Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 29 apr 2016 01:08

BAMCAN schreef:Gelukkig hebben shimano en campa de non-prof als markt ontdekt en dat is een goede zaak. Bij Canyon kun je al voor 850,- euro een alu endurace kopen met tiagra 50/34 en 11-32. Kom je waarschijnlijk beter een heuvel/berg omhoog dan een aeroad met firecrest :D.
Haha, een waarheid als een koe !
En weet je wat : zolang we maar plezier hebben hé ! :winkthumb:
En af en toe naar de herBERG voor een carlsBERG kunnen en mogen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 29 apr 2016 07:50

Ik heb op dit moment een 52/36 voor en een 11/28 achter. Opzich denk ik wel dat ik het daarmee in de Alpen moet redden deze zomer. Maar stel dat is de 36 zou willen omwisselen voor een 34, is dat dan veel werk? En zou ik dat zelf kunnen doen of is het verstandiger om de fiets even weg te brengen?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 29 apr 2016 08:13

BAMCAN schreef:
LittleWhiteDog schreef:
BAMCAN schreef:bij lange cyclo's bij de laatste beklimming met kramp in de benen, is het vaak wensen om een tandje lichter.
Naar mijn uiterst bescheiden mening : als je een cyclo rijdt maar een lichter verzet nodig hebt dan 34/28, dan stel je de zwaarste cyclo's misschien beter een jaartje uit en kies dit jaar voor minder zware cyclo's of een kleinere afstand ...
Als je 7 mei a.s. iemand met een rohloff fiets de stockeu op ziet fietsen......... ;)
Ha, ik ben daar op 4,5 en 6/5. Enerzijds voor Plopsa Coo :mrgreen: en anderzijds voor la Maxime Monfort op 5/5.

Ondertussen had ik een ritchey evocurve stuur gemonteerd op mijn nieuwe cf sl, doch dit sloeg tegen. De vormgeving lag me niet goed in de hand en het stuur is ondertussen vervangen door de H 17 van Canyon. Een zeer prettig stuurtje moet ik zeggen, wel wat aan de zware kant, 285 gr voor n 42 cc. Spijtig dat de carbon versie, de H 18, nergens op de site te vinden is, dewelke toch bijna 100 gr uitspaart...

Ik moet toegeven, na jaren met oa een scott foil en campa record gereden te hebben, de cf sl met ultegra weinig tot niet moet onderdoen. Het is uiteraard wennen aan de koehoorns qua ergonomie maar de fiets is ook licht en stijf, ietsje comfortabeler op slechte wegen en het schakelen is licht en precies. De industriële/mechanische look van ultegra vind ik wel passen bij de overwegend stealthy fiets. Campa is natuurlijk meer emotie en mooi... 8-)

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 29 apr 2016 09:52

Lion1979 schreef:Ik heb op dit moment een 52/36 voor en een 11/28 achter. Opzich denk ik wel dat ik het daarmee in de Alpen moet redden deze zomer. Maar stel dat is de 36 zou willen omwisselen voor een 34, is dat dan veel werk? En zou ik dat zelf kunnen doen of is het verstandiger om de fiets even weg te brengen?
Als je met een inbussleutel overweg kunt stelt het niet veel voor. Zorg dat de sleutel goed in het boutje zit.
Ik snap echt die hele ophef niet over een 53/52/50 etc.
Als het zwaarder wordt schakel je achter. Kom je te kort dan ga je voor terug.
Ik denk dat velen het lichte verzet willen voor het buitenland en de "angst" die de grote bergen inboezemen?
In dat geval is een 52 of 50 toch te groot en gooi je die ketting op het binnenblad.
Dat dit een 36 of 34 is maakt in de beklimming wel iets uit. (ook tussen de oren ;))
Verder heb ik echt nooit last gehad dat de ketting er niet goed werd opgelegd door de derailleur. Snap deze angst niet.
We praten over een verschil in steekcirkel van 68,84 - 65,03 = 3,81 mm
Betekent ter hoogte van de derailleur een extra "drop" van 1,90 mm, nou dat overleeft de ketting ook wel :lol:

Veel belangrijker is dat je op het juiste moment schakelt. Zie te vaak fietsers die eigenlijk te laat en met te veel kracht op de pedalen erachter komen dat ze eigenlijk moeten schakelen :roll:

Dus: Een 52/34 gaat perfect. Kosten €20.-
50/34 kan ook, kosten €125.- en ik zie de meerwaarde van dit 50 tands voorblad niet (ja in de kassa ;) )
Veel succes en fietsplezier en laat je niet gek maken :winkthumb:

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 29 apr 2016 10:35

Volgens mij is het meer de afweging of je het risico wilt nemen dat de ketting tussen de bladen valt (wat schijnt te kunnen met 52/34).

Gebruikersavatar
Lion1979
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 13 dec 2015 22:15

Gebruikersavatar Lion1979 29 apr 2016 11:04

Hartox schreef:Volgens mij is het meer de afweging of je het risico wilt nemen dat de ketting tussen de bladen valt (wat schijnt te kunnen met 52/34).
Ja daar ben ik dus ook bang voor. Maar las ergens anders dat mensen er mee rijden zonder problemen. Andere oplossing zou een om achterderailleur met lange kooi te monteren en dan een 12/32 te monteren. Alleen is dat wat meer werk en kost het ook wat meer
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 29 apr 2016 12:41

Ik kan mij niet voorstellen dat bij een kleiner binnenblad dan origineel de ketting tussen de bladen kan komen. De binnenkant van het buitenblad is op dat gedeelte gewoon vlak. Volgens mij geldt dit alleen bij een groter binnenblad dan origineel, en dan alleen in de meest uitzonderlijke situaties.
Foto van binnenkant buitenblad 6800:
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door Infinito GB op 29 apr 2016 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 29 apr 2016 12:41

Probeer maar eerst eens met uwe 34/28 in de Ardennen ofzo. Het zou kunnen dat je het daarna helemaal niet meer nodig vindt om te wijzigen. En nu ga ik mij niet meer bemoeien :)

Riverk
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 sep 2013 15:58
Locatie: Dordrecht

Riverk 29 apr 2016 13:28

Gisteren mijn Canyon Endurace CF 9.0 in ontvangst mogen nemen. Tijdens het in elkaar zetten kwam ik erachter dat bij de voorrem een remblokje vergeten is. Meteen een mail gestuurd en vanochtend een mail gehad met excuses en dat ze een remblokje opsturen.

Jammer van de vertraging maar ik wil ook niet klagen want de levertijd is super. Levertijd stond voor eind Juni begin Juli. Ik heb hem 11 April besteld en dus gisteren (28 April) binnen gekregen.

Ik zal binnenkort even een foto maken en hier plaatsen (altijd leuk toch?).
Wahooligan

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 29 apr 2016 13:39

LittleWhiteDog schreef:Probeer maar eerst eens met uwe 34/28 in de Ardennen ofzo. Het zou kunnen dat je het daarna helemaal niet meer nodig vindt om te wijzigen. En nu ga ik mij niet meer bemoeien :)
+1

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 29 apr 2016 13:49

Ander vraagje : zeker geen klacht maar iets wat ik me afvraag; zijn er nog mensen die moeten wennen aan de smallere geometrie van het H-36 stuur? Toch speciaal gevoel hé?

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 29 apr 2016 14:14

LittleWhiteDog schreef:Ander vraagje : zeker geen klacht maar iets wat ik me afvraag; zijn er nog mensen die moeten wennen aan de smallere geometrie van het H-36 stuur? Toch speciaal gevoel hé?
Omruilen voor een breder stuur? :mrgreen:

Plaats reactie