Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Draag een helm

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2009 19:29

@ Padelzijn: Wanneer jij naar de kroeg, sportschool of supermarkt fiets zet jij dan een helm op?

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 03 okt 2009 21:17

[quote="japie carbon"]@ Padelzijn: Wanneer jij naar de kroeg, sportschool of supermarkt fiets zet jij dan een helm op?[/quote]

Naar de kroeg ga ik lopen, naar de supermarkt met de auto en naar de sportschool met de ATB en dan zet ik idd een helm op. Maar ik begrijp je punt, als ik een stadsritje ga maken met mijn herenfiets doe ik het niet. Wat eerdere posters ook al beargumenteerden; als ik met 10 a 15 in het uur naar een bestemming sukkel is de kans dat ik een klapper maak aanzienlijk kleiner dan dat ik met 35 in het uur en met vastgeklikte schoenen over de weg vlieg op dunne bandjes.
Ik fiets dus ik besta.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2009 21:22

En wat als je aangereden word door een auto die 35 rijd?

Ik doe het ook niet hoor, maar jij stelt dat je met helm moet rijden maar doet het zelf niet.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 03 okt 2009 21:28

[quote=SLC-S

Hopelijk dringt dit een beetje door en kan iedereen weer normaal doen.

[/quote]

huh, wat is normaal in deze en vooral wat bepaald of iets normaal is?

Veel mensen kiezen bewust om gezond te leven, dus eten niet 3x/ week bij de Mac.(rare vergelijking overigens, doet me denken aan de verstokte roker die zegt dat zijn rokende opa er 88 mee is geworden.)
En als de meerderheid iets vindt dan is de overblijvende groep "niet normaal" :D
Ik heb sterk de indruk dat de meerderheid van de hard fietsers een helm draagt en dat is niet onverstandig in deze toch wel verkeersintensieve tijd.
Er zijn zoveel weggebruikers en mensen op een kleine oppervlakte dat het aannemelijk is dat er eens iets gebeurd.
Voor mij is de keuze voor helm dragen net zo belangrijk is als de keuze om niet te roken.

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 03 okt 2009 21:30

[quote="japie carbon"]En wat als je aangereden word door een auto die 35 rijd?

Ik doe het ook niet hoor, maar jij stelt dat je met helm moet rijden maar doet het zelf niet.[/quote]

Hey, wie is er perfect? Ik in ieder geval niet. :)

Maar gekheid en een stokje: Het gaat mij erom dat je, althans naar mijn mening, een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebt wanneer je op een racefiets stapt en je gaat met een noodgang over 's lands wegen scheurt. Dat je je eigen kop in barrels valt zal mij een worst zijn, het gaat mij over de gevolgen van nabestaanden en andere betrokkenen. Menig wielrenner gaat sneller/ even snel dan een bromfiets en die hebben niet voor niets een verplichte artificiele schedel op. Dus waarom die helmverplichting niet voor fietsers die harder dan, laten we eens arbitrair wat roepen, 28,5 km/p.u. rijden?
Ik fiets dus ik besta.

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 03 okt 2009 21:55

Ik wil ook helemaal niet beweren dat het niet ( in sommige gevallen ) veiliger is zo'n ding op je hoofd te zetten.
Maar het is de reactie op degenen die een andere risico afweging hebben.
En teveel patatjes en andere fastfoods is net zo vervelend voor de nabestaanden.

Daarnaast ook nog eens het feit dat de helm in z'n huidge vorm helemaal niet zo veilg is en juist bij hogere snelheden nauwelijks iets bijdraagt aan de veiligheid.










japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2009 21:55

Dit id niet te handhaven, omdat een km teller niet verplicht is en je dus niet weet hoe hard je gaat.

Wanneer jij door de stad rijd en ik rij jou aan met de auto (door jou schuld) en je kop ligt aan barrels is het toch net zo erg.

janvr
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 feb 2009 13:32

janvr 03 okt 2009 22:16

[quote="SLC-SL"]
Ik en vele ouderen met mij hebben jaren lang zonder helm gereden.
In pelotons of alleen, tijdens wedestrijden of trainingen etc, etc.
Zonder problemen
[/quote]

Als ik dit lees lijkt de conclusie te zijn dat het allemaal zo'n vaart niet loopt. Dat is maar hoe je het bekijkt. Een ongeluk kan in een heel klein hoekje zitten. Een kleine oorzaak (natte bladeren, zeer actueel) kan een groot gevolg hebben (hersenletsel of erger). Lees het bericht van DeTon. Het dragen van een helm kan aantoonbaar dat eventuele grote gevolg reduceren. Zo simpel is dat.

Ik draag dus altijd een helm.

padelzijn
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 aug 2009 00:09

padelzijn 03 okt 2009 22:36

[quote="japie carbon"]Dit id niet te handhaven, omdat een km teller niet verplicht is en je dus niet weet hoe hard je gaat.

Wanneer jij door de stad rijd en ik rij jou aan met de auto (door jou schuld) en je kop ligt aan barrels is het toch net zo erg.[/quote]

Alleen de kans dat ik als langzame stadsfietser het ongeluk (mede-)veroorzaak is echt verschrikkelijk klein in vergelijking met activiteiten op een racefiets met hoge snelheid.

En ach, handhaving is voor zoveel zaken een probleem, heeft de wetgever in het verleden niet gehinderd om wetgeving door te drukken. Maar zoals ik al aangaf, ik ben niet perfect en mijn plannenmakerij dus ook niet. Wel denk ik dat er iets zal moeten gebeuren uit maatschappelijk oogpunt maar ook om te voorkomen dat we straks een algemeen fietshelmwetje krijgen waarin de saaimansen dezer wereld ons bij iedere fietsbeweging dan ook ons een helm verplichten op te zetten.
Ik fiets dus ik besta.

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 04 okt 2009 00:43

Het loopt inderdaad zo'n vaart niet.

Alle bezigheden die wij uitvoeren kunnen gevaarlijk zijn.
Zelf in bed liggen.

Het leven is nu eenmaal gevaarlijk, we gaan er allemaal een keer aan.

Het draait allemaal om risico afweging.

En ik krijg hier de indruk dat men dat risico wel erg hoog acht.
Zelfs zo hoog dat ik verbaasd ben dat men zelfs maar durft te fietsen.

Daarnaast begrijpt men kennelijk niet hoe weining het uitmaakt of je wel of niet een helm op hebt.

De bescherming is minimaal.

Laat ik voorop stellen dat ik ook zo'n ding op heb, dat heeft 't gros kennelijk nog niet begrepen, maar ik ben wel realist genoeg, om in te zien dat het in de meeste gevallen puur geluk is of je een aanrijding overleeft of niet.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2009 01:43

Waar komt dat verhaal dat de bescherming minimaal is nu eigenlijk steeds vandaan? Probeer eens een helm kapot te slaan met een hamer en verbaas je hoeveel moeite dat kost. Ik heb nog nooit een trauma arts of een neuroloog horen zeggen dat die helm weinig effect heeft.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 04 okt 2009 01:56

[quote="SLC-SL"]Het loopt inderdaad zo'n vaart niet.
De bescherming is minimaal.[/quote]

Als kind ben tijdens een wielren training, buiten mijn schuld, tegen een lichtmast gereden. Dankzij de, eertijds, verplichte paardenharen bescherming (het was geen helm en ook geen pet) had ik alleen bulten en oppervlakkige wonden, maar mijn hoofd was verder onbeschadigd.

Afgelopen zomer ben ik weer onderuit gegaan (24 jaar later) Ik sloeg met mijn hoofd vol op de weg, dankzij mijn helm heb ik alleen een hersenschudding over gehouden aan dit ongeval.

Twee situaties, twee voorbeelden.

Ik lees en begrijp de argumenten van mensen die geen helm willen dragen, maar ik weet dat deze argumenten alleen opgaan als je ze kunt herhalen. En ja, de bescherming was en is minimaal, maar godzijdank voldoende om deze reactie te kunnen schrijven.

Plaats reactie