Cervélo
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
De fietsen zullen worden uitgerust met dura ace Di2 12v, Die zal op zijn vroegst in het najaar van 2021 beschikbaar komen voor de consumenten waarna het wss nog wel een jaartje gaat duren voordat de Ultegra versie beschikbaar komt.
Wat betreft het aantal groepen, op een gegeven moment had shimano ca. 23 verschillende groepen in productie. Van de meest goedkope rommel t/m dura Ace. En inderdaad er zijn meerdere fabrieken waarbij de topgroepen (zowel mechanisch als DI2) in Japan worden gemaakt en de lagere groepen voornamelijk in Maleisie. En in theorie zijn mechanische groepen idd goedkoper te produceren echter Shimano gaat voor haar Di2 groepen voor extreme betrouwbaarheid (zeker op dit punt verslaat het de concurrentie met gemak) en gebruikt heel hoogwaardige materialen waardoor de werkelijkheid wss precies omgekeerd is.
Wat betreft het aantal groepen, op een gegeven moment had shimano ca. 23 verschillende groepen in productie. Van de meest goedkope rommel t/m dura Ace. En inderdaad er zijn meerdere fabrieken waarbij de topgroepen (zowel mechanisch als DI2) in Japan worden gemaakt en de lagere groepen voornamelijk in Maleisie. En in theorie zijn mechanische groepen idd goedkoper te produceren echter Shimano gaat voor haar Di2 groepen voor extreme betrouwbaarheid (zeker op dit punt verslaat het de concurrentie met gemak) en gebruikt heel hoogwaardige materialen waardoor de werkelijkheid wss precies omgekeerd is.
Waar is dat goedkoper te fabriceren op gebaseerd?sharkman113 schreef: ↑11 jan 2021 17:21 De fietsen zullen worden uitgerust met dura ace Di2 12v, Die zal op zijn vroegst in het najaar van 2021 beschikbaar komen voor de consumenten waarna het wss nog wel een jaartje gaat duren voordat de Ultegra versie beschikbaar komt.
Wat betreft het aantal groepen, op een gegeven moment had shimano ca. 23 verschillende groepen in productie. Van de meest goedkope rommel t/m dura Ace. En inderdaad er zijn meerdere fabrieken waarbij de topgroepen (zowel mechanisch als DI2) in Japan worden gemaakt en de lagere groepen voornamelijk in Maleisie. En in theorie zijn mechanische groepen idd goedkoper te produceren echter Shimano gaat voor haar Di2 groepen voor extreme betrouwbaarheid (zeker op dit punt verslaat het de concurrentie met gemak) en gebruikt heel hoogwaardige materialen waardoor de werkelijkheid wss precies omgekeerd is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
had me verschreven in theorie zou een elektronische groep op basis van in china geproduceerde onderdelen geassembleerd in een lagelonenland (fractioneel) goedkoper kunnen.
Mechanische groepen bevatten meer componenten/materiaal en zijn minder snel te assembleren (bij disc groepen zal de verschil sowiezo een stuk kleiner zijn).
Kennelijk vertrouwd Shimano voor hun bulk de productie toe aan Maleisië, De duurdere groepen worden in Japan samengesteld (en daarvoor vermoed ik wel dat de prijsverschillen voor een deel kunstmatig worden bepaald.
Mechanische groepen bevatten meer componenten/materiaal en zijn minder snel te assembleren (bij disc groepen zal de verschil sowiezo een stuk kleiner zijn).
Kennelijk vertrouwd Shimano voor hun bulk de productie toe aan Maleisië, De duurdere groepen worden in Japan samengesteld (en daarvoor vermoed ik wel dat de prijsverschillen voor een deel kunstmatig worden bepaald.
2 knoppen per shifter zijn makkelijker dan al de onderdelen die nodig zijn voor mechanisch schakelen in elkaar vijzen.
Mechanisch schakelen heeft veel meer verschillende onderdelen, altijd duurder te fabriceren dus.
De consument ziet echter meerwaarde in DI2 en daarom verkopen ze die duurder.
Mechanisch schakelen heeft veel meer verschillende onderdelen, altijd duurder te fabriceren dus.
De consument ziet echter meerwaarde in DI2 en daarom verkopen ze die duurder.
Ik denk dat je het allemaal wat overschat.
Deze kerel heeft een derailleur volledig uit elkaar gehaald
https://youtu.be/hAW5DvLSkak?t=1475
Op de PCB na allemaal vrij standaard en eenvoudig. De PCB zelf zal wel wat gekost hebben om te ontwikkelen maar qua productie kost dat niets.
Shimano zal de module ook niet zelf maken, er zijn bedrijven genoeg die daar meer expertise in hebben.
Deze kerel heeft een derailleur volledig uit elkaar gehaald
https://youtu.be/hAW5DvLSkak?t=1475
Op de PCB na allemaal vrij standaard en eenvoudig. De PCB zelf zal wel wat gekost hebben om te ontwikkelen maar qua productie kost dat niets.
Shimano zal de module ook niet zelf maken, er zijn bedrijven genoeg die daar meer expertise in hebben.
Interessante video, ik had verwacht dat ze een stappenmotor zouden gebruiken, maar het is echt een DC motor met feedback.
Ik ben het eens met je dat het prijsverschil tussen mechanisch en Di2 niet te verklaren is, een meerprijs van 100-200 euro (dus inclusief accu etc) of iets dergelijks zou meer realistisch zijn, maar dan verkopen ze geen mechanische groepen meer.
Ik ben het eens met je dat het prijsverschil tussen mechanisch en Di2 niet te verklaren is, een meerprijs van 100-200 euro (dus inclusief accu etc) of iets dergelijks zou meer realistisch zijn, maar dan verkopen ze geen mechanische groepen meer.