Pagina 12 van 113

Geplaatst: 10 apr 2010 22:24
door mbl
M'n bidonhouder zat los, ff snel het inbusboutje aandraaien. Nog een klein extra tikje om zeker te zijn... en .... krak... afgebroken, met het schroefdraad nog in het carbonframe. %$#*@#$&*

Geplaatst: 10 apr 2010 22:32
door Le Grimpeur
MBL schreef:M'n bidonhouder zat los, ff snel het inbusboutje aandraaien. Nog een klein extra tikje om zeker te zijn... en .... krak... afgebroken, met het schroefdraad nog in het carbonframe. %$#*@#$&*

Jammer voor je, maar je kent toch wel het adagium wat al jaren geldt: "vast is vast;)".

Geplaatst: 10 apr 2010 22:36
door Zorro
Aaaaaaaah........als me DAT zou gebeuren dan zou ik echt ZUUR zijn. Je moet echter wel behoorlijk lomp (sorry) zijn geweest als je een boutje op een bidonhouder kapot draait. Hoeveel Nm denk je dat zoiets nodig heeft?

Geplaatst: 10 apr 2010 22:53
door paulchris
Vandaag bij het opbouwen van mijn freshly powdercoated stalen Raleigh niet goed opgelet bij het wegschuren van wat braampjes. Gevolg: een stukje van mijn bovenbuis meegeschuurd :( . Je weet wel, dat stukje strak achter je stuur waar je ALTIJD TEGENAAN KIJKT ALS JE FIETST . Kijken of ik iets kan met een framestickertje of zo....:(:(:(:( (bij gebrek aan woedende dan wel huilende smiley)

Geplaatst: 10 apr 2010 23:01
door elboutero
Vandaag wilde ik een slagje uit m'n cosmic carbon's halen. Heb het alleen in plaats van verholpen erger gemaakt. Inmiddels naar de FM gebracht. En nu dus maar hopen dat het alsnog gefixed kan worden....

Geplaatst: 11 apr 2010 01:32
door mbl
ZorroI schreef:Aaaaaaaah........als me DAT zou gebeuren dan zou ik echt ZUUR zijn. Je moet echter wel behoorlijk lomp (sorry) zijn geweest als je een boutje op een bidonhouder kapot draait. Hoeveel Nm denk je dat zoiets nodig heeft?


Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.

Geplaatst: 11 apr 2010 01:46
door plantagenet
Vandaag vrij lang aan het prutsen geweest met mijn derailleurwieltjes. Mijn derailleur had ik gedemonteerd van het frame, en de beide wiletjes bleken flink versleten. Ik naar de fietsenmaker, 2 nieuwe wieltjes gehaald....de verkeerde (ze waren te dik) Ik weer naar de FM, nu een duurder type van de juiste dikte...weer verkeerd (busjes pasten niet in de wieltjes). Inmiddels was het na sluitingstijd (logisch natuurlijk) dus mij restte niets anders dan de oude wieltjes maar weer te monteren.
Nu had ik ook meteen een nieuwe ketting gemonteerd, maar dat wilde allemaal niet lekker lopen over de wieltjes :( Afin, naar nog meer gepruts en het omdraaien van de wieltjes (onderboven) heb ik de boel redelijk gangbaar gekregen. Morgen even een stukje proeffietsen om te zien of het allemaal soepel loopt....en heel gauw andere (goede) wieltjes kopen....wat kan een mens toch bezig zijn pffffff

Geplaatst: 11 apr 2010 22:09
door geertjan5
gisteren met de ketting invetten kwam ik er achter dat er iets heel erg goed aanliep. dacht eerst aan de ketting/crank. Het getril was door het hele frame te horen en te voelen. Crank geinspecteerd niks mis mee. Ketting lijkt mij ook niet(heb hem alleen maar ingevet). maar ik zit te denken aan de achterderailleur. Nog even een op onderzoek uit dus.

Iemand een tip?:)

Edit: als ik de achterderailleur iets naar voren buig(zodat de spanning er van af is) is het verholpen. Zodra hij weer op spanning staat is het weer zover.

Geplaatst: 11 apr 2010 22:13
door danny1407
MBL schreef: Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.


Probeer hem liever klein "in te boren".
Gaatje 2,5 mm ofzo, centimetertje diep.
Dan voorzichtig, maar wel met enige kracht een (scherpe) priem erin duwen en voorzichtig draaien.
Dan is de kans dat je je schroefdraad verpest niet aanwezig.

Uitboren kan dan altijd nog.

Geplaatst: 11 apr 2010 23:20
door marconi
danny1407 schreef:
MBL schreef: Ja echt maar heel weinig. Maar ik draaide hem met de lange kant van zo'n L - inbussleutel. Met m'n duim en wijsvinger op de korte kant. Kennelijk sterker dan ik dacht, of een slecht boutje. Wordt dus heel voorzichtig uitboren.


Probeer hem liever klein "in te boren".
Gaatje 2,5 mm ofzo, centimetertje diep.
Dan voorzichtig, maar wel met enige kracht een (scherpe) priem erin duwen en voorzichtig draaien.
Dan is de kans dat je je schroefdraad verpest niet aanwezig.

Uitboren kan dan altijd nog.


Er zijn setjes speciale " linkse tappen" te koop met een linkse draad. Klein gaatje boren, tapje linksom erin draaien en dan maar blijven draaien tot het stukje van de bout meekomt. Maar meestal kan zo 'n boutje waarvan de kop afgedraaid is er zonder veel moeite worden uitgedraaid. Er staat ook geen spanning meer op .

http://www.tooltopper.nl/product_info.p ... tap-8551-1

Geplaatst: 11 apr 2010 23:35
door nespresso
> Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Nee, toevallig niet :) Wel de naven van de Campa Zonda's gesmeerd en afgesteld en een nieuwe 10-spd ketting met een 'not-recommended' Tacx kettingpons op de fiets gelegd. En hij slaat niet eens over: eindelijk een keertje op tijd vervangen.

Ha, maar mijn broertje had natuurlijk weer ellende: een niet genoeg aangetrokken Ultra-Torque crankstel dat kraakte als een malloot en 3x zijn stuur scheef getrokken omdat de ahead-adapter-expander in zijn ouderwetse voorvork niet genoeg vast zat. Daar kwamen we ook pas achter nadat we 3x de boutjes van zijn ahead-stuurnok steeds strakker hadden gedraaid zonder resultaat. Maar alles nog heel.

Geplaatst: 12 apr 2010 12:10
door madhill
Bij het in elkaar zetten van mijn nieuwe montagestandaard brak er een nokje af
waardoor ik hem nu niet maar goed kan uitklappen. Alles maar weer ingepakt
en teruggestuurd voor garantieomruiling. Hoop dat dat niet le lang gaat duren.