Lion1979 schreef:Ik heb op dit moment een 52/36 voor en een 11/28 achter. Opzich denk ik wel dat ik het daarmee in de Alpen moet redden deze zomer. Maar stel dat is de 36 zou willen omwisselen voor een 34, is dat dan veel werk? En zou ik dat zelf kunnen doen of is het verstandiger om de fiets even weg te brengen?
Als je met een inbussleutel overweg kunt stelt het niet veel voor. Zorg dat de sleutel goed in het boutje zit.
Ik snap echt die hele ophef niet over een 53/52/50 etc.
Als het zwaarder wordt schakel je achter. Kom je te kort dan ga je voor terug.
Ik denk dat velen het lichte verzet willen voor het buitenland en de "angst" die de grote bergen inboezemen?
In dat geval is een 52 of 50 toch te groot en gooi je die ketting op het binnenblad.
Dat dit een 36 of 34 is maakt in de beklimming wel iets uit. (ook tussen de oren
)
Verder heb ik echt nooit last gehad dat de ketting er niet goed werd opgelegd door de derailleur. Snap deze angst niet.
We praten over een verschil in steekcirkel van 68,84 - 65,03 = 3,81 mm
Betekent ter hoogte van de derailleur een extra "drop" van 1,90 mm, nou dat overleeft de ketting ook wel
Veel belangrijker is dat je op het juiste moment schakelt. Zie te vaak fietsers die eigenlijk te laat en met te veel kracht op de pedalen erachter komen dat ze eigenlijk moeten schakelen
Dus: Een 52/34 gaat perfect. Kosten €20.-
50/34 kan ook, kosten €125.- en ik zie de meerwaarde van dit 50 tands voorblad niet (ja in de kassa
)
Veel succes en fietsplezier en laat je niet gek maken