Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
thestudent
23 jun 2020 08:31
JoostG schreef: ↑23 jun 2020 08:28
Waarom komt er meer stof van de onverharde wegen op de sok aan de driveside dan op de sok aan de non driveside? Dit heb ik geconstateerd gedurende de laatste 10 ritten onverhard, waardoor ik de factor wind heb weggestreept.......
Onderweg sokken wisselen links rechts
Rechts zit meestal aan de bermkant, daar is vaak ook meer stof. Iets anders kan ik niet verzinnen. Hangs natuurlijk ook af van waar het stof zich ophoopt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
senior
- Forum-lid
- Berichten: 2330
- Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27
senior
23 jun 2020 10:45
thestudent schreef: ↑23 jun 2020 08:31
JoostG schreef: ↑23 jun 2020 08:28
Waarom komt er meer stof van de onverharde wegen op de sok aan de driveside dan op de sok aan de non driveside? Dit heb ik geconstateerd gedurende de laatste 10 ritten onverhard, waardoor ik de factor wind heb weggestreept.......
Onderweg sokken wisselen links rechts
Rechts zit meestal aan de bermkant, daar is vaak ook meer stof. Iets anders kan ik niet verzinnen.
Hangs natuurlijk ook af van waar het stof zich ophoopt.
Op zijn sokken, dat zegt hij toch?
-
JoostG
- Forum-lid
- Berichten: 2893
- Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38
JoostG
23 jun 2020 15:05
thestudent schreef: ↑23 jun 2020 08:31
JoostG schreef: ↑23 jun 2020 08:28
Waarom komt er meer stof van de onverharde wegen op de sok aan de driveside dan op de sok aan de non driveside? Dit heb ik geconstateerd gedurende de laatste 10 ritten onverhard, waardoor ik de factor wind heb weggestreept.......
Onderweg sokken wisselen links rechts
Rechts zit meestal aan de bermkant, daar is vaak ook meer stof. Iets anders kan ik niet verzinnen. Hangs natuurlijk ook af van waar het stof zich ophoopt.
Ha!
Niet verwacht dat er zo snel een zinnig antwoord zou zijn. Maar, we zijn er nog niet: ik rijd voornamelijk op onverharde wegen, en daar zou vuil/stof gelijkmatig over het pas verdeeld moeten zijn. Zou er een andere draft zijn bij de driveside (ivm kettingbladen en ketting)?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6128
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
23 jun 2020 15:15
Dat is zo'n zelfde iets als waarom is mijn achterwiel altijd vuiler dan mijn voorwiel.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
MarkVeenstra
23 jun 2020 15:22
De aanname dat zand en stof gelijkmatig verdeeld zou zijn is wellicht onjuist
.
Alles wat over de weg rijdt, zal materiaal langzaam aan naar buiten, danwel middenop verdringen.
Misschien ligt de oorzaak bij jezelf.., Als je je benen stil houdt om wat voor reden dan ook, heb je altijd je rechtervoet beneden? Of, indien horizontaal, je rechtervoet achter?
Draai je stiekem vaker bochten naar links op die onverharde wegen? Of anders misschien dat bochten naar links minder scherp genomen worden (want buitenbochtend zijn) dan bochten naar reachts., waardoor de trail van het zand van je voorwiel bij een linkerbocht meer op je rechtervoet komt dan andersom?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
lars_g
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 17 jul 2019 06:55
lars_g
23 jun 2020 15:42
Omdat beweging van de aandraaflijn misschien ook stof met zich mee verplaatst?
-
vermeulen
- Forum-lid
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58
vermeulen
23 jun 2020 17:30
Voorstel voor een experiment: de driveside naar links overzetten (dit kan evt. met een singlespeed fietsje), en nogmaals de gravelrit rijden.
-
Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Enzzo
23 jun 2020 18:30
Of dezelfde route in omgekeerde richting fietsen
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
JoostG
- Forum-lid
- Berichten: 2893
- Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38
JoostG
23 jun 2020 21:33
Goede suggesties: omwisselen drive en non drive laat ik voor wat het is
, route omgekeerd rijden is sowieso leuk, maar ik vermoed dat Mark het bij het rechte eind heeft: ik zal wel een voorkeur houding hebben (pedalen horizontaal wanneer ik niet trap). Ik ga er op letten en zal jullie niet te lang in spanning houden
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Enzzo
23 jun 2020 22:29
Misschien ook relevant; hielzijde of scheenbeen zijde van de sok?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
-
Seppie88
- Forum-lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 18 jun 2020 23:36
Seppie88
23 jun 2020 23:39
Hier een domme vraag, want ik kan geen eenduidig antwoord vinden.
Ik heb een racefiets van marktplaats gekocht en krijg last van mijn (rechter) schouder. Ik kom ook niet lekker bij de remmen voor langere tijd, terwijl dat juist de rusthouding zou moeten zijn toch?
Mijn gedachte is dus dat ik de afstand tussen zadelpen en stuur moet verkleinen. Dit kan door een kortere stuurpen (moet even opmeten, maar onder de 80mm is dat wijs?). Daarnaast heb ik de zadelpen omgedraaid. Hij heeft een boogje (setback?). Daarna testronde gereden en beduidend minder last.
Wel heb ik ook meer gelet op mijn buikspieren aanspannen, wellicht heeft dat ook geholpen.
Kort verhaal lang, kan je een pen omdraaien? Alu frame met alu pen.