Pagina 12 van 112
Geplaatst: 03 jun 2010 16:38
door shellie
In nederland kun je best wasbenzine gebruiken om Mastik One te verdunnen.
Even technisch: Mastik One gebruikt als oplosiddel hexaan (=C6 alkaan) Wasbenzine is een iets zwaarder destillaat (meeste Octaan ofwel C8), maar verdampt voldoende vlug om de lijm niet te verzwakken. Wasbenzine kun je overal kopen. (en om jezelf te overtuigen, wanneer je een laagje op ee schoteltje laat drogen, zul je zien dat het geen residu achterlaat. Je lijm is na verdunning dus niet verzwakt.
Wil je het echt goed doen, ga je naar de drogist om een flesje hexaan te kopen. Zij kunnen dit meestal bestellen voor je bij sigma/aldrich of een andere dergelijke firma. (Kost dan wel het 10 voudige van wasbenzine).
Geplaatst: 03 jun 2010 21:47
door wasbeer2006
Hier in het tube for Dummies topic durf ik hem wel te stellen. Ik ben benieuwd of tubes ook wat voor mij zijn in de toekomst.
Met de MTB heb ik vijf jaar geleden het tubeLLESS met latex ook redelijk overwonnen en pluk er nu de vruchten van. Een beetje klooien/hobbien vind ik altijd wel leuk.
Vraag:
1. Ik koop een tube heb ik dan alleen het stoffen karkas net als bij een MTB, Daarna koop je een profiel en dat lijm je op de tube?? en dan de tube op de velg??
Of ik koop een tube met proefiel en mik hem compleet weg als ie versleten is??
2. ik las dat je een tube alleen kan plakken met naald en draad, maar dan prik je toch de (latex) binnenband lek, of zeg ik iets heel doms (er mag gelachen worden)
3. Overal zie ik staan tube goed laten drogen, checken en rijden. Sommige nemen een reserve tube mee, die is dan toch nooit droog en vliegt er dan toch vanaf??
Je kan hem ook plakken met vloeibare latex, maar dan kan je hem natuurlijk vrij snel wegmikken, zeker met een latex binnenband, lijkt me. Weet niet hoe het met racebanden is, maar op de MTB blijft het max 3 a 4 maanden vloeibaar en eigenlijk maar een maand voor een goede lekbescherming en dan mik ik er 60-90ml in, bij minder en vaker bijpompen gaat het nog sneller achteruit.
Geplaatst: 03 jun 2010 23:31
door gaisdergerman
wasbeer2006 schreef:Hier in het tube for Dummies topic durf ik hem wel te stellen. Ik ben benieuwd of tubes ook wat voor mij zijn in de toekomst.
Met de MTB heb ik vijf jaar geleden het tubeLLESS met latex ook redelijk overwonnen en pluk er nu de vruchten van. Een beetje klooien/hobbien vind ik altijd wel leuk.
Vraag:
1. Ik koop een tube heb ik dan alleen het stoffen karkas net als bij een MTB, Daarna koop je een profiel en dat lijm je op de tube?? en dan de tube op de velg??
Of ik koop een tube met proefiel en mik hem compleet weg als ie versleten is??
2. ik las dat je een tube alleen kan plakken met naald en draad, maar dan prik je toch de (latex) binnenband lek, of zeg ik iets heel doms (er mag gelachen worden)
3. Overal zie ik staan tube goed laten drogen, checken en rijden. Sommige nemen een reserve tube mee, die is dan toch nooit droog en vliegt er dan toch vanaf??
Je kan hem ook plakken met vloeibare latex, maar dan kan je hem natuurlijk vrij snel wegmikken, zeker met een latex binnenband, lijkt me. Weet niet hoe het met racebanden is, maar op de MTB blijft het max 3 a 4 maanden vloeibaar en eigenlijk maar een maand voor een goede lekbescherming en dan mik ik er 60-90ml in, bij minder en vaker bijpompen gaat het nog sneller achteruit.
Ik ben niet echt een ervaringsdeskundige (ga deze week voor het eerst tubes plakken) maar kan wel antwoord geven op je vragen.
1. Een tube is 1 geheel. Je koopt dus de buitenband met daarin een binnenkant. Om de binnenband op de juiste plek te houden zit er een soort stoffen karkas omheen.
2. Volgens mij moet je de tube plakken en daarna het karkas weer dicht naaien. Daarom heb je dus naald en draad nodig.
3. De reservetube lijm je aan de binnenkant en vouw je dicht. Als je hem dan op de velg legt dan dan zit er op de velg en op de band lijm. Uiteraard zit hij dan een stuk minder vast dan normaal maar toch zeker voldoende om thuis te komen.
Dat verhaal van wegmikken klopt wel. Daarom hoor ik veel mensen hier op het forum zeggen dat ze geen pitt stop gebruiken. Hopelijk heb ik goed uitgelegd.
Geplaatst: 04 jun 2010 12:52
door wasbeer2006
Bedankt! mijn vragen zijn beantwoord en helder
Geplaatst: 08 jun 2010 01:34
door gaisdergerman
Vraagje...
Heb net nog mijn tubes geplakt en hoop dat het goed is gegaan. Heb je toch wel een paar keer opnieuw moeten richten. Ze liggen nu nog niet helemaal recht maar hopelijk wel voldoende.
Waneer kan ik er beste mee gaan rijden? Ik lees/hoor verschillende berichten. De één zegt binnen de 24 uur, de ander na 24 uur en in dat filmpje zegt die kerel 2 dagen zodat de lijm volledig droog is.
Geplaatst: 08 jun 2010 02:07
door fdegrove
Hoi,
Je dient de zaken in hun correcte contekst te zien.
Als amateur, wielertoerist die een normaal parkoers rijdt kan je rustig binnen enkele uren na het verlijmen gaan rijden.
Staalharde competitie, of dat nu een vlaamse koers is met veel gerem en gerelanceerwerk of een afdaling in de Pyreneen vraagt wat meer voorzichtigheid en vandaar een langere droogtijd van de lijm.
Persoonlijk ben ik voorstander van een kort ritje (easy peasy) enkele uren na het verlijmen. Dit drukt eventueel ingesloten luchtbellen in de lijmlaag weg alvorens de lijm helemaal verhard is.
Ciao,
Geplaatst: 16 jun 2010 16:29
door swijland
Beste lezer,
Ook ik ben om en ga vandaag mijn nieuwe set tubewielen ophalen. Nu ben ik alleen aan het twijfelen welke tubes ik ga monteren. Ik ben op zoek naar tubes die relatief fijn rijden, maar tegelijkertijd ook zeer lekbestendig zijn. Voorheen reed ik altijd op Vittoria Rubino's: bijna 10.000 km op een setje gereden en nooit lek. Daarna overgestapt op Continental Grand Prix 4000s bandjes. Minder kilometers mee gereden, maar ook nog niet lek gereden. Wel veel meer grip dan de Rubino's.
Wat betreft tubes, heb ik de volgende opties op het oog:
- Vittoria Pave Evo CG (kleur past helaas slecht bij mij fiets, maar schijnen zeer comfortabel te zijn en lekbestendig?)
- Veloflex Roubaix (ook comfortabel naar verluidt en lekbestendig, alleen schijnen nogal snel te slijten; zelfs verhalen gehoord dat ze binnen 2000km al op zijn)
- Vittoria Rubino's (lekker goedkoop, waarschijnlijk ook zeer lekbestendig, alleen waarschijnlijk ook mindere rijeigenschappen)
Of toch ook bij tubes kiezen voor de Continental Grand Prix...
Geplaatst: 16 jun 2010 22:10
door csteenbe
Lekbestendig, tsja dacht op mijn tubevelgen voor cyclo's Conti GrandPrix 4000 te leggen vanwege lekbestendigheid....helaas in L3B afgelopen weekend 2km in afdaling van de eerste Ballon lek
Daar het de eerste Ballon betrof heb ik langer liggen te pielen met Pitstop met helaas teleurstellend resultaat, heb er ook wel eens suc6 mee gehad.
Tube wisselen in barre omstandigheden ging op zich niet slecht, nattigheid in de berm , harddalende renners en een pest humeur
Verder gereden en afdalingen op de rechte stukken gewoon volle bak, snelle bochten wel even opletten, later op de Garmin gekeken heb ik iets van half uur verloren met de lekke tube. Meest verloren tijd zat hem in het gebruik van Pitstop, te lang blijven proberen......lesson learned
Hoop in La Marmotte geen lekke te krijgen.....
Resume, qua lekbestendigheid maakt volgens mij weinig uit een portie geluk, goed uitkijken en goede omstandigheden helpen veel meer!
Geplaatst: 16 jun 2010 22:44
door rene
Afgelopen weekend gereden op Vittoria EVO CX 21mm welke niet als super lekbestendig te boek staat. Wel waren het mooi belegen tubes van een jaar of 2 oud. Ondanks veel rommel op de weg ( lees kleine steentjes - zeeuwse klei - blubber van traktoren ) geen last van een lekke tube.
Geluk of stuurmans kunst ?? Ik weet het niet maar ze rijden wel lekker die tubes op 7,5 - 8 bar.
Geplaatst: 17 jun 2010 03:29
door fdegrove
Hoi,
SWijland schreef:Beste lezer,
Ook ik ben om en ga vandaag mijn nieuwe set tubewielen ophalen. Nu ben ik alleen aan het twijfelen welke tubes ik ga monteren. Ik ben op zoek naar tubes die relatief fijn rijden, maar tegelijkertijd ook zeer lekbestendig zijn. Voorheen reed ik altijd op Vittoria Rubino's: bijna 10.000 km op een setje gereden en nooit lek. Daarna overgestapt op Continental Grand Prix 4000s bandjes. Minder kilometers mee gereden, maar ook nog niet lek gereden. Wel veel meer grip dan de Rubino's.
Wat betreft tubes, heb ik de volgende opties op het oog:
- Vittoria Pave Evo CG (kleur past helaas slecht bij mij fiets, maar schijnen zeer comfortabel te zijn en lekbestendig?)
- Veloflex Roubaix (ook comfortabel naar verluidt en lekbestendig, alleen schijnen nogal snel te slijten; zelfs verhalen gehoord dat ze binnen 2000km al op zijn)
- Vittoria Rubino's (lekker goedkoop, waarschijnlijk ook zeer lekbestendig, alleen waarschijnlijk ook mindere rijeigenschappen)
Of toch ook bij tubes kiezen voor de Continental Grand Prix...
Waarom een Veloflex Roubaix in Nederland?
Monteer een Veloflex Extreme voor en een Veloflex Carbon achter, beide liefst een maand of drie uitgerijpt .
Dit is pure logica en physica en heeft niks met marketing van doen. Het hoeft ook niet per se Veloflex te zijn, het kan ook met FMB of Dugast tubes.
Ciao,
Geplaatst: 17 jun 2010 10:11
door skimons
nog maar een keer de vraag waar het beste de veloflexen te kopen?? bike-palast heeft ze voor 55 euro, velomotion 50 (maar daar waren minder goeie ervaringen mee geloof ik).
en als alternatief: iemand ervaring met vredestein fortezza's? hun draadbanden vind ik top. niet slijtvast, maar wel veel grip
Geplaatst: 17 jun 2010 10:29
door csteenbe
Geen klachten over VeloMotion, correcte aflevering!