Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Dizono
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 dec 2012 20:54

Dizono 16 okt 2014 23:16

Ik zou het laten afhangen van het soort gebruik. Is het echt een fiets voor erbij, dan is een klassieke afmontage natuurlijk mooi. Wil je de fiets gewoon kunnen inzetten (en dat kan prima met zo'n mooi oud frame), dan vind ik een moderne afmontage zelf ook erg leuk. Overigens kun je ook voor een middenweg gaan, door een STI- of Ergo-groep te monteren die een wat klassieker uiterlijk heeft, Bijvoorbeeld een 8- of 9-speed Campa-groep.

Dit is mijn '84 Gazelle Champion Mondial 531:
Afbeelding

De nieuwe wielen van Rose zijn binnen, het zijn uiteindelijk Xtreme velgen geworden met 36 spaken en een zilveren 105-naven. Ik wil alleen nog een setje zilveren snelspanners.

Verder zitten er nu Ultegra 6600-remmen op, een 7700-achterderailleur en heb ik de RX100-crankset gepolijst. Voor de mooi wellicht nog een keer een andere zadelpen en klassieker ogend zadel, maar hij fietst heerlijk. Mocht ik een keer een sok met geld vinden, dan zou ik hem graag nog eens laten lakken in Cinelli Laser Azuri met dezelfde Gazelledecals maar dan zwart.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 17 okt 2014 02:08

@Oldsteel

Ik heb nog een titanium campagnolo achterderailleur met een scheurtje in het bevestigingsoog(8speed).
Die is goed te gebruiken voor onderdelen. Voor foto's zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=1044
Stuur maar een pm bij interesse.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 17 okt 2014 08:27

gerardn schreef:
ultra_ivo schreef:Wielen vindt je over een paar weken in vele varianten op de beurs in Gent, op 2 november in het Kuipke. Je zult een setje met 126mm brede achternaaf moeten hebben.
Bedankt voor de tip, dat zou weleens een leuk weekendje weg kunnen worden!
Gent biedt inderdaad veel mogelijkheden om er een leuk weekendje met partner/familie van te maken.

oldsteel

oldsteel 19 okt 2014 13:29

Afbeelding

de beloofde foto's, hoop dat de link werkt! ben niet zo handig met computers

oldsteel

oldsteel 19 okt 2014 13:31


oldsteel

oldsteel 19 okt 2014 13:39

frame gaat teruggebracht worden in originele staat.
ivoor met blauwe balhoofd-en zitbuis.

remgrepen ben ik kwijt.... zijn nog wel te koop.
achternaaf moet ik nieuwe stofkapjes scoren, zijn beschadigd door openen naaf.

tijdens de opbouw zal ik wat mooiere foto's posten.

zal in Gent eens een kijkje nemen.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 19 okt 2014 13:50

Afbeelding

Op de grote foto met rechts klikken en de lokatie van de afbeelding kopiëren.
Deze plak je daarna tussen de IMG tags.

Denk dat je dan zelf de rest wel in je bericht kan zetten ;)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 19 okt 2014 17:49

oldsteel schreef:
Zal hier binnenkort foto's posten over de huidige ( slechte ) staat van het frame en de opbouw.



Verder tweifel ik tussen "oldschool" restauratie, of opbouwen met modern spul.....

Ik vind 't nogal meevallen die 'slechte' staat. Beetje poetsen, schoonmaken en klaar lijkt me.
Klaar om weer oldschool op te bouwen. Balhoofd weer terugzetten, staalwol met olie doet wonderen

Prachtfiets!

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 19 okt 2014 18:04

Ik vind het toch wel een lastige keuze om zaken wel of niet origineel te houden. Heb bv dit weekend het voorwiel van m'n Koga helemaal opgepoetst. Enorm takkewerk om alle spaken weer mooi glimmend te krijgen. Bij het uit elkaar halen van het wiellager zag ik dat er toch wel wat slijtage in de naafcup zit. Dus het wiel ziet er nu wel weer mooi uit maar het zal nooit meer zo mooi lopen als een nieuw wiel.

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 19 okt 2014 18:30

Fiets poetsen is zuiver Zen therapie, spaart een psychiater uit.

En als je met je klassieker rijdt, ook in clubverband, blijkt dat je met 8 of nog minder versnellingen, zeker in Nederland, net zo goed kan meekomen als op een modern exemplaar.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 19 okt 2014 18:39

Of net zo slecht in mijn geval...

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 19 okt 2014 19:07

Vieux chnoque schreef:
En als je met je klassieker rijdt, ook in clubverband, blijkt dat je met 8 of nog minder versnellingen, zeker in Nederland, net zo goed kan meekomen als op een modern exemplaar.
In Nederland wel ja....

Daarom heb ik mijn Giant Peleton Superlite uit -denk ik- uit mid jaren 80 (want nog met 't oude logo en spaghetti letters) lekker uitgerust met een compact crankstel, langeslag derailleur en uitgebogen tot 9 speed. Kan ik me tenminste zonder bij iedere beklimming ver in 't rood te moeten helemaal uitleven in niet vlak landschap. Daar waar wijn bij de lunch doodnormaal is 8-)

Plaats reactie