SRM - Schoberer Rad Messtechnik
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quote: Origineel geplaatst door madone 5.9 op 28 Januari 2006
Rasmussen ook!
Huh dat is tog veel te zwaar
Rasmussen ook!
Huh dat is tog veel te zwaar
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 28 Januari 2006
Rabo in koers niet op de Christallo? Vind dit stuk beter..
Geen idee. Het is nog een beetje te vroeg om daarover te oordelen. Matthew Hayman rijdt bv nog op z'n C50 van vorig jaar (incl. Cinelli stuurpen/stuur van 2005; nu is er een andere stuursponsor), om de eenvoudige reden dat hij in 2006 Australië nog niet verlaten heeft en z'n nieuw materiaal nog niet kreeg. Veel kans dat het bij Willy Walker niet anders is, maar ik hoop met je mee.
Rabo in koers niet op de Christallo? Vind dit stuk beter..
Geen idee. Het is nog een beetje te vroeg om daarover te oordelen. Matthew Hayman rijdt bv nog op z'n C50 van vorig jaar (incl. Cinelli stuurpen/stuur van 2005; nu is er een andere stuursponsor), om de eenvoudige reden dat hij in 2006 Australië nog niet verlaten heeft en z'n nieuw materiaal nog niet kreeg. Veel kans dat het bij Willy Walker niet anders is, maar ik hoop met je mee.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Vragen over vermogen; Wat houdt maximum in, is dit het absolute piekvermogen ongeacht de tijdsduur.
2e vraag, er wordt gesproken over aantal Watts/kg; hoe komen ze aan dat getal? (van het max aantal watts of geleverd in een uur of nog anders?) Dat het uiteindelijke aantal watts gedeeld wordt door je lich. gewicht snap ik wel.
2e vraag, er wordt gesproken over aantal Watts/kg; hoe komen ze aan dat getal? (van het max aantal watts of geleverd in een uur of nog anders?) Dat het uiteindelijke aantal watts gedeeld wordt door je lich. gewicht snap ik wel.
@ .marcel.: uitleg over Thomas Dekker staat in het artikel waarnaar een link gepost is, boven de foto van Dekker!
Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 29 Januari 2006
1. Wat houdt maximum in, is dit het absolute piekvermogen ongeacht de tijdsduur.
2e vraag, er wordt gesproken over aantal Watts/kg; hoe komen ze aan dat getal? (van het max aantal watts of geleverd in een uur of nog anders?) Dat het uiteindelijke aantal watts gedeeld wordt door je lich. gewicht snap ik wel.
1. Ik weet niet wat je precies bedoelt. Een abosluut piekvermogen (ahw grootste kracht die je kan ontwikkelen) kan je bepalen in een korte momentopname, een spurt dus. Ik las al cijfers dat Museeuw toto 1.600watt in een spurt ontwikkelde, Boonen tot een onvoorstelbare 2.000watt; dit alles zal maar heel kortstondig zijn... en dan nog heb ik mijn twijfels bij dat laatste cijfer.Daarnaast wordt er vaak geschermd met "het maximaal vermogen na een maximaaltest". Dit is al helemaal niet vergelijkbaar, gezien de verschillende testprotocollen; daarnaast zijn er talentvolle renners die er nooit wat van bakken in zo'n test...
2. Dit is zeer eenvoudig berekenbaar en er wordt gezegd dat je het gemiddeld vermogen over een klimmetje moet delen door het totale gewicht van de renner (zonder fiets, drinkbussen etc.). Hoe men precies tot die bevindingen komt, moet ik nog even uit zoeken.Boeiender alvast is dat er tabellen bestaan over welk vermogen/kg een renner van een bepaald niveau zou moeten aankunnen. Toevallig kreeg ik er gisteravond van de ploegtrainer (andere dan m'n persoonlijke coach) eentje doorgestuurd, met de vraag wat ik erover denk, en in kopie naar enkele topfysiologen en trainers in België... benieuwd of er een discussie over ontstaat.Op het eerste zicht zou ik toch zeggen dat die tabel (zie hieronder - bemerk de opmerking onder de tabel) wel heel veralgemenend is (maar een doorsnee maken was misschien juist de bedoeling!), en geen rekening houdt met verschillende types renners: de ene renner zal perfect krachtige inspanningen van 1 à 5 minuten kunnen doen, de andere doet dit beter over een uur... en bepaalde renners komen bergop beter tot hun trekken, andere -tijdrijders en hardrijders- kunnen een hoog vermogen op het vlakke ontwikkelen. It ain't that simple!!
Bijkomend even de aandacht richten op een paragraaf van ponsteen in een andere topic. Als iemand me aan dit artikel uit Tour kan helpen, veel dank!!
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 24 Januari 2006
In de trainingsplanner van TOUR stond een heel interessante grafiek voor gemiddelde prestatie per rennerklasse (in Watt per kg lichaamsgewicht) en protocoltijd. Nemen we de hobbyrenner als voorbeeld (Prof, ABelite, Cklasse, Hobby, Vrijetijd) dan zit ie voor 0,5 minuut op 14 W/kg; 1 min op 7 W/kg; 4 min op 4 W/kg; 16 min op 3,8 W/kg, 32 min op 3,7 W/kg; 64 min op 3,6 W/kg. Bij beter getrainden loopt de grafiek natuurlijk meer naar beneden: bij een prof van 7,5 W/kg bij 4min tot 6 W/kg bij 64 min. Je kunt dus wel veilig stellen dat aantal minuten flink uitmaakt en dat je op zijn aller allerminst 16 minuten, liefst een half uur moet fietsen.
Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 29 Januari 2006
1. Wat houdt maximum in, is dit het absolute piekvermogen ongeacht de tijdsduur.
2e vraag, er wordt gesproken over aantal Watts/kg; hoe komen ze aan dat getal? (van het max aantal watts of geleverd in een uur of nog anders?) Dat het uiteindelijke aantal watts gedeeld wordt door je lich. gewicht snap ik wel.
1. Ik weet niet wat je precies bedoelt. Een abosluut piekvermogen (ahw grootste kracht die je kan ontwikkelen) kan je bepalen in een korte momentopname, een spurt dus. Ik las al cijfers dat Museeuw toto 1.600watt in een spurt ontwikkelde, Boonen tot een onvoorstelbare 2.000watt; dit alles zal maar heel kortstondig zijn... en dan nog heb ik mijn twijfels bij dat laatste cijfer.Daarnaast wordt er vaak geschermd met "het maximaal vermogen na een maximaaltest". Dit is al helemaal niet vergelijkbaar, gezien de verschillende testprotocollen; daarnaast zijn er talentvolle renners die er nooit wat van bakken in zo'n test...
2. Dit is zeer eenvoudig berekenbaar en er wordt gezegd dat je het gemiddeld vermogen over een klimmetje moet delen door het totale gewicht van de renner (zonder fiets, drinkbussen etc.). Hoe men precies tot die bevindingen komt, moet ik nog even uit zoeken.Boeiender alvast is dat er tabellen bestaan over welk vermogen/kg een renner van een bepaald niveau zou moeten aankunnen. Toevallig kreeg ik er gisteravond van de ploegtrainer (andere dan m'n persoonlijke coach) eentje doorgestuurd, met de vraag wat ik erover denk, en in kopie naar enkele topfysiologen en trainers in België... benieuwd of er een discussie over ontstaat.Op het eerste zicht zou ik toch zeggen dat die tabel (zie hieronder - bemerk de opmerking onder de tabel) wel heel veralgemenend is (maar een doorsnee maken was misschien juist de bedoeling!), en geen rekening houdt met verschillende types renners: de ene renner zal perfect krachtige inspanningen van 1 à 5 minuten kunnen doen, de andere doet dit beter over een uur... en bepaalde renners komen bergop beter tot hun trekken, andere -tijdrijders en hardrijders- kunnen een hoog vermogen op het vlakke ontwikkelen. It ain't that simple!!
Bijkomend even de aandacht richten op een paragraaf van ponsteen in een andere topic. Als iemand me aan dit artikel uit Tour kan helpen, veel dank!!
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 24 Januari 2006
In de trainingsplanner van TOUR stond een heel interessante grafiek voor gemiddelde prestatie per rennerklasse (in Watt per kg lichaamsgewicht) en protocoltijd. Nemen we de hobbyrenner als voorbeeld (Prof, ABelite, Cklasse, Hobby, Vrijetijd) dan zit ie voor 0,5 minuut op 14 W/kg; 1 min op 7 W/kg; 4 min op 4 W/kg; 16 min op 3,8 W/kg, 32 min op 3,7 W/kg; 64 min op 3,6 W/kg. Bij beter getrainden loopt de grafiek natuurlijk meer naar beneden: bij een prof van 7,5 W/kg bij 4min tot 6 W/kg bij 64 min. Je kunt dus wel veilig stellen dat aantal minuten flink uitmaakt en dat je op zijn aller allerminst 16 minuten, liefst een half uur moet fietsen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 30 Januari 2006
Waar valt de gem tour de france renner nou onder ?
UCI div. III en UCI div I/II ?
Of is het nog uiteenlopender ?
Het is idd een oude indeling van de ploegen. Tour de France is dus voor 80% UCI Divisie I renners, en enkele Divisie II ploegen. Maar zoals gezegd, niet té veel afleiden hieruit.Bijkomende opmerking is om je resultaten uit een binnentest niet te transponeren in zo'n grafiek. Binnen duwen de meesten hogere vermogen. Is dus enkel nuttig als je met een powermeter werkelijk de weg op gaat!
Waar valt de gem tour de france renner nou onder ?
UCI div. III en UCI div I/II ?
Of is het nog uiteenlopender ?
Het is idd een oude indeling van de ploegen. Tour de France is dus voor 80% UCI Divisie I renners, en enkele Divisie II ploegen. Maar zoals gezegd, niet té veel afleiden hieruit.Bijkomende opmerking is om je resultaten uit een binnentest niet te transponeren in zo'n grafiek. Binnen duwen de meesten hogere vermogen. Is dus enkel nuttig als je met een powermeter werkelijk de weg op gaat!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je kan nooit goed beoordelen of een andere trainingspak zin heeft, of je moet heel erg veranderen. Zonder Srm wordt Casran ook wel beter, met misschien ietsje meer..
Een bepaald vermogen (wattage bestaat niet) trappen gaat net zo makkelijk als op de bij behorende bijbehorende hartslag rijden. Trap je op omslagpunt 400 watt bij een hartslag van 180. Dan kan je net zo makkelijk 400 watt gedurende een bepaalde tijd rijden als hartslag 180. Echter je moet wel je lichaam de tijd geven om tot de 180 te komen, en dus niet 1e 500 Watt trappen zodat je lekker snel op die 180 zit en dan aan het einde van de tijd erachter komen dat je wat te hard heb getrapt en nog maar 350 watt kunnen trappen
Een bepaald vermogen (wattage bestaat niet) trappen gaat net zo makkelijk als op de bij behorende bijbehorende hartslag rijden. Trap je op omslagpunt 400 watt bij een hartslag van 180. Dan kan je net zo makkelijk 400 watt gedurende een bepaalde tijd rijden als hartslag 180. Echter je moet wel je lichaam de tijd geven om tot de 180 te komen, en dus niet 1e 500 Watt trappen zodat je lekker snel op die 180 zit en dan aan het einde van de tijd erachter komen dat je wat te hard heb getrapt en nog maar 350 watt kunnen trappen
-
- Forum-lid
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03
Ik zag dat Rose Versand een complete fiets aanbiedt voor €5500 mét SRM.
Staat gewoon standaard bij hun fietsen!
Staat gewoon standaard bij hun fietsen!
be Special, ride a Special
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 Februari 2006
Je kan nooit goed beoordelen of een andere trainingspak zin heeft, of je moet heel erg veranderen. Zonder Srm wordt Casran ook wel beter, met misschien ietsje meer...Als je huidige trainingspak nogal wijd valt en je koopt een strakke tijdrit-outfit, ga je inderdaad wel iets harder rijden, vermoed ik ook.
Quote:
Een bepaald vermogen trappen gaat net zo makkelijk als op de bijbehorende hartslag rijden. Trap je op omslagpunt 400 watt bij een hartslag van 180. Dan kan je net zo makkelijk 400 watt gedurende een bepaalde tijd rijden als hartslag 180...Ik bedoelde dat de teller op de SRM-display waarschijnlijk veel meer schommelt, omdat elke trap die je op je pedaal geeft daar invloed op heeft. Dat vermoed ik tenminste. Terwijl je hartslag bij een bepaalde inspanning niet omlaag zal schieten als je je benen 5 seconden stilhoudt.
Je kan nooit goed beoordelen of een andere trainingspak zin heeft, of je moet heel erg veranderen. Zonder Srm wordt Casran ook wel beter, met misschien ietsje meer...Als je huidige trainingspak nogal wijd valt en je koopt een strakke tijdrit-outfit, ga je inderdaad wel iets harder rijden, vermoed ik ook.
Quote:
Een bepaald vermogen trappen gaat net zo makkelijk als op de bijbehorende hartslag rijden. Trap je op omslagpunt 400 watt bij een hartslag van 180. Dan kan je net zo makkelijk 400 watt gedurende een bepaalde tijd rijden als hartslag 180...Ik bedoelde dat de teller op de SRM-display waarschijnlijk veel meer schommelt, omdat elke trap die je op je pedaal geeft daar invloed op heeft. Dat vermoed ik tenminste. Terwijl je hartslag bij een bepaalde inspanning niet omlaag zal schieten als je je benen 5 seconden stilhoudt.