Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 apr 2010 22:02

marcodej schreef:In de nieuwste Fiets wordt de conclusie getrokken dat de breuken het gevolg moeten zijn van corrosie door pekel en/of het gebruik van onderhoudsmiddelen met een PH-waarde die niet "chemisch neutraal (PH7)" is...

Lees eerst het hele artikel even en quote alle relevante informatie. Dit is stemmingmakerij!
Less is bore

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 29 apr 2010 22:07

Wie scant het artikel even?

marcodej
Forum-lid

marcodej 29 apr 2010 22:31

Bij deze:

Afbeelding

Afbeelding
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 apr 2010 22:36

Ik had het artikel al gelezen en mij er al over zitten verbazen.

De oorzaak is het zout en de schoonmaakmiddelen, maar het is van de zotte dat je daar op moet letten. Materiaal van een ketting mag nooit zo kwetsbaar zijn dat het zo precies komt om ze te onderhouden. Heb ik in 20jr Campa nog nooit meegemaakt.
IMHO een hele grove flater van Shimano.
Overigens goed van FIETS dat ze dit zo duidelijk aan de kaak hebben gesteld!!
Less is bore

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 29 apr 2010 22:43

Daniel1975 schreef:Ik had het artikel al gelezen en mij er al over zitten verbazen.

De oorzaak is het zout en de schoonmaakmiddelen, maar het is van de zotte dat je daar op moet letten. Materiaal van een ketting mag nooit zo kwetsbaar zijn dat het zo precies komt om ze te onderhouden. Heb ik in 20jr Campa nog nooit meegemaakt.
IMHO een hele grove flater van Shimano.
Overigens goed van FIETS dat ze dit zo duidelijk aan de kaak hebben gesteld!!

+1

Maar dit is een MAJOR design flaw. Shimano had dit nooit zo op de markt mogen brengen. Claims kun je dus bij Shimano neerleggen aangezien zij geen richtlijnen aangeven voor correct gebruik.
Maar goed, moet ik dan dadelijk een Garmin Map gaan kopen met zoutvrije routes? :D

Shimano moet gewoon de qualiteit, voor wat betreft dit probleem, gelijk stellen aan Dura Ace aangezien er nu mensen met een potentieel tikkende tijdbom de weg opstuurd worden.

Ik zit nog steeds met smart te wachten op een grote claim uit de US (en daar kunnen ze er wat van)

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

danny1407
Forum-lid

danny1407 29 apr 2010 22:45

Daniel1975 schreef:Heb ik in 20jr Campa nog nooit meegemaakt.

Je zou het in 20 jaar Shimano Sora waarschijnlijk ook nooit mee hebben gemaakt.
Bij wijze van.

Combi materiaal en constructie is het probleem. (zoals ik het lees)
Shimano laat zich niet kennen, maar komt blijkbaar snel met een 6701 op de markt en dat zal heus niet uitsluitend om het schakelen te verbeteren zijn.

Either way, na een breukje afgelopen weekend heb ik er toch maar een Dura Ace opgeknetterd.
Loopt verbazingwekkend genoeg een aanmerkelijk stuk mooier ook.
FacebookS3RSSite

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 apr 2010 23:35

danny1407 schreef:

Bij wijze van.

Klopt, maar deze stommiteit van Shimano is te mooi om niet even te flaimen ;)
Less is bore

danny1407
Forum-lid

danny1407 29 apr 2010 23:39

Daniel1975 schreef: Klopt, maar deze stommiteit van Shimano is te mooi om niet even te flaimen ;)

Haha, ik kan niet anders zeggen dan: die zit!

En gelijk heb je.

:)
FacebookS3RSSite

eelcoz

eelcoz 29 apr 2010 23:41

Bij mij ligt er sinds vorige week een KMC-ketting op. M'n gebit moet namelijk nog wat langer mee. Bij verschillende FM's heb ik de afgelopen tijd verschillende verklaringen gehoord over de 6700-kettingen. Eentje meldde dat het lag aan de combi pekel/foute montage. Die zat er dus het dichtste bij.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 29 apr 2010 23:51

danny1407 schreef:

Bij wijze van.

Combi materiaal en constructie is het probleem. (zoals ik het lees)
Shimano laat zich niet kennen, maar komt blijkbaar snel met een 6701 op de markt en dat zal heus niet uitsluitend om het schakelen te verbeteren zijn.

Either way, na een breukje afgelopen weekend heb ik er toch maar een Dura Ace opgeknetterd.
Loopt verbazingwekkend genoeg een aanmerkelijk stuk mooier ook.

Het is m.i. gewoon een broodje aap verhaal ! Niemand kan mij doen geloven dat pekel in een heel korte tijd zomaar een kettingbreuk kan veroorzaken. Ook buiten het pekelseizoen waren er meldingen van kettingbreuk. M.i. heeft het gewoon iets te maken met de constructie waardoor er met het blote oog niet te constateren scheurtjes in het materiaal zijn ontstaan . Ik zou het spanningsscheurtjes noemen. Misschien zijn die met het ponsen van de ketting ontstaan en werd het materiaal rondom de pin naar buiten geperst door te dikke pinnen of een te klein gat waardoor er een te grote spanning op het materiaal kwam te staan. De schalm is rondom de pin maar enkele mm breed en gehard staal kan dus wel inwendige kristalleine breuken vertonen.
Ik vind dat verhaal van Shimano en Fiets gewoon ongeloofwaardig omdat de Dura Ace kettingen geen problemen met pekel vertonen ! Ook heb ik niets gehoord van zulke breuken bij andere kettingen dat die specifieke miskleun van Shimano.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 30 apr 2010 00:45

In mijn ogen dus afgaande op het artikel in fiets.....PRODUKTIE FOUT.
Gewoon toegeven was beter geweest dan een zondebok te zoeken.
Waarschijnlijk zit er wat waarheid in, maar er zijn ook kettingen van de 6700 serie die in de pekel geen breuk hebben gegeven.
Ga gewoon weer KMC steken.

marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 apr 2010 12:26

@Marconi, ik ben zelf bij de trekproeven met de kettingen geweest. Er zijn meerdere Ultegra kettingen van verschillende batches kapot getrokken en geen van alle was slecht. Terwijl kettingen uit de batches HE en HF bij mij wel braken op de weg met de pekel. Volgens mij zijn op z'n minst 95% van de gebroken kettingen aan pekel blootgesteld.

Het is alleen absurd dat Shimano maar blijft doen alsof er niet zoveel aan de hand is (geweest).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie