Retro / oudere fietsen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Enig idee waar ik meer Asolo info kan vinden?
Hij heeft cromor buizen en een nokje op achterkant balhoofdbuis voor een pomp. Bruggetje voor achterrem is recht.
Ik vind allerlei varianten, zoals Stelvio's met zelfde chroomverhouding op voor- en achtervork, maar die hebben dan weer geknikt bruggetje voor achterrem...Dan vind ik weer Asolo's met gelakte achtertrein enzovoort.
Hij heeft cromor buizen en een nokje op achterkant balhoofdbuis voor een pomp. Bruggetje voor achterrem is recht.
Ik vind allerlei varianten, zoals Stelvio's met zelfde chroomverhouding op voor- en achtervork, maar die hebben dan weer geknikt bruggetje voor achterrem...Dan vind ik weer Asolo's met gelakte achtertrein enzovoort.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Het achterwiel van mijn Koga blijkt een voorloper van het huidige cassettesysteem te hebben, genaamd Uniglide. Het verschil met de het huidige Hyperglide is dat de kransjes ook omgekeerd gemonteerd kunnen worden en dat het laatste kransje als sluitring fungeert. Dus je hebt twee kettingzwepen nodig om het zaakje los te krijgen. Vastzetten gaat dan weer zonder gereedschap want je trapt het kransje vast tijdens het fietsen.
Het Uniglide systeem was er in twee versies: Bij de eerste zit de vrijloop op de naaf geperst (die heb ik) en er is een nieuwere variant waarbij de vrijloop met een holle bout is vastgezet waar de as doorheen loopt.
Ik heb geen idee hoe ik de vastgeperste vrijloop kan loskrijgen, met de hand loswrikken gaat niet. Wellicht een metalen bus er overheen op de naaf en dan losdraaien door het sluitkransje vast te zetten tegen de bus. Aan de andere kant kan ik het wiel ook wel schoon krijgen met de vrijloop erop dus het zit niet al te erg in de weg.
Het Uniglide systeem was er in twee versies: Bij de eerste zit de vrijloop op de naaf geperst (die heb ik) en er is een nieuwere variant waarbij de vrijloop met een holle bout is vastgezet waar de as doorheen loopt.
Ik heb geen idee hoe ik de vastgeperste vrijloop kan loskrijgen, met de hand loswrikken gaat niet. Wellicht een metalen bus er overheen op de naaf en dan losdraaien door het sluitkransje vast te zetten tegen de bus. Aan de andere kant kan ik het wiel ook wel schoon krijgen met de vrijloop erop dus het zit niet al te erg in de weg.
Waarom zou je 't los willen krijgen? Zolang niks kapot is gewoon laten zitten.
Ooit, in de tijd dat Uniglide nog standaard was, heb ik er eentje vervangen (van 6 naar 7 speed). Met een schroevendraaier voorzichtig loswrikken, dat werkte toen.
Ooit, in de tijd dat Uniglide nog standaard was, heb ik er eentje vervangen (van 6 naar 7 speed). Met een schroevendraaier voorzichtig loswrikken, dat werkte toen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
goede tip!Vieux chnoque schreef:Vraag je plaatselijke Ferrari dealer
Wel erg mooi rood+chroom.
Ik kwam hierop uit: http://www.ferrarichat.com/forum/308-32 ... chart.html
Blijkt dat ferrarirood niet altijd constant blijft doorheen de tijd! Maar ik denk dat ik voor 'een' ferrari rood van jaren 80-90 ga...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik heb het denk ik niet scherp genoeg gezegd, maar ik ga dus voor luminous red:
http://encycolorpedia.com/f80000
oftewel voor Ferrarired:
http://encycolorpedia.com/ff2800
maar dus niet voor Rosso Corsa (is te donker):
http://encycolorpedia.com/d40000
Tussen luminous en Ferrari zit het verschil dat luminous 100% rood is, en iets donkerder dan Ferrarired, waar beetje groen in gemengd zit, en daardoor iets meer oranje (misschien een aanrader voor Nederlanders )
Ik ga dus, in het kort, voor RAL 3024 oftewel Luminous red. (voor ik weer wat anders bedenk )
http://encycolorpedia.com/f80000
oftewel voor Ferrarired:
http://encycolorpedia.com/ff2800
maar dus niet voor Rosso Corsa (is te donker):
http://encycolorpedia.com/d40000
Tussen luminous en Ferrari zit het verschil dat luminous 100% rood is, en iets donkerder dan Ferrarired, waar beetje groen in gemengd zit, en daardoor iets meer oranje (misschien een aanrader voor Nederlanders )
Ik ga dus, in het kort, voor RAL 3024 oftewel Luminous red. (voor ik weer wat anders bedenk )
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Bij de eerste versie wordt de cassettebody tegen de naaf geduwd door de linker èn rechter stelconus van de as, vandaar dat vroege uniglide cassettenaven na verloop speling krijgen die je er niet uitkrijg door de stelconussen wat meer aan te draaiën; de speling gaat dan wel weg maar dan loopt de naaf veel te zwaar en beschadig je de kogelbanen.gerardn schreef:
Het Uniglide systeem was er in twee versies: Bij de eerste zit de vrijloop op de naaf geperst (die heb ik) en er is een nieuwere variant waarbij de vrijloop met een holle bout is vastgezet waar de as doorheen loopt.
Ik heb geen idee hoe ik de vastgeperste vrijloop kan loskrijgen, met de hand loswrikken gaat niet.
Een technische tekening kan je op deze pagina vinden: http://sheldonbrown.com/k7.html onder deze tekst: Advantages of Freehubs
Due to the location of the bearings in a Shimano Freehub, the axle is supported closer to the ends. As a result, bent axles are rarely a problem with these hubs. Not all Freehub brands share this feature, which is covered by a Shimano patent.
Bij de Uniglide naven waarbij de cassettebody in de naafhuls is geschroeft kan je de uniglide cassettebody vervangen voor een hyperglide cassettebody. Als je dan ook nog 's een lang as monteer kan je de naaf upgraden van 6 naar 10 speed!
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Geen idee, de oude cassettebodys zijn -ook- nog steeds leverbaar en kosten niet een vermogen...
Dit weekend nog even lekker gesleuteld aan enkele fietsjes, de derailleurs van de Gazelle Team ForelDorade gaan nu gesmeerd nadat ik ze opnieuw had afgesteld (nog bedankt voor de tips) en na een beetje pielen en peuteren met een fohn is ook de oude chainstay sticker vervangen door een mooie glimmende (plastic) Campagnolo chain stay. Nu enkel nog het stuurlint erop en dan gaan! De Gazelle CM AA Special die al een tijdje stof stond te verzamelen, ook maar even verder opgebouwd, derailleurs afgesteld, wel het stuur naar de maan geholpen (geprobeerd een 26mm stuur in een 25.4 mm stuurpen te frotten, die is afgeschreven ) maar gelijk bij Mario Verhoeven een nieuwe besteld. Van de week maar even afmaken, dan kan die ook weer een nieuwe baas krijgen.
Ik moet toegeven dat die 95 euro voor de Tacx T3075 montagestandaard wel een prima investering is geweest, wat werkt dat lekker zeg!
Ik moet toegeven dat die 95 euro voor de Tacx T3075 montagestandaard wel een prima investering is geweest, wat werkt dat lekker zeg!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik heb me de laatste tijd ook een beetje verdiept in de Asolo/Montello/Treviso/Gavia's van deze wereld
Mijn Asolo staat nu bij David Meirhaeghe te wachten op een likje rode verf.
Het grappige is dat bvb. een nieuwere Asolo héél goed lijkt op een oudere Montello (behalve dan framebuis materiaal), en bvb. in de foto's hierboven zie je bij de ene een andere balhoofdsticker, en een geknikte achterrembrug...
Mocht eens iemand op het idee komen om die Pina's in chronologische volgorde op model te fotograferen en er een mooie website van te maken Of beter nog: traceren van wie mijn Pina heeft gemaakt volgens framenummer
Mijn Asolo staat nu bij David Meirhaeghe te wachten op een likje rode verf.
Het grappige is dat bvb. een nieuwere Asolo héél goed lijkt op een oudere Montello (behalve dan framebuis materiaal), en bvb. in de foto's hierboven zie je bij de ene een andere balhoofdsticker, en een geknikte achterrembrug...
Mocht eens iemand op het idee komen om die Pina's in chronologische volgorde op model te fotograferen en er een mooie website van te maken Of beter nog: traceren van wie mijn Pina heeft gemaakt volgens framenummer
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 jan 2014 21:27
Even een vraag aan jullie specialisten. (zal deze vraag tevens op het Gios topic plaatsen)
Wat mag een Gios Megalite frame en vork kosten. Frame heeft bouwjaar 1998 en ziet er op enkele cablerubplekjes goed uit.
Ik rijd nu op een moderne Bianchi maat 55 (lengte 184 met BB 84). Het Gios frame is ook maat 55. Zal dit gaan passen ?
Wat mag een Gios Megalite frame en vork kosten. Frame heeft bouwjaar 1998 en ziet er op enkele cablerubplekjes goed uit.
Ik rijd nu op een moderne Bianchi maat 55 (lengte 184 met BB 84). Het Gios frame is ook maat 55. Zal dit gaan passen ?
Mooi project Chris, ik vond dat blauwe frame zeker mooi, maar rood heeft ook wel wat. Jou kennende zal het wel weer een plaatje worden.
Vandaag het nieuwe stuur ontvangen van Mario, dus vanavond maar weer even verder knutselen aan de CM.
Vandaag het nieuwe stuur ontvangen van Mario, dus vanavond maar weer even verder knutselen aan de CM.