Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke banden?

joddi
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:48

joddi 27 jan 2007 17:38

Zijn er al mensen die ervaring hebben met Schwalbe Ultremo??
Cube Agree GTC

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 27 jan 2007 21:02

ik vraag mij af of er een groot verschil zit in de michelin pro race en pro grip qua wegligging
en op dit moment rij ik mijn wegtrainingen met crossbanden om dat dat zwaarder is
nu vraag ik af hoeveel zaarder dat eigenlijk is
zijn er daar soms test van vgl dus
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 27 jan 2007 21:16

heb nog een vraagje
ik heb ooit van iemand gehoord dat teveel druk in de banden niet goed is voor je fiets
met name de balhoofdset is dat waar
en wat is de iedeale druk dan voor iemadn van 60 kg bij droog weer ? 6.5 van voor en 7 achter juist ?
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2007 21:39

Je fiets gaat echt niet kapot van een te hoge bandenspanning, je hebt echter wel een hogere rolweerstand en veel minder comfort. De waardes die je noemt lijken me de beste waardes voor een 23 mm band met jouw gewicht.
Ik wil je alleen ernstig adviseren om je eens wat meer in te lezen in de trainingsmaterie. Want slecht lopende banden monteren om dat je dan zwaarder fietst lijkt me niet echt een verstandig plan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 27 jan 2007 22:06

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 27 Januari 2007


Je fiets gaat echt niet kapot van een te hoge bandenspanning, je hebt echter wel een lagere rolweerstand ....



Toch?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2007 23:00

Vanaf pagina 2 gekopieerd :
Asfalt is niet glad en ook niet vlak. (rij hard met een winkelwagentje over asfalt en dat ding rammelt uit elkaar ook als de wielen goed draaien en recht zijn). Als je 10 bar of meer in je banden doet, gaat de fiets meer stuiteren (hele kleine stukjes, dus geen cm's). Voor dit stuiteren is energie nodig, en de enigste die energie toevoegd tijdens het fietsen ben JIJ. Hoe harder een band is hoe meer de fiets gaat stuiteren. Je gaat dus alleen langzamer, maar je hebt het gevoel dat je harder gaat omdat je meer stuitert! Bijkomend nadeel van dat stuiteren is dat je zelf er ook moeier van wordt omdat het gewoon onconfortabel is de hele tijd klapjes te moeten omvangen met je armen en schouders.
Iemand van 100 kg, kan dus meer druk in z'n band dan iemand van 60 kg zonder meer te gaan stuiteren. Dit komt door het hogere gewicht wat de wielen en daarmee dus de banden op de grond drukt door de zwaarte kracht.
Natuurlijk spelen er nog meer factoren een rol, anders zou je met een zo laag mogelijke druk het best uit zijn en dat is natuurlijk niet zo. Want als de druk te laag is, neemt juist de rolweerstand weer toe, doordat een groter stuk oppervlak van de band in aanraking is met het asfalt. Ook rij je veel eerder stootlek en krijg je dat de band door G-krachten in de bochten "verdraait". Ook neemt de luchtweerstand iets toe als je de band echt veel te zacht zou oppompen.
De ideale bandenspanning is dus niet zomaar te zeggen omdat er sprake is van een optimum curve. Het optimum ligt voor personen onder de 70 kg onder de 8 bar.
Ik rij zelf altijd met 7 bar in m'n voorband en 7,5 achter.
Even voor de duidelijkheid ik reken steeds met 23 mm banden. Neemt de inhoud van de band af dan moet de druk toenemen om de situatie voor de rest gelijk te houden. (20 mm band of 650c) En grotere inhoud natuurlijk omgekeerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2007 13:05

http://www.schwalbetires.com/tech_info/ ... resistance
http://schwalbetires.com/tech_info/inflation_pressure
Alleen de link die ik zocht kan ik niet vinden. Wat een fabrikant zet kan je beter binnen blijven, een 23 mm band die als max 8 bar heeft is dus gewoon niet geschikt voor iemand van 100 kg, want die moet z'n banden harder oppompen.
Waar de meest optimale bandenspanning ligt is lastig te bepalen, maar dat het meest optimale punt voor iemand van 70 kg of minder niet op het maximum van wat de band kan hebben ligt is zeker. De ondergrond speelt dan natuurlijk ook nog een rol, op de piste met z'n perfect gladde ondergrond moet je met veel hardere tubes/banden rijden voor een zo laag mogelijke rolweerstand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 28 jan 2007 13:45

waarom is dat wel niet goed met crossbanden op de weg trainen ?
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2007 13:49

Je kan prima met crossbanden op de weg trainen, maar dan moet je wel je intensiteit gelijk houden en dus langzamer gaan rijden. Je bent jezelf alleen maar naar de klote aan het rijden als je met crossbanden netzo hard wilt rijden als met wegbandjes, en als je dat te vaak doet met alle risico's vandien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 28 jan 2007 14:04

Dank je amc! Weer wat geleerd :D

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 28 jan 2007 18:34

dus als ik het goed versta mag ik met crossbanden op de weg rijden maar niet te veel
(doe dateigenlijk ook een beetje omdat dat me in de winter een veiliger gevoel heeft )
toch bedankt voor de tip
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!

Plaats reactie