Pagina 12 van 12
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 13:09
door sharkman
"de uitleg gegeven door iemand van Veltec kan goed van mij zelf zijn gekomen. De Look 595 maatvoering is niet te vergelijken met de giant strategie van een aantal jaren terug, de 595 is er in de maten XS t/m XXL, dit betekend 49 t/m 59 cm per 2 cm oplopend (de maten zijn virtueel en komen overeen met de traditionele center-center maten). Omdat de 595 een geintergreerde zadelpen heeft is er een maximale zadelhoogte, dit is de standaard lengte + 4cm (de maximale verstelling naar het afzagen)"
Die XXL van Look zou moeten passen echter zul je i.v.m. stijfheid wel moeten kiezen voor de Ultra. Ts heeft gelijk als hij stelt dat de Scott in XL te klein is, Een XXL (61 cm sloping en 64 cm klassiek met een bovenbuis van 59.5) zou je perfect passen (net als een System Six in 61 cm).
Wat betreft de spacers: je maakt een denkfout, de stijfheid wordt bepaals door de vorkpijp die uit één deel bestaat. de spacers zijn log en zullen gewoon meebewegen bij zijdelingse torsie (trek/duwbelasting).
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 13:18
door speric
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 25 Oktober 2006
"de uitleg gegeven door iemand van Veltec kan goed van mij zelf zijn gekomen. De Look 595 maatvoering is niet te vergelijken met de giant strategie van een aantal jaren terug, de 595 is er in de maten XS t/m XXL, dit betekend 49 t/m 59 cm per 2 cm oplopend (de maten zijn virtueel en komen overeen met de traditionele center-center maten). Omdat de 595 een geintergreerde zadelpen heeft is er een maximale zadelhoogte, dit is de standaard lengte + 4cm (de maximale verstelling naar het afzagen)"
Die XXL van Look zou moeten passen echter zul je i.v.m. stijfheid wel moeten kiezen voor de Ultra. Ts heeft gelijk als hij stelt dat de Scott in XL te klein is, Een XXL (61 cm sloping en 64 cm klassiek met een bovenbuis van 59.5) zou je perfect passen (net als een System Six in 61 cm).
Wat betreft de spacers: je maakt een denkfout, de stijfheid wordt bepaals door de vorkpijp die uit één deel bestaat. de spacers zijn log en zullen gewoon meebewegen bij zijdelingse torsie (trek/duwbelasting).
Zoveel dat je ook daadwerkelijk de vorkpijp zo belast dat het schadelijk gaat zijn ?Er zit toch een stukje spanning op ? De spacers die ik gebruik zitten ook redelijk strak om de buis heen.
Ik kom erop omdat mijn vader dus best een stapelt eronder heeft en zo wilde houden. Ik trekken en duwen, maar voelde goed stevig en stijf aan.Bij mij daar-in-tegen met 1 spacer van 2 mm, beweegt het goedje ( veel) meer, zelfde spacers van alu trouwens..
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 13:37
door amclassic-fan
Ik denk dat de beweging die jij voelt uit je stuurpen en/of stuur komen, deze zijn namelijk veel minder stijf dan die vorkpijp.
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 13:54
door sharkman
De pijp beweegt ook en zeker bij een HSC4 of hoger waar de carbon pijp echt een waanzinnig dunne wand heeft (de Hsc5 komt niet voor niets ruim onder de 300 gram).
Weet die omdat ik onlangs een fiets met Thomson X2 met een ultra stijf stuur af heb gemonteerd en dan merk je hoeveel de pijp met twee spacers al meegeeft en dat was veel meer dan ik voor mogelijk heb gehouden.
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 14:06
door speric
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Oktober 2006
Ik denk dat de beweging die jij voelt uit je stuurpen en/of stuur komen, deze zijn namelijk veel minder stijf dan die vorkpijp.
denk het niet, want het ging mij juist om de beweging vd pijp i.c.m. spacersen juist met weinig spacers..
Voor wat betreft de dure en dunwandige vork, daar heb ik niet direct ervaring mee en kan mij er iets bij voorstellen. Maar met goed passende spacers moet dit gevaar toch een beetje op te vangen zijn.
Verder vind ik het zo wie zo niet mooi staan, dus zelf zal ik nooit een fiets hebben heb een toren. En als het even kan ook niet de deur uit laten gaan.Vaak duidt het ook op een niet juiste maat..
Goed we zijn er wel uit met die spacers...@ shark, als je nog eens een lichte vork hebt liggen om wat te testen, dan geef je maar een gil... ben benieuwd wat het kan hebben.. altijd goed om te weten.
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 14:37
door trifox
Je kunt natuurlijk het aantal spacers ook beperken door een stuurpen om te draaien (schuin omhoog) Ik weet het het is niet zo sportief gezicht maar het werkt wel. Heb het zelf gedaan met mijn kuota kalibur toen ik hem als gewone racefiets gebruikte (balhoofdbuis is slechts 12 cm). Geen problemen gevoeld en superstrak om mee te racen. Naar uitzicht toe was het wel iets minder, maar dat nam ik er maar bij.
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 14:39
door amclassic-fan
Spacers zijn er enkel om de trekkracht van de starnut door te geven. Meestal zitten ze helemaal niet strak om de balhoofdbuis.
Stijver en sterker wordt het iig niet want je bent gewoon een arm aan het maken terwijl je zonder spacers nauwlijks arm hebt.
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 14:58
door speric
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Oktober 2006
Spacers zijn er enkel om de trekkracht van de starnut door te geven. Meestal zitten ze helemaal niet strak om de balhoofdbuis.
Stijver en sterker wordt het iig niet want je bent gewoon een arm aan het maken terwijl je zonder spacers nauwlijks arm hebt.
Dat snap ik allemaal wel, maar je maakt de buis ook dikker, je voegt materiaal toe... en er zijn wel degelijk spacers die er redelijk strak omheen zitten.
Maar we gaan wel eens testen.. `k zelf trouwen nog een oude time full carbon 1 bij 1 1/8 ".. toch niet meer te gebruiken...zal ik eens flink aan gaan trekken..
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 15:31
door ld001
Quoten: Origineel geplaatst door veltec blx op 24 Oktober 2006
de uitleg gegeven door iemand van Veltec kan goed van mij zelf zijn gekomen. De Look 595 maatvoering is niet te vergelijken met de giant strategie van een aantal jaren terug, de 595 is er in de maten XS t/m XXL, dit betekend 49 t/m 59 cm per 2 cm oplopend (de maten zijn virtueel en komen overeen met de traditionele center-center maten). Omdat de 595 een geintergreerde zadelpen heeft is er een maximale zadelhoogte, dit is de standaard lengte + 4cm (de maximale verstelling naar het afzagen)
Beste Veltec blx, nog een vraagje over de maximale zadelhoogte van de 595. Op de site van look zie ik dat de afstand center-bracket tot bovenkant zadelbuis 75 cm bedraagt. Dat lijkt me niet zo lang. Op mijn huidige racefiets (Cannondale CAD 7) is mijn zithoogte tot bovenkant zadel 81 cm. Ga ik dat halen op de 595 met spacers en de cm's die in het zadel zelf zitten?
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 21:12
door colnagofreak
Quoten: Origineel geplaatst door LD001 op 25 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door veltec blx op 24 Oktober 2006
de uitleg gegeven door iemand van Veltec kan goed van mij zelf zijn gekomen. De Look 595 maatvoering is niet te vergelijken met de giant strategie van een aantal jaren terug, de 595 is er in de maten XS t/m XXL, dit betekend 49 t/m 59 cm per 2 cm oplopend (de maten zijn virtueel en komen overeen met de traditionele center-center maten). Omdat de 595 een geintergreerde zadelpen heeft is er een maximale zadelhoogte, dit is de standaard lengte + 4cm (de maximale verstelling naar het afzagen)
Beste Veltec blx, nog een vraagje over de maximale zadelhoogte van de 595. Op de site van look zie ik dat de afstand center-bracket tot bovenkant zadelbuis 75 cm bedraagt. Dat lijkt me niet zo lang. Op mijn huidige racefiets (Cannondale CAD 7) is mijn zithoogte tot bovenkant zadel 81 cm. Ga ik dat halen op de 595 met spacers en de cm's die in het zadel zelf zitten?
Omdat de 595 een geintergreerde zadelpen heeft is er een maximale zadelhoogte, dit is de standaard lengte + 4cm (de maximale verstelling naar het afzagen)"
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 21:18
door veltecblx
De maat die op de site van look staat is de maat tot aan de bovenkant buis van het losse frame,(de rode ring op de foto) daarboven komt dus nog altijd de hele zadelpen (zal snel zo'n 10-12cm zijn), de hoogte van het zadel en indien nodig nog 4 cm spacers
Bike Motion | Utrecht, 20-23 okt.
Geplaatst: 25 okt 2006 21:23
door sharkman
Da's voor de meeste rijders flexibel genoeg bovendien is de hoogte van de zadelpen de minst belangrijke factor bij een fietsmeting. Lengte bovenbuit i.c.m. een passend geometrie zijn vele malen belangrijker en lastiger te corrigeren.