Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mei 2016 12:20

tewstudent schreef:... Ook liep de rem vaak aan na het kuisen van de fiets. Ik haal het wiel er namelijk uit en bij QR is het moeilijker om het wiel op exact dezelfde plaats terug vast te zetten dan bij een steekas....
Hoe werkt dit dan? Ik heb zelf nauwelijks mtb ervaring, maar probeer er met gezond technisch verstand naar te kijken. En als ik in mijn racefiets een wiel terugzet, met QR, dan zit die toch ook altijd op dezelfde manier vast? de as maximaal in de dropouts (anders zit die nooit 100% recht) en aandraaien en klemmen. De dikte van de voorvork op de as is altijd hetzelfde, de inbouwbreedte van de naaf veranderd ook niet.

Het enige wat ik mij kan voorstellen ... eventueel.. is dat je met de QR de lagers strakker in je naaf drukt (minimaal verschil), en dat als je niet altijd met evenveel kracht doet, je een verschilletje kunt krijgen. Maar hierbij vraag ik mij af of je uberhaupt je QR dan zo strak moet vastzetten. En om hoeveelste deel van een mm dat dan gaat (zonder dat je lagers niet meer soepel lopen ook nog eens).En dan nog eens het feit dat je bij een QR toch altijd een bepaald gevoel van weerstand opzoekt voor je bepaald of je tevreden bent, dus de verschillen tussen de keren wiel terugplaatsen zullen nooit heel groot zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tewstudent
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 27 mei 2014 12:40

tewstudent 15 mei 2016 22:12

MarkVeenstra schreef:
tewstudent schreef:... Ook liep de rem vaak aan na het kuisen van de fiets. Ik haal het wiel er namelijk uit en bij QR is het moeilijker om het wiel op exact dezelfde plaats terug vast te zetten dan bij een steekas....
Hoe werkt dit dan? Ik heb zelf nauwelijks mtb ervaring, maar probeer er met gezond technisch verstand naar te kijken. En als ik in mijn racefiets een wiel terugzet, met QR, dan zit die toch ook altijd op dezelfde manier vast? de as maximaal in de dropouts (anders zit die nooit 100% recht) en aandraaien en klemmen. De dikte van de voorvork op de as is altijd hetzelfde, de inbouwbreedte van de naaf veranderd ook niet.

Het enige wat ik mij kan voorstellen ... eventueel.. is dat je met de QR de lagers strakker in je naaf drukt (minimaal verschil), en dat als je niet altijd met evenveel kracht doet, je een verschilletje kunt krijgen. Maar hierbij vraag ik mij af of je uberhaupt je QR dan zo strak moet vastzetten. En om hoeveelste deel van een mm dat dan gaat (zonder dat je lagers niet meer soepel lopen ook nog eens).En dan nog eens het feit dat je bij een QR toch altijd een bepaald gevoel van weerstand opzoekt voor je bepaald of je tevreden bent, dus de verschillen tussen de keren wiel terugplaatsen zullen nooit heel groot zijn.
Je wiel een fractie van een mm meer naar links of rechts of een klein beetje scheef is voldoende om het te laten aanlopen met een mtb. De afstand tussen het remblokje en de schijfrem is minder dan een halve mm.
Bij een racer steekt het zo nauw niet.

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 17 mei 2016 09:01

RuudRuud schreef:
haaldoor schreef:Grootste vooruitgang tussen de Grand Canyon 6.9 naar een Grand Canyon SLX is dat je steekassen krijgt. Dat scheelt toch wel een hoop in de stijfheid van de wielbevestiging vindt ik.
Daar heb je zeker een punt en dat heb ik volledig over het hoofd gezien... (Staat ook niet in de compare-optie van Canyon zie ik) Dat samen met een XT M8000 is toch wel de WAUW die ik zoek voor 400 euro ;)

Zou het kunnen dat in het voorwiel van die fiets wél steekassen zitten , maar in het achterwiel niet? Als je inzoomt op deze foto's ... http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 17&start=0

LittleWhiteDog
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08

LittleWhiteDog 17 mei 2016 22:51

fyi : contact gehad met Canyon. Vooraan inderdaad steekas. Achteraan niet.

maikelm
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 dec 2014 20:31
Locatie: Rotterdam

maikelm 18 mei 2016 09:35

Ik heb een 2015 Ultimate CF SL met Ultegra Di2, waarbij de accu onderin het frame gemonteerd zit. Boven de accu (tpv voorste bidonhouder) zit waarschijnlijk een los stekkertje, wat regelmatig bij een hobbel in de weg een vrij harde tik geeft. Zijn er meer mensen die dit hebben? Om erbij te kunnen komen moet eerst je crankstel en waarschijnlijk ook het bottom bracket verwijderd worden...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 18 mei 2016 10:06

maikelm schreef:Ik heb een 2015 Ultimate CF SL met Ultegra Di2, waarbij de accu onderin het frame gemonteerd zit. Boven de accu (tpv voorste bidonhouder) zit waarschijnlijk een los stekkertje, wat regelmatig bij een hobbel in de weg een vrij harde tik geeft. Zijn er meer mensen die dit hebben? Om erbij te kunnen komen moet eerst je crankstel en waarschijnlijk ook het bottom bracket verwijderd worden...
Los stekkertje lijkt me onwaarschijnlijk, want dan zou je hele di2 groep niet werken.

valv_piti
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2016 10:15

valv_piti 19 mei 2016 14:19

Graag jullie advies aangaande het volgende:

Ik heb half maart een Canyon CF SLX 2014 besteld in de factory outlet, afgemonteerd met super record EPS. Een prachtige fiets, echter na welgeteld 800km fietsen constateerde ik bij het poetsen van de fiets ineens een scheur in de achtervork rechts. Ik heb slechts op goede asfaltwegen gereden, hij heeft alleen maar op mijn slaapkamer gestaan of dus op de weg en is nooit met wat voor object dan ook in aanraking geweest.
Op 5 mei heb ik hierover direct gebeld met Canyon. Die verzochten mij foto's te sturen, wat ik dezelfde dag heb gedaan. Afgaande op de foto's konden ze niet constateren of het om een garantie kwestie ging. Ze mailden mij vervolgens op 6 mei dat ze op 25 (!) mei het eerste moment hadden in het service centre om er naar te kijken. Ik had toen al aangegeven dat ik 27 mei naar Frankrijk zou vertrekken en ik onder meer voor die reis deze fiets had aangeschaft. Hier werd verder niet aan gerefereerd.
Telefonisch heb ik vervolgens om uitleg gevraagd waarom dit zo ongelofelijk lang moest duren, dit was volgens hen omdat ze het druk hadden, punt. Een verzoek om een leenfiets werd ook afgewezen omdat ze deze niet hebben.

Samenvattend een erg grote tegenvaller, allereerst dat die fiets kaduuk is waardoor je vertrouwen wel weg is, en dan daarna deze waardeloze service. Mocht ik de keuze hebben ik zou mijn geld terug vragen en een andere fiets kopen. Weet iemand of je hiertoe een bepaald recht hebt? Dat als dingen zo ongekend lang duren en er geen adequate vervanging is je de koop alsnog kunt terugdraaien? Dank voor jullie advies.

Afbeelding
Afbeelding

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 19 mei 2016 15:09

Daar ging ik in ieder geval niet mee in de afdaling in Frankrijk. Wat een slecht verhaal, is toch niet echt de goedkoopste fiest denk ik en dan zo worden behandeld..... alweer een gemiste kans voor de customer service..... succes me dit verhaal verder.

valv_piti
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2016 10:15

valv_piti 19 mei 2016 15:12

patmaessen schreef:Daar ging ik in ieder geval niet mee in de afdaling in Frankrijk. Wat een slecht verhaal, is toch niet echt de goedkoopste fiest denk ik en dan zo worden behandeld..... alweer een gemiste kans voor de customer service..... succes me dit verhaal verder.
Inderdaad een klein vermogen deze fiets (althans voor mij dan). Ik ga op mijn oude vertrouwde Cinelli richting Frankrijk maar nu nog een goede oplossing hiervoor vinden.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 19 mei 2016 15:33

Vervelend, het is echter niet het probleem van Canyon dat jij een fiets nodig hebt. Als deze fiets onmisbaar is moet je zelf zorgen voor een backup-plan. Je hebt nog een Cinelli lees ik dus zorgt voor vervanging. Dat punt is dus opgelost en niet van toepassing in de casus.

Wat heeft Canyon voor opties aangedragen qua expertise? Het servicecentrum heeft het druk blijkbaar. Mocht je m ook terugsturen naar Duitsland?

Bij een onredelijk lange reparatietermijn kun je ontbinding van de overeenkomst eisen (Nederlands recht). Wat onredelijk lang is zal een rechter wel bepalen. Ga er maar niet vanuit dat dit na een week of twee, drie al is ;)

Hoe het in ons omringende landen is weet ik niet.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 19 mei 2016 15:40

Als ik zulke schades zie vind ik het altijd knap dat de fiets nooit is gevallen en altijd over mooi asfalt is gegaan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

valv_piti
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2016 10:15

valv_piti 19 mei 2016 15:48

@ RuudRuud: Geen andere opties vooralsnog dan de fiets in Utrecht beoordelen, daarna hoor ik meer. Het gaat mij om het principe dat ik een hele dure fiets koop, dat die na een paar weken fietsen kapot blijkt te zijn en dat ik vervolgens maanden (daar lijkt het althans op) moet gaan wachten op vervanging. Als daarmee een half seizoen weg is mag je toch wel (tijdelijke) vervanging verwachten? Als ik van bekenden hoor dat zij maanden op een nieuw frame van Canyon hebben moeten wachten...

@ JasperGr: Ik heb twaalf jaar op mijn Cinelli gereden, meerdere valpartijen met hoge snelheid, nooit een probleem mee gehad. Deze fiets behandel ik met fluwelen handschoenen en na zes weke is spontaan de achtervork gebroken. Begrijp je mijn frustratie? Als je mijn geloofwaardigheid in twijfel trekt reageer dan niet.

Plaats reactie