Canyon
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hij had het over een fietsmeting. Niet over afstelling van zadel en stuur. Koop je een aeroad dan moet je door de totale cockpit al vrij zeker zijn van lengte "stuurpen". En wat mij betreft, als je een canyon koopt, moet je zelf de boel kunnen afstellen en (basis) onderhoud doen. Je koopt immers een internetfiets.LittleWhiteDog schreef: Ik heb ook mijn fiets gekocht en daarna naar de afsteller geweest. Wist natuurlijk de correcte maat van kader vooraf maar er zijn ook nog dingen als zadelhoogte, setback, stuurhoogte, schoenplaatjes, ... die correct moeten staan hé. Dat kan pas achteraf.
Gaat het om fijnafstelling, zie opmerking RuudRuud, die doe je vooral door afstellen, km's maken, weer afstellen. Schoenplaatjes staan los van de fiets (behalve als je ineens een andere q-factor zou hebben, maar dat is onwaarschijnlijk).
In mijn ogen zoek je professionele hulp, voor fietsmeting, voordat je een fiets koopt.. voor het bepalen van de gewenste geometrie. Of als je een fysiek probleem hebt met je huidige fiets, waarbij de uitkomst tot aanpassingen van je huidige fiets kan leiden, of tot de conclusie dat dat niet meer gaat omdat het verschil te groot is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
Fijn voor je Iedereen mag daar zijn eigen mening en visie over hebben natuurlijk. Door het aantal kms dat ik doe en het type (bergtochten, cyclo's, wedstrijden) heb ik liefst van al dat mijn fiets meteen goed staat en afgesteld is door de fietsafsteller die al mijn fietsen op dezelfde afmetingen zet. Of toch zo goed als, want, inderdaad, met de aerocockpit heb je wat minder speling (tenzij je die omruilt bij canyon voor een andere maat). De aerocockpit is trouwens niet alleen op Aeroad maar ook op Ultimate te vinden. Hangt alleen af van de versie.MarkVeenstra schreef:Hij had het over een fietsmeting. Niet over afstelling van zadel en stuur. Koop je een aeroad dan moet je door de totale cockpit al vrij zeker zijn van lengte "stuurpen". En wat mij betreft, als je een canyon koopt, moet je zelf de boel kunnen afstellen en (basis) onderhoud doen. Je koopt immers een internetfiets.LittleWhiteDog schreef: Ik heb ook mijn fiets gekocht en daarna naar de afsteller geweest. Wist natuurlijk de correcte maat van kader vooraf maar er zijn ook nog dingen als zadelhoogte, setback, stuurhoogte, schoenplaatjes, ... die correct moeten staan hé. Dat kan pas achteraf.
Gaat het om fijnafstelling, zie opmerking RuudRuud, die doe je vooral door afstellen, km's maken, weer afstellen. Schoenplaatjes staan los van de fiets (behalve als je ineens een andere q-factor zou hebben, maar dat is onwaarschijnlijk).
In mijn ogen zoek je professionele hulp, voor fietsmeting, voordat je een fiets koopt.. voor het bepalen van de gewenste geometrie. Of als je een fysiek probleem hebt met je huidige fiets, waarbij de uitkomst tot aanpassingen van je huidige fiets kan leiden, of tot de conclusie dat dat niet meer gaat omdat het verschil te groot is.
Het gaat dus niet om je moet eerst dit en daarna dat ... dat is voor iedere persoon anders en iedereen mag voor zichzelf invullen hoe hij of zij het goed vindt. Iets "moeten" staat niet in mijn woordenboek als het over fietsen gaat. Kleine onderhoudswerkzaamheden en afstellingen kunnen veel mensen wel. Maar dan nog. Als iemand een Canyon wil maar zelf geen klusjes kan opknappen, dan mag die persoon nog altijd evenveel een Canyon kopen als iemand anders hé.
De aeroad heft wat men zegt een dusdanig diepere zit die ik niet gewend ben maar wel wil. Een goede zit is dan cruciaal. Ik heb uiteraard op basis van mijn huidige fiets en metingen de juiste maat besteld. Stuurpen twijfel ik of deze wellicht niet te kort is. Ik wil dat door een fietsmeting laten bepalen. Hierna wil ik inderdaad km's maken en wat kleine fine-tunning doen moest dat noodzakelijk zijn.
Diepere zit zal wellicht zoiezo betekenen dat je onderrug extra aandacht moet krijgen om te trainen.
Diepere zit zal wellicht zoiezo betekenen dat je onderrug extra aandacht moet krijgen om te trainen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Duidelijk.., het was ook niet zo zeer mijn bedoeling om het af te keuren, of dat iemand iets wel/niet zou mogen. Het was meer een stukje verbazing bij mijzelf over deze volgorde. Maar met de uitleg kan ik me deze aanpak wel voorstellen, en ben ik ook weer een klein beetje wijzer geworden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 02 okt 2015 13:08
En zo blijven we altijd iets leren van elkaarMarkVeenstra schreef:Duidelijk.., het was ook niet zo zeer mijn bedoeling om het af te keuren, of dat iemand iets wel/niet zou mogen. Het was meer een stukje verbazing bij mijzelf over deze volgorde. Maar met de uitleg kan ik me deze aanpak wel voorstellen, en ben ik ook weer een klein beetje wijzer geworden.
Veel fietsplezier allen dit weekend ! De zon zal van de partij zijn !
Ik heb op mn Carrera een fietspositie meting laten doen, bleek dat ik er al perfect op zat en dat het echt mm werk was. Voor mn Aeroad heb ik de huidige maatvoering aangehouden.
Wil je wel het uiterste uit jezelf en uit de fiets halen dan is een meting nooit verkeer denk ik. Als je de diepe zit niet gewend bent zou ik hier wel rustig naar toe werken. (dus niet alle spacers onder je stuur weghalen). Maar zoals ook al gezegd wordt, na enkele kilometers merk je zelf ook wel wat fijn zit.
Maar goed, als je een dikke Aeroad koopt zou ik niet besparen op een meting als je het mij zou vragen
Wil je wel het uiterste uit jezelf en uit de fiets halen dan is een meting nooit verkeer denk ik. Als je de diepe zit niet gewend bent zou ik hier wel rustig naar toe werken. (dus niet alle spacers onder je stuur weghalen). Maar zoals ook al gezegd wordt, na enkele kilometers merk je zelf ook wel wat fijn zit.
Maar goed, als je een dikke Aeroad koopt zou ik niet besparen op een meting als je het mij zou vragen
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 mei 2015 14:18
Zijn er toevallig mensen die ook problemen hebben met de garmin mount ? Ik krijg hem wel gemonteerd maar mijn garmin 1000 zit er superlos op, precies of de vijsjes niet genoeg grip hebben .. Snap precies niet wat ik fout doe aangezien het maar 2 vijsjes zijn ? Thx op voorhand !
Eerste testritjes gedaan met de aeroad. Paar bevindingen:
Zipp remblokjes op firestrikes met direct mount remt heel goed. Nog niet in de regen getest, maar op het droge remt het prima.
Patjes onder de voorvork direct maar omgewisseld naar iets langere wielbasis (voor theoretisch rustiger rechttoe/rechtaan stuurgedrag?)
Eerste indruk is dat het gewoon een mooie fiets is. Het geheel fietst ook erg prettig. Zipp 808 voorwiel bij harde wind is inderdaad niet helemaal stabiel. Lijkt soms net of er een wobbel in zit. Voor de zekerheid ook maar een Zipp 404 voorwiel besteld.
ook een paar kritische kanttekeningen:
- Voorderailleur is niet helemaal goed afgesteld door canyon. Had gehoopt dat aanlopen van een voorderailleur anno 2016 niet meer voor zou komen. Nog op zoek naar de juiste afstellingen dus.
- 11-28 cassette is natuurlijk hopeloos in het vlakke NL. Beetje keuze in cassette's bij Canyon zou wel prettig zijn.
Continental 28mm banden gemonteerd. De banden gaan heel gemakkelijk om die zipp wielen heen. Bandenwippers kun je wel thuis laten. Maar de ruimte tussen achtervork en 28mm banden is denk ik net een dikke millimeter. Grote kans dat een steentje voor krasjes in de achterkant van de zitbuis gaat zorgen. Band moest ik ook leeg laten lopen voordat ik het wiel met 28mm band goed kon monteren. Inmiddels is de 28mm achterband weer vervangen door 25mm.
Meest kritische punt tot nu toe: de zadelpen. Dat ding blijft maar zakken. Ingesmeerd met bijhorende pasta en vastgeschroefd met max 5Nm was verre van onvoldoende (bij mijn gewicht althans). De eerste beste oneffenheden in de weg zorgen dat de pen meteen wegzakte. Pen raakte ook wat optisch beschadigd (de cm aanduiding is een soort opgeplakte strip op de zadelpen en vertoont nu wat krassen en beschadigingen, altijd zonde bij een nieuwe fiets). Inmiddels vastgezet met 6Nm, maar ook dat is onvoldoende. Tot hoever kun je daarmee gaan? Of is het een kwestie van wat loctite in de bevestigingsbout?
Tweede punt bij de zadelpen: de inklemmingspats zitten muurvast. Bij de eerste testritten dus maar een hamer en houten klosje mee .
Dus tot zover een 9- als beoordeling voor de aeroad. Als straks alles goed is afgesteld dan krijgt ie vast een 10+.