Fiets Magazine nr. 4-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Buzz schreef:![]()
Aha, dus we gaan in het vervolg never-nooit meer zeuren over zuignap-Evans en alle andere achterwielfetisjisten. Wanneer je in een select kopgroepje gratis meelift, geen ene meter voorop rijdt, maar wel je voorband als eerste over de meet drukt, ben je vanaf nu dus reuze slim. Andermans bordje leegsmikkelen en slurpen kost niks en getuigt van een groot koersinzicht. Waarvan akte.
)
Edwin01 schreef:Alsof je in de beklimming van een zware col "gratis" mee kan liften...... Het voordeel wat je op het vlakke hebt als je in iemands wiel zit is in een klim verwaarloosbaar. Sterker nog, het is tijdens een klim misschien wel voordeliger om op kop te rijden omdat jij dan de snelheid bepaalt en degene achter je zich daaraan moet conformeren.....
En daarbij is een etappe in Parijs-Nice natuurlijk wel ff iets anders als een regenboogtrui.....
En is een sprinter dan per definitie een laffe renner, alleen omdat hij gebruik maakt van zijn sterke punt? Een sprinter zie je zelden op kop van het peloton.....
Kupfernagel had ook gewoon tegen Vos kunnen zeggen: Wil jij wereldkampioen worden? Ga dan maar rijden.... Maar Hanka durfde niet te gokken en Marianne heeft het keurig uitgespeeld.
Wielrennen is niet alleen een sport voor de sterkste, maar ook voor de slimste...
Edwin01 schreef:Maar Hanka durfde niet te gokken en Marianne heeft het keurig uitgespeeld.
Edwin01 schreef:Als je een aantal knechten tijdens een beklimming op kop ziet rossen voor een kopman, doen ze dat niet om die kopman uit de wind te houden, maar om alles wat er achter zit hun (hoge) tempo op te leggen met de bedoeling dat er zoveel mogelijk volk moet lossen. Precies wat ik al aangaf, anderen jouw tempo opdringen.
Zo'n knecht gaat ook maar een beperkte tijd mee, maar als je er een aantal hebt kun je een beklimming volledig naar je hand zetten. Je moet dan wel een loeisterke kopman hebben, omdat je anders kans loopt dat hij door zijn eigen knechten in de poeier wordt gereden. Zie Armstrong en US Postal/Discovery...
Overigens kan het op de Ventoux zeker wel aardig waaien
En een gestolen overwinning... Tsja... Als iemand amechtig in een wiel plakt en piept "Neem me mee naar de streep, jij mag winnen en dan wordt ik tenminste nog 2e..." om er vervolgens doodleuk overheen te sprinten op de finish. Dat is in mijn ogen een gestolen overwinning, maar wat Vos deed was gewoon slim gebruikmaken van haar mogelijkheden, de omstandigheden en de zwakte van haar tegenstandsters.
Maar ik geef je wel gelijk dat bv. een onderneming als van Claudio Chiapucci destijds in de Tour-etappe naar Sestriere of de overwinning van Boogerd op La Plagne GEWELDIG is om te zien en voor de renner in kwestie zijn finest hour is!
Maar om dan een overwinning als van Vos afgelopen zondag te devalueren tot gestolen of onverdiend wil er bij mij niet in!