Pagina 12 van 34

Geplaatst: 24 jun 2008 01:38
door marconi
Specliffeddes schreef:Trots op een Nederlands merk? Allemachtig, het Verdonkisme grijpt wel heel snel om zich heen. Ik ben het eens met alle voorgaande schrijvers die stellen dat Gazelle voor Rabo een onhandige marketingzet is. Sorry Gazelle-bezitters, maar Gazelle wordt door velen eerder geassocieerd met de nieuwe fiets van tante Truus op driehoog achter, dan met de waanzinnigste tak van topsport.

Mijn "tante Truus" rijdt op een echte RIH en woont ook niet 3 hoog achter! Effe dimmen dus met tante Truus! :-))
Mijn eigen oude 1980 Gazelle Champion Mondial van echt Reynolds 531 staal rijdt nog steeds! Het lakwerk is nog 100% en het chroomwerk blinkt als een hondenl*l in de manenschijn. Moet je tegenwoordig komen. Mijn nieuwe Pinarello heeft lak van niks. De witte letters en belijning is er zo af als je een standaard gebruikt die om de achtervork klemt. Ik bedoel maar.
Maar ik vraag mij wel af waar Gazelle de kennis vandaan haalt om carbon frames te maken want dat is toch tegenwoordig de norm! Toch made in Taiwan ?

Geplaatst: 24 jun 2008 12:08
door bikeboss
Niet alleen zowat alle carbon frames zijn 'made in Taiwan', zelfs de aluminium frames laten de meeste fabrikanten in de lage-loon-landen produceren. Enkel spuitwerk en afmontage gebeuren nog in de thuishaven. Deze manier van werken doet geen afbreuk aan de kwaliteit (waarom zouden Nederlanders, Belgen, Italianen, ... beter werk leveren dan Taiwanezen?), en de geldbeugel van de consument vaart er wel bij. Uiteraard kunnen we niet heen om het probleem van o.a. uitbuiting en teloorgang van banen, doch hiermee belanden we bij een mondiaal humaan-economisch probleem. Het debat hierrond laten we best over aan de bevoegde instanties, zoniet wijken we te sterk af van het opzet van dit forum.

Geplaatst: 24 jun 2008 12:57
door specliffeddes
Hier rijden toch echt veel Tantes Truus - niet driehoog achter, maar met voor- en achtertuin - op Gazelles. Niets mis mee hoor, daar niet van. Het enige wat ik bedoel te zeggen, is dat voor veel mensen Gazelle bij het aanschaffen van een racefiets afvalt - of moet ik zeggen: afviel - op grond van een imago dat bij andere doelgroepen wél werkt. Voor anderen gaat die overweging weer helemaal niet op (vooral bij een eerste aanschaf). Het is ontzettend moeilijjk om verschillende imago's te onderhouden en versterken zonder dat de een de ander niet beïnvloedt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat imago en status van een product veranderlijk en allerminst eenduidig is. Is volgens mij al door velen voor mij gesteld. Een Gazelle racer uit 1980 heeft - wat mij betreft - nu eenmaal meer uitstraling dan eentje uit 2000-2005.

Skoda heeft bijvoorbeeld in korte tijd een goede naam opgebouwd als gezins- en zakenauto. Maar als deze VW-dochter sportwagens van meer dan 50k op de markt brengt, slaan ze de plank mis. Even een hypothetisch voorbeeldje ter verduidelijking van mijn argument.

Geplaatst: 24 jun 2008 13:30
door timo2.0
maurice schreef:Heb je de foto's van de nwe Giants al eens goed bekeken?
Onderaan zie je een versie met blauw erin. Saxo, Rabo.... need i say more?

Gaan ze die jongens van CSC ombouwen dan? Begeleidende tekst bij de "versie met blauw erin"...
Need to go faster? Women have their own version of the TT/tri-specific Trinity called the Aeryn.
Mooi tijdritfietsje voor Fabiana Cancellara ;)

Geplaatst: 24 jun 2008 13:44
door specliffeddes
Dat is werkelijk onvoorstelbaar. Ik wist dat er veel Skoda-rijders waren bijgekomen, maar zo veel!

Geplaatst: 24 jun 2008 15:32
door timo2.0
Zie ook SEAT die zich van de goedkope en saaie FIAT kopies uit de jaren zeventig en tachtig onder de Volkswagen vlag specifiek richten op de sportieve markt en dit marketing technisch ondersteunen met o.a. de CUPRA-races.

Geplaatst: 24 jun 2008 15:37
door havana
Maar realiseer je wel dat dergelijke imagoveranderingen gigantisch veel geld kosten. Veel marketinggoeroe's adviseren in dergelijke gevallen zelfs dat een nieuw merk oprichten een beter idee is. Vooral in de botermarkt wordt er op dit front enorm veel over geschreven. Wel leuk om je eens in te verdiepen.

Geplaatst: 24 jun 2008 21:29
door marconi
Specliffeddes schreef:Hier rijden toch echt veel Tantes Truus - niet driehoog achter, maar met voor- en achtertuin - op Gazelles. Niets mis mee hoor, daar niet van. Het enige wat ik bedoel te zeggen, is dat voor veel mensen Gazelle bij het aanschaffen van een racefiets afvalt - of moet ik zeggen: afviel - op grond van een imago dat bij andere doelgroepen wél werkt. Voor anderen gaat die overweging weer helemaal niet op (vooral bij een eerste aanschaf). Het is ontzettend moeilijjk om verschillende imago's te onderhouden en versterken zonder dat de een de ander niet beïnvloedt.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat imago en status van een product veranderlijk en allerminst eenduidig is. Is volgens mij al door velen voor mij gesteld. Een Gazelle racer uit 1980 heeft - wat mij betreft - nu eenmaal meer uitstraling dan eentje uit 2000-2005.

Skoda heeft bijvoorbeeld in korte tijd een goede naam opgebouwd als gezins- en zakenauto. Maar als deze VW-dochter sportwagens van meer dan 50k op de markt brengt, slaan ze de plank mis. Even een hypothetisch voorbeeldje ter verduidelijking van mijn argument.


Gazelle had een goede naam op racefiets gebied. Dat was in de tijd van stalen frames die gesoldeerd werden. Toen kwam het aan op vakmanschap, afwerking en duurzaamheid. Nu is het carbon en nog eens carbon, hoewel het eigenlijk gewoon een soort plastic is met carbon versterkt. Maar er zijn verschillende manieren om een goed frame te maken, monocoque, losse pijpen enz enz. Dit is een eerste keuze. Dan de fabrikage. TREK maakt de goede frames in hun eigen fabriek in de USA terwijl de mindere frames ( goedkopere segment) in Taiwan worden gemaakt. Dat zegt toch wel iets denk ik.
Een naam kan je nog steeds maken hoor! Zie LEXUS van Toyota! Zie GIANT. Zodra profs ermee gaan koersen dan komen die frames in de belangstelling. Denk aan Gitane waar Hinault nog op reed. Nu? Wie rijdt er nu nog op een Gitane? En wie rijdt er nog op een nieuwe racer van Gazelle? Als Gazelle serieus met framebouwen doorgaat en de profs gaan er mee rijden dan komt Gazelle heus wel weer in de betere winkels te staan. Ze zullen wel iets heel goeds en lichts moeten bouwen dat kan concurreren met b.v. een Scott.
Laat tante Truus maar lekker op haar Gazelle en RIH blijven rijden want dat is toch geen race segment.

Geplaatst: 25 jun 2008 22:47
door maurice

Geplaatst: 25 jun 2008 22:58
door colnagofreak
maurice schreef:Toch wel mooi die nwe CX 1:

http://www.cyclingnews.com/photos/2008/ ... ann_june08


Mooie foto serie, het totaal plaatje klopt in dit geval zeker!!
Zeer fraai afgewogen geheel.