Het grote schijfremmentopic
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
Steeds gebruikt met originele Shimano remblokken Kees, maar als ze nat worden komt er grijze smurrie vanaf die werkt als een smeermiddel. Schoonmaken met remmenreiniger werkt wel (tot de volgende regenbui).
Die mechanische disc remmen hebben wel weer als voordeel dat je ze kunt gebruiken met 10 speed shifters, 10 is voorlopig genoeg voor mij .
Die mechanische disc remmen hebben wel weer als voordeel dat je ze kunt gebruiken met 10 speed shifters, 10 is voorlopig genoeg voor mij .
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
De helft van het voordeel van schijfremmen wordt gegooid op hydrauliek (meer gevoel in het remmen, met minder kracht enzo).
Is deze oplossing dan niet van dezelfde aard?
link sram force Geen schijf, wel hydraulisch, geen speciale voorvork, velgen slijten natuurlijk nog wel.
Is deze oplossing dan niet van dezelfde aard?
link sram force Geen schijf, wel hydraulisch, geen speciale voorvork, velgen slijten natuurlijk nog wel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Nee, rem maar eens met hydraulische schijven en daarna met hydraulische velgen. Ook is het grote voordeel met natweer dan weg.
Maak joe woar
[quote="oldandslow"]Steeds gebruikt met originele Shimano remblokken Kees, maar als ze nat worden komt er grijze smurrie vanaf die werkt als een smeermiddel. Schoonmaken met remmenreiniger werkt wel (tot de volgende regenbui).
Die mechanische disc remmen hebben wel weer als voordeel dat je ze kunt gebruiken met 10 speed shifters, 10 is voorlopig genoeg voor mij [quote]
Schoonmaken van velgen en blokken na een natte rit is noodzakelijk , maar kost 1 minuut per wiel, vinnik geen issue.
Die mechanische disc remmen hebben wel weer als voordeel dat je ze kunt gebruiken met 10 speed shifters, 10 is voorlopig genoeg voor mij [quote]
Schoonmaken van velgen en blokken na een natte rit is noodzakelijk , maar kost 1 minuut per wiel, vinnik geen issue.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dit snap ik dus niet.Fietsen?altijd schreef:Nee, rem maar eens met hydraulische schijven en daarna met hydraulische velgen. Ook is het grote voordeel met natweer dan weg.
Nou heb ik niet de mogelijkheid om beide systemen te testen, dus wat uitleg zou wenselijk zijn.
Maar de dosering van het remmen, en de weinig kracht daarbij nodig... dat is toch niet afhankelijk van het weer? Ik dacht dat dat genoemde voordeel lag in het hydraulische systeem. Niet in de plaats van de remmen...
Dat de remblok/velg (of schijf) combi zich anders gedraagt, dat snap ik. Want zowel de velgen als de blokken zijn niet gelijk aan de remblokken bij schijfremmen en de schijven zelf. Idem voor het argument dat je velg er al dan niet mooi uit blijft zien.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
@ Keesx; Dat ik het schoon moet maken is ook geen probleem, maar dat het slecht remt bij regen en natte wegen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@markveenstra
Dat komt omdat er vaak een aantal principes niet goed worden begrepen (dat is niet zo erg) en ook in het blad fiets niets goed worden uitgelegd.
Ook een schrijfrem remt in natte omstandigheden slechter, echter omdat de druk veel hoger is en de tempratuur snel oploopt is de schijf snel droog en remt deze met vol vermogen.
Een velgrem ook hydraulisch remt zeker beter in de regen dan een normale velgrem, echter zet je dan ook zoveel kracht op de velg dat de boel verwormt. De good old HS33 had je brake boosters op de voorvorken anders werd de hele vork kapot geduwd. Daarnaast duurt het nog steeds langer voordat de velg droog is.
De doseerbaarheid en gevoel daarin zit in het materiaal en schrijfremblokken op een schijf zit niet veel beweging in een rubber remblok en in verhouding tot een schijf slappe velg zit dat wel. waarom remmen ceramische (MTB) velgen vroeger zo fijn omdat je daar ook harde blokken bij gebruikte.
Toch vind ik het wel vreemd dat de hydraulisch velgrem niet meer doorbreekt bij racers. Het meergewicht tov schijven wordt met een halve kilo verlaag, de remprestatie is beter, zei het minder dan schijven.
Dat komt omdat er vaak een aantal principes niet goed worden begrepen (dat is niet zo erg) en ook in het blad fiets niets goed worden uitgelegd.
Ook een schrijfrem remt in natte omstandigheden slechter, echter omdat de druk veel hoger is en de tempratuur snel oploopt is de schijf snel droog en remt deze met vol vermogen.
Een velgrem ook hydraulisch remt zeker beter in de regen dan een normale velgrem, echter zet je dan ook zoveel kracht op de velg dat de boel verwormt. De good old HS33 had je brake boosters op de voorvorken anders werd de hele vork kapot geduwd. Daarnaast duurt het nog steeds langer voordat de velg droog is.
De doseerbaarheid en gevoel daarin zit in het materiaal en schrijfremblokken op een schijf zit niet veel beweging in een rubber remblok en in verhouding tot een schijf slappe velg zit dat wel. waarom remmen ceramische (MTB) velgen vroeger zo fijn omdat je daar ook harde blokken bij gebruikte.
Toch vind ik het wel vreemd dat de hydraulisch velgrem niet meer doorbreekt bij racers. Het meergewicht tov schijven wordt met een halve kilo verlaag, de remprestatie is beter, zei het minder dan schijven.
wasbeer2006 schreef:@markveenstra
Dat komt omdat er vaak een aantal principes niet goed worden begrepen (dat is niet zo erg) en ook in het blad fiets niets goed worden uitgelegd.
Ook een schrijfrem remt in natte omstandigheden slechter, echter omdat de druk veel hoger is en de tempratuur snel oploopt is de schijf snel droog en remt deze met vol vermogen.
Geheel juist, het zijn geen absolute verschillen, maar de grotere, ook noodzakelijke Mechanical Advantage zorgt voor minder last van vocht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Nou ik hoef niet eens meer te antwoorden
Maak joe woar
Ik heb idd mechanische 105 schijfremmen. Maar ben de laatste paar pagina's het spoor een beetje kwijt met al die termen, . Denk ook dat veel wat hier besproken wordt voor de massa niks uit maakt.oldandslow schreef:
Ik denk dat je hier de mechanische schijfremmen bedoeld Bredalp, de Avid BB7. Die zitten op mijn reis/race fiets (afhankelijk welke banden er op liggen ) en ik ben er erg blij mee als het regent. Afgelopen dinsdag met mijn andere fiets met velgremmen in een fikse bui beland; weg remwerking. Nu kan het zijn dat de Kinlin velgen daar meer last van hebben dan andere, misschien toch maar eens overspaken.
Die willen een nieuwe fiets, gaan naar fm, vragen het verschil, fm zegt schijven zijn nieuw: bam, aantal schijfremfietsen + 1.
Zo gaat dat denk ik.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Verschil tussen mechanisch en hydro is enorm! Ook voor de massa
Less is bore
Voor de massa maken details niks uit, maar waar het nu net wel uitmaakt zijn schijfremmen en eigenlijk ook velgremmen.Bredalp schreef:
Ik heb idd mechanische 105 schijfremmen. Maar ben de laatste paar pagina's het spoor een beetje kwijt met al die termen, . Denk ook dat veel wat hier besproken wordt voor de massa niks uit maakt.
Die willen een nieuwe fiets, gaan naar fm, vragen het verschil, fm zegt schijven zijn nieuw: bam, aantal schijfremfietsen + 1.
Zo gaat dat denk ik.
Details bepalen hoe een bepaalde setup presteert en niet stomweg de aanwezigheid van een schijfje op de naaf.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig