Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

RKN
Forum-lid

RKN 09 sep 2017 19:39

dc schreef: 09 sep 2017 19:24 Leontien probeert heel hard Knol kapot te maken. Deze verklaring laat zien dat Knol gelijk heeft en dat Leontien een gitzwart randje heeft met een vleugje Armstrong..
+1

Hoe ver zo iemand gaat om de schone schijn op te houden;
Ik begin madam inmiddels een beetje een engerd te vinden...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 sep 2017 19:45

Enige wat jammer is, is dat er geen keiharde bewijzen zijn in het verhaal van Jansen. Dat zou het geheel nog overtuigender maken.
Nu is het 'slechts' en bevestiging van vele vermoedens en minder harde aanwijzingen.

Wat mij betreft prima dat het met dope behaald is destijds. Alleen niet prima dat mensen als Knol gedemoniseerd worden (die heeft meerdere redenen om een pesthekel aan LvM te hebbem), dat Michael Z gewoon met Breuk jonge mensen mag begeleiden en dat gewoon die hele generatie, zelf stevig ontkennend, mensen als Boogert afserveert.
Less is bore

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 09 sep 2017 19:49

@DC: Dat laatste ben ik helemaal met je eens. Ik was toen (Jaren ’00) al meer fan van Knol dan Moorsel maar probeer krampachtig het perspectief te behouden….
Je hebt denk ik wel voor een deel ook wel gelijk in je redenering.
Maar mijn “woede” komt voort uit het het feit dat er een disballans is tussen de verstrekkers van ongeacht welk middel en de gebruikers.
Laten we eerlijk zijn; Leontien van Moorsel is nu niet de meest stabiele persoon afgaande op wat de media ons voedt. En dat vermeld ik dus niet ten nadele van haar maar juist ten nadele van de arts die haar “begeleid” heeft. De arts die ongetwijfeld ook een aantal colleges psychologie tijdens zijn opleiding heeft gelopen.

Een meer beroeps-ethische en professionele begeleiding zou op dat specifieke moment (haar anorexia periode) vanuit medisch perspectief veel beter zijn geweest. Daarom ben ik wat sceptisch t.a.v. zo’n bekentenis en vooral zeer kritisch t..a.v de rol van die arts. Okay dan had ze misschien niet alle successen behaald die ze nu op haar palmares heeft maar ze zou wel sterker in haar schoenen staan.

Misschien begrijp ik de topsport niet genoeg en denk ik vanuit te veel ethisch moreel besef maar ja daar is het een discussie voor ;)

dc
Forum-lid

dc 09 sep 2017 20:13

daniel1975 schreef: 09 sep 2017 19:45 Enige wat jammer is, is dat er geen keiharde bewijzen zijn in het verhaal van Jansen. Dat zou het geheel nog overtuigender maken.
Nu is het 'slechts' en bevestiging van vele vermoedens en minder harde aanwijzingen.

Wat mij betreft prima dat het met dope behaald is destijds. Alleen niet prima dat mensen als Knol gedemoniseerd worden (die heeft meerdere redenen om een pesthekel aan LvM te hebbem), dat Michael Z gewoon met Breuk jonge mensen mag begeleiden en dat gewoon die hele generatie, zelf stevig ontkennend, mensen als Boogert afserveert.
Precies. Dat de resultaten zo zijn gehaald is zoals het is. Maar dat er mensen door keiharde klootzakken worden kapot gemaakt en dat de sportbonden dat allemaal prima vinden is gewoon walgelijk.

Je kan niet renners keihard schorsen en de managers die bewezen mee hebben gewerkt (zie vonnis Rasmussen versus Rabo)lekker laten lopen. Als je doping wil bestrijden moet je niet voor de bühne een paar renners pakken die toevallig er niet meer onderuit kunnen komen.

@Hans, we zijn het in beginsel 100% met elkaar eens. Alleen denk ik dat verzwijgen erger is dan dit soort verhalen. Het is nu weer helemaal duidelijk waar de KNWU staat. Want die gaan absoluut niks doen tenzij Zijllaard uit zichzelf snikkend door de knienen gaat (dan krijgt hij twee jaar bankstraf).

En Van Moorsel? Die is altijd door Jan en alleman gesteund. Haar zwarte periode? Daar kwam ze vlammend uit (met Epo^^). Haar carrière is afgesloten met een dikke bankrekening, sponsor deals (heeft ze nog) en een media presentie. Ik msgun haar haar geld niet (hard voor gewerkt), maar medelijden t.o.v. de andere dames? Hell no.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 10 sep 2017 00:45

Dat gebeurde allemaal in tijden dat het niet anders kon (als wou meedoen voor winst) Bij haar grootste rivale Jeanine Longo , kwam het spul er langs haar oren uit (ik noem er nu maar één).
goedkeuren doe ik het echter niet, laat dit duidelijk zijn, Het verhaal verrast mij totaal niet, ook al was ik een grote fan van Leontien en genoot ik met volle teugen van haar overwinningen net zoals bij vosje.Desalnietemin wringt het wel een beetje dat ook zij (nu met zekerheid) ook deelnam aan deze wereldomvattend kwaal.

anderson99
Forum-lid

anderson99 10 sep 2017 01:17

Hoho!! leg me geen woorden in de mond hè!

Iedereen in ongeacht welke sport heeft zijn verantwoordelijkheden. Een arts heeft heel veel ethische en vertrouwelijke verantwoordelijkheden. Eigenlijk misbruikt zo’n ‘dopingarts” zijn intellectuele overwicht op het moment dat hij doping aan sporters geeft. De eerste die dus blaam treft in dit soort confessies is de arts!! Als je dan ook nog eens “verraad” pleegt door met namen te gaan strooien dan ben je voor mij echt een akelig mens!
De artsen hebben de kennis, de middelen en de macht om deze middelen te bekomen, te verspreiden, instructies te geven voor toediening en begeleiding bij het hele traject te geven. Zij zijn dus echt de hoofdschuldigen in dit debat.
Als iemand van die orde dan zo nodig schoon schip moet maken dan zal hij eerst bij zichzelf moeten beginnen.
Even zeggen dat je zelf ook schuldig bent is dan echt niet voldoende, neen; je bent hoofdverantwoordelijk, je bent supplier, je bent zelfs de gebruiksaanwijzing en bijsluiter.

Een “echte” begeleidend arts zou juist allert moeten zijn op tekenen als: bloed snuiten, euforisch gedrag, puistjes, veranderende haarkleur, haargroei etc. etc. bij zijn sporters (M/V) en vanuit zijn medische ethiek het gesprek aan moeten gaan met degenen die tekenen van dopinggebruik vertonen. Dat zou de sport schoner kunnen maken.
Ik vind het een grote schande dat artsen zich bezig houden met dopingverstrekking en begeleiding,

Volgens mij weet jij echt geen drol van stimulerende middelen als je eiwit pillen of shakes inneemt een aantal sporters krijgt last van puisten en een aantal niet. Hetzelfde geld voor AS een aantal krijgt last dat z'n hun leuter niet omhoog krijgen en een aantal heeft er geen enkel last van. Je kan alleen zeker van zijn als iemand stimulerende middelen neemt aan z'n bloed, urine pissen heb je niks aan gewoon wat plas tabletten nemen en je kan het al maskeren.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 10 sep 2017 09:48

ottorongo schreef: 10 sep 2017 00:45 Dat gebeurde allemaal in tijden dat het niet anders kon (als wou meedoen voor winst) Bij haar grootste rivale Jeanine Longo , kwam het spul er langs haar oren uit (ik noem er nu maar één).
goedkeuren doe ik het echter niet, laat dit duidelijk zijn, Het verhaal verrast mij totaal niet, ook al was ik een grote fan van Leontien en genoot ik met volle teugen van haar overwinningen net zoals bij vosje.Desalnietemin wringt het wel een beetje dat ook zij (nu met zekerheid) ook deelnam aan deze wereldomvattend kwaal.
Bij Longo komt het uit de oren (wat klopt) maar Van Moorsel wint alles wat los of vast zit. Hebben we dan ook nog uitgangen boven de oren, want zó veel verschil daar geloof ik ondertussen absoluut niet meer in. Je hebt bijvoorbeeld hede ten dage renners die 2 grote rondes winnen. Dat is nog nooit vertoond. Diezelfde renner heeft een fiets die zelf ook heel goed kan fietsen. Maar ook onze eigen tijdrijd kampioen en alle ronde renners top tien rijders, en noem eens een naam, zakarin, geloof er absoluut niet in. Doping is er nog altijd.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 10 sep 2017 10:35

Laat toch dat verleden rusten zeg, 't waren andere tijden, zowat alle renners deden het (en degenen die het niet deden zijn wschlk roemloos ten onder gegaan) en er is al zo veel over gepalaverd dat er nog weinig surplus aan toe te voegen is.
't Doet me denken een een getrouwd koppel waarbij er één eens een scheve schaats heeft gereden, men toch bij elkaar blijft maar er 20 jaar later nog altijd zit over ruzie te maken over die misstap.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 10 sep 2017 11:01

:winkthumb: + 1

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 sep 2017 11:39

fiedoo schreef: 10 sep 2017 10:35 Laat toch dat verleden rusten zeg, 't waren andere tijden, zowat alle renners deden het (en degenen die het niet deden zijn wschlk roemloos ten onder gegaan) en er is al zo veel over gepalaverd dat er nog weinig surplus aan toe te voegen is.
Ik weet niet of het oprakelen helpt, maar ik ben wel bang dat je over 20 jaar weer kunt zeggen, "kom op, laat zitten, het waren andere tijden". Oftewel er is misschien niet zoveel veranderd, maar de kennis is veel groter, dus minder pakkans.

Karl66
Forum-lid

Karl66 10 sep 2017 12:01

Er was een tijd dat doping in het wielrennen tegen de plinten op klotste. Mijnheer Jansen was in die tijd een dopingarts en komt met het schokkende verhaal dat hij renners kent die in die tijd doping hebben gebruikt. Best mijnheer Jansen, het was pas nieuws geweest als u renners had gekend die geen doping gebruikten in die tijd. Maar gelukkig vertelt hij ook over recentere geschiedenis, de tijd dat hij bij Vacansoleil werkte, je weet wel die ploeg met toch wel een behoorlijke dopinggeur er omheen. Maar toen was hij natuurlijk de good guy die doping probeerde te voorkomen. Of zou hij dat alleen maar zeggen omdat Vacansoleil nog te recent is, waardoor hij op zijn werkzaamheden daar nog afgerekend kan worden?

Jammer genoeg heeft hij het nergens over zijn eigen morele besef en het ethische van zijn eigen handelen. Hij komt niet verder dan te beweren dat hij alleen maar faciliteerde. Helaas voor hem komt hij daar niet mee weg, doping methodes verzinnen en introduceren gaat echt verder dan alleen maar faciliteren. En het ergste is nog dat hij het niet deed om de renners te beschermen tegen onverantwoord dopinggebruik, nee hij deed het omdat hij erbij wilde horen...

Maar gelukkig is hij tot inkeer gekomen. Dus dan ga je niet naar de autoriteiten die iets met die bekentenis kunnen. Nee dan gaat hij naar een krant, verzint een drogreden waarom hij zich niet meer aan zijn geheimhoudingplicht hoeft te houden en gaat roddelen over het verleden. Als je vijf jaar na de doping onthullingen rondom Armstrong met droge ogen beweert dat je in de openbaarheid komt, omdat er iets moet veranderen, dan ben je gewoon een publiciteitsgeile lul. Net zoals Thomas Dekker dat was met zijn boekje over sex, drugs en rock and roll.

Het is too little, too late, voor het verkeerde publiek en met de verkeerde intenties. Het verhaal is vooral tekenend over de verkeerde figuren die om het wielrennen heen hangen en die er mede verantwoordelijk voor waren dat het zo ongelofelijk heeft kunnen ontsporen in het wielrennen. Hopelijk zorgt dit inkijkje in de ziel van dat soort types ervoor dat we eindelijk eens inhoudelijker naar hun gedrag kijken en die mensen er ook op gaan afspreken. In plaats van alleen een renner te schorsen en te doen of daar het probleem mee is opgelost.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

RKN
Forum-lid

RKN 10 sep 2017 12:57

Wie weet hoe lang de journalist in kwestie aan deze man heeft moeten trekken om het verhaal eruit te krijgen...

Of de man voelt de jaartjes tellen, en wil het toch van zijn hart...

Kan me niet echt voorstellen dat iemand die zich in Thailand teruggetrokken heeft, het om de publiciteit hier in NL te doen is

Plaats reactie