Euhmm, onvolledig verhaal.rob74 schreef:@Bianchi,....... je hebt de verkeerde fiets gekocht.
Mechanische schijfremmen zijn een draak-uitvinding. Indien Technische perfect afgesteld remmen ze nog behoorlijk goed maar dat afstellen is wel een secuur klusje dat je vaak moet doen. Je was veeeeeeel beter af geweest met klassieke velgremmen of hydraulische schijven.
Mechanische schijfremmen is een soort truc van de fabrikant. Toch een fiets kunnen bouwen in een goedkoop segment maar wel met schijfremmen (sommigen consumenten willen dat nu eenmaal heeeeeeeeeel erg graag). Mechanische schijfremmen zijn namelijk een stuk goedkoper dan de hydraulische versie, helaas remmen ze niet echt geweldig.
Mechanische schijfremmen heb je in 2 soorten:
1) mechanische schijfremmen die vanaf 1 kant tegen de schijf aan duwen --> jouw verhaal klopt.
2) mechanische schijfremmen die wel gewoon van 2 kanten aangrijpen (TRP bijv). Die hebben veel betere eigenschappen omdat je de schijf klemt, ipv wegduwt... Je afstelling problematiek heb je ook niet, en de gebruikte remblokken zijn gelijk aan die van hydraulische remmen, dus qua slijtage maakt t m ook niet.
Mijn ervaring met die 2e, op de Wind, zijn behoorlijk positief. Want het werkt gewoon en is vergelijkbaar, in mijn beleving, met velgremmen.
Met hydraulische schijfremmen pak je het voordeel van meer gevoel, minder knijpkracht nodig, makkelijker blokkeren mogelijk (voordeel?). Dus ja, kies je voor schijfremmen, is dat de betere keuze.
Oja, waarom mijn keuze? --> mijn Wind is geen racer, maar een allround combi jetser met een bullhorn stuurtje en TT remmetjes. dus kabels. En ik wilde persoonlijk niet te maken hebben met hydraulische leidingen op deze fiets.