Pagina 105 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 15:34
door Wilier_Granturismo
Als ik kijk naar de triple vs de compact, en dan kijk naar de combinatie die ik op mijn fietsen heb:
Fiets 1 voorzien van een triple met 30(v) - 30(a)
Fiets 2 voorzien van een compact met 34(v) - 32(a)

Als ik dan beiden bekijk in de "verzettentabel" dan kom ik op een verschil van 13 cm per trap (2.10 meter vs 2.23 meter) als ik dit dan uitdruk in % lichter kom ik op ruim 6% lichter kunnen trappen met de triple (of doe ik hier iets fout ?)

6 % klinkt mij in de oren als best nog wel wat verschil tussen beiden, is dit verwaarloosbaar of daadwerkelijk een voelbaar verschil ?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 15:43
door alien
Wilier_Granturismo schreef: 06 jun 2017 15:34[…] doe ik hier iets fout ?
Het is me niet helemaal duidelijk wat je überhaupt wil doen, dus moeilijk te zeggen of je het goed of fout doet.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 16:05
door klimmer
6% lichter trappen is heel weinig.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 16:16
door Wilier_Granturismo
De vraag was inderdaad of die 6% iets uitmaakt op een klim, heb namelijk een fiets met 30-30 en een fiets met 34-32 en ga volgende week een kijkje nemen in de Alpen.
Toch lekker om iets over te hebben (terug te kunnen schakelen).
Dus vroeg me af of die 6% lichter (als dat het verschil is tussen 30-30 en 34-32) voelbaar is.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 06 jun 2017 16:44
door Keezx
Vuistregel voor merkbaar lichter bij het klimmen is minimaal 10%, 6% is netaan merkbaar maar als je het zwaar hebt schiet het niet op.
Ik zou gewoon de triple nemen als je het niet vertrouwt, het is niet verplicht de 30x30 te gebruiken, op 30x26/27 kan het ook...
Het is natuurlijk individueel , maar ik ben 64 en geen lichtgewicht en had vorig jaar op de Stelvio genoeg aan 30x26.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 20 jun 2017 21:40
door Seb79
Graag jullie advies want ieder keer denk ik te weten wat ik op mijn nieuwe fiets wil, maar raak dan toch weer de kluts kwijt.
Mijn situatie: 80-90 rpm, gemiddelde 31-33 km/u, meestal solo. Ik rij veel op het vlakke maar pak ook wel wat heuvels mee (van vals plat tot 16% maar kort). Natuurlijk wil ik ook goed in Zuid-Limburg kunnen fietsen.
Ik zit zelf te denken aan een 34-50 met 11-23. Dan heb ik veel te kiezen tussen de 30-40km/u met het 50 blad. Maar bij tegenwind en net onder de 30km/u kan ik niet zoveel meer met het 50 blad. Om dit op te lossen kan ik een 12-25 nemen maar dan mis ik de 11 op hoge snelheid bij een afdaling (of ik moet gewoon sneller gaan trappen). Meestal tik ik de 50km/u wel aan dus of een 12 dan kan...
Ik heb ook zitten kijken naar een 36-52 met een 11-28. Zie ik bij Canyons. Een groot bereik maar grote gaten tussenin. Ik zou niet weten wanneer dat handig is.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 25 jun 2017 21:16
door Vince!
Seb79 schreef: 20 jun 2017 21:40 Graag jullie advies want ieder keer denk ik te weten wat ik op mijn nieuwe fiets wil, maar raak dan toch weer de kluts kwijt.
Mijn situatie: 80-90 rpm, gemiddelde 31-33 km/u, meestal solo. Ik rij veel op het vlakke maar pak ook wel wat heuvels mee (van vals plat tot 16% maar kort). Natuurlijk wil ik ook goed in Zuid-Limburg kunnen fietsen.
Ik zit zelf te denken aan een 34-50 met 11-23. Dan heb ik veel te kiezen tussen de 30-40km/u met het 50 blad. Maar bij tegenwind en net onder de 30km/u kan ik niet zoveel meer met het 50 blad. Om dit op te lossen kan ik een 12-25 nemen maar dan mis ik de 11 op hoge snelheid bij een afdaling (of ik moet gewoon sneller gaan trappen). Meestal tik ik de 50km/u wel aan dus of een 12 dan kan...
Ik heb ook zitten kijken naar een 36-52 met een 11-28. Zie ik bij Canyons. Een groot bereik maar grote gaten tussenin. Ik zou niet weten wanneer dat handig is.
Mijn advies ; vervang die 11-23 door een 14-28. Heb ik ook direct gedaan nadat ik mijn fiets geleverd kreeg en nog geen moment spijt van gehad.
Bedoel je met gemiddelde de kruissnelheid of het gemiddelde op het einde van de rit ?
Vermoedelijk gebruik je bij solo ritten vaak de 17-18-19, in combinatie met de 50 heb je dan een perfecte rechte kettinglijn, op een 11-23 zit de 19 al ver weg.
Nog een groot voordeel ; van de 14 tot de 21 verspring je telkens 1 tandje, geen gaten tussen de versnellingen.
En met de 34-28 kan je een redelijke helling op, bergaf zal je boven de 55km/h niet meer kunnen meetrappen, maar dit weegt niet op tegen de genoemde voordelen.
De tegenwind die je noemt net onder de 30 kan je met kransje 18 of 19, zelfs de 20, het zesde kransje perfect uit de voeten.
Bij 40 km/h haal je met de 16, heb je nog 2 kransjes over.
Op het vlakke gebruik ik zelden de 34, enkel bij bergop.
Ook kan je bij diverse fabrikanten je cassette zelf samenstellen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 25 jun 2017 21:29
door Douglas
Ik heb nagenoeg dezelfde cadans, gemiddelde snelheid per rit en rijd ook af en toe in Zuid Limburg. Ik gebruik een 12/25 icm 34/50 voor de polder/vlakke. En een 11/28 voor Zuid limburg. Een 14/28 lijkt mij niets. De 11/28 zitten op mijn winterwielen en die gebruik ik ook in Zuid Limburg. Overigens is een cassette ook zo gewisseld. Een 12/25 zou ook best kunnen in Zuid Limburg. De 12 is voldoende want de afdalingen zijn te kort/bochtig om echt veel bij te trappen. De 25 omhoog kan op veel helingen maar voor de limburgse kuitenbijters vind ik een 28 toch wel fijn.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 26 jun 2017 21:53
door Vince!
11-23 betekent ; 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23.
Bij tegenwind zal je (ik) de 18-19 gebruiken, bij de 11-23 cassette loopt de ketting dan al aanzienlijk schuin.
Op 't vlakke waar door 'Seb79' gereden wordt zal je de eerste 2 kransjes nooit nodig hebben, waarom dan voor zo'n cassette kiezen ?

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 21 aug 2017 14:25
door Marcopfiets
Op het vlakke zijn vertandingen van 1 tandje handig. Ik rij heb vaakst op een verzet van iets meer dan 3 (3.1 3.2) Als je een 50 blad hebt zou ik er dus in ieder geval een 16 tussen willen hebben die niet te ver richting het midden van de cassette ligt.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 08 sep 2017 14:20
door Tjebakka
Ik ben een nieuwe fiets aan het bouwen en ik wil graag jullie advies!

Huidig: ik heb een Shimano 105 5700 Tripel groep (50 - 39 - 30) met een 11-25 cassette. Hiermee heb ik zonder problemen de Tour for Life bijvoorbeeld gereden. In Nederland gebruik ik het kleinste blad nooit. In de alpen kan ik prima omhoog met een cadans van 85-90 op 30*25. Het zwaarste verzet is zwaar genoeg voor mij.

Op mijn nieuwe fiets wil ik graag de nieuwste Ultegra Di2 R8050. Nu had ik mijn zinnen gezet op de 52/36 semi-compact. Als ik daar bijvoorbeeld achter een 30 steek, dan kom ik op een ratio van 1.20 uit als lichtste. Dat is hetzelfde als 30*25 op m'n huidige fiets. Helaas is het zo dat die vertanding erg slecht leverbaar is (eind dit jaar pas). De 50/34 compact is wel redelijk goed leverbaar, namelijk eind deze maand.

Ik zou voor de compact kunnen gaan. Ga ik heel veel verschil merken tussen semi-compact en compact gelet op mijn huidige fiets?

extra info/doelen: ik was 5 jaar jonger en zo'n 76 kilo toen ik de Tour For Life fietste. Nu 80 kilo, minder getraind en dus 5 jaar ouder. Ik ben van plan om binnen nu en 2 jaar weer een dergelijke tocht te gaan fietsen.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 08 sep 2017 16:17
door Keezx
Dan ligt het voor de hand om toch maar de 50/34 te nemen...
Echt een serieus verschil is er IMO niet