Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 24 apr 2017 11:28

Wat niet normaal is naar mijn mening is dat andere ploegen het werk voor hem doen en dat die blijkbaar toch nog geloven dat ze hem kunnen verslaan op zijn specialiteit. Die moeten het boek "de renner" nog maar eens lezen.
Plekje 60 levert ook nog 3 puntjes op voor de UCI Pro tour ranking......
Het UCI punten systeem kloot wat dat betreft eigenlijk het hele professionele wielrennen want niet winnen heeft ook waarde.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2017 11:34

Ik zou het geen probleem, maar een uitdaging noemen.. en de uitdaging zit hem in het kunnen handhaven van de regels. Er vanuitgaande dat de regels er in de 1e plaats zijn voor een zo gelijk mogelijk speelveld, en anderzijds voor de gezondheid van atleten. I know, er zijn vele regels die daar niets mee van doen hebben, ook binnen de dopingreglementen, maar dat is een ander issue.
Bij triathlon is de uitdaging al direct bij het afsnijden/stayeren etc. en de handhaving daarop. Bij het wielrennen ligt doping gebruik onder een vergrootglas. Bij het schaatsen ging het om dokter bibber regeltjes en je schaats op het ijs houden.. Recent dat meldonium verhaal natuurlijk. Als er wat meer geld in de sport om zou gaan, verschuift de aandacht vanzelf naar doping. Zowel het gebruik als opsporing als kritische blik.

Ben het wel eens over het zelfreinigend vermogen (en of dat nou sporters onderling is, of icm de bestuurders/ploegleiders, maakt dan niet zo veel uit).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 apr 2017 11:36

MarkVeenstra schreef:Ja, dus eigenlijk had van Beek gewoon gestraft moeten worden?
"het maakt niet uit of een proces al dan niet volgens de regels verloopt, sporter is sowieso schuldig"
Er was een positieve A- en B-staal. Dan is er dus weinig discussie dat er doping gebruikt is, tenzij je gelooft dat hij per ongeluk over een spuit gestruikeld is en hij daardoor per ongeluk een EPO besmetting opgelopen heeft. In dit geval zijn de procedures niet goed gevolgd en het is redelijk zuur dat een sporter met dopinggebruik wegkomt doordat een brief niet op maandag maar pas op dinsdag verstuurd is o.i.d. Dat is ook wel prettig voor een bond die onderzoek naar eigen sporters wil frustreren. Een beetje "per ongeluk" rommelen met de procedures en kijk eens aan, je hebt als bond weer een schone trackrecord als het om dopinggebruik binnen je sport gaat.

Ja, ik vind het dus wel storend dat een sporter wegkomt met dopinggebruik door procedurefouten. Want zonder dopinggebruik heb je echt niet zomaar een positieve A- en B-staal.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5866
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 24 apr 2017 11:44

Karl66 schreef:a, ik vind het dus wel storend dat een sporter wegkomt met dopinggebruik door procedurefouten. Want zonder dopinggebruik heb je echt niet zomaar een positieve A- en B-staal.
Ik ook, helaas is dat in de gewone maatschappij ook zo. :dislike:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 apr 2017 11:50

Ach, er zijn zat voorbeelden van vrijspraak of strafvermindering nadat vastgesteld is dat de oorzaak wel degelijk buiten de schuld van de sporter lagen (besmet vlees bijv.). Wij weten niet om wat voor waarden het gaat, wij weten niet welke procedure fouten er gemaakt, of welk deel van het proces oneerlijk zou zijn geweest. Er is alleen een reactie van kamp van de sporter.
En ging het nou om een oneerlijk proces, of om een procedure foutje? dat zijn ook 2 verschillende dingen.

Tuurlijk, als een gebruiker weg komt omdat iemand op kantoor zijn of haar werk niet goed doet, is dat kwalijk. Maar daar kan de sporter in kwestie niets aan doen. En helemaal ermee wegkomen is natuurlijk ook niet van toepassing, hij is al ruim een jaar buiten de competitie, zijn contract met een nieuwe werkgever ging niet door, dus in feite heeft hij op dit moment niets meer. Bij het wielrennen is er altijd wel weer een ploeg die dit soort gevallen oppikken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 apr 2017 12:07

Hoe wil je per ongeluk besmet raken met EPO? Een niet lichaamseigen medicijn voor nierpatiënten krijg je niet per ongeluk met het rundvlees binnen. Een te hoge concentratie van een lichaamseigen stof, daar kan je nog over discussiëren, een groeihormoon dat via vlees kan zijn binnengekomen, daar kan nog over discussiëren, Een te hoge concentratie van het medicijn uit je astmapuffertje, daar kan je over discussiëren. Maar EPO daar struikel je echt niet zomaar over.

Als er een positieve A- en B-staal is, die zijn vastgesteld door een geaccrediteerd dopinglaboratorium, dan hebben we afgesproken dat dit een overtuigend bewijs van dopinggebruik is. Dus dan blijven er echt alleen nog procedurefouten over.

Maar stel je eens voor dat hij pas gepakt was nadat hij voor Lotto Jumbo was gaan rijden? Dan heb je als wielrenploeg gelijk de schijn tegen en is dit weer extra bewijs dat die wielrenners niet te vertrouwen zijn. Met ook nog eens als grote kans dat Lotto en Jumbo zich niet willen verbinden met doping en we ook de laatste Nederlandse worldtour ploeg kwijt zouden raken. Alleen omdat ze in het schaatsen nog steeds graag de andere kant opkijken...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 apr 2017 12:12

ericpeters schreef:
daniel1975 schreef:Dus we vinden het maar gewoon normaal wat Piti presteert de laatste jaren..... De criticasters van LA werden ook genegeerd.
Normale mensen rijden niet mee in een prof peloton. Natuurlijk is het niet normaal, als je de beste van de wereld ergens in bent, dat is per definitie zo en in elke sport. .
Daar zet het hem dus in; hij is niet alleen (ondanks zijn leeftijd) nog de beste in dit soort aankomsten, hij doet ook gewoon vrolijk vooraan mee in de grote rondes.
DAT maakt het allemaal zo verwarrend.
Less is bore

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 24 apr 2017 12:21

Overigens over renners die verguisd werden: Mollema is eens met een interviewer ergens anders gaan zitten omdat Valverde binnenkwam. Ondertussen rijdt hij met Contador, ook al een Spanjaard met een minder dan schoon verleden.
Boom weigerde de hand te schudden van Boogerd, want met zijn dopinggebruik zou Michael de wielersport beschadigt hebben. Daarna vertrok hij naar Astana, waar Vino zijn ploegbaas werd.
Laurens ten Dam lag bij Thomas Dekker op de kamer toen deze laatste een transfusie kreeg. Nooit heeft hij er over gesproken.
Gesink's vaste slapie was Grisha Niermann, die niet alleen jaren bij Rabo reed en waarschijnlijk alles zag wat er gebeurde, maar ook zelf EPO gebruikte. Is Gesink nou ook 'besmet'?
Om maar niet te spreken van figuren als LLS, Denis Menchov, Garate en Barredo die bij voorganger Rabo reden.

EDIT: Oh ja, ik vergeet bijna Brajkovic. Toen hij prof werd zat hij op een forum waar hij aangaf nooit naar een team te gaan met een vuil verleden.

BikeT
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 jun 2016 14:07

BikeT 24 apr 2017 12:34

@ Marxten

Lijkt me dat als je schoon je sport wil bedrijven als wielrenner je in een vreselijke mentale spagaat zit. Zeker wanneer je jouw familie financieel moet ondersteunen.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 24 apr 2017 12:42

@BikeT
Om nog maar niet over de nuances te gaan, want tramadolmisbruik is bijvoorbeeld volledig legaal terwijl je voor een astmapuf een TUE moest aanvragen tot enkele jaren terug.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 24 apr 2017 13:23

Als Boom met deze resultaten aan de doping zit, dan heeft hij dit jaar wel heel erg slechte shit gebruikt :D

Over Gesink maak ik me niet al teveel illusies, als jonge renner in de nadagen van de dopingcultuur was hij zoveel beter als de periode daarna, dat je wat mij betreft prima vraagtekens kan zetten bij zijn beginperiode.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 apr 2017 13:33

Karl66 schreef:Als Boom met deze resultaten aan de doping zit, dan heeft hij dit jaar wel heel erg slechte shit gebruikt :D
Hij vroeg nog toen ik 500 groene smarties aan hem verkocht: "niet aan de concurrentie verkopen he?"

Nee Lars je hebt de exclusieve rechten :mrgreen:

Plaats reactie