Single-speed
Hier kan je ook even kijken voor een pennetje: http://www.bikeboosting.nl/index.php?stuurpen
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Kan het frame van een pistefiets (sowieso fixed) ook gebruikt worden voor een singlespeed?
Ik vraag dit omdat deze frames altijd een naaf hebben waar je de ketting strak kunt trekken.
Iemand hier ervaring mee? Of is de zitbuishoek van deze frames te steil om op de weg te gebruiken?
Ik vraag dit omdat deze frames altijd een naaf hebben waar je de ketting strak kunt trekken.
Iemand hier ervaring mee? Of is de zitbuishoek van deze frames te steil om op de weg te gebruiken?
De zitbuishoek valt wel mee, maar door de steile balhoofdhoek en vork met weinig sprong heb je kans om in krappe bochten met je voeten tegen het voorwiel aan te komen.
En op veel baanframes kan je geen rem monteren. (en op de voorvork vaak ook niet)
En op veel baanframes kan je geen rem monteren. (en op de voorvork vaak ook niet)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ben begonnen om mijn Giant Speeder om te bouwen (cq af te breken) tot singlespeed. Nu vraag ik me af wat een handig verzet is. Is 42-16 echt "the way to go"? Is 52-16 bruikbaar of wordt dat te zwaar? Iemand suggesties of ervaringen?
Ik weet het zeker denk ik
Hey,
Leuk projectje!
Ik heb zelf ook een singlespeed fixed racer en heb een tijdje rondgereden met 39-16.
Dit klom wel goed, op vlak terrein prima gemiddelde mee te halen , maar je voelt dat je met dezelfde moeite harder kunt als je meer verzet zou hebben. En naar beneden ronduit beroerd. Nauwlijks verzet , je moet vooral je crankomwentelingen bijbenen. Ik heb daarom besloten om een 42T (en achter nog steeds 16T) te monteren. Gisteren pas nieuwe ketting gekocht dus kan nog niets over mijn bevindingen melden maar ik ben wel benieuwd. Ik weet wel dat 52-16 echt veel te zwaar is , daar kom je geen heuveltje mee op, het daalt hooguit lekker. Je zou als 42 je niet bevalt ook nog een 44T kunnen monteren. Maar dat ligt voor een groot deel aan wat je ermee gaat doen. Ik rijd er vooral lange stukken door het vlakke landschap.
Grtz.
Rubenio
Leuk projectje!
Ik heb zelf ook een singlespeed fixed racer en heb een tijdje rondgereden met 39-16.
Dit klom wel goed, op vlak terrein prima gemiddelde mee te halen , maar je voelt dat je met dezelfde moeite harder kunt als je meer verzet zou hebben. En naar beneden ronduit beroerd. Nauwlijks verzet , je moet vooral je crankomwentelingen bijbenen. Ik heb daarom besloten om een 42T (en achter nog steeds 16T) te monteren. Gisteren pas nieuwe ketting gekocht dus kan nog niets over mijn bevindingen melden maar ik ben wel benieuwd. Ik weet wel dat 52-16 echt veel te zwaar is , daar kom je geen heuveltje mee op, het daalt hooguit lekker. Je zou als 42 je niet bevalt ook nog een 44T kunnen monteren. Maar dat ligt voor een groot deel aan wat je ermee gaat doen. Ik rijd er vooral lange stukken door het vlakke landschap.
Grtz.
Rubenio
42-16 is voor mij zeker een goed verzet. Ook qua skid-patches wel redelijk. Maar ik rij dan vooral im Groningen en Amsterdam. Aan veel klimmen kom ik dus niet toe!
Ik ga binnenkort bezig met een fixie voor m'n broer. Als iemand nog een racevelg heeft liggen, houdt ik me aanbevolen!
Ik ga binnenkort bezig met een fixie voor m'n broer. Als iemand nog een racevelg heeft liggen, houdt ik me aanbevolen!
Bedankt voor de reacties. Vanavond weer even wat kleine dingetjes gedaan (stuur geflopped en gechopped) en van nieuw stuurlint voorzien.
Ik ga inderdaad voor een 42-16 verzet. Daar diende zich een probleem aan: het dubbele crankstel was voorzien van een 40 en een 52 blad. Ik had een nieuw 42 blad van mijn schoonvader gekregen (had hij nog in de schuur liggen, hetgeen een klein wonder op zichzelf is omdat hij helemaal niet fietst :rolleye: ) maar deze heeft een andere steek dan mijn crankstel. Er zit een Sugino crankstel op, en het blad was shimano. Dat blijkt niet te werken, de sugino heeft een kleinere steek. Ik moet dus even nakijken of de shimano crank de goede lengte heeft (dan zet ik die over), of anders op zoek naar een nieuw 42 blad met kleine steek.
Als het goed is komt morgen mijn wiel binnen, on one conversiesetje heb ik in huis sinds vandaag. Zodra de fiets op z'n wielen staat post ik even een fotootje
Ik ga inderdaad voor een 42-16 verzet. Daar diende zich een probleem aan: het dubbele crankstel was voorzien van een 40 en een 52 blad. Ik had een nieuw 42 blad van mijn schoonvader gekregen (had hij nog in de schuur liggen, hetgeen een klein wonder op zichzelf is omdat hij helemaal niet fietst :rolleye: ) maar deze heeft een andere steek dan mijn crankstel. Er zit een Sugino crankstel op, en het blad was shimano. Dat blijkt niet te werken, de sugino heeft een kleinere steek. Ik moet dus even nakijken of de shimano crank de goede lengte heeft (dan zet ik die over), of anders op zoek naar een nieuw 42 blad met kleine steek.
Als het goed is komt morgen mijn wiel binnen, on one conversiesetje heb ik in huis sinds vandaag. Zodra de fiets op z'n wielen staat post ik even een fotootje
Ik weet het zeker denk ik