Pagina 12 van 14

Geplaatst: 28 apr 2008 23:33
door pedaalriddergeert
[quote="havana"]Het artikel hebben we gelezen en is inmiddels op de diverse wielerfora alweer redelijk gefileerd.[/quote]

Uiteraard zal er over dit artikel weer de nodige kritiek ontstaan, triple blijft echter de beste keus voor de fietser die relaxed een berg/heuvel wil opfietsen.
Heb ze vorige week ook weer gezien. De bikkels die geen triple hadden en op zwaar verzet de Keutenberg wilden bedwingen. Dat viel zowaar soms niet mee voor deze bikkels en als je dan moet afstappen......tsjaaa

Geplaatst: 28 apr 2008 23:54
door foosho
Er bestaat een horde mensen waarvoor een triple de best oplossing is, maar die toch eigenwijs de 'heldenkurbel' monteren, dat is helemaal waar, dat nu automatisch de triple de ultieme oplossing is, echter niet.
Als je bijv. 95% op het vlakke fietst en niet bang wordt van een imbussleutel, zou *mijn* voorkeur naar een compact icm een 39 op het vlakke gaan en daar is, afgezien van persoonlijke voorkeur, erg weinig tegen in te brengen, om maar es iets te noemen.

Geplaatst: 29 apr 2008 00:17
door pedaalriddergeert
Uiteraard heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur en die wordt uiteraard ook gerespecteerd.
Ik moet zeggen dat de triple mij op het vlakke ook best bevalt. De verschillen tussen de verzetten zijn kleiner dan destijds met compact crank, waarbij ik vaker tussen de beide voorste "schijven" moest schakelen.

Geplaatst: 29 apr 2008 12:09
door kool486
had ik toch gelijk, op de Keuteberg niet om je moeder gechreeuwd, maar slalommend tussen de wandelende compacten en doublures omhoog gepeddeld!
goed gedaan Ridder, mooi karretje overigens.

Geplaatst: 29 apr 2008 12:21
door perik
Met mijn compact (lichtste verzet 34-25) kwam ik ook makkelijk de keutenberg op, slalommend tussen dubbels, compacts, en triples. Zelfs vanuit bijna stilstand weer op gang komen was geen probleem.

Kortom, je komt er zo toch niet uit. Compact, dubbel en triple hebben allemaal voor- en nadelen. Iedereen kan zelf de afweging maken welke crank voor hem/haar het prettigst is.

Geplaatst: 29 apr 2008 12:35
door bottecchia
Zo is het. Dit is zo'n onderwerp waar je het volgens mij nooit allemaal over eens zal worden.

Als je met een dubbel niet overal prettig kunt fietsen doe je er verstandig aan om te kiezen voor een Compact danwel een triple. Wil je zelf niet sleutelen en een zo groot mogelijk bereik aan versnellingen hebben dan ga je richting triple. Is het geen probleem om een keer zelf wat te sleutelen en vind je drie bladen voor niet mooi dan ga je richting een Compact. Zoiets....

Geplaatst: 29 apr 2008 12:35
door kool486
je hebt gelijk, als je maar boven komt.
met mijn 100 kg ben ik wel blij met 30/29, een ander kan wellicht met 39/20 naar boven, is opgeteld trouwens het zelfde!

Geplaatst: 29 apr 2008 21:36
door kaj1500
30/29 en 39/20 opgeteld hetzelfde, is een geintje zeker? ik bedoel, het is allebei wel 59, maar de verzetten zijn nogal verschillend. Degenen die op een 39/20 in de alpen kunnen fietsen, zijn echte fietsers.
Zelf rijd ik een triple, 52-42-30, wel zo prettig. 30 is wel klein voor NL, wordt misschien een 34 of 36. Haalde vandaag op de amerongse berg iemand in met een compact, ketting nog op de 50. Zelf reed ik 30/17... op een 30 kan je ook nog ruim boven de 20 per uur blijven!

Geplaatst: 30 apr 2008 21:33
door pedaalriddergeert
Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen!

Geplaatst: 30 apr 2008 22:47
door auke
[quote="Pedaalridder Geert"]Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]

Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?

Geplaatst: 01 mei 2008 14:26
door pedaalriddergeert
[quote="Auke"][quote="Pedaalridder Geert"]Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]

Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?[/quote]

Je hebt helemaal gelijk Auke!
Anders kan ik net zo goed met een Spartamet naar boven!!
;)

Geplaatst: 01 mei 2008 14:35
door auke
[quote="Pedaalridder Geert"][quote="Auke"][quote="Pedaalridder Geert"]Blijft toch een interessante discussie!
Ben in ieder geval blij met 30 versnellingen![/quote]

Inderdaad, wel interessant ja. Maarrrrr! Gratis energie bestaat niet, hoogstens iets efficientere energie m.b.v. triple t.o.v. compact.
Dus er zal nog steeds hard en doeltreffend getraind moeten worden, en op de dag supreme er staan, goed vantevoren uitgerust, supergecompenseerd, en goed eten en drinken het restant van de dag......, want we hebben het in deze discussie toch wel over een lange afstand in de bergen, toch?[/quote]

Je hebt helemaal gelijk Auke!
Anders kan ik net zo goed met een Spartamet naar boven!!
;)[/quote]

Geert, dit weekend is de Waalse Peil, 210km door de Ardennen, 3800hm, start tussen 6 en 8 in Spa, weet je meteen hoe je conditie ervoor staat.
http://www.cyclo-spa.be/fleche-de-wallonie.html