Canyon
Ik heb wielen 60mm hoog, op het vlakke eigenlijk nooit last van de zijwind. Bij een afdaling (+60km/u) krijg je toch af en toe een trek van de wind, niet dat het gevaarlijk wordt maar het is toch minder comfortabel (maar nu ook weer niet zo oncomfortabel om lage velgen te steken voor Les 3 Ballons, voor de Ventoux steek ik wel lage velgen)
Voor de duidelijkheid: ik weeg bijna 90kg en heb schijfremmen.
Voor de duidelijkheid: ik weeg bijna 90kg en heb schijfremmen.
moet zijn naar boven rijdenMarkVeenstra schreef:.IWC schreef:let wel, alu velgen zijn geen garant dat er geen binnenband ploft vanwege hitte-ontwikkeling
we hebben het afgelopen vrijdag weer kunnen zien; een berg afrijden is precies zo een kunst als het naar beneden rijden
een probleem specifiek voor 404's en gelijk hoge wielen ligt bij het afdalen meer bij de zijwind-gevoeligheid
vooral bij aerodynamisch gevormde frames, waar frame en wiel bij rechtuitrijden aerodynamisch een geheel vormen
wanneer bij stuuruitslag dat geheel verbroken wordt, komt het tot heftige stuurreakties
En dat een berg afrijden dezelfde kunst is als naar beneden rijden lijkt mij evident, het zijn dezelfde acties toch?
gaat met beideKiekeboe schreef:wat een broodje aap verhaal.
Dus met een Aeroad kan je geen berg afrijden, maar bijvb wel met een Ultimate?
met een Aeroad en hoge wielen zal het stuurkarakter nerveuzer zijn als met een Ultimate met lage wielen
en zijwind op het vlakke met 40 kmh heeft toch een ander effekt op het stuurkarakter als 70 kmh tijdens een afdaling ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Elk logisch redenerend mens kan toch bedenken dat afdalen met hoge velgen iets lastiger zal worden dan met lage. Wat niet betekent dat het niet kan, je moet gewoon wat voorzichtiger zijn. Ik heb het met beide gedaan en met beide veilig beneden geraakt. Vorig jaar de Marmotte gereden met carbon clinchers van 60 hoog, in enorm warme omstandigheden. Gelukt. Maar zou ik het opnieuw doen met die velgen? Neen, omwille van het gewicht.
Ventoux ook opgereden met velgen van 50 hoog, wel met alu remrand. Het was wel een windstille dag. Ook geen problemen mee gehad maar ik zou het in de toekomst ook gewoon doen met mijn (lichtere) lage velgen. Ik ben wat aan het afstappen van die idee-fixe dat een fiets hoge velgen moet hebben om mooi te zijn. Zeker in de bergen is dat bijlange niet nodig.
Kortom : het lukt zeker. Alleen beetje bewust zijn van je remgedrag als je met carbon clinchers rijdt, maar dat ontploft ook niet in 1-2-3 hoor.
Ventoux ook opgereden met velgen van 50 hoog, wel met alu remrand. Het was wel een windstille dag. Ook geen problemen mee gehad maar ik zou het in de toekomst ook gewoon doen met mijn (lichtere) lage velgen. Ik ben wat aan het afstappen van die idee-fixe dat een fiets hoge velgen moet hebben om mooi te zijn. Zeker in de bergen is dat bijlange niet nodig.
Kortom : het lukt zeker. Alleen beetje bewust zijn van je remgedrag als je met carbon clinchers rijdt, maar dat ontploft ook niet in 1-2-3 hoor.
Dat had Steven Kruijswijk ook in de Giro. Laag voorwiel en hoog achterwiel (C50).BAMCAN schreef:Zijwindgevoeligheid geldt hoofdzakelijk voor het voorwiel. Je kunt dus ook kiezen om alleen het voorwiel "laag" te houden. 1080 achter en 808 voor
En we weten allemaal hoe dat afgelopen is..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik ben een ervaren fietser en niet iemand die geen gang durft te maken in een afdaling en/of continu in de remmen blijft knijpen, ik heb alleen nog nooit met hoge carbon wielen geklommen en afgedaald. Vandaar de relatieve onzekerheid voor wind en de warmteontwikkeling bij het remmen. Ik lees dat een aantal mensen zonder problemen met 60mm carbon wielen de bergen in gaat, dus ik laat de 404's er gewoon op zitten. Ik bivakeer in die periode een aantal dagen in Frankrijk, dus ga eerst een flinke afdaling testen of het me bevalt op de 404's. Dat zal hoogstwaarschijnlijk prima gaan, maar zekerheidshalve neem ik een paar lage alu wielen mee (en bijbehorende remblokken), die ik in de fiets steek als het me niet bevalt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Strak planJKS schreef:Hartelijk dank voor al jullie reacties. Ik ben een ervaren fietser en niet iemand die geen gang durft te maken in een afdaling en/of continu in de remmen blijft knijpen, ik heb alleen nog nooit met hoge carbon wielen geklommen en afgedaald. Vandaar de relatieve onzekerheid voor wind en de warmteontwikkeling bij het remmen. Ik lees dat een aantal mensen zonder problemen met 60mm carbon wielen de bergen in gaat, dus ik laat de 404's er gewoon op zitten. Ik bivakeer in die periode een aantal dagen in Frankrijk, dus ga eerst een flinke afdaling testen of het me bevalt op de 404's. Dat zal hoogstwaarschijnlijk prima gaan, maar zekerheidshalve neem ik een paar lage alu wielen mee (en bijbehorende remblokken), die ik in de fiets steek als het me niet bevalt.
Veel plezier alvast !