Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Compact of Triple

foosho
Forum-lid

foosho 29 mar 2010 17:25

@rob74: Er zijn wel meer voordelen van compact dan alleen imago.. (wat ik amper een reden kan noemen overigens): bijv, Q-factor, gewicht, minder schakelen (het middenblad van een triple gebruik je idealiter alleen in het midden gebied). Again, voordelen en nadelen..

jappiex
Forum-lid

jappiex 29 mar 2010 17:29

Ach, dat imago probleem. Hoeveel mensen denk je nou werkelijk dat daar last van hebben? D'r zijn er hier een paar die de enige ware zuivere leer verkondigen, maar hierbuiten kom ik ze niet tegen. Er bestaat een hele wereld buiten de pro's, elite en amateurs die gewoon lekker willen ronddraaien en dat beter kunnen op een 50 dan op een 53.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 29 mar 2010 17:46

Ik vind dat er meer tandwiel opties zouden moeten zijn. Waarom kan er op een compact crank geen ander blad dan 34? (zal wel weer marketing zijn)

Bij mijn racefiets confi (off topic, maar bijna klaar) ga ik uiteindelijk voor een compact met twee cassettes een 11/28 en een 12/23. Ander word het op vakantie vrij kansloos.

Ik denk zelf dat ik mijn MTB verzetten op vakantie ga missen. soms is het gewoon lekker om rustig te draaien op een hartslagje 140 en dat gaat met 34/28 nog steeds niet echt lukken en ik ben opzich sterk zat. de ventoux was in 1u35 met de MTB en een camelbak van 4kg dat komt erop neer dat ik totaal 95kg omhoog heb gereden in die tijd.

rbr
Forum-lid

Gebruikersavatar rbr 29 mar 2010 17:47

jappiex schreef:Ach, dat imago probleem. Hoeveel mensen denk je nou werkelijk dat daar last van hebben? D'r zijn er hier een paar die de enige ware zuivere leer verkondigen, maar hierbuiten kom ik ze niet tegen. Er bestaat een hele wereld buiten de pro's, elite en amateurs die gewoon lekker willen ronddraaien en dat beter kunnen op een 50 dan op een 53.

+1
Twitter: @rbruijns

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 29 mar 2010 17:59

@wasbeer2006

natuurlijk kunnen er wel andere bladen op een compact, kan rustig een 32, 34, 36, 39, 42 op binnen
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

cliors
Forum-lid

Gebruikersavatar cliors 29 mar 2010 18:08

danny1407 schreef:En als je nou Campa of Sram wilt rijden?

Ben je dan sowieso een loser omdat je noodgedwongen geen triple kan monteren en dat dan onder het mom van een imago-probleem word afgedaan?

Nou voor Campa is er nog steeds de mogelijkheid om een triple te monteren hoor.
Ok toegegeven niet voor de nieuwe 11 speed maar voor de 10 speed is het gewoon mogelijk.

En over losers, die bestaan niet als het om dubbel/compact/triple gaat, iedereen moet lekker zelf weten waar hij mee wil fietsen!

Ik zelf overigens met een triple, werkt prima, en mijn rechter knie is er ook heel blij mee ;-)
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010

bongo
Forum-lid

Gebruikersavatar bongo 29 mar 2010 18:28

[quote=cliors
En over losers, die bestaan niet als het om dubbel/compact/triple gaat, iedereen moet lekker zelf weten waar hij mee wil fietsen!

[/quote]

+1
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 mar 2010 18:29

CUBEmeister schreef:@wasbeer2006

natuurlijk kunnen er wel andere bladen op een compact, kan rustig een 32, 34, 36, 39, 42 op binnen

Ben ik benieuwd hoe jij die 32 er op gaat krijgen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Winston
Forum-lid

Gebruikersavatar Winston 29 mar 2010 18:57

Amclassic-fan schreef:
CUBEmeister schreef:@wasbeer2006

Ben ik benieuwd hoe jij die 32 er op gaat krijgen ;)

TA heeft een 33T voor compact.
Bikes&Coffee What else?

walliebal
Forum-lid

walliebal 29 mar 2010 18:58

rob74 schreef:Ik had dit al eerder in een ander topic gepost maar het past eigenlijk beter hier:

De reden om een compact te gebruiken is een imago probleem. Compact is namelijk niets anders dan onomwonden toegeven dat je een imago probleem hebt. Je hebt niet de macht om met een gewoon dubbel crankstel de bergen over te komen en dus moet je aan de triple. Maar dan ziet dus iedereen dat je een triple hebt en dat je dus niets voorstelt in hooggebergte. Een PROBLEEM dus. Een triple is rationeel goed te praten maar je kan het gewoon niet verkroppen dat je met zo’n ‘ding’ moeten rijden die godbetert ook op suffe hyrbides terug te vinden zijn.

Dat kan dus gewoon niet. En er moet een oplossing komen in de vorm van een dubbel crankstel. De profs rijden ook met een dubbel crankstel, dus jij ook. En voilá, daar is de compact. Toch nog gered. Wel een dubbel crankstel en ook een licht verzet. In de polder is het een onding maar dat lossen we met losse bladen wel weer op. Je moet ten slotte iets voor je imago overhebben.

Nou, ik heb een 2ehands fiets gekocht met een normale dubbel. Voor mij is het veel goedkoper om die te vervangen door een compact (129 euro bij salden voor een Ultegra SL) dan over te schakelen naar triple. Voor- en achterderrie, waarschijnlijk ketting en cassette. Shifters. Eeen hoop geld bij elkaar. Dus, mijn reden voor een compact is een praktische en een economische. Imago en looks hecht ik niet zo aan. Wat de profrijders rijden weet ik niet eens.
Bovenstaande vind ik dus erg kort door de bocht :d

boerbas
Forum-lid

boerbas 31 mar 2010 12:03

En zo zie je maar weer dat iedereen z'n eigen voors en tegens heeft. Om mensen in een bepaalde hoek te drukken omdat ze met een compact of met een triple rijden is natuurlijk wel erg kortzichtig... ga eens een stukje met ze fietsen en kijk dan of er nog net zoveel overblijft van de verwijten.

Ikzelf rij nu met een triple, ideaal! Vroeger (toen ik nog echt klein was en op een stalen Peugeot reed) verwisselde mijn vader de cassette altijd als we op vakantie gingen (Duitsland, Frankrijk). Nu heb ik een triple en hoef ik me nergens zorgen te maken dat ik ergens niet omhoog kom of te weinig versnellingen overhoud.
Veni, vidi, fietsie

Alles met \'te\' ervoor is slecht... behalve tequila :D

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mar 2010 14:44

Even voor de duidelijkheid:

Ik heb mijn laatste fiets nieuw gekocht en ik heb alle onderdelen zelf gekozen. Ik heb ook bewust gekozen om een imago probleem te monteren. Ik wilde niet met een triple rijden en ik ben ook geen begenadigd klimmer die overal met 39*25 boven komt. Dus dan maar een compact (kleinste verzet 34*26) en voor elke vakantie naar de bergen de 40 eraf halen en 34 weer monteren. IJdel zijn heeft zo zijn prijs!
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie