Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

dtmn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 sep 2012 15:12

dtmn 19 jul 2013 10:18

flores schreef:Zeg ik nu iets stoms als ik zeg: Dat ouderen moeilijker iets is aan/af te leren is en kunnen de "wielrenners" zich daarom niet gemakkelijker aanpassen?
Bijvoorbeeld om simpelweg de snelheid (tijdelijk) aan te passen aan de snelheid van het overige fietsverkeer. Er hoeft tenslotte geen wedstrijd gewonnen te worden. Dit geldt met name voor de groepen.
Persoonlijk heb ik als fietser nog nooit problemen gehad met ouderen op de fiets omdat ik daarop anticipeer net zoals in het autoverkeer. Daar pas je als het goed is toch ook je snelheid aan, aan het langzamere verkeer?
Dat ouderen meer moeite hebben in het verkeer is niks onlogisch aan lijkt me en daar heb ik begrip voor.
Sterker nog, ik wil de "jongere fietsers" die gevaarlijk fietsen en de verkeersregels niet kennen (of aan hun laars lappen) niet de kost willen geven. En nee, met mijn 47 jaar behoor ik nog niet bij de ouderen. Of misschien toch wel ;)
+1
gewoon anticiperend rijgedrag vertonen, bij oudjes en kinderen moet je er gewoon op berekend zijn dat ze enigzins roekeloos rijgedrag vertonen. Snelheid hierop aanpassen, beschaafd inhalen en vervolgens weer aanzetten...

als wij pretenderen goede en kundige fietsers te zijn moet dat allemaal geen probleem vormen...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jul 2013 10:59

flores schreef:Zeg ik nu iets stoms als ik zeg: Dat ouderen moeilijker iets is aan/af te leren is en kunnen de "wielrenners" zich daarom niet gemakkelijker aanpassen?
Bijvoorbeeld om simpelweg de snelheid (tijdelijk) aan te passen aan de snelheid van het overige fietsverkeer. Er hoeft tenslotte geen wedstrijd gewonnen te worden. Dit geldt met name voor de groepen.
Persoonlijk heb ik als fietser nog nooit problemen gehad met ouderen op de fiets omdat ik daarop anticipeer net zoals in het autoverkeer. Daar pas je als het goed is toch ook je snelheid aan, aan het langzamere verkeer?
Dat ouderen meer moeite hebben in het verkeer is niks onlogisch aan lijkt me en daar heb ik begrip voor.
Sterker nog, ik wil de "jongere fietsers" die gevaarlijk fietsen en de verkeersregels niet kennen (of aan hun laars lappen) niet de kost willen geven. En nee, met mijn 47 jaar behoor ik nog niet bij de ouderen. Of misschien toch wel ;)
Je hebt uiteraard gelijk, de reden dat ik me echter erger aan die ANWB knurft is mooi samengevat door Nicosch:
Nicosch schreef:jammer dat er in plaats van te pleiten voor bewustwording in de vorm van voorlichting en training door de ANWB man de zwarte piet (hij was er dus wel) doorgespeeld word naar de wielrenner. Die rijdt te snel.
In ANWB logica moet op zondag de minimumsnelheid met 30 km/u omlaag, omdat er dan relatief veel onervaren en/of oude bestuurders op de weg zijn, en die schrikken zo van het grote snelheidsverschil. Dat is een beetje de omgekeerde wereld lijkt me. (Waarmee ik niet wil zeggen dat je dus niet hoeft te anticiperen op de onhandige mensen op de snelweg)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gera
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 feb 2012 21:24

Gera 19 jul 2013 15:14

Misschien moet de snelheid dan met de vakantie of in de weekenden op de snelweg ook weer omlaag ivm weekendrijders
Degenen op een e-bike zouden ook meer bewust gemaakt moeten worden van de snelheid en wat er om heen hangt zoals het niet kunnen horen van fietsbellen ed, Misschien ook verplichten van een helm voor deze groep? De meeste wielrenners hebben wel een helm op dus waarom met hogere snelheid de e-biker niet?

De wielrenner is door training ook langzaam aan de snelheid gewend geraakt en de meesten rijden ook niet meteen 35 tot 40 km
Bredere fietspaden zou wel helpen waar dat mogelijk is. Dat was een zinnige opmerking

whistle
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 20 aug 2009 20:11

whistle 31 mar 2014 07:54

Ik fiets met enige regelmaat in 4 verschillende groepen. Wij proberen zo veel mogelijk de geldende verkeersregels in acht te nemen: stoppen voor rode verkeerslichten, gebruik maken van fietspaden indien dit mogelijk is en deze breed genoeg zijn, enz. Uiteraard zijn er wel eens conflicten met andere weggebruikers, maar dit proberen wij op te lossen met een "dank u wel", "sorry" of een opgestoken hand.

Ondanks dat ik/wij ook niet altijd heilige boontjes zijn, ondervonden wij afgelopen zondag 30 maart 2014 dat het ook heel anders kan. Wij fietsten met 5 man op de Damweg, komende vanaf Polsbroekerdam en wilden linksaf de N228 op richting Oudewater. Op dat moment werden wij ingehaald door een "snelle" groep die ons diverse keren afsneden om de aansluiting met de voorste renners maar niet te verliezen. Er was zelfs lichamelijk contact tijdens het inhalen omdat deze "mannen" vonden dat wij niet snel genoeg aan de kant gingen.

Geweldig, door dit soort racefietsers staat een hele groep als asociaal te boek. Indien je bij deze groep hoort en dit leest, denk dan even na waar je mee bezig bent.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 mar 2014 08:11

Moeten we dit volledig uitgekauwde onderwerp nu wéér bespreken? :roll:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mar 2014 08:36

Moet een topic op dit forum altijd even nuttig zijn?
Soms lees je hier af en toe ook gewoon een "bericht".

Laat het ons daar op houden dat TS even zijn hart moest luchten. :D
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 31 mar 2014 09:05

havana schreef:Moeten we dit volledig uitgekauwde onderwerp nu wéér bespreken? :roll:
Het is net als nieuwe wielen of een vraag over een fiets. Het komt vaak voor dat hetzelfde onderwerp meerder malen op een forum voorbij komt in een andere gedaante :)

Aso's heb je overal maar wees blij dat er niemand is gevallen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5001
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 31 mar 2014 09:08

Waarschijnlijk zijn wielrenners min of meer een afspiegeling van de samenleving... is natuurlijk jammer dat je daar soms mee geconfronteerd wordt.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 mar 2014 09:19

kxlight schreef:Waarschijnlijk zijn wielrenners min of meer een afspiegeling van de samenleving... is natuurlijk jammer dat je daar soms mee geconfronteerd wordt.
Klopt helemaal. We delen de passie voor het fietsen, maar in sommige gevallen is dat de enige gemene deler.

Verder hebben we te maken met flinke vooroordelen/reputatie jegens onze groep.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 31 mar 2014 09:52

.
Laatst gewijzigd door opperhoofd op 31 mar 2014 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 31 mar 2014 10:05

kxlight schreef:Waarschijnlijk zijn wielrenners min of meer een afspiegeling van de samenleving... is natuurlijk jammer dat je daar soms mee geconfronteerd wordt.
Het zijn net mensen.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

maldenees
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 aug 2006 23:06

maldenees 01 apr 2014 12:09

Ik heb afgelopen weekend weer taferelen gezien in de omgeving Groesbeek/Berg en Dal, waar we ons als fietsers voor moeten schamen. Op de rijbaan terwijl er nette fietspaden zijn, tegen het verkeer in en agressief tegen ander verkeer dat er op reageert. Op die moment schaam ik me er voor wielrenner te zijn. Het is ongetwijfeld maar een klein deel van fiesminnend nederland dat zich hier schuldig aan maakt, maar zorgt wel voor ontzettend slechte pers voor de complete groep.
Maldenees

Plaats reactie