Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 04 sep 2007 10:19

Concord schreef:Er zit gelukkig wat denkwerk achter de naam Cervélo:
het is een samenvoegsel van de Italiaanse vertaling van hersenen:Cervelle
en natuurlijk de Franse vertaling van fiets: Velo

Maar daar moet je misschien wat hersenen voor hebben om te bedenken....


Wie gaat er dan ook een tweetalige fiets maken? ;)
~live fast, die young ~

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 11:05

girlie, zie het als internationaal.....

Verder is het jammer dat sommige hun jaloersheid laten bovenkomen hier ...


;)

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 sep 2007 11:07

Ja: combinatie van Frans design (alles op de verkeerde plek) en de befaamde Italiaans kwaliteit (zie ook fiat/Alfa kwaliteit in de 80er jaren)

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 04 sep 2007 11:12

@SpEric, Nu ik zie dat jij ook op het 'test' weekend van Cervelo bent geweest, ken je toevallig menno vink en werner joosten (van wielerhuis demeulenreek), zij waren daar ook en zijn de zaak waar ik alles haal. Ze spelen met de gedachten om ook voor het Cervelo dealerschap te gaan.

Gebruikersavatar
girlinred
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:30

Gebruikersavatar girlinred 04 sep 2007 11:19

SpEric schreef:girlie, zie het als interantoinaal.....

;)


Inter wat???????

@ Sharkman ;)
~live fast, die young ~

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 11:27

en campa....

Alle gekheid op een stokje. Voor mij is Cervélo 1 van de , (zo niet DE), meest vernieuwende en eigenzinnge merken op de markt. Met een eigen doel en filosofie om fietsen te maken en ontwerpen. En die steekt toch wat af bij de andere merken. En daar moet je van houden en voor willen gaan.

Een paar pagina's terug staat nog iets over maatvoering. Een ieder die zich verdiept heeft in Cervélo weet ( zeker na persoonlijke uitleg van dhr. Vroomen) dat Cervélo, eigenlijk samen met de Cannondale synapse(?), als enige van klein tot groot een goede maatvoering heeft waarbij niet de fiets bij kleine of grote maten totaal uit verhouding wordt getrokken.
Los daarvan is het ook nog belangrijk dat de gewichtverdeling van de berijder goed is tov de fiets. Dat iedereen ze zo fijn vindt fietsen, is niet zomaar....

Dit kwam niet voor in een promo praatje, maar zijn gewoon de feiten. Juist door hun manier van werken en ontwerpen bereiken ze dit.

Nauurlijk ben ik niet 100 % objectief, maar ik heb mooi dingen gezien en meegekregen. En na meerdere van dit soort events te hebben meegemaakt, moet ik zeggen dat die van Cervélo heerlijk nuchter was en gebasseerd op feiten..

Los van dit alles zullen veel mensen op basis van gevoel hun racebeest kopen. En binnen het huidige aanbod, zullen de meeste goed slagen.

En als over Cervélo alleen maar over de naam wat kan worden gegrapt...

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 sep 2007 12:04

Wat de kwaliteit betreft kan ik me bij Speric aansluiten. Voor een klein bedrijf maken ze handig gebruik van de capaciteit van (grotere) merken. Ik ben dik tevreden met de kwaliteit van Scott en de gebruikte techniek bij Cervelo is eigenlijk 100% gelijk (alleen mallen zijn anders). Cervelo zal iets langer met de gebruikte mallen moeten doen dus veranderingen gaan iets langzamer (maar dat hoeft zeker niet slecht te zijn). Beide merken missen in hun maatvoering (zoals eerder aangegeven) 2 maten (een XL,5 en een echte XXL) maar daar valt mee te leven.
Keuze zal zoals gebruikelijk dus neerkomen op smaak maar dat is eigenlijk gewoon gebruikelijk in het topsegment.

Bovenstaande geldt imho enkel voor het carbon deel en vanaf de introductie van de R3 (en voor alle triathlon modellen), R2.5 en de alu frames halen amper de middenmoot en daar is beter materiaal te krijgen (dus hier wordt de optiek wel heel doorslaggevend)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 sep 2007 12:07

De kleine maatjes hebben ze bij Cervelo wel goed voor elkaar, maar aan de bovenkant kan er nog wel wat bij wat een beetje groter is. Want voor een behoorlijk aantal te groot uitgevallen Nederlandse jongens is een 591 mm bovenbuis gewoon te kort. De Cervelo geometrie wijkt voor de rest niet zoveel af van de meeste andere merken, een halve graad in een zadelbuishoek maakt echt geen wereld van verschil. Dat is allemaal makkelijk te compenseren met 't zadel op de rails verschuiven of een andere zadelpen.
Dat Cervelo geen aparte damesmodellen heeft omdat hun bouw niet anders zou zijn is een ander puntje waar wel wat op aan te merken valt. Want vrouwen hebben over 't algemeen wel degelijk langere benen dan mannen, wat resulteerd in te korte balhoofdbuizen.
De RS met o.a. verlengde balhoofdbuis is natuurlijk wel mooi voor een grote groep toerfietsers, die zo een stuk makkelijker goed op een fiets te zetten zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 12:43

Er is een rede dat zij niet die grote maten maken. En daar is bewust voor gekozen.
Dat van die vrouwen modellen is echt onzin. Los van Cervélo, want daar heeft het niks mee te maken, moet je maar eens de laatste onderzoekjes lezen. De verhoudingen zijn echt niet anders, hooguit de getraindheid van de personen. Een man met de zelfde lengte zal praktisch dezelfde verhoudingen hebben als je het opmeet. Een vrouw heeft alleen een andere vorm. Maar dat had jij ook al eens gezien toch ?

Zoals jij zegt maakt die zitbuis hoek geen donder uit, als je maar goed zit tov je bracket.
En vandaar naar je stuur. Die 3-hoek moet goed zijn voorjezelf en tov de totale fiets ivm balans. En dat is nou juist waar Cervélo zegt het verschil te maken met de andere merken.
Ze hebben ook een iets ander uitgangs punt om een fiets te maken en ontwerpen dan de andere merken. Al die zaken en gecombineerd met de prachtige vorm, maakt dat het voor mij het topmerk is.

@ scharkman,

Cervélo benadrukte en zei heel duidelijk dat zij samenwerkte met een productie fabriek die voor 1 ander merk ook produceerd. En wel precies naar de specificaties van Cervélo.
Dus er wordt niets ontworpen of aangepast door de productie. Een belangrijk detail tov de concurentie. Dat dat ene merk Scott is, dat zou kunnen.

Daar waar de 1 misschien walgt vd vormen van een Cervélo, ben ik niet zo gecharmeerd van Scott. goede fietsen, maar gewoontjes en te groot rond..

En wil je snel zijn, dan is de keuze helemaal snel gemaakt ;) Hoewel het geen garantie is helaas bleek zaterdag ... :(

timor3
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 aug 2007 17:29

timor3 04 sep 2007 13:05

Morgen nog maar eens een belletje plegen naar mijn FM ..
Geduld is een schone zaak..zeggen ze

Slapeloze nachten door mijn soloist ;)

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 04 sep 2007 13:24

"@ scharkman,

Cervélo benadrukte en zei heel duidelijk dat zij samenwerkte met een productie fabriek die voor 1 ander merk ook produceerd. En wel precies naar de specificaties van Cervélo.
Dus er wordt niets ontworpen of aangepast door de productie. Een belangrijk detail tov de concurentie. Dat dat ene merk Scott is, dat zou kunnen."

Die producent heet Topkey (zat eerst in Taiwan maar nu in China, ben eens in de oude fabriek van ze geweest, wat een bende daar wil niemand werken). Overigens werken er bij Topkey 24000 man enkel in china en ze maken vanalles maar wel meer dan 2 merken fietsframes (van ca. 6 weet ik het zeker).
Wat betreft de vormen van de Soloist heb je gelijk. Maar de produktietechniek die ie echt afkomstig van Scott (ontworpen/getest door het ingenieursburo van Peter Denk die inmiddels weg is bij Scott).
Ik zie de R3 als een evolutiemodel tussen de CR1 en de Addict in en laat ie nou ook zo rijden...... (Soloist maakt enkel gebruik van de techniek maar heeft een eigen ontwerp).
De mallen zijn zeker eigendom van Cervelo maar een dergelijke kleine fabriek kan simpelweg niet de gebruikte techniek ontwikkelen (zeker niet na het debacle met de R2.5).

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 04 sep 2007 13:35

Het bedrijf is Taiwanees, fabrieken staan in china..
Dat bedrijf doet natuurlijk nog veel meer, maar er werd ons verzekerd dat er max 2 andere merken werden geproduceerd. Maar goed. Op hoeveel manieren wil je carbon verwerken ?
De techniek daarvan ligt natuurlijk bij de fabriek. die R2.5 is allang weg en indien je problemen tegenkomt wordt ie vervangen door een R3, dus..

Maar goed, ieder z'n merk en hier is het Cervélo !

Plaats reactie