Pagina 12 van 27

Geplaatst: 14 mar 2009 00:05
door daftreks
Kewl :D
Het blijft toch wel wat hebben, zo'n aero voorwiel in een fixie, lekker alternatief :P (die gifgroene handvaten trouwens ook :d). Hoeveel fixies heb je eigenlijk? Kan me herinneren dat ik ook een blauwe Specialized (ook een langster?) langs heb zien komen..

Geplaatst: 14 mar 2009 00:09
door daftreks
Is een baannaaf in laten spaken een optie? Of kan dat niet zonder meer?

Edit: En bij die cranks, kan ik dan niet gewoon het binnenblad eraf slijpen? Deze zijn namelijk wel lekker kort, tweedehands cranks met dezelfde lengte zijn niet makelijk te vinden lijkt me?

Geplaatst: 14 mar 2009 22:37
door masterb

Geplaatst: 14 mar 2009 22:43
door daftreks
Hokey spokes :D
http://www.hokeyspokes.com
Heel cool, maar helaas wat prijzig als gadget..

Geplaatst: 28 apr 2009 17:25
door wartie
Hallo,

Ik ben ook van plan een fixie te gaan bouwen en heb hier nog geen ervaring mee. Ik heb een beetje research gedaan op internet maar vind het evengoed nog lastig om te bekijken hoe dit op de makkelijkste manier kan. Ik heb niet een enorm groot budget dus probeer het zo goedkoop mogelijk te houden. Heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

Groeten.

Geplaatst: 28 apr 2009 17:52
door rubenio
@WARTIE,

Leuk dat je er ook mee begint.
Een laag budget is juist de insteek voor een fixie. Tenminste, zoals je op voorgaande pagina's kunt zien , is het ook zo duur/apart te maken als je zelf wilt.

De makkelijkste manier om een fixie te bouwen is:

- via marktplaats, kennis, o.i.d. een goedkope fiets vandaan te trekken. Dat hoeft maar 20 - 70 euro te kosten. afhankelijk van de staat van de fiets en de maat.

Belangrijk is wel om een fiets te kopen met horizontale uitvalpatten. Met andere woorden : je moet het achterwiel in het frame iets kunnen uitspacen in de monatepunten.
Hiermee zorg je ervoor dat je met een zekere kettinglengte de ketting goed op spanning kan brengen.

Verticale uitvalpatten kan ook maar dan moet je het probleem van de kettingspanning oplossen met bv. een excentrische trapas. Dat is een trapas die in de bottom bracket zelf uit te spacen is om zo de ketting op de juiste spanning te krijgen.

Kortom : fase 1 is dus een fiets uitzoeken, frame+ vork kan ook maar dan kom je bij het einde van je project toch wel tot de conclusie dat alle onderdelen zoals stuur, pen , zadelpen, wielen etc. zelfs 2de hands toch nog wel relatief duur worden + de tijd die het je kost.

Gemiddeld kost een beetje leuk potentieel fixer fietsje (racer, mtb kan ook maar weer niet of dat je bedoeling was) op marktplaats ongeveer 50 EU.

Zie hier wat voorbeelden, maar let wel op dat je een goede maat neemt.

http://link.marktplaats.nl/247652863
http://link.marktplaats.nl/247078490
http://link.marktplaats.nl/245582421

en als je niet gazelle freak bent zoals mij :

http://link.marktplaats.nl/247827285
http://link.marktplaats.nl/247908960
http://link.marktplaats.nl/247776836


Maar uiteraard is het leuk om zelf ook nog ff marktplaats af te speuren naar iets wat je mooi vind.

Fase 2 bestaat voornamelijk uit de vraag of je de fiets echt fixed wilt gaan maken of misschien toch singlespeed. Fixed = vast verzet dus als je benen draaien draait je achterwiel en andersom. Nadeel is dat je tijdens je rit je benen dus niet stil kunt houden en als je geen remmen monteerd het remmen ook met je benen gaat.
Singlespeed is wat minder die-hard maar tikkie beter voor je knieen en je kunt je benen even laten rusten tijdens de fietstocht.

Hoe dat fixed en singlespeed maken van je achterwiel in zn werk gaat is het beste uit te leggen als je al een fiets hebt. Bij sommige achterwielen is (dacht ik?) niet mogelijk om 'm fixed te maken. Ik heb namelijk direct zo'n fixed wielset gekocht dus heb met dat probleem nooit te maken gehad.

Reken voor een simpel fixie/ss projectje iig 50 voor een fiets, en voor onderdelen/ombouwen ongeveer 30 a 50 euro. En nog wat overhead want eigen projectjes vallen altijd duurder uit dan je denkt.

Maar eerst is het dus even belangrijk wat je precies wilt, ga je 'm bijvoorbeeld ook overspuiten etc.

Er staat op dit forum inmiddels heel wat info over fixies en ss racers dus daar zal je ook wel het een en ander duidelijk worden.

Grtz.
Rubenio



Geplaatst: 28 apr 2009 21:02
door wartie
Hartstikke bedankt voor je reactie!! ik ben inderdaad wat aan het rondkijken naar fietsen. Overspuiten lijkt mij het mooiste. Ik fiets redelijk vaak op de baan en ook op de weg maak ik heel wat km's dus ik wil wel gewoon echt een fixed. Wat heb je voor zoon setje velgen ongeveer uit moeten geven? ik dacht trouwens dat franse fietsen niet echt goed hiervoor waren?

Geplaatst: 28 apr 2009 21:12
door rubenio

Hier een wielsetje :

http://link.marktplaats.nl/247159567

Nieuw zit zo'n setje zo rond de 200-250.
En anders de 2de hands sites even in de gaten houden.
Dat franse fietsen hier niet geschikt voor zouden zijn zou ik niet weten, nog nooit een peugeot o.i.d. gehad.

Ojah en voor het overspuiten zou ik zeker een kwaliteits spuitbus gebruiken, dus geen halfords verf. Die verf werkt op zich ook wel, al is het stukken minder durabel dan bv. een bus van flexa.

Grtz. & Succes

Ruben

Geplaatst: 28 apr 2009 21:13
door scepticus
Met 1 en dezelfde fiets op de baan en op de weg rijden????

Geplaatst: 28 apr 2009 21:25
door wartie
oke bedankt voor de tips! ik ga aan de slag en hou me ogen open..

@scepticus: Nee ik rij zowel op de baan als op de weg. Hier heb ik gewoon een wegfiets voor en een baanfiets..

Geplaatst: 03 mei 2009 22:41
door halveliter
Hallo allemaal!

Ik ben bezig een fixie te bouwen. Nu heb ik alles voor elkaar gekregen, tot nu toe, alleen wil het maar niet lukken met het inzetten van de achternaaf.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit precies doe? De achternaaf in het wiel zetten? Een duidelijke link met uitleg is ook welkom. Moet ik gewoon de spaken loshalen van mijn huidige naaf en dan weer vast zetten aan mijn fixie naaf?

Geplaatst: 04 mei 2009 14:22
door hans
Vette Graphic...

Wilde ik jullie niet onthouden:"

[img=http://www.highsnobiety.com/news/wp-con ... inelli.jpg]

Mike Giant produced a nice graphic, showing off his ‘64 Black Cinelli Super-Corsa bike and offered it to the Italian bike maker. They liked it so much, that they will soon be releasing it as a limited edition poster.