Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verlichting voor de winter

kalkaanslag
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 aug 2006 13:15

kalkaanslag 28 okt 2010 20:35

Ik rij met een LED-Scheinwerfer Edelux van Son in combinatie met een SON naafdynamo.

Beste combi voor de randonneur en wielrijder.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 18 nov 2010 23:49

Stefan schreef:
arjan916 schreef:OK, dus heel betrouwbaar is die magicshine ook weer niet als je er zoveel hebt (gehad).
Ik heb de Sigma besteld en als ie v/d week binnenkomt zal ik er eens wat resultaten van laten zien.
Overigens ga ik m niet inzetten voor mtb-in een bos ofzo, gewoon 's winters met de racefiets de (onverlichte) weg op.

voor 89 euri's bij:
http://www.bike-components.de/products/ ... ssung.html


Je hebt er goed aan gedaan om deze Powerled met accu te pakken. Ik zag op de vorige pagina dat je hem op batterijen wilde kopen. Dit had ik dus ook gedaan. 3 jaar geleden was deze lamp met accu een stuk duurder namelijk. Had al een GP Powerbank gekocht met een aantal 2600mAh batterijen. Maar dat feest ging dus mooi niet door. Oplaadbare zijn net iets dikker dan standaard batterijen. Met behoorlijk hard duwen en trekken gaan de oplaadbare erin. Alleen krijg je dan een gloeiend hete staaf waar je je handen aan verbrand..... Hij gaf bovendien ook geen licht. Waarom weet ik niet. Op normale batt. doet deze lamp het nog steeds prima.


Ik ben er erg tevreden mee en zal binnenkort eens gaan proberen wat foto's te maken om e.e.a. hier zichtbaar te maken.
Bottomline kun je stellen dat ie prima geschikt is op onverlichte (polder)wegen om op de racefiets te gebruiken, waarbij de middelste stand al voldoende licht geeft om tot 45km/h te trappen als je wilt, voldoende licht recht vooruit dus.
Wel geeft ie slechts een beperkte breedte lichtbundel, waardoor ik kan me voorstellen dat ie voor mtb-ers niet/minder geschikt is.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 19 nov 2010 01:15

Ik rijd met dynamo en cyo maar meer licht vind ik geen probleem. Heb een philips besteld na het lezen van deze pagina: http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/ ... ex_nl.html oa de magicshine en edelux worden er besproken. Helaas gaat de cyo vergelijking mank omdat ze die MET reflector hebben getest en dat geeft echt minder licht.

Zal zeker even vertellen hoe deze vergelijkt met m'n huidige setting.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 30 nov 2010 22:18

Met ingang van dit seizoen rijd ik in het donker niet alleen met een deugdelijke verlichting, maar ook met een veiligheidshesje:

Afbeelding
Hier tijdens Amsterdam-Parijs

Dat bevalt me uitstekend. Reflecterende kleding maakt je nog een stuk zichtbaarder voor je mede weggebruikers.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 09 dec 2010 12:22

HenkV schreef:Ik rijd met dynamo en cyo maar meer licht vind ik geen probleem. Heb een philips besteld na het lezen van deze pagina: http://www.xs4all.nl/~swhs/fiets/tests/ ... ex_nl.html oa de magicshine en edelux worden er besproken. Helaas gaat de cyo vergelijking mank omdat ze die MET reflector hebben getest en dat geeft echt minder licht.

Zal zeker even vertellen hoe deze vergelijkt met m'n huidige setting.


Heb er inmiddels heel wat avonden opzitten met de philips en geen enkele zin meer om nog met de cyo te rijden. Op de hoge stand geeft dit echt enorm veel licht. Véél meer dan de dynamo gevoedde cyo. Maar dat hadden jullie al kunnen lezen op de link hierboven.

Maar goed: out of the box heeft deze lamp een probleem: capaciteit. 8 uur op cyo-nivo, maar daar hoef ik 'm niet voor en 2 uur op de hoogste stand. Effectief maak je d'r zo een uur of 4 van omdat dat "groot" licht niet steeds nodig is. Voor mij ruimschoots onvoldoende omdat ik minstens 2 aansluitende nachten à 7 branduren nodig heb. Bij meer nachten kan ik eventueel een 2é setje batterijen in een dropbag doen of ze mee sjouwen. De lamp geeft voldoende mogelijkheden om een waterdichte aansluiting voor een extern powerpack te fabriceren.

Ik heb weinig verstand van electronica en batterijen en ben me aan het inlezen. Was van plan om 4 * LR20 (mono D) 10000mha te gebruiken maar lees dat ni-mh slecht werkt bij koudere omstandigheden. Li-ion zou beter werken maar dat zijn cellen van 3.7V waarbij ik 4.8 nodig heb.

Vragen de fietsende electronica bekenden:

1: Met 2 li-ion in serie = 7.2V omvormen naar 4.8v gaat daar veel verlies in zitten, en moet je dat flink koelen of is dit een 'lichte' omvorming?

2: 7.2 li-ion met 10000mha omvormen naar 4.8V geeft dat meer opbrengst dan 4.8V aan 10000mha in de vorm van ni-mh? (p=u*I dus ik denk van wel)

3: verbruik volgens de doos 6W. Dus een stroomsterkte van 6/4.8=1.25ma. 1.25*60*60= 4500mha. Ik maak hier een fout want de capaciteit van de bijgeleverde batterijen is 2400mha en zouden dus in een half uur leeg moeten zijn. Sorry voor de domme vraag, maar wat doe ik fout?

(gelukkig heb ik meer verstand van programmeren :( )
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 dec 2010 12:50

Met een schakelende omvormer haal je een rendement rond de 85%-90%, er zijn er alleen niet zoveel van en de meeste zijn behoorlijk groot. Li-ion lijdt ook behoorlijk in de kou, de capaciteit neemt ook sterk af. Li-ion heeft wel een aanzienlijk hogere capaciteit per volume dan NiMh.

Ipv een schakelende omvormer kan je ook gewoon het te veel aan spanning verstoken. Dat levert echter wel behoorlijk wat warmte op. Zeker omdat een li-ion accu die net is opgeladen geen 7.2V geeft, maar 8.4. Dan ben je dus (8.4-4.8)*stroom aan het verstoken. Rendement is dan dus dramatisch.

De stroom is P/V=A=6/4.8=1.25 A (niet mili). Een NiMh accu is hooguit 2400 mAh, dus 2.4 Ah (zit minder in dan erop staat). Dus de tijd dat de boel aanblijft staan is 2.4 Ah/1.25 A = bijna 2 uur. Afhankelijk van de electronica blijft de boel langer branden, maar dan is het minder fel dan aan het begin. Andere optie is dat ze nooit 6 Watt in de leds verstoken, maar een klein beetje minder.

Mooiste oplossing is om alle electronica eruit te halen en te vervangen door een driver van Taskled. Dan kan je er gewoon een li-ion accu aanhangen en heb je zelf de volledige controle over de stroom door de leds. De leds staan overigens waarschijnlijk parallel en niet in serie zoals de auteur van de review schreef.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 09 dec 2010 13:26

Am, bedankt voor je antwoord.

Als jij schrijft dat li-ion ook niet top is bij kou en eerlijk gezegd de nachtritten in de zomer plaatsvinden (toch wel minstens 10°C), dan lijkt mij het simpelste om me gewoon bij de ni-mh te houden. Kosten lijken ongeveer de helft van de li-ion.

Die D cellen (10000mha) wegen 160gr per stuk dus een setup van zo'n 650gr. Effectief is dit 300gr toename omdat de naafdynamo thuis kan blijven.

Dan had ik nog een vraagje:

Standaard gaan er rechargables in = 4*1.2=4.8V. Als ik er nu normale AA's in doe wordt dat 4*1.5=6V. Nu las ik dat dat probleemloos kan omdat de 6V gemeten worden zonder belasting en zo snel je ze belast zakt de spanning. Is dat korrekt? Philips zelf zegt dat je niet met normale batterijen moet werken maar volgens mij zeggen ze dat omdat ze bang zijn dat je die gaat proberen op te laden...

----

heb net die taskleds zitten bekijken.... interessant.... Ik heb nog een paar maanden voor het operationeel moet zijn dus wellicht wordt bovenstaande conclusie alweer herzien... Zo kan ik met lampjes en reflector een hele nieuwe kop bouwen! Of ik ga de oude cyo van een zwaardere led voorzien en daarmee verder... (leuk :) )
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 09 dec 2010 13:46

Tijdje geleden al kwam ik op een mooie test van Bikeradar. Lampjes voor MTB, meestal voor mij onbekende merken. Het geeft wel een mooi beeld van de verschillen. Hieronder bijv. een van de beste en duurste lampen, en hetzelfde paadje met een goedkoper ding.

[img=http://cdn.mos.bikeradar.com/images/new ... 500-70.jpg]

[img=http://cdn.mos.bikeradar.com/images/new ... 500-70.jpg]

Bron: Bikeradar test

triatleethans
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 okt 2010 16:41

triatleethans 10 dec 2010 21:45

Ik rij dagelijke met de fiets op en neer naar mijn werk 27 km heen en ook weer terug
Zelf vind ik de BBB BLS163 een ontzettend goede lamp en in de zwakste stand heb je bergen licht meer dan voldoende zelfs in de mist
Lampcontructie is van degelijk aluminium en accu is lekker klein en gaat erg lang mee op een lading
Ik kanb er 4 keer op en neer dus ongeveer 8 uur mee rijden in de zwakste stand
Met de ATB in de bossen rijden in de avond zoals in de foto hierboven mij niet gezien wil langer heel blijven

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 10 dec 2010 23:40

Heb sinds pakweg 3 weken een black powerled voorlamp, nog niet echt kunnen uitproberen vanwege het pokkeweer. In de discussie (ver)mis ik echter wel meestal het achterlicht; de meeste vindt ik n.l. pover. De Trelock 312/320 vindt ik uitermate helder, type "mistlamp" recht van achteren, en schijnt ook voldoende naar de zijkanten, en met een halve kurk past 'ie ook op een aero-frame... Uitermate tevreden sinds 1 jaar

Afbeelding

marnix110
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 nov 2010 22:56

marnix110 10 dec 2010 23:53

ik kan niet helpen;-) ik ben zelf nog op zoek naar licht;-)

Plaats reactie