Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Deed je fiets het ook al voor dat je de wielen had?
Maak joe woar
Dat weet ik nu jammer genoeg niet want ik heb met andere wielen niet in de Ardennen gereden. Mocht het niet aan de wielen liggen dan mogen de reviews over canyon wat betreft licht en stijf gewoon stoppen. Ik krijg wel de indruk dat het aan de combi bovenbuis-balhoofdbuis ligt want bij het heen en weer bewegen van het stuur krijg ik bij lichte afdalingen shimmy-achting gedrag. Of kan er iets verkeerd zijn met de vorkbuis?Fietsen?altijd schreef:Deed je fiets het ook al voor dat je de wielen had?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Als ik jouw was zou ik op de oorzaak googelen. Kort samengevat heeft het met de stijfheid van het frame en of vork te maken. Misschien woon je in de buurt van een bult waar je met je oude wielen kan testen?
Maak joe woar
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nou zou ik per definitie in de beugel dalen.., Maar is shimmy niet een verschijnsel van eigenfrequentie? en dus totaal afhankelijk van fiets combinatie met rijder, en gewichtsverdeling, demping en druk?
met andere woorden, het kan aan de fiets liggen, maar niet per definitie. Het ligt dan aan de fiets icm jou als rijder. Iemand anders zou zomaar eens met jouw fiets geen enkel probleem kunnen hebben.
Hier een klein stukje info, maar ik dacht dat er op dit forum ook wel ergens een topic over de oorzaken van shimmy is geschreven.http://www.m-gineering.nl/berg.htm
met andere woorden, het kan aan de fiets liggen, maar niet per definitie. Het ligt dan aan de fiets icm jou als rijder. Iemand anders zou zomaar eens met jouw fiets geen enkel probleem kunnen hebben.
Hier een klein stukje info, maar ik dacht dat er op dit forum ook wel ergens een topic over de oorzaken van shimmy is geschreven.http://www.m-gineering.nl/berg.htm
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Inderdaad altijd afdalen in de beugel, maar goed afdalen in de Ardennen is natuurlijk niet bijzonder spectaculair. Wanneer je je handen verplaatst onder in de beugel verplaats je het zwaartepunt ook. Dit kan echt wel een groot verschil maken. Ik zou toch eens met andere wielen proberen af te dalen, weet bijna wel zeker dat het aan je wielen ligt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het is sowieso afhankelijk van snelheid en heeft niets met hellingspercentage te maken. Gezien dat het bij een helling van 6% al gebeurd interpreteer ik dat de snelheid dan nog niet bijster hoog zal zijn?
9 van de 10 keer is de fietser zelf de veroorzaker tegenwoordig. Frames zijn stijf zat.
9 van de 10 keer is de fietser zelf de veroorzaker tegenwoordig. Frames zijn stijf zat.
Een Inflite vraagje.
Overweeg om naast mijn (Canyon) road bike een cyclocross fiets te kopen voor de winter (veld en weg).
Ik vind de Inflite AL SLX 9.0 fraaier, maar deze is ondanks sponsoring (2799) toch flink duurder dan de AL 9.0. 1000 euro verschil voor respectievelijk 1x11 Sram versus Ultegra, SLX 700 gram, carbon velgen versus alu.
Verder lees ik dat de Reynolds (SLX) tubelar zijn. Tot nu toe geen ervaring mee maar kun je die makkelijk vervangen als je je banden van veld naar weg en vice versa wil vervangen? Of is dan een extra set wielen praktischer? En hoe werkt het met lekke banden? Geheel nieuwe tube?
Is die extra 1000 euro de moeite waard (ik weet dat budget deels persoonlijk is, maar vraag het toch )?
Benieuwd naar jullie reactie, maar ook ervaringen met de AL 9.0 of de AL SLX 9.0!
Overweeg om naast mijn (Canyon) road bike een cyclocross fiets te kopen voor de winter (veld en weg).
Ik vind de Inflite AL SLX 9.0 fraaier, maar deze is ondanks sponsoring (2799) toch flink duurder dan de AL 9.0. 1000 euro verschil voor respectievelijk 1x11 Sram versus Ultegra, SLX 700 gram, carbon velgen versus alu.
Verder lees ik dat de Reynolds (SLX) tubelar zijn. Tot nu toe geen ervaring mee maar kun je die makkelijk vervangen als je je banden van veld naar weg en vice versa wil vervangen? Of is dan een extra set wielen praktischer? En hoe werkt het met lekke banden? Geheel nieuwe tube?
Is die extra 1000 euro de moeite waard (ik weet dat budget deels persoonlijk is, maar vraag het toch )?
Benieuwd naar jullie reactie, maar ook ervaringen met de AL 9.0 of de AL SLX 9.0!
Laatst gewijzigd door meuk op 21 jul 2016 07:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien dat deze vraag eerder in aankoopadvies hoort maar ik stel hem toch hier. Ik overweeg om canyon ultimate al slx 9.0 aan te schaffen. Met bl 85 (zonder schoenen) romp 67 schouderbreedte 45 en armlengte 62 bij 183 cm en 88 kilo krijg ik het maatadvies M. Ik krijg de melding dat ik normaliter een L nodig zou hebben maar dat geschatte zadelhoogte 75.2 cm het advies M is. Nu twijfel ik of dit niet te klein is? Graag hoor ik jullie visie als ervaringsdeskundige
Ik ben precies net zo lang en heb een L met alle spacers ertussenuit, zit als gegoten bij mij althans. M zit je gelijk wat dieper en iets korter, weet niet of je flexibel bent in de rug want anders kan dat ook. Enige bij een L is dat het zadel niet heel ver uit het frame komt, optisch iets minder maar dan kan mij niks roesten.
Succes en goede keus
Succes en goede keus
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Check even de geometrie van je huidige fiets, en leg die naast zowel de M als de L.
Ben je tevreden over hoe je nu zit? pak dan de maat die daarmee overeenkomt of het dichtst bij in de buurt zit. Zou je iets meer comfort of juist iets meer racy willen zitten (tikje dieper, dus maatje kleiner), pas je je keuze daarop aan.
Ben je tevreden over hoe je nu zit? pak dan de maat die daarmee overeenkomt of het dichtst bij in de buurt zit. Zou je iets meer comfort of juist iets meer racy willen zitten (tikje dieper, dus maatje kleiner), pas je je keuze daarop aan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dit helpt meestal tegen het klapperen omdat je hierdoor buiten de eigen-frequentie van het materiaal/ontwerp gaat.jsparie schreef:Balhoofdstel wat speling wellicht? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het frame zelf ligt.
@Xytras: Er is altijd nogal wat onduidelijkheid over termen als shimmyen, tankslappers en speed wobbles. Wat ervaar je voor gedrag? Dat meld je helaas niet.