Mart Smeets
LVGH schreef:vivo schreef:ON TOPIC
Volgens mij volgt Smeets het wielrennen en zelfs de etappes niet meer goed. Dat maak ik op uit zijn commentaar bij de samenvattingen en dat hij bijvoorbeeld Feillu niet schijnt te kennen.
Smeets heeft inderdaad weinig kaas gegeten van het moderne wielrennen. Bij de NOS lopen genoeg mensen (al dan niet anoniem) rond die er veel meer verstand van hebben. Dat "NIEMAND, HELEMAAL NIEMAND" Feillu zou kennen slaat natuurlijk nergens op, maar blijkbaar gaat hij ervan uit dat zijn publiek voor 95% uit gelegenheidsliefhebbers bestaat die 3 weken per jaar naar wielrennen kijken en alleen van een paar grote namen gehoord hebben. In zekere zin kan ik daar nog wel in komen, want de Tour is natuurlijk bij uitstek een evenement waar totale leken te pas en te onpas hun ongezouten mening over ventileren, maar hij doet het ook met allerlei andere dingen.. de manier waarop Smeets zijn mening opdringt is gewoon erg irritant. "Feillu (of welke andere niet-toprenner dan ook), die kent u niet!"
Dergelijke exclamaties laten geen ruimte voor wederhoor, maar soms is hij iets subtieler. Dan poneert hij iets om vervolgens af te sluiten met een naar een vraagstelling riekend "toch?!!" om ons of zijn gasten het gevoel te geven dat we het ook niet met hem eens kunnen zijn. (Let maar eens op, doet-ie echt heel vaak!) Maar eigenlijk krijg je het gevoel dat je alleen maar mag antwoorden met "jawel, meneer Smeets, u heeft helemaal gelijk", want de kans is groot dat je wordt onderbroken als je een genuanceerd antwoord geeft.
Over Bretagne had hij ook zo'n verhaal, dat het daar zo prachtig was en dat wij Nederlanders dat niet weten omdat wij niet naar Bretagne op vakantie gaan. Tuurlijk, Mart. En wat schetst mijn verbazing, de dag erna: enkele shots van de omgeving, waarbij Smeets iets zegt als "mooie plaatjes die we kennen van vakanties". Tja..
Ik heb gisteren 2 minuten meegepikt van Smeets' avondprogramma, en vond zijn herhaaldelijk "niemand kent Feillu" verschrikkelijk irritant van zo'n sportjournalist als hem. Ik zag dat hij zelfs heel slordig was in het aflezen van de top tien en niet de juiste namen op de juiste plaats las... Het lijkt wel of die Tour de France en de sport eerder een slordige aanleiding is om een keuvelprogramma te vullen.
havana schreef:In de samenvatting op Sporza zag ik overigens dat De Clerq weer van stal is gehaald, jammer!
Niemand die zo deskundig commentaar en koersinzicht geeft als Hans De Clercq!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Dat zal best, maar dat piepstemmetje is niet om aan te horen.
De Clercq - hij mag dan meer koerskennis hebben dan Smeets - drijft mij toch altijd naar de NOS: wat heb je immers aan inhoud als de vorm ondraaglijk is?
('t Gaat tenslotte maar over koers hé!)
('t Gaat tenslotte maar over koers hé!)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
havana schreef:Dat zal best, maar dat piepstemmetje is niet om aan te horen.
Ik en bij mijn weten de meeste Vlamingen hebben er geen probleem mee. De schraperige g's en taalgebruik op de NOS is mij veel lachwekkender eigenlijk.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
Kijk, het is maar wat je gewend bent natuurlijk. Wuyts en Schotte vind ik qua toon veel beter te pruimen.
De Clerq mag dan veel koersinzicht hebben, hij zegt af en toe ook bijzonder domme dan wel voor de hand liggende dingen, zoals Dario eerder al aanhaalde.
"Als je valt is dat natuurlijk nooit leuk"
"Voekler, doet zijn regenjasje aan"
Dat soort dingen. Ik vond dat Kevin de Weert het erg goed deed de eerste dagen. Ik hoop op zijn terugkomst.
De Clerq mag dan veel koersinzicht hebben, hij zegt af en toe ook bijzonder domme dan wel voor de hand liggende dingen, zoals Dario eerder al aanhaalde.
"Als je valt is dat natuurlijk nooit leuk"
"Voekler, doet zijn regenjasje aan"
Dat soort dingen. Ik vond dat Kevin de Weert het erg goed deed de eerste dagen. Ik hoop op zijn terugkomst.
- de zwarten
- Forum-lid HC
Je analyseert 2 dingen door elkaar:
1 informatie
2 commentaar
Op NL geven ze vooral informatie, maar dan wel vaak onjuist, onnodig en getuigend van weinig passie voor de koers.
De laatste tijd proberen ze meer commentaar te geven, maar daar heb je passie voor nodig, en dat is hen een beetje vreemd.
Op BEL geven ze commentaar en informatie door elkaar, vaak juist, getuigend van veel passie en belangstelling voor de koers, en ... onnodig, dat maak je zelf uit.
Feit is dat bvb. Spaanse voetbalcommentaar voor mij veel meer genietbaar is dan Nederlandse voetbalcommentaar (mocht je de wedstrijden van Spanje op TVE gevolgd hebben, dan was het puur genieten), en dat viel heel hard op in de finale, toen ze op NL even zelf de vergelijking maakten in het programma na de match. Ongelofelijk hoe droog en emotieloos het NL commentaar is in de vergelijking!
1 informatie
2 commentaar
Op NL geven ze vooral informatie, maar dan wel vaak onjuist, onnodig en getuigend van weinig passie voor de koers.
De laatste tijd proberen ze meer commentaar te geven, maar daar heb je passie voor nodig, en dat is hen een beetje vreemd.
Op BEL geven ze commentaar en informatie door elkaar, vaak juist, getuigend van veel passie en belangstelling voor de koers, en ... onnodig, dat maak je zelf uit.
Feit is dat bvb. Spaanse voetbalcommentaar voor mij veel meer genietbaar is dan Nederlandse voetbalcommentaar (mocht je de wedstrijden van Spanje op TVE gevolgd hebben, dan was het puur genieten), en dat viel heel hard op in de finale, toen ze op NL even zelf de vergelijking maakten in het programma na de match. Ongelofelijk hoe droog en emotieloos het NL commentaar is in de vergelijking!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
C a s r a n schreef:
Ik en bij mijn weten de meeste Vlamingen hebben er geen probleem mee. De schraperige g's en taalgebruik op de NOS is mij veel lachwekkender eigenlijk.
Ek heloof toh eht dat uitsluitend West-Vlamingen zijn accent niet geel genderlijk venden eerlijk hezehd! En ik kan me moeilijk voorstellen dat er iemand is die zijn stemgeluid NIET irritant vindt... Maar soit!
Zoals veel Hollanders dat typisch Vlaamse taaltje vaak o zo leuk en gezellig vinden (tot ergernis van veel Vlamingen!), kunnen best wel wat Vlamingen dat Hollands zeer vermakelijk vinden, dunkt mij...
(zolang we het maar niet zelf zullen moeten spreken, eens we door Wilders worden geannexeerd: God beware me!)
(Vlaamsch >< Shimano...)
Zwarten: het onderscheid dat je maakt is nogal artificieel; beide zaken (informatie en commentaar) vallen niet echt te scheiden - op den Ollander gaat het hem zelfs vooral over de commentaar ("jongens wat gebeurt hier", of "wat zit die nou te linkeballen" zijn nu niet meteen informatief te noemen - terwijl de VRT vaak overdreven wil informeren: beetje zoals in de cinema naast iemand zitten die de film al twee keer gezien heeft en geen seconde zijn bek kan houden)
Ik houd wel van dat droge onderkoelde: wat mij betreft moet het vuur van de wedstrijd zelf komen - de commentaar is maar achtergrondgeluid.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
de zwarten schreef:Je analyseert 2 dingen door elkaar:
1 informatie
2 commentaar
Nogal wiedes, Spanje stond in de finale Van Frank Snoeks cs. verwacht ik ook niet dat ze minutenlang "goooooaaaaaaal goal goal goal goal" gaan schreeuwen zoals ze in Spanje/Turkije/andere landen waar mensen meer temperament bezitten dan Nederland/ doen.
Ghans de Clerq wordt in huize LVGH trouwens met graagte nagedaan
-
- Forum-lid
Dario schreef:C a s r a n schreef:
Ek heloof toh eht dat uitsluitend West-Vlamingen zijn accent niet geel genderlijk venden eerlijk hezehd! En ik kan me moeilijk voorstellen dat er iemand is die zijn stemgeluid NIET irritant vindt... Maar soit!
Zoals veel Hollanders dat typisch Vlaamse taaltje vaak o zo leuk en gezellig vinden (tot ergernis van veel Vlamingen!), kunnen best wel wat Vlamingen dat Hollands zeer vermakelijk vinden, dunkt mij...
(zolang we het maar niet zelf zullen moeten spreken, eens we door Wilders worden geannexeerd: God beware me!)
(Vlaamsch >< Shimano...)
Zwarten: het onderscheid dat je maakt is nogal artificieel; beide zaken (informatie en commentaar) vallen niet echt te scheiden - op den Ollander gaat het hem zelfs vooral over de commentaar ("jongens wat gebeurt hier", of "wat zit die nou te linkeballen" zijn nu niet meteen informatief te noemen - terwijl de VRT vaak overdreven wil informeren: beetje zoals in de cinema naast iemand zitten die de film al twee keer gezien heeft en geen seconde zijn bek kan houden)
Ik houd wel van dat droge onderkoelde: wat mij betreft moet het vuur van de wedstrijd zelf komen - de commentaar is maar achtergrondgeluid.
Ik als rechtgeaarde Limburger erger me groen en geel (hey..toepasselijke kleuren deze dagen) aan de Hollandse G en R (GR en ELR, mijn tong en stembanden naar de kloten). Geef mij maar het Vlaams...!! Enuuhh...dat gezellige accent...JA...mooi...maar wat koop ik er voor?
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...
- robbebopper
- Forum-lid HC
Bij ons in de krant (Eindhovens dagblad) staat dagelijks een column van Jos Kessels. Ik citeer hem hier even.
"Bij het zappen zie ik iedere avond die arrogante rotkop van Mart Smeets weer passeren. Nu de Tour begonnen is, zit de zwelbast dagelijks in een stemmingrijke omgeving wielergasten te misbruiken, ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Want Smeets staat bij Smeets altijd centraal. Zogenaamd zoekt Smeets de mens achter de sporter, maar eigenlijk wil hij vooral zelf gevonden worden.
Turend met de ogen boven zijn brilletje, alsof het ding alleen voor de blits op zijn neus zit, ziet hij neer op zijn gasten.
Die gasten mogen blij zijn dat ze met Smeets aan tafel mogen zitten, zo laat hij hen van boven zijn bril weten. En als er toevallig iemand gevat uit de hoek komt, dan kijkt hij die bestraffend aan: dat flik je me niet opnieuw, de show overnemen.
Als het over doping gaat, trekt Smeets meteen een samenzweerderig gezicht.
Daarmee wil hij illustreren dat hij veel meer weet dan hij zegt. Dat is ongetwijfeld waar.
Wat dat betreft is Smeets nog een lafaard ook. Hij wekt graag de indruk een rebels, tegendraads figuur te zijn, maar hij speelt het Tour-spel braaf mee.
Zijn zelfingenomenheid bereikt echter een hoogtepunt als hij zelf te gast is in de programma's van anderen.
Vorige week verwaardigde hij zich ertoe te verschijnen bij de Vlaamse tegenhanger van zijn eigen Tour-programma.
De Vlaamse presentator is in alles een tegenpool van Smeets: vriendelijk, zachtaardig, geïnteresseerd, pretentieloos. Niet bezig met zichzelf, maar met de gast.
Als beloning liet Smeets in woord en gezichtsuitdrukking zijn Vlaamse collega telkens weten bitter weinig kijk te hebben op het wielrennen en de psychologie daarachter.
Dankzij Smeets kunnen wij in België weer jaren vooruit als dikke nekken."
"Bij het zappen zie ik iedere avond die arrogante rotkop van Mart Smeets weer passeren. Nu de Tour begonnen is, zit de zwelbast dagelijks in een stemmingrijke omgeving wielergasten te misbruiken, ter meerdere eer en glorie van zichzelf.
Want Smeets staat bij Smeets altijd centraal. Zogenaamd zoekt Smeets de mens achter de sporter, maar eigenlijk wil hij vooral zelf gevonden worden.
Turend met de ogen boven zijn brilletje, alsof het ding alleen voor de blits op zijn neus zit, ziet hij neer op zijn gasten.
Die gasten mogen blij zijn dat ze met Smeets aan tafel mogen zitten, zo laat hij hen van boven zijn bril weten. En als er toevallig iemand gevat uit de hoek komt, dan kijkt hij die bestraffend aan: dat flik je me niet opnieuw, de show overnemen.
Als het over doping gaat, trekt Smeets meteen een samenzweerderig gezicht.
Daarmee wil hij illustreren dat hij veel meer weet dan hij zegt. Dat is ongetwijfeld waar.
Wat dat betreft is Smeets nog een lafaard ook. Hij wekt graag de indruk een rebels, tegendraads figuur te zijn, maar hij speelt het Tour-spel braaf mee.
Zijn zelfingenomenheid bereikt echter een hoogtepunt als hij zelf te gast is in de programma's van anderen.
Vorige week verwaardigde hij zich ertoe te verschijnen bij de Vlaamse tegenhanger van zijn eigen Tour-programma.
De Vlaamse presentator is in alles een tegenpool van Smeets: vriendelijk, zachtaardig, geïnteresseerd, pretentieloos. Niet bezig met zichzelf, maar met de gast.
Als beloning liet Smeets in woord en gezichtsuitdrukking zijn Vlaamse collega telkens weten bitter weinig kijk te hebben op het wielrennen en de psychologie daarachter.
Dankzij Smeets kunnen wij in België weer jaren vooruit als dikke nekken."