Pagina 12 van 22

Geplaatst: 25 jun 2008 19:58
door oldandslow
@Berre: Dat is een goede tip, die paraffine, zal ik ook eens toevoegen.
Tja, het zal misschien een hoop werk zijn maar af en toe een beetje sleutelen vind ik ook leuk.
Maar dat is uiteraard de keuze die iedereen zelf moet maken, al leggen ze er elke 100 km een nieuwe op.

Oeps

Geplaatst: 25 jun 2008 20:31
door Einstein
Net toen ik mijn ketting (KMC)op maat wilde maken haalde ik 1 schakeltje teveel eruit. Kan ik dit nog herstellen? Zelf heb ik Campa, van Shimano weet ik dat je een ketting met een palletje weer kan herstellen.

Geplaatst: 25 jun 2008 23:07
door rene1
Tja, nog ergens een extra kmc schakeltje er tussen zetten of het grootste tandwiel achter vervangen door een iets kleinere.
...Of een nieuwe ketting. (Heb je wel geprobeerd of hij het niet gewoon doet met een schakeltje minder?-zonder dat de deraillieur te recht komt te staan)

Geplaatst: 25 jun 2008 23:16
door Einstein
rene1 schreef:Tja, nog ergens een extra kmc schakeltje er tussen zetten of het grootste tandwiel achter vervangen door een iets kleinere.
...Of een nieuwe ketting. (Heb je wel geprobeerd of hij het niet gewoon doet met een schakeltje minder?-zonder dat de deraillieur te recht komt te staan)


Ik ga er maar morgen mee naar de fm toe. Gewoon stom dat ik dit niet goed had gezien. Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om een schakelte er weer tussen te krijgen dmv een palletje?

Geplaatst: 25 jun 2008 23:55
door rene1
Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.

Geplaatst: 26 jun 2008 00:54
door Einstein
rene1 schreef:Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.


Lets hope

Geplaatst: 27 jun 2008 09:28
door berrre
havana schreef:Wel een hoop gedoe voor een onderdeel van 16 euro.

Na een behandeling met smeltvet moet ik veel minder naar mijn ketting omkijken dan vroeger. Toen zat ik na iedere rit te vegen en te smeren met een bedenkelijk resultaat.

Doordat ik vijf kettingen tegelijk een beurt geef moet ik dat maar één keer per jaar doen. Door de kettingen regelmatig te wisselen slijten de kransen en kamwielen ook veel trager; die kosten beslist veel meer dan 16 euro.

Geplaatst: 27 jun 2008 09:48
door Einstein
body schreef:
rene1 schreef:Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.



M'n fm heeft het netjes opgelost, 1 schakeltje meer of minder maakte niet niets volgens hem en het fietst perfect.
Toen ik met mn fiets richting fm liep, zonder ketting, merkte ik dat er iets los zat. Er zat speling in de crank. Bij toeval dus ontdekt. De crank is gelijk vastgezet.

Om de hoeveel tijd vervangen jullie je ketting eigenlijk?

Geplaatst: 27 jun 2008 10:53
door lior63
rene1 schreef:Bij Shimano kettingen zit een breekpennetje, hoe dit werkt weet ik niet om dat ik altijd kmc link (snel sluit schakeltje) en of deze breekpennetjes toepasbaar zijn op een kmc ketting?
Iemand anders misschien advies? Anders succes bij de FM.


Een breekpen is een specifiek Shimanoprincipe dat ook alleen maar werkt bij Shimano.
Officieel moet je voor elke hermontage een nieuwe breekpen gebruiken (kost een hele euro), dus niet het uitgedrukte pennetje er weer in drukken. Ik ken genoeg mensen die gewoon dat oude pennetje er weer in drukken en daar geen problemen mee hebben.
Het principe van de breekpen is eenvoudig. Een dun deel druk je door de gaatjes in de schakels, met de kettingpons druk je dan de pen verder totdat je 'klik' voelt om dan vervolgens met een tangetje het dunnere deel af te breken.
De missingLink van KMC past niet op een Shimano. Of beter gezegd, hij past wel, maar zit iets te ruim naar mijn smaak.

Kortom, verwisselbare onderdelen passen niet

Geplaatst: 27 jun 2008 12:32
door gene
Connex maakt missing links voor zowel Campagnolo als Shimano en passen perfect.

Geplaatst: 27 jun 2008 16:37
door kaj1500
Om de hoeveel tijd vervangen jullie je ketting eigenlijk?

Als ie tussen de 0.75 en 1% langer is geworden;D Hiervoor zijn meet-tooltjes verkrijbaar, maar een schuifmaat kan ook. Meet bv bij een nieuwe ketting de afstand tussen de rollertjes over een lengte van 10 schakels. Idem bij je gebruikte ketting, even rekenen en hoppa.
Kettingslijtage is natuurlijk afhankelijk van de manier waarop je hem verzorgt, maar ook de weersomstandigheden en de belasting spelen mee. Als je vaak op een zwaar verzet tegen heuvels opknalt, of onder zware belasting schakelt, krijgt je ketting vanzelfsprekend meer te verduren.
Ik gebruik zelf SRAM 991 of Dura-Ace, naar schatting 2500/3000 km. Ik heb nu een KMC-SL in de kast liggen. Die is beduidend lichter.
Smering, afhankelijk van weer type: Pedro's Road Rage of Synlube.

Geplaatst: 29 jun 2008 11:56
door berrre
Ik meet de ketting over de volledige lengte. Dat is nauwkeuriger dan over enkele schakels.

Er zijn erg veel factoren die de levensduur van een ketting beïnvloeden; zodat het geen zin heeft een aantal kilometer voor de levensduur te geven. Je kan een ketting heel erg verschillend belasten in verschillende omstandigheden.

kwaliteit van de ketting (zéér verschillend)
onderhoudsfrequentie
onderhoudsmethode
kwaliteit van het smeermiddel
weersomstandigheden
kwaliteit en zuiverheid van het wegdek (zand, stof, strooizout ...)
geleverde krachtinspanning (plat of bergen)
schakelgedrag
gewicht van de fietser

etc.