Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 21 jul 2016 10:12

robskem schreef:Misschien dat deze vraag eerder in aankoopadvies hoort maar ik stel hem toch hier. Ik overweeg om canyon ultimate al slx 9.0 aan te schaffen. Met bl 85 (zonder schoenen) romp 67 schouderbreedte 45 en armlengte 62 bij 183 cm en 88 kilo krijg ik het maatadvies M. Ik krijg de melding dat ik normaliter een L nodig zou hebben maar dat geschatte zadelhoogte 75.2 cm het advies M is. Nu twijfel ik of dit niet te klein is? Graag hoor ik jullie visie als ervaringsdeskundige :)
Je moet vooral denken in stack en reach, daarmee kan je de verschillen makkelijk duidelijk maken: https://www.youtube.com/watch?v=wfx3LqsCFSA

Het verschil tussen de M en de L in de Ultimate AL SLX is eigenlijk vooral de stack. Die is bij de L 2,1 cm hoger dan bij de M, terwijl de reach maar 11 mm langer is.
Als je diep wilt zitten, moet je niet de L nemen. Mogelijk moet je wel voor een goede zit de stuurpen iets langer nemen, bij een M zit standaard een 10 cm, maar daar kan je een 11 of 12 cm van maken. Effectief krijg je door een 12 cm stuurpen op een M de reach van een L.
Binnenbeenlengte 85 klinkt voor mij bij 183 cm trouwens als aan korte kant, weet je zeker dat je dit goed hebt gemeten?
Bij een L zou je zadel ook heel erg weinig uit de buis komen met die zadelhoogte, en dat ziet er ten eerste niet echt heel mooi uit, en tweede zal dit minder comfortabel zijn, doordat bij deze fiets een behoorlijk deel van het comfort wordt geleverd door de flexibiliteit van de zadelpen.

Als je niet diep wilt zitten, zou ik misschien eerder naar een ander frame kijken, dan een L kopen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 jul 2016 10:43

athhretjt schreef: Het verschil tussen de M en de L in de Ultimate AL SLX is eigenlijk vooral de stack. Die is bij de L 2,1 cm hoger dan bij de M, terwijl de reach maar 11 mm langer is.
Het verschil in reach is 11mm.., maar stuurpen die standaard geleverd wordt ook 10mm.

Dus effectief is de fiets die je geleverd krijgt in maat L 21mm hoger en 21mm langer...
Daarbij gezegd dat een stuurpen natuurlijk makkelijk te vervangen is.
Met de kortere pootjes zou ik toch eerder naar de M neigen.

Misschien een detail, maar wat mij opvalt is dat er een 175mm crank vermeld wordt bij de ultimate AL SLX in maat L.., terwijl - in het algemeen, mensen met een L (lichaamslengte 185-190 oid), juist nog met een 172.5mm uit de voeten kunnen. Voor wat het waard is hoor, want ik vraag me af hoeveel verschil je zou merken van die 2,5mm...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 21 jul 2016 12:23

als beiden een 10 cm stuurpen hebben en bij de L de frame-reach 11 mm langer is, wordt de totale reach 11 (en niet 21) mm langer zou ik denken..

ook ik zou eerder naar de M neigen

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 21 jul 2016 12:45

Beiden hebben geen 10 cm stuurpen, het is M=100 om L=110 mm

frame-reach: +11
Stuurpen-reach:+10
Totaal reach : + ± 21 mm

Ancares
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 apr 2016 11:41

Ancares 21 jul 2016 13:34

jenssss schreef:
Ancares schreef:
Dat was nochtans wat mij bij Canyon België werd medegedeeld.
In Spanje is het zelfs helemaal niet mogelijk. Daar kun je een stuurpen aanvragen maar betaal je de volle 40€ en heb je niet de mogelijkheid om degene die je niet wenst terug te sturen.

Hetzelfde merk, 3 landen en 3 verschillende manieren van afhandelen ...
In de voorbije 3 maand 2 stuurpennen van 2 fietsen gewisseld in België: gratis...
Per mail wordt mij nu inderdaad bevestigd dat dit volledig gratis is. :winkthumb:

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 21 jul 2016 15:10

RuudRuud schreef:
jsparie schreef:Balhoofdstel wat speling wellicht? Ik kan me niet voorstellen dat het aan het frame zelf ligt.
Dit helpt meestal tegen het klapperen omdat je hierdoor buiten de eigen-frequentie van het materiaal/ontwerp gaat.

@Xytras: Er is altijd nogal wat onduidelijkheid over termen als shimmyen, tankslappers en speed wobbles. Wat ervaar je voor gedrag? Dat meld je helaas niet.
Aan allen, alvast bedankt voor de reacties. De voorkant van de fiets schudt/beeft van links naar rechts. Ik denk dat ik geen speling heb van het balhoofd, want met de test met het voorwiel zie ik geen beweging van balhoofdbuis tov vork. Wel voel ik beweging van voor naar achter. Ik kan me toch ook niet voorstellen dat de aptera naven zo slap zijn...? Hoe diep moet de starnut/expander in de vorkbuis zitten gezien van de bovenkant stuurpen? Enige tijd geleden heb ik dit wel aangepast omdat ik de vork afgezaagd heb. Is dat een eventuele oorzaak?

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 21 jul 2016 21:31

Ik heb het licht vermoeden dat het aan de wielen ligt. 18 sapim aero spaken in het voorwiel. Een zo'n spaak weegt bijna 1 gr minder dan een sapim cx-ray. Ik veronderstel: lichte, "slappe" spaken en slechts 18 ipv 20 en met mijn gewicht...shimmy?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 jul 2016 08:37

Zou zomaar kunnen zijn. Oorzaken kunnen legio zijn vooral omdat het voortkomt uit het systeem fiets (incl wielen) en rijder. En vaak over gaat door ofwel harder, ofwel langzamer te fietsen. Langzamer is de veiligere optie ;).

Je gewicht verplaatsen (in de beugel rijden), verandert het systeem ook al zodat shimmy niet, of op ander moment optreed.

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik eens uitproberen met je oude voorwiel. Je hebt van wielen gewisseld en ook al weet je niet zeker of je daarvoor met de oude wielen ook dit fenomeen had. Is een testje met de oude wielen natuurlijk zeker de moeite waard.

Belangrijkste is uiteindelijk dat jij met vertrouwen, veilig, op je fiets zit. Waar je ook rijdt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9024
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 jul 2016 08:51

xytras schreef:Vooraleer ik mijn vraag stel aan canyon zelf, pols ik hier eens naar ervaringen. Ik heb het nieuwste model ultimate cf slx en stel hetvolgende vast: is het normaal dat de fiets begin te shimmyen bij afdalingen vanaf 6% naar beneden? Ik verklaar me nader. Er zit een nieuwe wielset in de fiets, nl edco prosport albis 50, ik weeg tussen 80 en 85 kg en momenteel heb ik drie fietsdagen in de Ardennen achter de rug. Ik stel vast dat ik wanneer ik met de handen op de shifters afdaal bij lange stukken mijn fiets begint te shimmyen. Er staat/stond wel wat tegenwind/zijwind, maar toch... Als ik afdaal met de handen in de heugel heb ik het eigenlijk niet, doch de fiets reageert nerveus. Ligt het aan de wielen, fiets, wind, of combo van dat alles? Misschien een rare vraag doch wil wel weten of ik bv geen maandagmorgenmodel canyon heb...
Hoe lang heb je deze fiets al?
Over mezelf sprekende ik ging van een Kuota kharma na een Sensa giulia g2 deze fiets was een stuk lichter aan de voorzijde en stijver aan de achterzijde dan mijn oude fiets en had ook een beetje stuurloos gevoel in de afdalingen in het begin.Nu ben ik er aan gewend.
Heb je de snelspanners strak genoeg staan?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 22 jul 2016 09:04

Ik heb de fiets nu een grote maand. De snelspanners staan strak. Ik ben net terug uit de Ardennen en heb niet kunnen testen met de oude wielen want die waren thuis. In principe ga ik volgende maand terug en zal het dan eens bekijken want waar ik woonachtig ben heb je geen dergelijke hellingen en afdalingen.

the mauve crew
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 jul 2014 12:40

the mauve crew 22 jul 2016 12:46

wanneer komen de 2017 kleuren/modellen op de site ?

jenssss
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 17 aug 2015 12:27

jenssss 22 jul 2016 12:55

Was vorig jaar rond eind augustus een deel en de rest oktober dacht ik.

Plaats reactie