marathontoppers.Die snap ik niet helemaal?
Hangt helemaal af van trainingsdoel, leeftijd ,conditie, solorit of groep en degelijke.Roaldinio schreef:Een 39 is ook onzin in de polder.... als je een 50 hebt ligt ie daar de hele tijd op. Kan je beter die 34 gewoon laten zitten voor wat het is. Als je dan eens in de bergen gaat rijden is ie nog vers!
Ik trainde ook altijd op de 52 vroeger, maar tegenwoordig solo met tegenwind rij ik gewoon op de 42, dan heb ik achter stappen van 1 tand.
Beland ik in een groepje dat er flink aan trekt met 35+ dan gewoon buitenblad.
Kleiner dan 42 heb ik voor niet in NL, tenzij Zuid Limburg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Oh, ik wist niet dat Rohloff zo'n groot bereik had. In elk geval veel succes op je tocht ! Is het een cyclo of een tocht die je zelf hebt uitgestippeld?BAMCAN schreef:Een rohloff heeft het bereik van een atb-triple.... weet ik tenminste zeker dat ik met enige souplesse de drieling stockeu, wanne en thie de coo weet te bedingen aanstaande 7 mei. Mijn lichtste versnelling is nu 39-30 (1.3 ratio).... voor 4000hm in de ardennen momenteel te zwaar voor me (liever een zwaardere fiets dan een te zwaar verzet). Overigens ook mensen met overgewicht en enig doorzettingsvermogen kunnen gewoon een lange cyclo fietsen, gewoon iets meer tijd nemen. Marathon van Rotterdam of de Elfstedentocht is ook niet alleen voor marathontoppers.Die snap ik niet helemaal?
En inderdaad: mensen met wat overgewicht ofzo kunnen natuuuuurlijk een zware cyclo uitrijden, mijn onmetelijk respect trouwens voor iédereen die aan een cyclo wil beginnen. Is het in de Alpen of aan de kust, het doet er niet toe.
Ik bedoelde met mijn opmerking alleen dat de "bergen" ook de "bergen" blijven. Laat het ten eerste een beetje uitdaging blijven, kom niet af met een 34/32 verzet, je kunt even goed tevoet gaan. Je kunt in de bergen niet verwachten dat je even moeiteloos gaat draaien op als op het vlakke hé.
Maar aan de andere kant moeten mensen (die geen ervaring hebben met Alpen of ander gebergte) ook niet zooo veel schrik hebben. 34/28 is echt wel een lekker verzetje voor in de bergen hoor. Er zullen inderdaad stukjes zijn waar het zwaarder is, maar voor 90% van de tijd is dat verzet prima !
Maar iemand die het toch kleiner wil : ga uw gang maar hoor, evenveel respect. Ik spreek alleen uit ervaring; ik had ook zo'n schrik van de Alpen tot 2 jaar geleden. Ook enorm mijn kop gebroken over welk verzet. Maar uiteindelijk toch gewoon aangedurfd met 34/28 en dat ging prima. En de huidige Canyon fietsen zijn een pak lichter dan mijn toenmalige fiets (die ik trouwens nog altijd prima vind; nog altijd mét 50/34 overigens )
My 2 cents
Waalse Pijl, niet echt een cyclo, maar wel pittig. In de bergen is zoveel anders dan op het vlakke. Niet alleen het verzet speelt mee als verzwarende factor. In het begin heb ik ook vaak last van mijn rug, hamstrings en armspieren. Spieren die ik op het vlakke helemaal niet voel. Voor mij nog meer reden om met een zo licht mogelijk verzet in de bergen/heuvels te fietsen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Ah de Waalse Pijl dan nog! Dat is gene kak . Veel succes ! En idd, die spieren in de bergenBAMCAN schreef:Waalse Pijl, niet echt een cyclo, maar wel pittig. In de bergen is zoveel anders dan op het vlakke. Niet alleen het verzet speelt mee als verzwarende factor. In het begin heb ik ook vaak last van mijn rug, hamstrings en armspieren. Spieren die ik op het vlakke helemaal niet voel. Voor mij nog meer reden om met een zo licht mogelijk verzet in de bergen/heuvels te fietsen.
Bij mij is dat allemaal veel verbeterd sinds ik core stability oefeningen doe. Misschien als tip
een paar uurtjes posbank doet me al zeeramclassic-fan schreef:Bergen? Heuvels zullen je bedoelen.
om dat soort pijntjes te voorkomen is het hebben van geduld en een zo licht mogelijke versnelling een schone zaak
trainen en afvallen, langzaam opbouwen, i know
Gelukkig hebben shimano en campa de non-prof als markt ontdekt en dat is een goede zaak. Bij Canyon kun je al voor 850,- euro een alu endurace kopen met tiagra 50/34 en 11-32. Kom je waarschijnlijk beter een heuvel/berg omhoog dan een aeroad met firecrest .