Canyon
Wel jammer dat 160 mm schijven monteren op de grotere maten. Nergens voor nodig en niet mooi. Verder slaan de prijzen idd nergens op, maar daar krijgt Canyon sowieso wel een handje van de laatste jaren. Op zich logisch, ze zijn de status van internet low-budget merk nu toch langzaamaan wel ontgroeid. Daar horen dan ook geen bodemprijzen meer bij.
Ik vind het vooral jammer dat er geen hogere velgen zijn gestoken. Ze hebben wat marketingpraatjes over 'aero', maar dat haal je toch meer uit je wielen dan uit je frame. En juist de wielen zijn allemaal laag. Een setje Fulcrum Quattro's zoals op de Cube Agree zouden wat mij betreft zorgen voor een mooiere en misschien nog wel betere fiets.
Twijfel zelf nog een beetje, deze of de 'normale' CF SLX. Ik vind de geveerde zadelpen en de lage velgen toch wel minpuntjes.
Met hoge velgen staat het toch een stuk beter, dat weten ze zelf gelukkig ook:
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/i ... 700-80.jpg
Twijfel zelf nog een beetje, deze of de 'normale' CF SLX. Ik vind de geveerde zadelpen en de lage velgen toch wel minpuntjes.
Met hoge velgen staat het toch een stuk beter, dat weten ze zelf gelukkig ook:
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/i ... 700-80.jpg
Laatst gewijzigd door roet op 10 jun 2016 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ja ik weet het. Ik zat een beetje met het idee/wens/hoop dat er ook een Ultimate CF SLX disc kwam, vandaar dat ik de lage velgen en verende zadelpen wat zonde vond. Maar inderdaad, deze afmontage voor deze fiets is op zich logisch zoals amclassic-fan zegt. Echter wel apart dat bijvoorbeeld de Cube Agree Disc en Giant Defy wél 30-40mm velgen hebben.
Met de 'normale' bedoelde ik dus de Ultimate CF SLX met velgremmen.
Wel zie ik een lichtpuntje in het tech paper; in de grafiek over de drag zie je 3 lijnen, waaronder eentje van de Ultimate CF SLX Disc. Mogelijk komt die toch nog, ligt denk ik voornamelijk aan de UCI.
Met de 'normale' bedoelde ik dus de Ultimate CF SLX met velgremmen.
Wel zie ik een lichtpuntje in het tech paper; in de grafiek over de drag zie je 3 lijnen, waaronder eentje van de Ultimate CF SLX Disc. Mogelijk komt die toch nog, ligt denk ik voornamelijk aan de UCI.
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
@Roet: 30-40mm velgen is niet zo erg hoog hoor. Lage velgen smoelt minder dus wat cube doet met de Fulcrum 40mm velgen in de Agree disc versie, vind ik wel begrijpelijk.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Gelukkig hebben ze voor en achter die 160 mm schijven met adapters gemonteerd en kun je altijd nog overstappen op 140 mm. Tenminste dat begreep ik uit info op hun site. Met name achter lijkt 140 mm mij de betere maat.havana schreef:Wel jammer dat 160 mm schijven monteren op de grotere maten. Nergens voor nodig en niet mooi. Verder slaan de prijzen idd nergens op, maar daar krijgt Canyon sowieso wel een handje van de laatste jaren. Op zich logisch, ze zijn de status van internet low-budget merk nu toch langzaamaan wel ontgroeid. Daar horen dan ook geen bodemprijzen meer bij.
Real men wear blûk!!! Marcel
In een test in het Duitse blad tour werd (vrij vertaald) aangegeven dat het verschil tussen 140 mm schijfremmen en goed functionerende velgremmen er nauwelijks is. Waarom zou je dan schijfremmen willen? Iets meer veiligheid icm lichtgewicht binnenbanden omdat de velg niet heet wordt wellicht. Of fractioneel betere dosserbaarheid. Kan me voorstellen dat voor zwaardere rijders de 160 mm schijf voor van toegevoegde waarde kan zijn in heuvelachtig of bergachtig terrein om echt onderscheidend te zijn ten opzichte van goede velgremmen.
Canyon is volgens mij mede groot geworden doordat ze goed insprongen op de testen in Tour waar ze op een gegeven moment steeds als topper in de stijfheidsmetingen uitkwamen. Ook al was die stijfheid veel hoger dan nodig, maar het zorgde wel voor hoge noteringen in de testen. Zou me niets verbazen dat ze alleen al daarom grotere schijven noteren. Om Tour te pleasen.
De prijzen voor de nieuw topmodellen worden mij te gek inmiddels. Jammer. Maar begrijp het wel. Is gewoon mooi en goed spul. De "oude" ultimate CF heeft overigens nog steeds een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Edit: in Tour was er vooral kritiek op de Shimano 140 schijven die bij oververhitting wat zouden gaan aanlopen of zelfs compleet verzaken. Maar overall was men toch positiever over schijfremmen dan ik me herinnerde. "Eine gute Scheibenbremse ist jeder Felgenbremse uberlegen".
Canyon is volgens mij mede groot geworden doordat ze goed insprongen op de testen in Tour waar ze op een gegeven moment steeds als topper in de stijfheidsmetingen uitkwamen. Ook al was die stijfheid veel hoger dan nodig, maar het zorgde wel voor hoge noteringen in de testen. Zou me niets verbazen dat ze alleen al daarom grotere schijven noteren. Om Tour te pleasen.
De prijzen voor de nieuw topmodellen worden mij te gek inmiddels. Jammer. Maar begrijp het wel. Is gewoon mooi en goed spul. De "oude" ultimate CF heeft overigens nog steeds een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Edit: in Tour was er vooral kritiek op de Shimano 140 schijven die bij oververhitting wat zouden gaan aanlopen of zelfs compleet verzaken. Maar overall was men toch positiever over schijfremmen dan ik me herinnerde. "Eine gute Scheibenbremse ist jeder Felgenbremse uberlegen".
Laatst gewijzigd door jsparie op 11 jun 2016 10:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat het 75% hype is en verder vinden mensen de doseerbaarheid vooral belangrijk en daar lees ik veel mensen over. Ik zou het zelf vooral handig vinden dat ik altijd met middelhoge (30-40mm) FCCs kan rijden zonder dat ik me zorgen moet maken over de remprestaties/overhitting van de remrand.
De prijzen vallen idd wat tegen, maar ik denk dat dat voor ieder merk wel geldt, immers we hebben gewoon meer inflatie de laatste tijd.
De prijzen vallen idd wat tegen, maar ik denk dat dat voor ieder merk wel geldt, immers we hebben gewoon meer inflatie de laatste tijd.
Nou inflatie hebben we volgens mij juist niet de laatste tijd, maar de wisselkoersen zijn er voor fietsonderdelen niet beter op geworden. Dat kan nog leuk worden als de prijzen van grondstoffen ook weer gaan stijgen. Wat ze al een beetje doen.
Maar goed, die oververhitting is inderdaad wel een punt in de bergen. Op de vlakke weg lijkt het me weinig relevant. Schijfremmen zijn gewoon de trend. Die gaan hoe dan ook echt wel doorzetten. Denk ik tenminste. En niet alleen bij Canyon. Al is het maar doordat fabrikanten het heel graag willen. Iedereen weer nieuwe fietsen, nieuwe wielen etc.......goed voor de handel en de economie. Komt die inflatie wellicht alsnog op gang
Maar goed, die oververhitting is inderdaad wel een punt in de bergen. Op de vlakke weg lijkt het me weinig relevant. Schijfremmen zijn gewoon de trend. Die gaan hoe dan ook echt wel doorzetten. Denk ik tenminste. En niet alleen bij Canyon. Al is het maar doordat fabrikanten het heel graag willen. Iedereen weer nieuwe fietsen, nieuwe wielen etc.......goed voor de handel en de economie. Komt die inflatie wellicht alsnog op gang