Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wat is jullie Vo2max?

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 07 jan 2010 19:25

[quote="mispoes"]
De VO2max bij een ongetraind sporter ligt tussen de 40 en de 50ml/min/kg. Bij een goed getraind sporter zal deze boven de 60ml/min/kg liggen en de supertalenten kunnen waarden bereiken van ruim boven de 80ml/min/kg.

Armstrong bijv VO2max 84,5 en Watt/kg van 7. Om de 46 in perspectief te zetten.[/quote]


Ambities om prof te worden heb ik niet, ben ik veeeeeel te oud voor en gewicht verliezen moet ik niet al te veel doen anders raak ik wat ik nog over heb aan vrouwelijke vormen kwijt. Maar ik trap wel 4,18 watt/kg, om de 7 watt/kg van meneer Armstrong in perspectief te zetten :D

Ik heb een VO2max-overzichtslijstje opgeduikeld:

vrouwen mannen
recreant 70 >80

Deze waardes tellen echter voor sporters en sporters zijn geen gewone mensen. Vo2max voor een gemiddelde "normale" vrouw ligt, afhankelijk van leeftijd, tussen de 37 en de 22.
Maar het valt me op dat hier relatief veel hoge VO2maxen genoemd worden, misschien veel getalenteerde sporters hier op 't forum?

[/quote]

[quote="Corniel"]Ondanks mijn VO2max van 70,4 zou ik mijzelf toch niet al getalenteerd willen bestempelen. Laat staan als (sub)top. Wellicht als tobber. ;)[/quote]

idd met mijn VO2max van 72,34 ml/min/kg ben ik ook zeker geen topper.

Ik kan lekker trappen, maar kan er zeker mijn brood niet mee verdienen. Eerlijkgezegd, ik heb nog niet veel op een podium gestaan en die hobby kost me bakken met geld.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 23 jan 2010 19:54

Omdat ik er TOTAAAAL geen verstand van heb en laatst bij de sportarts ben geweest.......
Mijn waarden:


Longfunctie:
Longinhoud:_______________________4600ml (94% van normaal)

Longfunctie (een seconde waarde:_____84% (102% van normaal)

Conclusie:_________________________Normale longfunctie
(waarden % van normaal volgend een apparaat dat vanaf 20 jaar gemeten word)



Hartfilm (Electro CardioGram ECG)
ECG-rust: Sinusritme, 70/min, normale hartas, PQ tijd 0,15. Vroege repolarisatie, geen bijzonderheden.

ECG-inspanning: Geen ritmestoornissen, geen tekenen van zuurstof tekort van hartspier.


De inspanningstest:
Max. belasting:________342 watt.
max. wattage:________ 5,7watt/kg.
Max. zuurstofopname:__67,3ml/kg/min.
Max. hartfrequentie:____206/min.
Max. bloeddruk:_______203/75 mmHg.
Hersel na 3 minuten:___146/min.

Conclusie:
Goede gezondheid, geen bezwaar voor deelname aan wielerwedstrijden.

Advies:
Omslagpunt ligt bij +/- 190/minuut.
D1 zone: 145/min.
D2 zone: 155-175/min.
D3 zone: 175-190/min.

Ik ben 16 jaar, 179cm. lang en 60kg. met een vetpercentage van 9,6%

Wat zou ik hier uit kunnen opmaken?
En kan ik op basis van deze gegevens een goed trainingsschema samenstellen om het maximale uit mijn lichaam te kunnen halen dit wedstrijdseizoen?

Vorig jaar in april ben ik begonnen met wielrennen.

Mvg,
Jasper Steen
mijn Flickr

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 23 jan 2010 20:28

Zou ik zelf niet zomaar aan beginnen zonder eerst héél veel over trainingsleer te hebben gelezen. Beste manier is om een trainer te zoeken (via club of privé ), en samen met hem een schema op te stellen. Daarna minstens 1x in de week contact blijven houden, zodat je trainer weet wat jij doet, waar hij dan vervolgens het schema op aan kan passen.

En voor dit wedstrijdseizoen had je half december al bezig moeten zijn met duurtrainingen ;).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 03 feb 2010 15:14

Onlangs een test gedaan met een oxycon systeem:

Leeftijd: 26
Lengte: 183cm
Gewicht: 93kg

Max wattage: 570 Watt (6,1W/kg)
Max VO2: 6860 ml/min (74ml/min/kg)
Max HR: 195

Het is overigens wel zo eerlijk te vermelden dat dit een test was waarbij de toename in belasting sneller ging dan standaard, aanhezien het niet de bedoeling was mijn max te bepalen , maar om een apparaat dat de hartritme variabiliteit registreert te valideren.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

daan-sd
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:31

daan-sd 03 feb 2010 20:33

Afgelopen weekend een SMO onderzoek gedaan bij Contest te Amsterdam. Het zegt me niet heel erg veel, maar ik hoor graag de mening van de experts. Mijn doel is om te gaan beginnen met triathlon 1/4 en daarna half om over een jaar of 2 een Ironman te gaan doen. Haalbaar? Ik doe in ieder geval mn best en ik vind het allemaal erg leuk(nog wel). Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

datum 30012010
leeftijd 29 jaar
lengte 185 cm
gewicht 74 kg
vet 10,0 %
VO2 max 59,9 ml/kg/min
hartslag max 186 /min
vermogen max 370 Watt (5,0 Watt/kg)
omslagpunt 163 - 166 /min
vermogen oms 296 - 308 Watt (4 - 4,2 Watt/kg)
lactaat 15,3 mmol/L
protocol Contest SMA Amsterdam Start bij 1,5 Watt/kg, elke 3 minuten 0,5 Watt/kg erbij

hjvk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 jul 2009 20:59

hjvk 12 feb 2010 10:05

Valt dit onder sportmedisch advies?
Zo niet weet iemand in welke mate deltaloyd zo iets verzekerd?
Zou handig zijn om te weten.
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 12 feb 2010 11:19

@Daan-SD: Voor het volbrengen van een (1/4 of 1/2) triatlon (en dus ook voor een Ironman) heb je vooral wilskracht (en duurvermogen) nodig. Een test als hier uitgevoerd zegt daar niets over.

Het is niet van belang of je het fietsonderdeel met 42 km/u volbrengt of 25 km/u, als je het maar volbrengt.

Als je geïnteresseerd ben in waar je staat in het veld wordt het ander verhaal natuurlijk. Aangezien je waarden niet wezenlijk verschillen van de mijne (zie eerste pagina) ga ik er gemakshalve vanuit dat we tot vergelijkbare prestaties in staat zijn (gevaarlijke aanname). Een (fietstechnisch) triatlonwaardige inspanning is de MTR. Afgelopen jaar reed ik daar halverwege het veld: uitslagen MTR 2009. Dus mocht je kampioenaspiraties hebben, zet die vooral weer terug in de koelkast, en geniet gewoon van het deelnemen. :)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 12 feb 2010 12:00

[quote="HJvK"]Valt dit onder sportmedisch advies?
Zo niet weet iemand in welke mate deltaloyd zo iets verzekerd?
Zou handig zijn om te weten.[/quote]


agis niet, ik heb ze gebeld om het te vragen dat werkte
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

hjvk
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 jul 2009 20:59

hjvk 12 feb 2010 13:08

[quote="superrose"][quote="HJvK"]Valt dit onder sportmedisch advies?
Zo niet weet iemand in welke mate deltaloyd zo iets verzekerd?
Zou handig zijn om te weten.[/quote]


agis niet, ik heb ze gebeld om het te vragen dat werkte
[/quote]

Dat zal ik binnenkort een keer doen dan.
Jong broekie ('91)
ex eigenaar 83 koga miyata gentsracer aero (race)
'86 koga miyata terrarunner-e (ATB)
'10 Merida Crossway (werk-woon fiets)
Binnenkort '11 Ridley Pheaton T (redelijk betaalbaar tijdrit beestje, ook voor langere ritten)

daan-sd
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 jan 2009 14:31

daan-sd 13 feb 2010 11:39

@ Corniel dank voor je reactie. Nee kampioensaspiraties heb ik niet. Wel vind ik het leuk om te kijken waar ik sta en om vooruitgang te boeken. 1,5 jaar geleden heb ik mijn 15 jarige,op zeer hoog niveau, rookverleden afgesloten. Ik ben begonnen met een rondje hardlopen van 1 km en moest daar 4 dagen van herstellen. De test dus ook gedaan voor de gezondheid van de longen etc.
Zo'n tijdrit lijkt me gaaf om te doen, wanneer is dat? En als ik jou gem. van 37,1 zie dan teken ik daarvoor hoor, want dat ga ik echt niet redden.

Doen en genieten staan bovenaan mijn lijstje!

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 19 feb 2010 04:58

Bij mijn laatste SMA werd de VO2Max dmv een berekening bepaald. Als ik die vent (arts?) moest geloven kon ik de tour fietsen en al in Parijs finishen terwijl het peloton nog in de Pyreneeen zat. Wil alleen maar zeggen dat een VO2max alleen echt gemeten kan worden dmv ademanalyse.

I Am SpeCiAliZed

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 19 feb 2010 11:17

[quote="Daan-SD"]Zo'n tijdrit lijkt me gaaf om te doen, wanneer is dat? (..)[/quote]

De MTR is waarschijnlijk zondag 26 september. Er is ook een mini editie, de TijdstrijdersCup, die is zondag 11 april en het halve forum staat aan de start. :)

[quote="Roeieber"]Bij mijn laatste SMA werd de VO2Max dmv een berekening bepaald. Als ik die vent (arts?) moest geloven kon ik de tour fietsen en al in Parijs finishen terwijl het peloton nog in de Pyreneeen zat (..)[/quote]

Lucky Alberto dat je niet mee doet dan. ;) Je kan je ook afvragen of die man niet gewoon dol was op overdrijven. :)

Plaats reactie