Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

koude voeten tijdens fietsen

em
Forum-lid

em 31 jan 2011 14:05

EM schreef:De tip die ik heb gekregen voor warme voeten is eerst zorgen dat je voeten goed warm zijn en dan 2 paar sokken aantrekken. Eerst een paar dunne zijden sokken en daaroverheen een paar wollen sokken (er zijn ook sportsokken van wol te koop, dus het hoeven niet van die ouderwetse geitewollen sokken te zijn).

Heb het nog niet in de praktijk kunnen testen maar in januari zit ik in Lapland en kan ik een goede test doen. ;)

Ben net terug uit Lapland en de combi dunne zijden sokken met dikke wollen sportsokken in een schoen waarin je je tenen dan nog normaal kan bewegen werkt inderdaad het beste tegen koude voeten.

Heb ook dunne synthetische, dunne wollen en dikke wollen ondersokken geprobeerd, maar zijde werkt echt het beste.

En de omstandigheden zijn daar toch echt wel iets zwaarder dan hier, dus ik kan denk ik wel zeggen dat ik een goede test heb kunnen doen...;)

Afbeelding

farelli
Forum-lid

farelli 31 jan 2011 23:52

999 posts!
Hing je fiets achter die hondjes?:)
Telt Merino-wol ook?
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

axel
Forum-lid

axel 01 feb 2011 00:24

Tip van de dag: probeer eens een stuk aluminiumfolie twee keer dubbel te vouwen en en dat over het voorste gedeelte van de schoen vouwen. Daarna een neopreen overschoen erover aan en nooit meer koude vouten!!

Zorg wel dat de enkels en onderbenen voldoende beschermd zijn tegen de kou, anders trekt de kou alsnog naar de voeten. Wordt vaak vergeten!!
Karakter is dat wat je laat zien als je alleen bent

njitram
Forum-lid

njitram 01 feb 2011 17:58

Dubbele laag alufolie onder de inlegzool, merino-sokken (lang model), ruimte in de schoenen houden en een goed paar overschoenen; werkt vooralsnog het beste voor mij, na jarenlang van alles uitproberen in de strijd tegen ijsklompen.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 01 feb 2011 18:09

Ik gebruik nu sealskin sokken. Zijn waterdicht en mn voeten blijven verbazend lang warm.
Is dus een goede investering!

trudie
Forum-lid

trudie 01 feb 2011 18:25

Ik heb sealskinz sokken maar krijg toch koude voeten. Volgens mij komst dat door de neopreen overschoenen die niet ademen.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 01 feb 2011 23:12

Na wat rondlezen hier heb ik afgelopen weekend de volgende maatregelen genomen:

* aluminiumfolie onder binnenzooltjes
* neuzen afgeplakt met tape
* 1 paar warme sokken in de schoen
* 1 paar (te grote) dunnere sokken over de schoen (gat geknipt voor schoenplaatjes)
* winteroverschoenen

Resultaat: voor het eerst gedurende een rit van 2 1/2 uur totaal geen koude voeten gehad.
Temperatuur onderweg rond het vriespunt.

fuego
Forum-lid

fuego 02 feb 2011 01:02

Zondag bij temperaturen van -4, een duurtraining, Sealzkinz en Northwave Artic's -----> geen koude voeten meer. Vroeger altijd een koukleum
Afbeelding

goodriddance
Forum-lid

goodriddance 03 feb 2011 08:42

Fietssokken, daaroverheen wintersokken, fietsschoenen en overschoenen. Geen koude voeten gehad deze winter. Vooral de kwaliteit van de overschoenen is belangrijk, die houden de wind - en dus de kou - tegen waardoor er daaronder warme laagjes kunnen ontstaan.

Gek genoeg heb ik altijd als ik thuis kom ijskoude billen, zelfs na 10 minuten douchen. Mijn vriendin vindt het hilarisch.

tomdejong
Forum-lid

tomdejong 03 feb 2011 09:28

Afgelopen zondag, sealskinssokken, shimano fietsschoenen, oversok eroverheen, daaroverheen weer overschoenen.
Resultaat: op 3 topjes van mijn tenen een soort blaren met vocht, onderkant grote teen flink rood: frostbite?
ea flink pijnlijk.
En dat na 3 uurtjes fietsen. Ik kan niet wachten op temperaturen flink boven 0
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

mrbolshoi
Forum-lid

mrbolshoi 05 feb 2011 19:00

afgelopen winter deed ik het gewoon met normale dikke sokken en overschoenen.
Nu duurt het ritje naar mijn werk maar een uurtje maar dat is genoeg om bevroren voeten te krijgen.
Wat ook helpt is af en toe je tenen/voet te bewegen in de schoen waardoor je weer een beetje doorstroming krijgt.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 05 feb 2011 19:03

Ik moet altijd vrolijk lachen om dit soort topics, echt nog nooit echt koude voeten gehad!
Gewoon een paar zomersokjes, overschoenen erover heen en klaar.

Als ik thuis kom zijn mijn sokken nat/vochtig gewoon zweetvoeten. ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie