Canyon
Ik heb dat een paar jaar geleden met mijn stuurpen van mijn nieuwe Canyon MTB gedaan; ff gebeld of gemaild, kreeg de melding dat er een koerier op een bepaalde dag (duurde niet lang) langs kwam met de nieuwe stuurpen, en ik de oude klaar moest leggen om weer mee te geven. Uiteindelijk is het ook zo allemaal verlopen. Ik vond/vind het een topservice.jenssss schreef:Net gemaild om mijn stuurpen van 90 naar één van 100 om te wisselen.
Ik ben benieuwd hoe lang ik ga moeten wachten
De service is absoluut top. Er wordt nu zelfs geen tijd op geplakt hoe lang ik de nieuwe mag testen.imarc schreef:Ik heb dat een paar jaar geleden met mijn stuurpen van mijn nieuwe Canyon MTB gedaan; ff gebeld of gemaild, kreeg de melding dat er een koerier op een bepaalde dag (duurde niet lang) langs kwam met de nieuwe stuurpen, en ik de oude klaar moest leggen om weer mee te geven. Uiteindelijk is het ook zo allemaal verlopen. Ik vond/vind het een topservice.jenssss schreef:Net gemaild om mijn stuurpen van 90 naar één van 100 om te wisselen.
Ik ben benieuwd hoe lang ik ga moeten wachten
Copy/paste uit mailtje van Canyon: Van zodra u deze ontvangen heeft, kan u deze uitvoerig testen. Van zodra u zeker bent van de positie, kan u ons een seintje geven via e-mail en vragen wij een ophaling aan bij UPS
Maar alleen hebben de laatste maanden heel veel mensen geklaagd dat stuurpen omruilen maanden kan aanslepen, dus ik ben benieuwd hoe lang ik moet wachten.
Ik heb er 1 in mijn CF SLX, mijn Aeroad SLX en Speedmax CF....allemaal onderin/liggende buis en nooit ook maar 1 enkel probleem gehad. Dat van die storingen lijkt me dus uiterst onwaarschijnlijk.RuudRuud schreef:Bidonhouders, bedrading, stuurpen, ik weet niet wat je onderweg naar je headunit allemaal tegenkomt.marcels schreef:Heel misschien bij een alu frame. Bij carbon is intern geen enkel probleem
Het frame hoeft niet het probleem te zijn. Storing is zo gecreëerd en een zwak signaal als ANT+ heeft er al snel last van.
Kortom, monteren en testen
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Ik zou 404's niet bij afdalingen van boven de 1500m gebruiken. Kans dat je ze sloopt is vrij groot. Dat heeft uiteraard met gewicht en daalcapaciteit te maken. Maar daarnaast ook zeer zeker met weer (bergen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar) en verkeer. 1 noodstop omdat een automobilist/petje een domme stunt (binnenbocht) uithaalt en de set kan zomaar ongeschikt raken. Zie ook een uitgebreide test in het blad Fiets enkele maanden geleden geloof ik.JKS schreef:Dag allen,
Sinds kort heb ik een Canyon Aeroad CF SLX, waarmee ik zeer content ben. Ik heb echter een probleempje: de zadelpen zakt langzaam naar beneden. Bij de eerste en de tweede montage heb ik hem aan de onderzijde voorzien van een kleine hoeveelheid carbonpasta (bijgeleverd door Canyon) en vervolgens met maximaal 5nm vastgezet, maar de zadelpen zakte beide keren. Vervolgens heb ik het hele deel dat in je frame valt met carbonpasta ingesmeerd en hem wederom met 5nm vastgezet. Deze keer bleef hij vrij lang zitten, maar vanochtend hoorde ik af en toe een krakend geluid en ja hoor, zadelpen was drie a vier mm gezakt. Ik heb het idee dat het schroefje langzaam los draait (deze zit overigens ook niet helemaal recht/plat in het bevestigingsmechanisme/de klem), maar kan dat nu niet controleren omdat ik de momentsleutel niet bij me heb.
Hebben meer mensen hier last van (gehad)? En zo ja, hebben jullie tips, zodat ik dit kan voorkomen?
Dan nog een meer algemeen vraagje die eigenlijk niet in dit topic thuishoort, maar ik maak gelijk maar van de gelegenheid gebruik. Ik heb de ZIPP 404 firecrest carbon clincher in de Aeroad zitten. Binnenkort ga ik een aantal beklimmingen doen in de Franse alpen. Op internet lees ik diverse mensen die zonder problemen met dit soort wielen de bergen in gaan, maar ik twijfel toch enigszins. Zouden jullie dat met deze wielen aandurven?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Tsjah... Er zijn ook verhalen waar het minder goed werkt, dat maar niet geloven omdat het bij jou zo goed werkt!?. Daarom het advies, testen.tomtom schreef:Ik heb er 1 in mijn CF SLX, mijn Aeroad SLX en Speedmax CF....allemaal onderin/liggende buis en nooit ook maar 1 enkel probleem gehad. Dat van die storingen lijkt me dus uiterst onwaarschijnlijk.RuudRuud schreef:Bidonhouders, bedrading, stuurpen, ik weet niet wat je onderweg naar je headunit allemaal tegenkomt.marcels schreef:Heel misschien bij een alu frame. Bij carbon is intern geen enkel probleem
Het frame hoeft niet het probleem te zijn. Storing is zo gecreëerd en een zwak signaal als ANT+ heeft er al snel last van.
Kortom, monteren en testen
Ik gebruik ze gewoon in de bergen (vorig jaar Marmotte, dit ja een keer of 6 de Ventoux afgedaald) en ze geven geen krimp. Ben ook tussendoor ook meerdere malen gestopt om te voelen, maar vond de remrand ook niet echt heet. Kon hem gewoon vasthouden.tomtom schreef: Ik zou 404's niet bij afdalingen van boven de 1500m gebruiken. Kans dat je ze sloopt is vrij groot. Dat heeft uiteraard met gewicht en daalcapaciteit te maken. Maar daarnaast ook zeer zeker met weer (bergen zijn nu eenmaal onvoorspelbaar) en verkeer. 1 noodstop omdat een automobilist/petje een domme stunt (binnenbocht) uithaalt en de set kan zomaar ongeschikt raken. Zie ook een uitgebreide test in het blad Fiets enkele maanden geleden geloof ik.
Ben het er wel mee eens dat dalen bij nat weer een ander verhaal is, maar ja, dat komt in mijn geval zo weinig voor dat ik ze daarom niet zou kopen (en misschien dat je in dat geval wat oude alu vegen kunt steken?)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik snap de arbitraire grens van 1500m niet..., Een afdaling van de grand Ballons is vrijwel net zo lang als die van de Alpe D'Huez.., je begint alleen lager.
Anyhoe, mijn advies zou zijn: Als je er zelf enigszins bij twijfelt, dan niet doen en gewoon alu wielen steken. Het gaat erom dat jij met vertrouwen, veilig de bergen af gaat. Ook als het weer omgeslagen is, of er een rouwstoet voor je uit de berg af daalt. En Afdalingen lijken me nou net niet de plek om met half vertrouwen "toch maar zo te doen". Dus volg je gevoel en ga aan de veilige kant zitten.
Anyhoe, mijn advies zou zijn: Als je er zelf enigszins bij twijfelt, dan niet doen en gewoon alu wielen steken. Het gaat erom dat jij met vertrouwen, veilig de bergen af gaat. Ook als het weer omgeslagen is, of er een rouwstoet voor je uit de berg af daalt. En Afdalingen lijken me nou net niet de plek om met half vertrouwen "toch maar zo te doen". Dus volg je gevoel en ga aan de veilige kant zitten.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
let wel, alu velgen zijn geen garant dat er geen binnenband ploft vanwege hitte-ontwikkeling
we hebben het afgelopen vrijdag weer kunnen zien; een berg afrijden is precies zo een kunst als het naar boven rijden
een probleem specifiek voor 404's en gelijk hoge wielen ligt bij het afdalen meer bij de zijwind-gevoeligheid
vooral bij aerodynamisch gevormde frames, waar frame en wiel bij rechtuitrijden aerodynamisch een geheel vormen
wanneer bij stuuruitslag dat geheel verbroken wordt, komt het tot heftige stuurreakties
we hebben het afgelopen vrijdag weer kunnen zien; een berg afrijden is precies zo een kunst als het naar boven rijden
een probleem specifiek voor 404's en gelijk hoge wielen ligt bij het afdalen meer bij de zijwind-gevoeligheid
vooral bij aerodynamisch gevormde frames, waar frame en wiel bij rechtuitrijden aerodynamisch een geheel vormen
wanneer bij stuuruitslag dat geheel verbroken wordt, komt het tot heftige stuurreakties
Laatst gewijzigd door IWC op 31 mei 2016 07:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Want, afgelopen vrijdag gaat dan over kruiswijk? Of over Zakarin? Beiden vielen niet omdat ze hun velgen opgefikt hadden door teveel remmen hoor. Dat was beiden een kwestie van te hard een bocht in gaan (of vorige bocht uit komen) aka, verkeerd ingeschat.IWC schreef:let wel, alu velgen zijn geen garant dat er geen binnenband ploft vanwege hitte-ontwikkeling
we hebben het afgelopen vrijdag weer kunnen zien; een berg afrijden is precies zo een kunst als het naar beneden rijden
een probleem specifiek voor 404's en gelijk hoge wielen ligt bij het afdalen meer bij de zijwind-gevoeligheid
vooral bij aerodynamisch gevormde frames, waar frame en wiel bij rechtuitrijden aerodynamisch een geheel vormen
wanneer bij stuuruitslag dat geheel verbroken wordt, komt het tot heftige stuurreakties
En dat een berg afrijden dezelfde kunst is als naar beneden rijden lijkt mij evident, het zijn dezelfde acties toch?
Die zijwindgevoeligheid heb je op het vlakke in de polder met harde zijwind misschien last van. In de bergen ook, maar dan alleen als er wind staat. En dan nog minder dan op het vlakke omdat je door je eigen hogere snelheid al meer stabiliteit kweekt. (Mocht de wind je wiel pakken zonder dan zal het effect wat groter zijn vanwege je hoge snelheid, maar dat terzijde).
En dat verhaal over stuuruitslag.., Ik weet niet hoor, maar hoeveel graden stuuruitslag heb je op een racefiets? Ik gok dat zelfs in een krappe haarspeldbocht dat met een graad of 5, hooguit 10, wel gedaan is. In snelle bochten zal stuuruitslag 0-2 graden zijn oid. Je massa verplaatsing doet dan het leeuwendeel van het stuurwerk. Ik geloof dus niet dat het "1 geheel" zijn van een fiets daardoor onderbroken zou worden. En dan nog heb je in dat geval ook niet direct een stuurprobleem, hooguit wat minder efficientie van je aero combinatie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013