Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 17 apr 2019 17:00

Prachtige fiets, maar idd wat een draak van een zadelpen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2019 17:06

Zitpositie is idd een beetje buiten proportie (heb een BBL van 93.5cm bij 1.85m). Een Bianchi Infinito of Canyon Endurace waren ook een optie geweest, maar daar ook daar was setback niet echt wenselijk.

Verder is de afstelling nog niet niet helemaal 100% en geeft de foto een beetje een vertekend beeld. In het echie valt het reuze mee.
scottpch schreef: 17 apr 2019 15:40 Er is ook nog een andere zadelpen voor de S2/S3 beschikbaar, de aero TT pen met 2 montagegaten voor het zadel.
1 Gat wanneer je geen setback wil hebben en het andere gat voor zo'n 20mm setback.
Die pen heb ik op mijn Cervelo, naderhand aangeschaft omdat de standaard zadelpen te veel setback had voor mij.
Ik zie niet zo snel welke je bedoelt? Sowieso is het vrij lastig om aan een Cervelo zadelpen te komen. Worden maar door enkele shops aangeboden en dan ook nog op backorder.

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 17 apr 2019 19:47

ypuh schreef: 17 apr 2019 17:06 Zitpositie is idd een beetje buiten proportie (heb een BBL van 93.5cm bij 1.85m). Een Bianchi Infinito of Canyon Endurace waren ook een optie geweest, maar daar ook daar was setback niet echt wenselijk.
Ik zit ook met een soortgelijke afmeting BBL91cm bij een lengte van 182cm. De keuze die je hebt gemaakt zou ik ook gemaakt kunnen hebben. Echter heb ik mijn oog een ander merk laten vallen ;).

Laat je vooral niet afleiden door opmerkingen over positie zadel etc. Het gaat er vooral om dat jij de fiets mooi vind en je lekker zit.

Mijn mening voor wat het waard is. Een mooie fiets een goede keuze! Mooier en racier dan een Endurace. En racier dan een Infinito welk vooral bij de overgang van balhoofdbuis naar top tube niet echt mooi is.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 apr 2019 19:58

Ik heb mijn zadelpen in de reservebak met onderdelen gevonden bij Knoops in Mierlo( Cervelodealer).
Heb eerst een stukje van de originele pen afgezaagd en met dat stukje op zoek gegaan naar zo'n pen.
Die zijn er nl in veel verschillende maten, met name voor de P serie van Cervelo( TT fietsen).
Uiteindelijk bij Knoops voor een 2e hands prijsje gevonden!

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2019 20:49

MarcFaFo schreef: 17 apr 2019 19:47
ypuh schreef: 17 apr 2019 17:06 Zitpositie is idd een beetje buiten proportie (heb een BBL van 93.5cm bij 1.85m). Een Bianchi Infinito of Canyon Endurace waren ook een optie geweest, maar daar ook daar was setback niet echt wenselijk.
Ik zit ook met een soortgelijke afmeting BBL91cm bij een lengte van 182cm. De keuze die je hebt gemaakt zou ik ook gemaakt kunnen hebben. Echter heb ik mijn oog een ander merk laten vallen ;).

Laat je vooral niet afleiden door opmerkingen over positie zadel etc. Het gaat er vooral om dat jij de fiets mooi vind en je lekker zit.

Mijn mening voor wat het waard is. Een mooie fiets een goede keuze! Mooier en racier dan een Endurace. En racier dan een Infinito welk vooral bij de overgang van balhoofdbuis naar top tube niet echt mooi is.
Thanks! Het is mijn droomframe en qua bikefit past hij perfect, dus ik ben er erg tevreden mee :) .

De zadelpen is niet de mooiste maar Cervelo geeft je niet zoveel keuze. Dit is een gevalletje functie boven vorm waar ik me niet aan stoor (ben het ook gewend van mijn vorige racer). Wat mooier kan zijn de Shimano hoorns te vervangen voor SRAM, maar dat bewaar ik tot volgend jaar.

Om een iets beter beeld te geven nog een plaatje geschoten;

Afbeelding

DeeJeeEric
Forum-lid

DeeJeeEric 17 apr 2019 21:39

Knappe fiets, lekker fietsen en kilometers maken, zadelpen is perfect. Dacht eerst dat het een roze fiets was, gelukkig blijkt hij toch rood te zijn :like:
Giant TCR Advanced 1

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 apr 2019 21:47

Dat ziet er al beter uit. Het lijkt dat je wel heeeel erg hoog zit. Ik ben zelf 185 met een bbl van 91cm maar met dat soort BBL zou ik zeker 2cm lager gaan zitten als de formule standaard aangeeft dan je zadel ook iets naar achter, Als jij tussen de 81 en 81,5cm gaat zitten is dat meer dan genoeg (ik kan dat natuurlijk niet goed zien maar het lijkt of je hoger zit)

Het lijkt mee geen klein frame als ik de baloofdbuis zien.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2019 22:10

wasbeer2006 schreef: 17 apr 2019 21:47 Dat ziet er al beter uit. Het lijkt dat je wel heeeel erg hoog zit. Ik ben zelf 185 met een bbl van 91cm maar met dat soort BBL zou ik zeker 2cm lager gaan zitten als de formule standaard aangeeft dan je zadel ook iets naar achter, Als jij tussen de 81 en 81,5cm gaat zitten is dat meer dan genoeg (ik kan dat natuurlijk niet goed zien maar het lijkt of je hoger zit)

Heb de papieren van de bikefit er nog eens bijgepakt en heb een BBL van 928mm. Zadelhoogte staat op ongeveer ~835mm i.c.m. 172.5mm cranks zoals mijn vorige fiets na afloop van de bikefit afgesteld was. Heb hier circa 2 jaar probleemloos mee gefietst, maar deze zou volgens de meting op 826mm moeten staan.

Drop is ongeveer 13cm. Dat is een centimetertje lager dan mijn stalen koersfiets die vooral voor de 100+ toerritten gebruikt wordt, waar de Cervelo met name voor de snelle clubritten van 70km bedoelt is. Aan de voorkant verwacht ik geen problemen (kan lang en comfortabel in de beugels hangen en op af en toe een cyclo na, zal deze fiets niet vaak voor langere ritten gebruikt worden).

Ga het zadel eens een kleine centimeter omlaag doen en een paar rondjes fietsen.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 17 apr 2019 22:21, 2 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 apr 2019 22:17

Dat is echt extreem hoog. Ik ben begin dit jaar 18mm gezakt, in 1x. bewust om te kijken wat dat doet sommige dingen in je lichaam moeten even wennen. Maar ik rijd wel wat fijner. Ik zit op 790mm nu met bbl 91cm drop is nu 11cm en setback naar 92mm gegaan (midden bracket punt zadel) Kan per zadel verschillen natuurlijk.

Laat het zadel vooral even lager staan geef het even een paar honderd kilometer en doe er nog een centimetertjes af als het goed gaat.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 17 apr 2019 22:19

ypuh schreef: 17 apr 2019 22:10
wasbeer2006 schreef: 17 apr 2019 21:47 Dat ziet er al beter uit. Het lijkt dat je wel heeeel erg hoog zit. Ik ben zelf 185 met een bbl van 91cm maar met dat soort BBL zou ik zeker 2cm lager gaan zitten als de formule standaard aangeeft dan je zadel ook iets naar achter, Als jij tussen de 81 en 81,5cm gaat zitten is dat meer dan genoeg (ik kan dat natuurlijk niet goed zien maar het lijkt of je hoger zit)

Heb de papieren van de bikefit er nog eens bijgepakt en heb een BBL van 928mm. Zadelhoogte staat op ongeveer ~835mm zoals mijn vorige fiets na afloop van de bikefit afgesteld was. Heb hier circa 2 jaar probleemloos mee gefietst, maar deze zou volgens de meting op 826mm moeten staan.

Drop is ongeveer 13cm. Dat is een centimetertje lager dan mijn stalen koersfiets die vooral voor de 100+ toerritten gebruikt wordt, waar de Cervelo met name voor de snelle clubritten van 70km bedoelt is.

Ga het zadel eens een kleine centimeter omlaag doen en een paar rondjes fietsen.
Als je geen pijn aan je knieën of hamstrings hebt zou ik gewoon de zadelhoogte laten zoals het is.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2019 22:27

nijkie schreef: 17 apr 2019 22:19 Als je geen pijn aan je knieën of hamstrings hebt zou ik gewoon de zadelhoogte laten zoals het is.
Pijn aan een knie (oude blessure) was juist de reden voor een bikefit destijds. Dat heeft de problemen volledig opgelost, maar @wasbeer zet met wel ff aan het denken. Zadelhoogte staat inderdaad 6-8mm hoger dan de uitdraai van de bikefit aangeeft, dus die wil ik wel eens uitproberen om wat lager te gaan.

Er staan de komende weken genoeg ritten op de planning om een beetje te gaan spelen. Het duurde de vorige keer 800km voor ik er aan gewend was, dus ik zal het de tijd even geven voor ik weer iets verander.

Van 835 naar 808 vergelijkbaar met Wasbeer (790mm zadelhoogte + 18mm verschil in BBL) lijkt me wat teveel van het goede.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 18 apr 2019 08:13

ypuh schreef: 17 apr 2019 22:27
nijkie schreef: 17 apr 2019 22:19 Als je geen pijn aan je knieën of hamstrings hebt zou ik gewoon de zadelhoogte laten zoals het is.
Pijn aan een knie (oude blessure) was juist de reden voor een bikefit destijds. Dat heeft de problemen volledig opgelost, maar @wasbeer zet met wel ff aan het denken. Zadelhoogte staat inderdaad 6-8mm hoger dan de uitdraai van de bikefit aangeeft, dus die wil ik wel eens uitproberen om wat lager te gaan.

Er staan de komende weken genoeg ritten op de planning om een beetje te gaan spelen. Het duurde de vorige keer 800km voor ik er aan gewend was, dus ik zal het de tijd even geven voor ik weer iets verander.

Van 835 naar 808 vergelijkbaar met Wasbeer (790mm zadelhoogte + 18mm verschil in BBL) lijkt me wat teveel van het goede.
Blijft persoonlijk,ik de gek 1.86 bbl 91 en zit op 81,5cm hoger dan 2 bikefits nu geen knie pijn door 1cm verschil maar.
Praktijk en theorie kan nog wel eens verschillen blijkt wel weer.
Maare veel fijne kilometers,het weer is er wel naar nu :winkthumb:
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Plaats reactie