Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 25 okt 2014 17:19

Enig idee waar ik meer Asolo info kan vinden?
Hij heeft cromor buizen en een nokje op achterkant balhoofdbuis voor een pomp. Bruggetje voor achterrem is recht.
Ik vind allerlei varianten, zoals Stelvio's met zelfde chroomverhouding op voor- en achtervork, maar die hebben dan weer geknikt bruggetje voor achterrem...Dan vind ik weer Asolo's met gelakte achtertrein enzovoort.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 25 okt 2014 23:15

Het achterwiel van mijn Koga blijkt een voorloper van het huidige cassettesysteem te hebben, genaamd Uniglide. Het verschil met de het huidige Hyperglide is dat de kransjes ook omgekeerd gemonteerd kunnen worden en dat het laatste kransje als sluitring fungeert. Dus je hebt twee kettingzwepen nodig om het zaakje los te krijgen. Vastzetten gaat dan weer zonder gereedschap want je trapt het kransje vast tijdens het fietsen.

Het Uniglide systeem was er in twee versies: Bij de eerste zit de vrijloop op de naaf geperst (die heb ik) en er is een nieuwere variant waarbij de vrijloop met een holle bout is vastgezet waar de as doorheen loopt.

Ik heb geen idee hoe ik de vastgeperste vrijloop kan loskrijgen, met de hand loswrikken gaat niet. Wellicht een metalen bus er overheen op de naaf en dan losdraaien door het sluitkransje vast te zetten tegen de bus. Aan de andere kant kan ik het wiel ook wel schoon krijgen met de vrijloop erop dus het zit niet al te erg in de weg.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2102
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 25 okt 2014 23:50

Waarom zou je 't los willen krijgen? Zolang niks kapot is gewoon laten zitten.
Ooit, in de tijd dat Uniglide nog standaard was, heb ik er eentje vervangen (van 6 naar 7 speed). Met een schroevendraaier voorzichtig loswrikken, dat werkte toen.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 26 okt 2014 01:03

Ik heb het geprobeerd met een schroevendraaier maar dan beschadig je als snel de dunne ring die er nog omheen zit. Ik laat hem wel zitten, het was meer een gedachte van: Het moet los omdat het kan.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 okt 2014 07:44

Vieux chnoque schreef:Vraag je plaatselijke Ferrari dealer ;-)

Wel erg mooi rood+chroom.
goede tip!

Ik kwam hierop uit: http://www.ferrarichat.com/forum/308-32 ... chart.html

Blijkt dat ferrarirood niet altijd constant blijft doorheen de tijd! Maar ik denk dat ik voor 'een' ferrari rood van jaren 80-90 ga...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 okt 2014 09:45

Ik heb het denk ik niet scherp genoeg gezegd, maar ik ga dus voor luminous red:
http://encycolorpedia.com/f80000

oftewel voor Ferrarired:
http://encycolorpedia.com/ff2800

maar dus niet voor Rosso Corsa (is te donker):
http://encycolorpedia.com/d40000

Tussen luminous en Ferrari zit het verschil dat luminous 100% rood is, en iets donkerder dan Ferrarired, waar beetje groen in gemengd zit, en daardoor iets meer oranje (misschien een aanrader voor Nederlanders ;-) )
Ik ga dus, in het kort, voor RAL 3024 oftewel Luminous red. (voor ik weer wat anders bedenk :) )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 okt 2014 19:01

gerardn schreef:

Het Uniglide systeem was er in twee versies: Bij de eerste zit de vrijloop op de naaf geperst (die heb ik) en er is een nieuwere variant waarbij de vrijloop met een holle bout is vastgezet waar de as doorheen loopt.

Ik heb geen idee hoe ik de vastgeperste vrijloop kan loskrijgen, met de hand loswrikken gaat niet.
Bij de eerste versie wordt de cassettebody tegen de naaf geduwd door de linker èn rechter stelconus van de as, vandaar dat vroege uniglide cassettenaven na verloop speling krijgen die je er niet uitkrijg door de stelconussen wat meer aan te draaiën; de speling gaat dan wel weg maar dan loopt de naaf veel te zwaar en beschadig je de kogelbanen.
Een technische tekening kan je op deze pagina vinden: http://sheldonbrown.com/k7.html onder deze tekst: Advantages of Freehubs
Due to the location of the bearings in a Shimano Freehub, the axle is supported closer to the ends. As a result, bent axles are rarely a problem with these hubs. Not all Freehub brands share this feature, which is covered by a Shimano patent.


Bij de Uniglide naven waarbij de cassettebody in de naafhuls is geschroeft kan je de uniglide cassettebody vervangen voor een hyperglide cassettebody. Als je dan ook nog 's een lang as monteer kan je de naaf upgraden van 6 naar 10 speed!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 okt 2014 21:25

Geen idee, de oude cassettebodys zijn -ook- nog steeds leverbaar en kosten niet een vermogen...

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 27 okt 2014 11:12

Dit weekend nog even lekker gesleuteld aan enkele fietsjes, de derailleurs van de Gazelle Team ForelDorade gaan nu gesmeerd nadat ik ze opnieuw had afgesteld (nog bedankt voor de tips) en na een beetje pielen en peuteren met een fohn is ook de oude chainstay sticker vervangen door een mooie glimmende (plastic) Campagnolo chain stay. Nu enkel nog het stuurlint erop en dan gaan! :D De Gazelle CM AA Special die al een tijdje stof stond te verzamelen, ook maar even verder opgebouwd, derailleurs afgesteld, wel het stuur naar de maan geholpen (geprobeerd een 26mm stuur in een 25.4 mm stuurpen te frotten, die is afgeschreven :( ) maar gelijk bij Mario Verhoeven een nieuwe besteld. Van de week maar even afmaken, dan kan die ook weer een nieuwe baas krijgen.

Ik moet toegeven dat die 95 euro voor de Tacx T3075 montagestandaard wel een prima investering is geweest, wat werkt dat lekker zeg! 8-)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 28 okt 2014 10:17

Ik heb me de laatste tijd ook een beetje verdiept in de Asolo/Montello/Treviso/Gavia's van deze wereld ;-)
Mijn Asolo staat nu bij David Meirhaeghe te wachten op een likje rode verf.

Het grappige is dat bvb. een nieuwere Asolo héél goed lijkt op een oudere Montello (behalve dan framebuis materiaal), en bvb. in de foto's hierboven zie je bij de ene een andere balhoofdsticker, en een geknikte achterrembrug...

Mocht eens iemand op het idee komen om die Pina's in chronologische volgorde op model te fotograferen en er een mooie website van te maken ;-) Of beter nog: traceren van wie mijn Pina heeft gemaakt volgens framenummer :-)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gaffelracer
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jan 2014 21:27

Gaffelracer 28 okt 2014 20:14

Even een vraag aan jullie specialisten. (zal deze vraag tevens op het Gios topic plaatsen)

Wat mag een Gios Megalite frame en vork kosten. Frame heeft bouwjaar 1998 en ziet er op enkele cablerubplekjes goed uit.

Ik rijd nu op een moderne Bianchi maat 55 (lengte 184 met BB 84). Het Gios frame is ook maat 55. Zal dit gaan passen ?

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 29 okt 2014 11:10

Mooi project Chris, ik vond dat blauwe frame zeker mooi, maar rood heeft ook wel wat. ;) Jou kennende zal het wel weer een plaatje worden.

Vandaag het nieuwe stuur ontvangen van Mario, dus vanavond maar weer even verder knutselen aan de CM.

Plaats reactie