Je hebt gelijk, twee getallen op elkaar kunnen delen is niet iedereen gegeven..
FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Beste Fietsers,
Hopelijk zouden jullie even met mij willen meedenken en advies/tips geven over het volgende:
Eind september heb ik een nieuwe fiets aangeschaft en daarbij heb ik achteraf gezien een nogal domme keus gemaakt ( ik miste nog wat kennis en ben op het advies van de verkoper afgegaan). Wat ik gedaan heb is mijn fiets uit te rusten met een Ultegra r8000 compact bestaande uit 50-34 voorbladen, een 11-28T cassette en een achterderailleur met korte kooi. Opzich een prima advies van de verkoper, want het is mooie allround combinatie waarmee ik overal uit de voeten kan.
Het probleem is echter dat ik er pas eind oktober achter kwam dat je dus geen 11-32 cassette erop kan zetten met de korte kooi derailleur. En helaas heb ik dat wel nodig om mijn knieën wat te ontzien bij langere beklimmingen wat ik wel een aantal keer ga doen dit jaar (reden dat ik mijn ik mijn knieën graag wil ontzien is overbelasting door voetbal op kunstgras, gelukkig zijn ze goed hersteld maar doe ik liever toch voorzichtig met ze). Daarnaast bevalt deze combinatie van voorbladen en cassette me ook niet. Vaak heb ik moeite om een voor mij lekkere cadans te draaien en tegelijkertijd de ketting netjes recht te hebben liggen.
Waar ik dus in ieder geval zeker van ben is dat ik een derailleur met lange kooi wil laten monteren, maar met de voorbladen en cassette kom ik er niet echt uit. Volgens mij vrij onmogelijk als ik naar mijn wensen kijk.
Opties waar ik zelf aan zit te denken zijn:
1- Voorbladen wisselen voor 53-39 (dat kan gewoon zonder verandering van crankstel toch?) en dan als cassette voor ritten door de polder een r8000 14-28, ik houd namelijk van kleine overgangen tussen de versnellingen. In de bergen zet ik er dan een r8000 11-34 op of indien mogelijk icm de r8000 derailleur een Sram PG-1070 11-36(edit:gaat niet lukken). Dat zijn dan weer megastappen tussen de versnellingen, maar in het gebergte maakt me dat niet zo uit.
2- Eigenlijk hetzelfde als hierboven, maar dan met 52-36 voor of de huidige 50-34 gewoon houden. Voor op het vlakke zou ik met een 52-36 toch weer voor de 14-28 kiezen denk ik. Met 50-34 een 12-25 waarschijnlijk. In de bergen dan een 11-32 of 11-34.
Ik ben vooral benieuwd of jullie bepaalde kettingbladen+cassette combinaties lekkerder vinden fietsen dan andere of dat ik niet veel verschil erin hoef te verwachten. De verhoudingen denk ik nog even over na zodra ik een beter beeld heb van wat ik wil.
(laat maar zitten deze 3e optie, is echt gekkenwerk)3- De meest ingrijpende oplossing: Alles vervangen door een Ultegra 6703 groepset, een triple is gewoon ideaal voor mij. Helaas is de 6703 niet goed verkrijgbaar als ik zo kijk, https://www.goossensgroenlo.nl/webshop/ ... set-detail voor 795 euro Iemand die weet of Sram of Campagnolo hier meer aanbod in hebben? Ik zie in ieder geval wel wat campagnolo triples in de webshops.
Graag hoor ik jullie mening! Wellicht ben ik gewoon te veeleisend.
Ik had nota bene die 11-32 in mijn hoofd toen ik de fiets ging kopen, maar doordat de verkoper mij de 11-28 aanraadde omdat die zo lekker allround is zit ik nu met een cassette en derailleur opgescheept waar ik helemaal niet blij mee ben. Beetje balen maar goed..
Edit: Ben er bijna uit denk ik. Die sg derailleur en de 11-28 cassette gaan op Marktplaats. Ik laat een ss derailleur monteren en de cassettes worden waarschijnlijk 12-25 en 11-34. De voorbladen wissel ik om voor 52-36
Hopelijk zouden jullie even met mij willen meedenken en advies/tips geven over het volgende:
Eind september heb ik een nieuwe fiets aangeschaft en daarbij heb ik achteraf gezien een nogal domme keus gemaakt ( ik miste nog wat kennis en ben op het advies van de verkoper afgegaan). Wat ik gedaan heb is mijn fiets uit te rusten met een Ultegra r8000 compact bestaande uit 50-34 voorbladen, een 11-28T cassette en een achterderailleur met korte kooi. Opzich een prima advies van de verkoper, want het is mooie allround combinatie waarmee ik overal uit de voeten kan.
Het probleem is echter dat ik er pas eind oktober achter kwam dat je dus geen 11-32 cassette erop kan zetten met de korte kooi derailleur. En helaas heb ik dat wel nodig om mijn knieën wat te ontzien bij langere beklimmingen wat ik wel een aantal keer ga doen dit jaar (reden dat ik mijn ik mijn knieën graag wil ontzien is overbelasting door voetbal op kunstgras, gelukkig zijn ze goed hersteld maar doe ik liever toch voorzichtig met ze). Daarnaast bevalt deze combinatie van voorbladen en cassette me ook niet. Vaak heb ik moeite om een voor mij lekkere cadans te draaien en tegelijkertijd de ketting netjes recht te hebben liggen.
Waar ik dus in ieder geval zeker van ben is dat ik een derailleur met lange kooi wil laten monteren, maar met de voorbladen en cassette kom ik er niet echt uit. Volgens mij vrij onmogelijk als ik naar mijn wensen kijk.
Opties waar ik zelf aan zit te denken zijn:
1- Voorbladen wisselen voor 53-39 (dat kan gewoon zonder verandering van crankstel toch?) en dan als cassette voor ritten door de polder een r8000 14-28, ik houd namelijk van kleine overgangen tussen de versnellingen. In de bergen zet ik er dan een r8000 11-34 op of indien mogelijk icm de r8000 derailleur een Sram PG-1070 11-36(edit:gaat niet lukken). Dat zijn dan weer megastappen tussen de versnellingen, maar in het gebergte maakt me dat niet zo uit.
2- Eigenlijk hetzelfde als hierboven, maar dan met 52-36 voor of de huidige 50-34 gewoon houden. Voor op het vlakke zou ik met een 52-36 toch weer voor de 14-28 kiezen denk ik. Met 50-34 een 12-25 waarschijnlijk. In de bergen dan een 11-32 of 11-34.
Ik ben vooral benieuwd of jullie bepaalde kettingbladen+cassette combinaties lekkerder vinden fietsen dan andere of dat ik niet veel verschil erin hoef te verwachten. De verhoudingen denk ik nog even over na zodra ik een beter beeld heb van wat ik wil.
(laat maar zitten deze 3e optie, is echt gekkenwerk)3- De meest ingrijpende oplossing: Alles vervangen door een Ultegra 6703 groepset, een triple is gewoon ideaal voor mij. Helaas is de 6703 niet goed verkrijgbaar als ik zo kijk, https://www.goossensgroenlo.nl/webshop/ ... set-detail voor 795 euro Iemand die weet of Sram of Campagnolo hier meer aanbod in hebben? Ik zie in ieder geval wel wat campagnolo triples in de webshops.
Graag hoor ik jullie mening! Wellicht ben ik gewoon te veeleisend.
Ik had nota bene die 11-32 in mijn hoofd toen ik de fiets ging kopen, maar doordat de verkoper mij de 11-28 aanraadde omdat die zo lekker allround is zit ik nu met een cassette en derailleur opgescheept waar ik helemaal niet blij mee ben. Beetje balen maar goed..
Edit: Ben er bijna uit denk ik. Die sg derailleur en de 11-28 cassette gaan op Marktplaats. Ik laat een ss derailleur monteren en de cassettes worden waarschijnlijk 12-25 en 11-34. De voorbladen wissel ik om voor 52-36
Nou, is er iemand hier die een kwartier op het vlakke gaat fietsen met 52x11?
36:34 als lichtste verzet is toch helemaal niet zo'n gek idee?
De reden voor 52:36 is vooral omdat ik op die 36 wat lekkerder tegen de wind in kan ronddraaien dan met de 34 denk ik? Of is dat de 25 euro niet waard?
36:34 als lichtste verzet is toch helemaal niet zo'n gek idee?
De reden voor 52:36 is vooral omdat ik op die 36 wat lekkerder tegen de wind in kan ronddraaien dan met de 34 denk ik? Of is dat de 25 euro niet waard?
Voordat je driftig gaat sleutelen (en geld uitgeven!) zou ik eerst eens kijken hoever je komt met je huidige setup. 34x28 is niet bijzonder zwaar en het is een misvatting dat omhoog fietsen met een lage rpm heel belastend voor je knieen is. De kracht die je moet zetten is - bij klimmen! - namelijk vrijwel volledig onafhankelijk van je klimsnelheid. M.a.w. of je met 34x28 nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Je haalt hier een aantal zaken door elkaar.53x11 schreef: ↑01 dec 2017 12:35 Voordat je driftig gaat sleutelen (en geld uitgeven!) zou ik eerst eens kijken hoever je komt met je huidige setup. 34x28 is niet bijzonder zwaar en het is een misvatting dat omhoog fietsen met een lage rpm heel belastend voor je knieen is. De kracht die je moet zetten is - bij klimmen! - namelijk vrijwel volledig onafhankelijk van je klimsnelheid. M.a.w. of je met 34x28 nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat als je 2x met een constante snelheid x en een variabele trapfrequentie y en de andere keer z gemiddeld gezien over de klim evenlang hebt gedaan en dus het gemiddeld te leveren vermogen gelijk is. Maar omdat je trapfrequentie in het ene geval lager is dan de andere is per pedaalslag dus een hoger vermogen nodig. Je moet immers gemiddeld gezien het zelfde vermogen leveren.
Maar dan bestaat er toch nog steeds een verschil tussen 34x32 en 34x28? Want die kracht moet ergens vandaan komen toch?53x11 schreef: ↑01 dec 2017 12:35 Voordat je driftig gaat sleutelen (en geld uitgeven!) zou ik eerst eens kijken hoever je komt met je huidige setup. 34x28 is niet bijzonder zwaar en het is een misvatting dat omhoog fietsen met een lage rpm heel belastend voor je knieen is. De kracht die je moet zetten is - bij klimmen! - namelijk vrijwel volledig onafhankelijk van je klimsnelheid. M.a.w. of je met 34x28 nu 5 of 15 km/u fietst, de gemiddelde kracht op je pedalen (en dus ook je kniemoment) is gelijk.
@t2300: Als je iemand wil corrigeren, doe het dan goed, want wat je schrijft is nauwelijks te volgen, en bovendien grote onzin.
Bij een beetje een pittige klim is de dominante kracht die jij en je fiets ondervindt de component van de zwaartekracht langs de helling. Deze kracht is (anders dan op het vlakke, waar de dominante kracht de luchtweerstand is) onafhankelijk van je snelheid. Jouw verzet (of overbrengingsverhouding) is bepalend voor hoeveel kracht jij op je pedaal moet zetten om je achterwiel een kracht op het wegdek uit te laten oefenen die even groot en tegengesteld is aan de eerder genoemde component van de zwaartekracht. Die kracht op je pedaal is dus wederom onafhankelijk van je fietssnelheid en omwentelingssnelheid (en volledig afhankelijk van je verzet).
Anders gezegd: bij klimmen neemt je vermogen lineair toe met de snelheid (op het vlakke is dat tot-de-derde-macht)
@Jeroom: uiteraard; bij een verzet van 34x32 zet je minder kracht bij eenzelfde snelheid (en moet je omgekeerd evenredig sneller ronddraaien met je trappers. Wat ik probeer te zeggen is dat het niet per se destructief voor je knieen is als je omwentelingssnelheid heel laag is.)
EDIT: typo
Bij een beetje een pittige klim is de dominante kracht die jij en je fiets ondervindt de component van de zwaartekracht langs de helling. Deze kracht is (anders dan op het vlakke, waar de dominante kracht de luchtweerstand is) onafhankelijk van je snelheid. Jouw verzet (of overbrengingsverhouding) is bepalend voor hoeveel kracht jij op je pedaal moet zetten om je achterwiel een kracht op het wegdek uit te laten oefenen die even groot en tegengesteld is aan de eerder genoemde component van de zwaartekracht. Die kracht op je pedaal is dus wederom onafhankelijk van je fietssnelheid en omwentelingssnelheid (en volledig afhankelijk van je verzet).
Anders gezegd: bij klimmen neemt je vermogen lineair toe met de snelheid (op het vlakke is dat tot-de-derde-macht)
@Jeroom: uiteraard; bij een verzet van 34x32 zet je minder kracht bij eenzelfde snelheid (en moet je omgekeerd evenredig sneller ronddraaien met je trappers. Wat ik probeer te zeggen is dat het niet per se destructief voor je knieen is als je omwentelingssnelheid heel laag is.)
EDIT: typo
Laatst gewijzigd door 53x11 op 01 dec 2017 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Met een PhD in biomechanica? Ja
Maar misschien moet je zelf eerst even het verschil tussen kracht en vermogen gaan opzoeken voordat je mij de les probeert te lezen...
Hint: (mechanisch) vermogen is het product van kracht en snelheid.
Maar misschien moet je zelf eerst even het verschil tussen kracht en vermogen gaan opzoeken voordat je mij de les probeert te lezen...
Hint: (mechanisch) vermogen is het product van kracht en snelheid.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
....1- Voorbladen wisselen voor 53-39 (dat kan gewoon zonder verandering van crankstel toch?) en dan als cassette voor ritten door de polder een r8000 14-28, ik houd namelijk van kleine overgangen tussen de versnellingen. In de bergen zet ik er dan een r8000 11-34 op of indien mogelijk icm de r8000 derailleur een Sram PG-1070 11-36(edit:gaat niet lukken). Dat zijn dan weer megastappen tussen de versnellingen, maar in het gebergte maakt me dat niet zo uit.
Met een Ultegra R8000 lange kooi derailleur heb je een maximale capaciteit van 39 Tanden : aangezien je vooraan zowiezo een verschil hebt van 16 tanden (50-34, 52-36), heb je nog 23 tanden over.
een 12-34 cassette van Shimano levert een verschil van 22 tanden, een 12-36 van SRAM levert een verschil van 24 tanden. Theoretisch net 1 tandje teveel maar technisch werkt dit.
Zoals al eerder in dit topic aangegeven, rij ik zelf zonder problemen met de Ultegra 6800 achterderailleur (met officiële max. capaciteit van 33T) met 50-34 vooraan en SRAM 12-36 achteraan, zonder enige hulp van roadlink of dergelijke.
Mijn advies : achterderailleur vervangen door lange kooi (misschien wil je FM wel inruilen voor een correcte prijs). In het hooggebergte zal je blij genoeg zijn met de grotere stappen in je cassette. Je kan dan nog afwegen om vooraan 52-36 te plaatsen - met de SRAM 12-36 blijft je kleinste versnelling identiek aan de Shimano 12-34 met een 34 blad vooraan : verhouding 1 op 1, agelegede aftand/omwenteling 2,10m.
Dirk
Met een Ultegra R8000 lange kooi derailleur heb je een maximale capaciteit van 39 Tanden : aangezien je vooraan zowiezo een verschil hebt van 16 tanden (50-34, 52-36), heb je nog 23 tanden over.
een 12-34 cassette van Shimano levert een verschil van 22 tanden, een 12-36 van SRAM levert een verschil van 24 tanden. Theoretisch net 1 tandje teveel maar technisch werkt dit.
Zoals al eerder in dit topic aangegeven, rij ik zelf zonder problemen met de Ultegra 6800 achterderailleur (met officiële max. capaciteit van 33T) met 50-34 vooraan en SRAM 12-36 achteraan, zonder enige hulp van roadlink of dergelijke.
Mijn advies : achterderailleur vervangen door lange kooi (misschien wil je FM wel inruilen voor een correcte prijs). In het hooggebergte zal je blij genoeg zijn met de grotere stappen in je cassette. Je kan dan nog afwegen om vooraan 52-36 te plaatsen - met de SRAM 12-36 blijft je kleinste versnelling identiek aan de Shimano 12-34 met een 34 blad vooraan : verhouding 1 op 1, agelegede aftand/omwenteling 2,10m.
Dirk