Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wilier

joeri_kok
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 aug 2010 00:31
Locatie: Amersfoort

joeri_kok 18 apr 2011 23:44

Ik heb ook aanhoudende problemen met het balhoofd (van mijn Izoard 2010)... Afgelopen 500km 3x (!) vast moeten zetten... Binnenkort maar ff proffesionele hulp inschakelen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 apr 2011 00:07

Je expander komt dan zeer waarschijnlijk omhoog.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 19 apr 2011 03:57

joeri_kok schreef:Ik heb ook aanhoudende problemen met het balhoofd (van mijn Izoard 2010)... Afgelopen 500km 3x (!) vast moeten zetten... Binnenkort maar ff proffesionele hulp inschakelen!



Waar heb je de fiets gekocht? Bij Salden?
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

dalla
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 27 mar 2008 16:02

dalla 19 apr 2011 11:30

sommige Wiliers hebben daar inderdaad een beetje last van, handig is om jezelf gezwind naar je FM te begeven, doorrijden hiermee verzorgt meer problemen.

FSA expanders willen weleens helpen...

de binnenkant van je vorkbuis een beetje opruwen, geen vet gebruiken bij montage, pas na montage van de plug een beetje vet erin smeren zodat de schroefdraad niet vast gaat zitten.
succes, en anders dus zsm langskomen.
het meeste leer je door te luisteren!

robiris
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 jan 2008 17:08

robiris 20 apr 2011 03:23

Joepie, heb de oorzaak van het gekraak gevonden, alleen ik durf haast niet te zeggen waar het vandaan kwam. Mn zadeltasje veroorzaakte het geluid, terwijl ik toch echt dacht te horen dat het van mn balhoofd afkomstig was. Ik wist niet dat een carbonnen frame zich zo als klankast gedroeg. Er zit nog wel af en toe een kraakje in maar ik denk dat ik nu maar even ga kijken of alle boutjes vast genoeg zitten (5Nm??)
Als wielrennen makkelijk was, zou het wel voetbal heten

funlovinbiker
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 09 apr 2010 18:03

funlovinbiker 20 apr 2011 10:57

robiris schreef:Joepie, heb de oorzaak van het gekraak gevonden, alleen ik durf haast niet te zeggen waar het vandaan kwam. Mn zadeltasje veroorzaakte het geluid, terwijl ik toch echt dacht te horen dat het van mn balhoofd afkomstig was. Ik wist niet dat een carbonnen frame zich zo als klankast gedroeg. Er zit nog wel af en toe een kraakje in maar ik denk dat ik nu maar even ga kijken of alle boutjes vast genoeg zitten (5Nm??)


Nou ja, je hebt de oorzaak gevonden en gelukkig is er niet echt een probleem. Kun je weer optimaal genieten van je fiets.

spanjolo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:10

spanjolo 20 apr 2011 16:10

Amclassic-fan schreef:Je expander komt dan zeer waarschijnlijk omhoog.

ik had hetzelfde probleem en heb toen een expander voor een alubuis erin geslagen met van die dubbele plaatjes.
het werkt wel of krijg ik op den duur problemen? veiligheid?

cmc24
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2010 18:03

cmc24 20 apr 2011 19:43

Dat is geen expander maar een stermoer. Die zijn niet speciaal gemaakt voor een full-carbon stuurbuis maar geschikt voor een alu.-stuurbuis.
Geen goed idee om een stermoer in een fullcarbon stuurbuis te meppen.
BeOne Rosso

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 apr 2011 19:46

Spanjolo schreef:
Amclassic-fan schreef:Je expander komt dan zeer waarschijnlijk omhoog.

ik had hetzelfde probleem en heb toen een expander voor een alubuis erin geslagen met van die dubbele plaatjes.
het werkt wel of krijg ik op den duur problemen? veiligheid?


Je vork kan de kliko in. Een stermoer mag nooit in een carbon pijp gebruikt worden. Rij je er mee door dan loop je 't risico dat de carbon pijp afbreekt en ik kan uit persoonlijke ervaring je vertellen dat het niet fijn is als een voorvork door midden breekt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spanjolo
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 apr 2011 15:10

spanjolo 20 apr 2011 20:42

Amclassic-fan schreef:
Spanjolo schreef:
Amclassic-fan schreef:Je expander komt dan zeer waarschijnlijk omhoog.

ik had hetzelfde probleem en heb toen een expander voor een alubuis erin geslagen met van die dubbele plaatjes.
het werkt wel of krijg ik op den duur problemen? veiligheid?


Je vork kan de kliko in. Een stermoer mag nooit in een carbon pijp gebruikt worden. Rij je er mee door dan loop je 't risico dat de carbon pijp afbreekt en ik kan uit persoonlijke ervaring je vertellen dat het niet fijn is als een voorvork door midden breekt.

Dat is duidelijk. Dank voor de raad.
Zal proberen dat ding er uit te halen/boren en een goede plaatsen als dat nog kan.
Heb nog maar weinig km gereden dus misschien heb ik mazzel.
Weer wat geleerd:)

dalla
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 27 mar 2008 16:02

dalla 21 apr 2011 00:19

bij Cannondale worden sommige carbon vorkbuizen standaard afgeleverd met ster erin...dus de stelling van Amclassic-fan is te betwijfelen...vwb Wiliers is de oplossing vaak aan andere zaken te wijten...het verstandigst is dus om je aan je FM te wenden voor een goede oplossing.

Spanjolo schreef:
Amclassic-fan schreef:
Spanjolo schreef:
ik had hetzelfde probleem en heb toen een expander voor een alubuis erin geslagen met van die dubbele plaatjes.
het werkt wel of krijg ik op den duur problemen? veiligheid?


Je vork kan de kliko in. Een stermoer mag nooit in een carbon pijp gebruikt worden. Rij je er mee door dan loop je 't risico dat de carbon pijp afbreekt en ik kan uit persoonlijke ervaring je vertellen dat het niet fijn is als een voorvork door midden breekt.

Dat is duidelijk. Dank voor de raad.
Zal proberen dat ding er uit te halen/boren en een goede plaatsen als dat nog kan.
Heb nog maar weinig km gereden dus misschien heb ik mazzel.
Weer wat geleerd:)
het meeste leer je door te luisteren!

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 21 apr 2011 00:26

@dalla: Geen idee hoe cannondale dat doet, maar the good old way een ster er in rammen is ten strengste verboden voor een carbonvork, laten we daar geen twijfel over zaaien!
Spanjolo schreef:Dat is duidelijk. Dank voor de raad.
Zal proberen dat ding er uit te halen/boren en een goede plaatsen als dat nog kan.
Dat is wat anders dan de kliko in. Je moet het zelf weten, maar ik zou verstandig zijn..

Plaats reactie