Over de wielersport en zijn beoefenaars.

"Theo Bos volgend jaar in wielerpeloton"

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 20 apr 2009 20:24

Dat doet er niet toe want Boonen deed 't niet.

Duwen kan ik inkomen, vastpakken al een stuk minder hoewel het een reflex geweest kan zijn om het evenwicht te bewaren, maar de beweging van zijn rechterarm naar links terwijl 'ie Impey stevig beet heeft vind ik echt onverklaarbaar. Jammer dat Bos kennelijk aan (selectief?) geheugenverlies lijdt.

sdolmayn
Forum-lid

sdolmayn 20 apr 2009 20:40

Vroeger was een klein elleboogje al genoeg om terecht gewezen te worden...

We moeten deze fase als voorbeeld stellen en iedereen die zijn handen niet kan thuishouden bestraffen; anders gaan we nog zulke dingen zien in de toekomst.

floepert99
Forum-lid

floepert99 20 apr 2009 21:06

Foosho schreef:
EM schreef:Iedereen mag van mij een mening hebben, maar Armstrong moet er rekening mee houden dat zijn mening gehoord wordt door een hoop mensen en dus veel impact heeft.
+1

Ook de media zou es moeten leren dat er een groot verschil is tusssen nieuws verslaan en nieuws maken en daarin verantwoordelijkheid nemen. Enkel door beschuldigen kun je iemands carriere al bijna slopen... (helaas)

+99

Als je je bedenkt met welke snelheid dit gebeurd dan kan er van opzet (bijna) geen sprake zijn...
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 apr 2009 21:36

sdolmayn schreef:Vroeger was een klein elleboogje al genoeg om terecht gewezen te worden...

We moeten deze fase als voorbeeld stellen en iedereen die zijn handen niet kan thuishouden bestraffen; anders gaan we nog zulke dingen zien in de toekomst.

Yeah right, vroeger waren er geen camera's en werd er heel wat meer uitgespookt.

@De Zwarten, jij hebt toch helemaal geen licentie? Een sprintje op een clubparcours is wel even iets anders dan tijdens een prof koers. Een sprinter die remt is geen sprinter, "when you brake, you don't win"

Impey komt voordat ze vallen naar links toe. Bos pakt 't shirt pas op 't moment dat hij al aan 't vallen is. Als bos Impey uit had willen schakelen had hij hem gewoon een hele harde kwak naar rechts toe gegeven. Dan had hij een grote valpartij veroorzaakt, iedereen achter hem was uitgeschakeld, hij was zelf niet gevallen en had nog gewoon voor de overwinning kunnen sprinten...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 apr 2009 21:45

Floepert99 schreef: Als je je bedenkt met welke snelheid dit gebeurd dan kan er van opzet (bijna) geen sprake zijn...

Helemaal mee eens.
Oké, het is niet helemaal jofel wat er gebeurt is.
Maar dit is duidelijk een reflex van iemand die al het gevoel heeft dat hij valt.
Met die snelheid zal een ieder zich vastgrijpen aan alles wat voorbij komt.
Ook de grote LA.
Er was zo weinig ruimte dat hij in een splitsecond moest beslissen of hij de remmen inkneep of zijn naaste belager van zich af houdt.
En precies op dat moment gaat het fout.
Ja hij had zijn handen op het stuur moeten houden maar het is wel een menselijke reactie wat er gebeurd is.
Of ik heb het helemaal fout en Theo Bos houdt ervan om met een gangetje van boven de 60 de grond te kussen.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 20 apr 2009 21:52

zojuist een paar keer de beelden gezien en sorry voor de fans maar dit is volgens mij misdadig: hij duwt Impey niet van hem af maar trekt Impey gewoon omver, hij had geen enkele reden om zijn truitje vast te houden.
Niet vergeten dat Bos van de piste komt die mannen kunnen een stukje rijden en weten wel wat ze doen: hopelijk is er nog een strafrechterlijk gevolg!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 20 apr 2009 21:56

@ Amclassicfan: amateur b, telt dat ook ;) ? Ik heb ook al aan 50 gereden voor langer dan een kilometer en 60 in een sprint, en smal is smal. Als ik er niet langs kan op 800m van de finish zoals Bos (remmen of in de kant), dan is het remmen en geen uitslag. Bos was ook nog niet aan de eigenlijke sprint begonnen.

Verder de beelden in het avondjournaal op de Belg nog eens gezien. In slow motion LIJKT het ECHT wel alsof Bos Impey vastgrijpt om hem even de les te spellen. Zoals een schooljuf een kleuter. Het lijkt op het moment van vastgrijpen helemaal niet alsof Bos al valt. Hij lijkt met zijn gebaar zoiets te doen als: ik zal je wel even duidelijk maken dat jij in mijn weg rijdt, mij de pas afsnijdt, en mijn sprintpositie verknoeit. Bovendien trekt hij Impey echt wel naar de afsluiting toe. Als hij hem een duw naar (edit: rechts wou geven, is de beste methode even in zijn zijkant duwen, zeker niet tussen zijn schouderbladen.
Tis het laatste wat ik ervan zeg, maar ik denk sterk dat Bos een vrijwillig maneuver gedaan heeft waardoor hij meer schade (ook aan zichzelf, fysiek als mentaal) heeft veroorzaakt dan hem (achteraf gezien) lief was.
Lijken is natuurlijk niet altijd = zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

casran
Forum-lid HC

casran 20 apr 2009 22:03

Theo V schreef:... Maar dit is duidelijk een reflex van iemand die al het gevoel heeft dat hij valt.
Met die snelheid zal een ieder zich vastgrijpen aan alles wat voorbij komt. ...

Ik begin dat argument op het belachelijke af te vinden. Ten eerste weet een spurter die aan het wankelen is dat zich vastgrijpen aan het truitje van de persoon naast hem hem nooit zal redden. Maar vooral, als je je handen aan je stuur hebt (in een spurt is dat zelfs onderaan in de stuurbocht) zal je nooit te nimmer als reflexreactie ter hoogte van de schouder komen met je hand... wie daar zit met zijn handen is héél fout bezig. Ik heb al wat duw en trekwerk gezien in een spurt, maar toch altijd ter hoogte van de lenden of dijen!

Overigens, over een carrière "kraken"... laten we niet dramatiseren. Dit is gewoon een erg incident en ik hoop dat hier de gepaste reactie op komt. Maar dat is helemaal niet het einde van 's mans carrière. Herinner je je nog de bidon die Tom Steels ooit in volle spurt op Moncassin afgooide? (@ Amclassicfan: er bestaan al heel lang beelden hoor!) Even belachelijk en misdadig (ik zeg het over een Vlaming, jawel!). Het leverde hem een tijd lang de bijnaam "Tom Bidon" op. Maar eenmaal aan het einde van zijn carrière wordt hij allang niet meer met dat ene incident uit de Tour herinnerd.

edit: 1 minuut nà mijn post kijk ik op Sporza, en ook daar leggen ze de link naar Steels, die overigens voor een schorsing pleit: http://www.sporza.be/cm/sporza.be/wielr ... s_over_bos
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 20 apr 2009 22:12

Ik ben maar een eenvoudige toerfietser met een hekel aan sprinten. Misschien is dat de reden dat ik me niet zo goed in Bos kan verplaatsen.

Ik snap echt niet waarom je met je hand van het stuur komt en iemand vast pakt. Ook niet als je gaat vallen. Met die actie kan hij zich dan toch ook nooit meer redden? En nu maakt Impey een doodsmak die nog veel erger had kunnen aflopen.

Dat ze hem de hekken in reden, of dat de hekken niet recht stonden. Dat kan allemaal waar zijn. De val is misschien ook niet zijn schuld. Maar als hij Impey niet vastpakt is er, los van een 'reguliere' valpartij in een massasprint niets aan de hand. Wat een chaos trouwens in die finale. Ik tel drie valpartijen en zag ook nog een renner die uit z'n pedaal schoot.

trickoutxtc3
Forum-lid

trickoutxtc3 20 apr 2009 22:14

al die speculaties............... bos heeft nog niet eens zelf een reactie gegeven laat staan zich verdedigd, mar onder tussen wordt ie overal en nergens al door het slijk getrokken.
ik denk dat als je het commentaar uit zet van die idioot overpannen klinkende engels sprekende commentator uitzet het al heel anders overkomt.
en dat L-A zich er tegen aan moet bemoeien............ tja het is en blijft een amerikaan........... het schijnt dat dat volkje daar toch altijd enige behoefte naar heeft.
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 20 apr 2009 22:15

Geen reactie? Een pagina vol:

De reacties op de valpartij in de Ronde van Turkije liegen er niet om. Op youtube is te zien hoe ik naar het lijkt met opzet een valpartij veroorzaak. Zelfs Lance Armstrong laat weten dat ik voor lange tijd geschorst moet worden. Een reactie die ik volledig begrijp als je de beelden en het commentaar daarbij bekijkt. Natuurlijk heb ik ze zelf ook tot in de treurnis bekeken. Van bovenaf is het moeilijk te zien en lijkt het alsof ik hem van de fiets af trek. Ik zit er echter volledig opgesloten waarbij ik links de hekken in wordt gedrukt en in de reflex niet anders dan probeer hem in een uiterste poging van me af te houden. Op dat moment de enige optie zo de valpartij juist te voorkomen. Met mijn voorwiel raak ik volgens mij de poot van het dranghek en sla onmiddellijk samen met Impey onderuit. Iedereen die mij goed kent weet dat ik nooit opzettelijk het risico zou nemen op dergelijke wijze een valpartij te veroorzaken. Waarom zou ik heb mezelf er ook mee. Ik sprint jaren op het hoogste niveau op de baan. De keirin staat bekend om het trek en duwwerk, het nemen van risico's. Maar let wel: juist ik sta in dit wereldje niet bekend als een sprinter die extreme risico's neemt. In Japan dank er zelfs mijn bijnaam aan. Het zit niet in mijn karakter. Ik ben hier goed ziek van.

Met de overstap van de baan naar de weg koos ik bewust voor de continentale ploeg van Rabobank. Dit om in de luwte het vak te kunnen leren. Ik zit er niet op te wachten op deze wijze te boek te staan. Vanzelfsprekend ben ik ook mijn verhaal aan Barloworld gedaan. Ik heb oprecht te doen met Impey en heb aan de ploeg aangegeven graag met hem in gesprek te gaan mijn kant toe te lichten. Ik heb geen reden voor hem weg te lopen, maar begrijp dat hij kwaad is. Ik voel me klote op deze manier in het nieuws te moeten komen. Ik wil als sportman laten zien dat ik anders in elkaar zit. Dit zit me dwars. Ik hoop dat er meer beelden zijn. Misschien kunnen de beelden naast elkaar gelegd worden en beeld voor beeld worden geanalyseerd. Ik heb er alles voor over te bewijzen hier niets aan te kunnen doen. Het is nooit mijn opzet geweest. Zelfs niet in het heetst van de strijd. Ik zal iedereen moeten overtuigen dat ik mijn sprints anders win. Ik hou van deze sport. Sport is op het scherpst van de snede. In alle opzichten hoort daarbij fair play. Meer is het mij niet waard!

Theo

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 20 apr 2009 22:16

Ik heb de beelden net voor het eerst enkele malen gezien, ook in vertraging en sorry maar zo ver erover heb ik nog nooit gezien. Die jongen heeft ook nog een leven buiten het fietsen hé en voor hetzelfde geld eindigt hij in een rolstoel. En de bidon van Steels was wel van een gans ander kaliber dan dit. Waarmee ik het evenzeer afkeur en Steels is wel naar huis mogen komen erna.

Het argument dat hij zichzelf wilde redden slaat ook al helemaal nergens op.

Maximumstraf geven en niets minder!!
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie