Tubes for Dummies
Hallo,
Heb een wielset gekocht met daarop tubes gemonteerd. Heb geen ervaring met tubes. Vraag me af of ik ook voor tubes een druk van 6,5 bar kan aanhouden (lijkt voor mij de meest ideale druk te zijn). De tube die is gemonteerd is de Continental Sprinter Gatorskin (25-622). Deze tube kan een maximale druk aan van 12 bar (wat mij bizar veel lijkt).
Bij voorbaat dank!
Heb een wielset gekocht met daarop tubes gemonteerd. Heb geen ervaring met tubes. Vraag me af of ik ook voor tubes een druk van 6,5 bar kan aanhouden (lijkt voor mij de meest ideale druk te zijn). De tube die is gemonteerd is de Continental Sprinter Gatorskin (25-622). Deze tube kan een maximale druk aan van 12 bar (wat mij bizar veel lijkt).
Bij voorbaat dank!
Welkom bij tubes .
Idd; een voordeel van tubes is dat ze veel hogere drukken aankunnen. Oa omdat de band niet gekneld zit op de velg. Enig beperking is dat de rubber de druk kan weerstaan (en dat de velg onder de druk het niet begeeft, maar geen idee of dat kan).
Maar die hoge druk is maar een voordeel op een zeer vlak oppervlak zoals bv een wielerbaan of echt supervlak asfalt.
Als je een pomp hebt die 12 bar doet, zou ik het toch eens testen om eens te voelen wat 12bar is...
Los daarvan, rijd de druk die je het comfort geeft wat je wil. Dat kan 6.5 zijn, als je wat lichter misschien maar 5 bar.... En als je competitie rijdt, zoek je toch beter de hoogst mogelijke druk op voor nog net genoeg comfort en grip. Dat is wat zoeken en eventueel afhankelijk van staat van de wegen en het parcour.
Je moet niet bang zijn voor stootlekken.
Walter
Idd; een voordeel van tubes is dat ze veel hogere drukken aankunnen. Oa omdat de band niet gekneld zit op de velg. Enig beperking is dat de rubber de druk kan weerstaan (en dat de velg onder de druk het niet begeeft, maar geen idee of dat kan).
Maar die hoge druk is maar een voordeel op een zeer vlak oppervlak zoals bv een wielerbaan of echt supervlak asfalt.
Als je een pomp hebt die 12 bar doet, zou ik het toch eens testen om eens te voelen wat 12bar is...
Los daarvan, rijd de druk die je het comfort geeft wat je wil. Dat kan 6.5 zijn, als je wat lichter misschien maar 5 bar.... En als je competitie rijdt, zoek je toch beter de hoogst mogelijke druk op voor nog net genoeg comfort en grip. Dat is wat zoeken en eventueel afhankelijk van staat van de wegen en het parcour.
Je moet niet bang zijn voor stootlekken.
Walter
@jazzhands : gewoon rijden op de druk die je fijn vind rijden. Nu is de Continental Sprinter Gatorskin wel een van de meest vreselijke tubes wat comfort betreft.
Maar ik zou je lichaams gewicht een delen door 10 en dan daar nog 1 tot 2 bar afhalen. Dus bv. : 75:10 = 7.5 - 1.5 = 6 bar
Maar ik zou je lichaams gewicht een delen door 10 en dan daar nog 1 tot 2 bar afhalen. Dus bv. : 75:10 = 7.5 - 1.5 = 6 bar
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Thx. Dus er is in principe geen ondergrens in de luchtdruk voor tubes? Als totale dummie vroeg ik mij ook af of een te lage luchtdruk niet kan leiden tot een te lage klemming van de tubes om het wiel.
Wat is trouwens een goede tube wanneer snelheid op normaal asfalt het doel is?
Wat is trouwens een goede tube wanneer snelheid op normaal asfalt het doel is?
De tubes met latex binnenbanden worden als de beste benoemd en ervaren.
Maar zelfs de Continental Competition , zijn zonder latex binnenband (er is de pro versie met latex binnenband maar die is dikwijls niet te krijgen, enkel te zien in het peloton, soms een 2de hands voor 100+ euro of een goede connectie hier op het forum helpt soms). Die Competition is voor mij de beste voor de combinatie snelheid, duurzaamheid, grip en comfort (op duurzaamheid na, maar de feedback van een renner in huis).
En verder ben ik fan van de veloflex banden (wegens de sympathie voor de kleine producent met een goed product). Ik dacht dat de veloflex tubes altijd met latex binnenband zijn.
Maar ook specilialized en Vittoria hebben goede banden (en bij die laatste hebben ze weer de hele range als Continental van goedkoper, stugger, zwaarder tot een competitie band). Maar veelal moet je gewicht, duurzaamheid, soepel en prijs afwegen zoals bij alle banden....
Walter
Maar zelfs de Continental Competition , zijn zonder latex binnenband (er is de pro versie met latex binnenband maar die is dikwijls niet te krijgen, enkel te zien in het peloton, soms een 2de hands voor 100+ euro of een goede connectie hier op het forum helpt soms). Die Competition is voor mij de beste voor de combinatie snelheid, duurzaamheid, grip en comfort (op duurzaamheid na, maar de feedback van een renner in huis).
En verder ben ik fan van de veloflex banden (wegens de sympathie voor de kleine producent met een goed product). Ik dacht dat de veloflex tubes altijd met latex binnenband zijn.
Maar ook specilialized en Vittoria hebben goede banden (en bij die laatste hebben ze weer de hele range als Continental van goedkoper, stugger, zwaarder tot een competitie band). Maar veelal moet je gewicht, duurzaamheid, soepel en prijs afwegen zoals bij alle banden....
Walter
Ps; ondergrens naar druk voor tubes is er niet. Net zoals bij andere banden. Bedenk dat een cyclocrosser onder de 2bar durft rijden met banden die niet veel breder zijn dan de racefietsbanden. De verlijming zou ik dan wel belangrijker noemen (lees niet te zuinig zijn met lijm, meerdere lagen en voldoende laten drogen). Dus even duimen dat je verkoper het goed deed .
Een tube met latex binnenband?? Dacht eindelijk door de bomen het bos weer te zien.. Je hebt het niet over een standaard clincher buitenband neem ik aan?
Trouwens las ook iets over sealant in een tube. Werkt dat? En wat doet een tube rijder wanneer ie lekt rijdt. Ik heb nu zo’n busje Vittoria Pitstop in mijn achterzak.
(Zeer waarschijnlijk zijn deze vragen al in dit draadje al beantwoord. Excuses daarvoor, moet nog de tijd inplannen om dit draadje door te gaan nemen)
Trouwens las ook iets over sealant in een tube. Werkt dat? En wat doet een tube rijder wanneer ie lekt rijdt. Ik heb nu zo’n busje Vittoria Pitstop in mijn achterzak.
(Zeer waarschijnlijk zijn deze vragen al in dit draadje al beantwoord. Excuses daarvoor, moet nog de tijd inplannen om dit draadje door te gaan nemen)
In een tube zit een binnenband .
Hier zie je ergens de doorsnede; https://www.bicyclerollingresistance.co ... ition-2016
Ik zou tubes alleen aanraden voor wedstrijden... . Dus het geklooi met reparatie onderweg zou ik links laten... maar anderen kunnen je misschien beter helpen bij het onderweg-lekrijden-probleem.
Hier zie je ergens de doorsnede; https://www.bicyclerollingresistance.co ... ition-2016
Ik zou tubes alleen aanraden voor wedstrijden... . Dus het geklooi met reparatie onderweg zou ik links laten... maar anderen kunnen je misschien beter helpen bij het onderweg-lekrijden-probleem.
Je kunt proberen er sealant in te spuiten of iets als Vittoria Pitstop.
Dat werkt natuurlijk niet bij een hele grote scheur of gat. Dan zul je de hele tube moeten vervangen. Het makkelijkst is een paar cm recht tegenover het ventiel ongelijmd laten. Daar een sterke! bandenwipper doorheen steken en dan trek je de tube er zo af. Vervolgens leg je er een voorverlijmde tube op. De meeste tuberijders kiezen voor een zo klein (smal) en licht mogelijke tube (bijv. Tufo S3 21 mm).
Dat werkt natuurlijk niet bij een hele grote scheur of gat. Dan zul je de hele tube moeten vervangen. Het makkelijkst is een paar cm recht tegenover het ventiel ongelijmd laten. Daar een sterke! bandenwipper doorheen steken en dan trek je de tube er zo af. Vervolgens leg je er een voorverlijmde tube op. De meeste tuberijders kiezen voor een zo klein (smal) en licht mogelijke tube (bijv. Tufo S3 21 mm).
@Jazzhands: goede tubes voor snel rijden ( lees: laag gewicht - lage rolweerstand ) dan kom je snel bij Conti Competition - Veloflex pro tour - Vittoria Corsa. Ook Challenge - Dugast -FMB maken zeer goede tubes.
Dan latex in de tube bij lekrijden. Gebruik geen Vittoria pitstop , das echte meuk en geeft vaak meer rotzooi dan dat het helpt.
Ik gebruik Orange sealant - niet preventief, maar enkel als ik lek rij. Dit is echt een supergoed dichtend middel en meestal volstaat slechts 10-15 ml. Bij lekrijden ventielkern eruit draaien - beetje latex er in, even ronddraaien en tube weer oppompen tot gewenste druk…. En klaar is Cees/Kees/Wimpie. Ik heb het de afgelopen jaren slechts 3 of 4 x gebruikt en de tube daarna opgereden tot versleten.
@ Walter - laat deze goede connectie nog Conti’s hebben. .
Dan latex in de tube bij lekrijden. Gebruik geen Vittoria pitstop , das echte meuk en geeft vaak meer rotzooi dan dat het helpt.
Ik gebruik Orange sealant - niet preventief, maar enkel als ik lek rij. Dit is echt een supergoed dichtend middel en meestal volstaat slechts 10-15 ml. Bij lekrijden ventielkern eruit draaien - beetje latex er in, even ronddraaien en tube weer oppompen tot gewenste druk…. En klaar is Cees/Kees/Wimpie. Ik heb het de afgelopen jaren slechts 3 of 4 x gebruikt en de tube daarna opgereden tot versleten.
@ Walter - laat deze goede connectie nog Conti’s hebben. .
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless