Eerste testritjes gedaan met de aeroad. Paar bevindingen:
Zipp remblokjes op firestrikes met direct mount remt heel goed. Nog niet in de regen getest, maar op het droge remt het prima.
Patjes onder de voorvork direct maar omgewisseld naar iets langere wielbasis (voor theoretisch rustiger rechttoe/rechtaan stuurgedrag?)
Eerste indruk is dat het gewoon een mooie fiets is. Het geheel fietst ook erg prettig. Zipp 808 voorwiel bij harde wind is inderdaad niet helemaal stabiel. Lijkt soms net of er een wobbel in zit. Voor de zekerheid ook maar een Zipp 404 voorwiel besteld.
ook een paar kritische kanttekeningen:
- Voorderailleur is niet helemaal goed afgesteld door canyon. Had gehoopt dat aanlopen van een voorderailleur anno 2016 niet meer voor zou komen. Nog op zoek naar de juiste afstellingen dus.
- 11-28 cassette is natuurlijk hopeloos in het vlakke NL. Beetje keuze in cassette's bij Canyon zou wel prettig zijn.
Continental 28mm banden gemonteerd. De banden gaan heel gemakkelijk om die zipp wielen heen. Bandenwippers kun je wel thuis laten. Maar de ruimte tussen achtervork en 28mm banden is denk ik net een dikke millimeter. Grote kans dat een steentje voor krasjes in de achterkant van de zitbuis gaat zorgen. Band moest ik ook leeg laten lopen voordat ik het wiel met 28mm band goed kon monteren. Inmiddels is de 28mm achterband weer vervangen door 25mm.
Meest kritische punt tot nu toe: de zadelpen. Dat ding blijft maar zakken. Ingesmeerd met bijhorende pasta en vastgeschroefd met max 5Nm was verre van onvoldoende (bij mijn gewicht althans). De eerste beste oneffenheden in de weg zorgen dat de pen meteen wegzakte. Pen raakte ook wat optisch beschadigd (de cm aanduiding is een soort opgeplakte strip op de zadelpen en vertoont nu wat krassen en beschadigingen, altijd zonde bij een nieuwe fiets). Inmiddels vastgezet met 6Nm, maar ook dat is onvoldoende. Tot hoever kun je daarmee gaan? Of is het een kwestie van wat loctite in de bevestigingsbout?
Tweede punt bij de zadelpen: de inklemmingspats zitten muurvast. Bij de eerste testritten dus maar een hamer en houten klosje mee
.
Dus tot zover een 9- als beoordeling voor de aeroad. Als straks alles goed is afgesteld dan krijgt ie vast een 10+.