Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

25 mm banden

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8907
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mei 2016 20:09

Keezx schreef:
nijkie schreef:Mocht je in de buurt van Arnhem wonen krijg je van mij heerlijke appelgebak om een 23mm vittoria sc goed gecentreerd on een velg te leggen met 18mm binnenbreedte.
Ik neem aan dat je het geprobeerd hebt met een tubeless ready velg en dat de hieldraad van de band niet goed tegen de velgrand kwam met hobbelen als gevolg.
Dat heeft niks te maken met de velgbreedte maar met de vorm van het velgbed.
De uiterste randen van het velgbed zijn hoger dan bij gewone velgen om daar een goede afsluiting te maken.
De band moet met hogere druk dan je gaat gebruiken op z'n plek gedrukt worden (8 bar ofzo)
Verder moet je dun velglint of tubeless tape gebruiken bij tubeless ready velgen.
Klopt en met een vredenstein senso 25 mm geen probleem.
Op een pacenti velg ook geen probleem.
De vredensteins rij ik met 6 bar ook geen 8 bar druk nodig om op zijn plek te krijgen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 mei 2016 20:38

Dus niks te maken met de velgbreedte, maar sommige banden gaan moeilijk op sommige velgen, bekend verhaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mei 2016 18:53

Keezx schreef:Totaal achterhaalde meuk deze tabelletjes .
Negeren.
Dit is een totaal ongefundeerde reactie, verklaar je nader waarom jij het beter weet dan al die anderen o.a. dus Continental die deze tabel heeft gepubliceerd om daarmee aan te geven wat volgens hun nog een acceptabele dus risicoloze montage is van welke maat banden met welke binnenmaat velg.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mei 2016 22:28

Jongen lees je eens in over moderne wieltechniek, ik heb dat niet zelf bedacht.
Over de hele wereld zijn bredere velgen in opmars en niet alleen om daar cross- of ballonbanden op te monteren.
Conti heeft dat echt zelf niet bedacht, dat komt uit het stenen wieltijdperk (ERTRO)
Ik rij gewoon 23 C bandjens op 18C velgen, geen nadelen , wel voordelen.
Gefundeerd op een jaar of 5 ervaring toen o.a. HED daamee begon.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jun 2016 17:08

Vlgns mij is jouw reactie nog steeds volledig ongefundeerd.! Want je baseert je alleen maar op het feit dat ik mij maar moet gaan inlezen in de moderne techniek terwijl jij zelf niet in staat bent om een gefundeerd antwoord te geven. :dislike:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jun 2016 18:25

Volgens mij is het een gevalletje indekken van de fabrikant. Je moet er wel rekening mee houden dat op een bredere velg de hoogte van de band afneemt. Maak je het te extreem, dan is de kans op stootlek fors groter. De ene combinatie gaat soms prima, maar de volgende kan een probleem zijn (eigen ervaring met 't testen van nieuwe carbon velgen een jaar of 2 geleden).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6020
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jun 2016 19:04

Natuurlijk is het indekken vd fabrikant, die blijft aan de veilige kant en weet dat het vwb grensgevallen soms prima kan gaan maar soms ook niet en vooral voor dat laatste wil de fabrikant niet aansprakelijk worden gesteld. ;)
Maar ergens is een grens waarbij een 23C band niet meer goed gemonteerd en gebruikt kan worden, zeg het maar, . . . . als @Keezx zegt zonder problemen nog gewoon met 18C velgen dan is de grens misschien 19C, 20C of . . . 23C.? Wie het weet mag het zeggen (proberen op eigen risico). :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 02 jun 2016 09:44

Wellicht is deze vraag al vele malen gesteld, maar ik heb nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Mijn velgen zijn 21 mm breed (Giant SLR 1, Full composite) voorzien van 23 mm bandjes (Giant P-SL1, voor en achter specifiek, 700x23, Folding) . Nu wil ik er binnenkort 25 mm bandjes opgooien .. Als ik de tabel van Continental bekijk dan zou mijn velg eigenlijk al veel te breed zijn voor 23 mm banden ?? Zie ik hier iets over het hoofd .. ??

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 jun 2016 09:51

Binnenbreedte vs buitenbreedte velg?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 02 jun 2016 10:00

Ik kan geen specificties van het wiel vinden, behalve de mededeling dat alle wielen van de 'giant wheelsystems' een 21 mm brede velg hebben ..

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jun 2016 10:18

rooi1977 schreef:Wellicht is deze vraag al vele malen gesteld, maar ik heb nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Mijn velgen zijn 21 mm breed (Giant SLR 1, Full composite) voorzien van 23 mm bandjes (Giant P-SL1, voor en achter specifiek, 700x23, Folding) . Nu wil ik er binnenkort 25 mm bandjes opgooien .. Als ik de tabel van Continental bekijk dan zou mijn velg eigenlijk al veel te breed zijn voor 23 mm banden ?? Zie ik hier iets over het hoofd .. ??
21 mm buiten=15 binnen...
Eigenlijk al te smal voor 25 mm banden....het gaat er prima op, maar met lagere druk (dat wil je toch met 25 mm, anders heeft het geen zin) zijn de bochteigenschappen al niet goed meer.
Laatst gewijzigd door Keezx op 02 jun 2016 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 jun 2016 10:22

Orlok schreef:Natuurlijk is het indekken vd fabrikant, die blijft aan de veilige kant en weet dat het vwb grensgevallen soms prima kan gaan maar soms ook niet en vooral voor dat laatste wil de fabrikant niet aansprakelijk worden gesteld. ;)
Maar ergens is een grens waarbij een 23C band niet meer goed gemonteerd en gebruikt kan worden, zeg het maar, . . . . als @Keezx zegt zonder problemen nog gewoon met 18C velgen dan is de grens misschien 19C, 20C of . . . 23C.? Wie het weet mag het zeggen (proberen op eigen risico). :)

Een veilige grens bij alu velgen is (nominale) bandbreedte groter of gelijk aan buitenbreedte velg.
Voorbeelden
-23 mm band op 17C velgen
-25 mm op 19 C velgen
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie