Pronostiek WK veldrijden
Aha, dus we gaan in het vervolg never-nooit meer zeuren over zuignap-Evans en alle andere achterwielfetisjisten. Wanneer je in een select kopgroepje gratis meelift, geen ene meter voorop rijdt, maar wel je voorband als eerste over de meet drukt, ben je vanaf nu dus reuze slim. Andermans bordje leegsmikkelen en slurpen kost niks en getuigt van een groot koersinzicht. Waarvan akte. )
Buzz schreef: Aha, dus we gaan in het vervolg never-nooit meer zeuren over zuignap-Evans en alle andere achterwielfetisjisten. Wanneer je in een select kopgroepje gratis meelift, geen ene meter voorop rijdt, maar wel je voorband als eerste over de meet drukt, ben je vanaf nu dus reuze slim. Andermans bordje leegsmikkelen en slurpen kost niks en getuigt van een groot koersinzicht. Waarvan akte. )
Soms wel he. Maar Vos heb ik ook zien aanvallen en pareren tijdens wedstrijden. Dan is het toch een andere indruk die je hebt van een renner dan pak en beet een evans. Die nooit (bijna nooit) zijn verantwoordelijkheid neemt. En al helemaal niet zonder enige dwang van mede renners die helemaal niet meer willen doen voor hem.
Ik denk dat veel renners met veel eergevoel rondrijden, dan is het met een erg laffe overwinning/rijstijl lastig om in de spiegel te kijken 's avonds..
Evans heeft dat probleem duidelijk niet, dat maakt hem ook behoorlijk onbemind, zowel bij het publiek als in het peloton.
Evans heeft dat probleem duidelijk niet, dat maakt hem ook behoorlijk onbemind, zowel bij het publiek als in het peloton.
Alsof je in de beklimming van een zware col "gratis" mee kan liften...... Het voordeel wat je op het vlakke hebt als je in iemands wiel zit is in een klim verwaarloosbaar. Sterker nog, het is tijdens een klim misschien wel voordeliger om op kop te rijden omdat jij dan de snelheid bepaalt en degene achter je zich daaraan moet conformeren.....
En daarbij is een etappe in Parijs-Nice natuurlijk wel ff iets anders als een regenboogtrui.....
En is een sprinter dan per definitie een laffe renner, alleen omdat hij gebruik maakt van zijn sterke punt? Een sprinter zie je zelden op kop van het peloton.....
Kupfernagel had ook gewoon tegen Vos kunnen zeggen: Wil jij wereldkampioen worden? Ga dan maar rijden.... Maar Hanka durfde niet te gokken en Marianne heeft het keurig uitgespeeld.
Wielrennen is niet alleen een sport voor de sterkste, maar ook voor de slimste...
En daarbij is een etappe in Parijs-Nice natuurlijk wel ff iets anders als een regenboogtrui.....
En is een sprinter dan per definitie een laffe renner, alleen omdat hij gebruik maakt van zijn sterke punt? Een sprinter zie je zelden op kop van het peloton.....
Kupfernagel had ook gewoon tegen Vos kunnen zeggen: Wil jij wereldkampioen worden? Ga dan maar rijden.... Maar Hanka durfde niet te gokken en Marianne heeft het keurig uitgespeeld.
Wielrennen is niet alleen een sport voor de sterkste, maar ook voor de slimste...
Edwin01 schreef:Alsof je in de beklimming van een zware col "gratis" mee kan liften...... Het voordeel wat je op het vlakke hebt als je in iemands wiel zit is in een klim verwaarloosbaar. Sterker nog, het is tijdens een klim misschien wel voordeliger om op kop te rijden omdat jij dan de snelheid bepaalt en degene achter je zich daaraan moet conformeren.....
Bergop voordelig om op kop te rijden? Waarom doen al die kopmannen dat zo weinig mogelijk dan? Zou het op de Mont Ventoux ook wel eens waaien?
Niet op kop rijden in een compact peloton is hetzelfde als geen kopwerk verrichten in een select kopgroepje? Jouw antwoorden zijn kennelijk niet de mijne.
Maakt ook allemaal niet uit. Kijk, ik begrijp ook wel dat elke overwinning er eentje is. Waar het bij mij om draait, is dat ik gewoon niks heb met in mijn ogen gestolen of onverdiende zeges. Geldt trouwens ook voor massaspurts... wel leuk om naar te kijken, maar echt boeiend? Niet echt, nee. Geef mij maar een klein groepje voorop, waar iedereen z'n werk doet, en de sterkste na de zoveelste demarrage uiteindelijk zegeviert... en gesteund door 2 wonderschone rondemissen het ereschavot opklautert.
Is mijn bescheiden gedachte. Waarschijnlijk 'n simpele, van 'n naïeve liefhebber. )
Als je een aantal knechten tijdens een beklimming op kop ziet rossen voor een kopman, doen ze dat niet om die kopman uit de wind te houden, maar om alles wat er achter zit hun (hoge) tempo op te leggen met de bedoeling dat er zoveel mogelijk volk moet lossen. Precies wat ik al aangaf, anderen jouw tempo opdringen.
Zo'n knecht gaat ook maar een beperkte tijd mee, maar als je er een aantal hebt kun je een beklimming volledig naar je hand zetten. Je moet dan wel een loeisterke kopman hebben, omdat je anders kans loopt dat hij door zijn eigen knechten in de poeier wordt gereden. Zie Armstrong en US Postal/Discovery...
Overigens kan het op de Ventoux zeker wel aardig waaien
En een gestolen overwinning... Tsja... Als iemand amechtig in een wiel plakt en piept "Neem me mee naar de streep, jij mag winnen en dan wordt ik tenminste nog 2e..." om er vervolgens doodleuk overheen te sprinten op de finish. Dat is in mijn ogen een gestolen overwinning, maar wat Vos deed was gewoon slim gebruikmaken van haar mogelijkheden, de omstandigheden en de zwakte van haar tegenstandsters.
Maar ik geef je wel gelijk dat bv. een onderneming als van Claudio Chiapucci destijds in de Tour-etappe naar Sestriere of de overwinning van Boogerd op La Plagne GEWELDIG is om te zien en voor de renner in kwestie zijn finest hour is!
Maar om dan een overwinning als van Vos afgelopen zondag te devalueren tot gestolen of onverdiend wil er bij mij niet in!
Zo'n knecht gaat ook maar een beperkte tijd mee, maar als je er een aantal hebt kun je een beklimming volledig naar je hand zetten. Je moet dan wel een loeisterke kopman hebben, omdat je anders kans loopt dat hij door zijn eigen knechten in de poeier wordt gereden. Zie Armstrong en US Postal/Discovery...
En een gestolen overwinning... Tsja... Als iemand amechtig in een wiel plakt en piept "Neem me mee naar de streep, jij mag winnen en dan wordt ik tenminste nog 2e..." om er vervolgens doodleuk overheen te sprinten op de finish. Dat is in mijn ogen een gestolen overwinning, maar wat Vos deed was gewoon slim gebruikmaken van haar mogelijkheden, de omstandigheden en de zwakte van haar tegenstandsters.
Maar ik geef je wel gelijk dat bv. een onderneming als van Claudio Chiapucci destijds in de Tour-etappe naar Sestriere of de overwinning van Boogerd op La Plagne GEWELDIG is om te zien en voor de renner in kwestie zijn finest hour is!
Maar om dan een overwinning als van Vos afgelopen zondag te devalueren tot gestolen of onverdiend wil er bij mij niet in!
-
- Forum-lid
Vos deed het gewoon super. Kupfernagel had ook kunnen denken van "Ik breng jou niet naar Compton, ik geen wk, maar dan jij ook niet".
Als je naar de laatste bocht voor de finish keek, ging Vos exact op het juiste moment aan, nl op het moment dat Kupf van achteruit een gaatje wilde laten vallen om vlak voor de finish te demarreren. Nu kreeg ze hier de kans niet voor, vanwege de perfecte actie van Vosje.
Als je het over een jonge sporter hebt met een indrukwekkende erelijst...................
VOS FOR PRESIDENT !!!!!
Als je naar de laatste bocht voor de finish keek, ging Vos exact op het juiste moment aan, nl op het moment dat Kupf van achteruit een gaatje wilde laten vallen om vlak voor de finish te demarreren. Nu kreeg ze hier de kans niet voor, vanwege de perfecte actie van Vosje.
Als je het over een jonge sporter hebt met een indrukwekkende erelijst...................
VOS FOR PRESIDENT !!!!!
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Edwin01 schreef:Maar Hanka durfde niet te gokken en Marianne heeft het keurig uitgespeeld.
Precies, Vos durfde wel te gokken en won. Had Marianne dan een Compton actie moeten uitvoeren om vervolgens als derde te eindigen op de streep? Dan hadden we weer met z'n allen geroepen dat ze "dom" gereden heeft en met haar krachten gooit. Zoals ze dat jaren tegen Boogert zeiden als hij weereens als tweede eindigde.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Edwin01 schreef:Als je een aantal knechten tijdens een beklimming op kop ziet rossen voor een kopman, doen ze dat niet om die kopman uit de wind te houden, maar om alles wat er achter zit hun (hoge) tempo op te leggen met de bedoeling dat er zoveel mogelijk volk moet lossen. Precies wat ik al aangaf, anderen jouw tempo opdringen.
Zojuist het bovenstaande en de andere berichten nog even teruggelezen. Kort samenvattend...
Zelf deed me de overwinning van Marianne Vos denken aan die van Cadel Evans op de Mont Ventoux. Geen ene meter op kop willen rijden, en toch als eerste over de meet.
Jij suggereerde dat bergop op kop rijden nog wel eens voordeliger kan zijn.
Waarop ik me afvroeg wat er dan zo voordelig is, en waarom dan niet alle kopmannen zelf voorop rijden.
Geef jij vervolgens het voorbeeld van Lance Armstrong die zijn knechten het tempo laat bepalen.
Zeg ik nu: "Da's toch een heel ander verhaal. Lance rijdt dan toch niet zélf op kop. En op de Ventoux stampte Robert Gesink gewoon in z'n uppie vooraan... met vriendje Evans op z'n bagagedrager."
Maar goed, we dwalen af. Zoals gezegd, vond ik Marianne afgelopen zondag niet de sterkste dame in koers. Die ene keer dat ze per ongeluk op kop kwam, keek Vos schaapachtig achterom en hield d'r benen direct stil. Nee, dan reden Kathy Compton en Hanka Kupfernagel heel wat krachtiger en ook heerlijk aanvallend in de rondte. Dat Marianne niettemin won, vinden de meesten kennelijk heel knap en reuze slim, ik noem het lafjes.
En ja, hier op het forum deelt nagenoeg niemand mijn mening. Gebeurt me wel vaker eigenlijk.
Als ze niet de sterkste in koers was (ik begrijp uit jouw woorden dat Compton en Kupfernagel sterker waren dan zij) wat is er dan "lafjes" aan toch winnen? Moest ze dan bij zichzelf denken "ik kan wereldkampioene worden maar ik bemoei mij niet met de sprint anders win ik lafjes"? Had ze dat dan moeten doen? Of had ze zich dood moeten rijden in een zelfmoord-ontsnappingspoging tegen twee rensters die sterker waren dan haar? Ik ben daar echt nieuwsgierig naar.
fietsen doe ik net als een prof,
-
- Forum-lid
Terwijl Kupfernagel ook wist dat net achter hun Miriam Melchers en nog een jonge nederlandse renster zaten, waardoor Vos steun zou krijgen en het een Nederlands 'blok' zou kunnen worden. Ik vind het en niet laf gereden en verdient gewonnen van Vos.