Re: Tubeless
Geplaatst: 05 jul 2017 20:06
Was ik al bang voor.
Ik heb Schwalbe Doc Blue (zelfde spul als Stans volgens sommigen) 50/50 gemengd met Slime tube sealant maar daarmee kreeg ik een Compass Jon Bon Pass (35mm) niet luchtdicht, boven de 1,5 bar bleven gaatjes in de wangen van de band opengaanmont aigoual schreef: ↑06 mei 2017 21:49 Mij bevalt het mengen van Stans Tire sealant en Slime tube sealant (voor binnenbanden) erg goed. Door deze twee sealants te mengen ontstaat een beetje stroperige vloeistof die het gaatje beter dicht dan alleen latex sealant.
Ik ben uitgegaan van een racefiets band de Schwalbe Pro One TLE. De wangen van deze TLE banden zijn van zichzelf al wat beter luchtdicht. Het seal vermogen van dit genoemde mengsel is bij een 2 a 3 mm gaatje in het loopvlak wat groter dan alleen puur Doc blue of Stans. Het scheelt bij mij ca. 1 a 2 bar. Ik kan de band steeds weer oppompen tot ca. 6 bar (wat ik voldoende hard vind voor een 25 mm band achter), zonder dat deze bij het rijden meteen lek weer gaat. Met alleen Stans gaat het gaatje bij iedere rit wel meteen weer even open om uiteindelijk wel weer dicht te gaan bij < 5 bar. Dat dit mengsel bij poreuzere banden niet goed sealt kan ik mij goed voorstellen, daar is het dan te dik voor, dan kan je idd beter een vloeibaardere substantie gebruiken. Bij MTB banden met een lagere druk werkt de dunne sealant overigens wel goed, daarvoor gebruik ik alleen Stans. Je kunt desgewenst ook de mengverhoudingen aanpassen natuurlijk. Andere optie is confetti of sterretjes bijmengen om de lekdichtheid van racefiets banden te verhogen, dat heb ik zelf nog nooit uit geprobeerd. Over een paar jaar lachen we waarschijnlijk om dit gepruts, dan is er vast betere sealant op de markt die in 1 keer duurzaam een gaatje sealt...FryskBloed schreef: ↑21 jul 2017 12:04Ik heb Schwalbe Doc Blue (zelfde spul als Stans volgens sommigen) 50/50 gemengd met Slime tube sealant maar daarmee kreeg ik een Compass Jon Bon Pass (35mm) niet luchtdicht, boven de 1,5 bar bleven gaatjes in de wangen van de band opengaanmont aigoual schreef: ↑06 mei 2017 21:49 Mij bevalt het mengen van Stans Tire sealant en Slime tube sealant (voor binnenbanden) erg goed. Door deze twee sealants te mengen ontstaat een beetje stroperige vloeistof die het gaatje beter dicht dan alleen latex sealant.
Ik heb zo'n MTB setje gekocht bij de Decathlon en geprobeerd daarmee een Schwalbe pro one band te repareren. Het gaatje was 1 a 2 mm en ik kreeg de plug er met die haaknaald er niet in. Ik moest zoveel kracht zetten... De band was echter niet gemonteerd en ik had het gat ook niet groter gemaakt, voor de volgende keer..... @FrysBloed; Dank voor het delen van het filmpjeOrlok schreef: ↑21 aug 2017 10:35 Zijn er mensen op dit tubeless forum die ervaring hebben met: tubeless reparatie pluggen voor het repareren onderweg.?
Ik denk dat het vaker lek rijden wel kan kloppen omdat bij een tubelessband je meteen door de buitenlaag prikt en bij een band met biba dan nog de rubber laag hebt van de binnenband. Neemt niet weg dat mijn ervaring met tubeless - 4 jaar en 35.000 km - de sealant in 95% van de gevallen het lek dicht zonder dat je het in de gaten hebt (achteraf ziet door de latex) en in de overige gevallen dat de sealant het gaatje niet of niet snel afdicht het gat te groot is waarbij je ervan uit kan gaan dat ook met een biba je had lek gereden en dus een nieuwe binnenband had moeten monteren. Echter in bijna alle gevallen met tubeless kan je toch nog doorrijden cq. thuis komen omdat het (te) grote lek toch nog dicht bij een lage bandendruk van meestal 2 à 3 bar, mits er nog voldoende sealant in zit natuurlijk of de juiste sealant (bijv. Doc Blue van Swalbe) voor hoge druk hebt gebruikt anders zal je toch een biba moeten monteren.raiju schreef: ↑13 sep 2017 13:02 Mijn ervaring met de schwalbe one tl en andere tubeless band is dat ik vaker lek rijd dan met conti gp4000s. Soms dicht de sealant het gat, vaak ook niet. Als ik daarna een binnenband erin moet leggen is dat vanwege de strakke hieldraad niet goed te doen. Ik wil straks als ik nieuwe wielen nodig heb mavic tubeless nog een keer een kans geven en anders blijf ik bij de normale clincher.