Agressie in het verkeer
Tja, ik lees hier alleen berichten van beschaafde wielrenners. Dit zal ongetwijfeld kloppen. Maar het beschreven verkeersgedrag van deze schrijvers is niet de aanleiding om racefietsers te gaan bashen.
Het is in bovenstaande reacties wel een beetje flauw om te gaan wijzen naar de andere partij, o.a.naar trager en niet direct adequaat reagerende oudere medefietsers. Natuurlijk is er wel het nodige af te dingen op andere weggebruikers. Ik maak vaak genoeg situaties mee, waarbij ik als racefietser (al dan niet in een groep) wordt belemmerd of zelfs in gevaar wordt gebracht. Wat ik echter mis is enige reflectie op het gedrag van asociale racefietsers. En asociaal kan het zeker zijn. Met z’n allen opa en kind van de weg af jakkeren, of met een gangetje van meer dan 35km/h al schreeuwend en gebarend doorgang opeisen, zonder zich te bekommeren om gevolgen voor anderen. In verschillende mooie fietsgebieden worden juist de wielrenners als grootste bron van overlast beschouwd. Ik voorzie dat dergelijk gedrag er toe leidt dat je als racefietser op den duur alleen op bepaale tijden of over bepaalde routes mag fietsen. En daarmee verpest een beperkte groep fietsmaniakken het fietsplezier voor veel anderen.
Het is in bovenstaande reacties wel een beetje flauw om te gaan wijzen naar de andere partij, o.a.naar trager en niet direct adequaat reagerende oudere medefietsers. Natuurlijk is er wel het nodige af te dingen op andere weggebruikers. Ik maak vaak genoeg situaties mee, waarbij ik als racefietser (al dan niet in een groep) wordt belemmerd of zelfs in gevaar wordt gebracht. Wat ik echter mis is enige reflectie op het gedrag van asociale racefietsers. En asociaal kan het zeker zijn. Met z’n allen opa en kind van de weg af jakkeren, of met een gangetje van meer dan 35km/h al schreeuwend en gebarend doorgang opeisen, zonder zich te bekommeren om gevolgen voor anderen. In verschillende mooie fietsgebieden worden juist de wielrenners als grootste bron van overlast beschouwd. Ik voorzie dat dergelijk gedrag er toe leidt dat je als racefietser op den duur alleen op bepaale tijden of over bepaalde routes mag fietsen. En daarmee verpest een beperkte groep fietsmaniakken het fietsplezier voor veel anderen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
Dit is nu precies het gedrag waar je problemen mee veroorzaakt voor jezelf én andere liefhebbers. Mensen schrikken zich een ongeluk. Als je geluk hebt blijft het daarbij en als je pech hebt schrikken ze dusdanig dat ze vallen en is het leed niet te overzien.sharkman113 schreef:Gewoon full carbon wielen kopen, stevig remmen levert zoveel gepiep op dat zelfs de meest dove bejaarde in no time volledig rechts rijdt. Geluid werk echt tien keer beter als een bel en iedereen is acuut bij de les......
Ik maak heel wat kilometers in een jaar en kan niet anders dan concluderen dat er veel te veel "wielrenners" zijn die onze sport bijzonder slecht vertegenwoordigen. Alle voorbeelden zijn hier al wel gepasseerd. Asociaal en egocentrisch gedrag waarmee mensen in gevaar worden gebracht en waar goedwillende fietsers op worden aangekeken. Ondanks dat veel mensen het kennelijk anders zien ben je in de eerste plaats gewoon een verkeersdeelnemer. Je hebt je dus simpelweg aan te passen aan de omgeving en rekening te houden met andere mensen. Ook als zij zich onhandig gedragen.
Is het ergens druk? Dan heb je twee opties: Pas je snelheid en gedrag daar op aan óf ga ergens anders rijden waar je wel de ruimte hebt.
Vreemd, als je die reflectie mist vrees ik dat je het grootste gedeelte van dit topic helemaal niet hebt gelezen. Meerdere forumleden hebben precies beschreven wat jij nu ook aanhaalt: het breed over de weg uitgewaaierde, stoplicht negerende, schreeuwerige, egocentrische gedrag van toergroepen die zich renners wanen en die het verpesten het voor de welwillende meerderheid die ook op een fiets met een krom stuur rijdt en zich wel weet te gedragen.QQleQ schreef:Tja, ik lees hier alleen berichten van beschaafde wielrenners. Dit zal ongetwijfeld kloppen. Maar het beschreven verkeersgedrag van deze schrijvers is niet de aanleiding om racefietsers te gaan bashen.
Het is in bovenstaande reacties wel een beetje flauw om te gaan wijzen naar de andere partij, o.a.naar trager en niet direct adequaat reagerende oudere medefietsers. Natuurlijk is er wel het nodige af te dingen op andere weggebruikers. Ik maak vaak genoeg situaties mee, waarbij ik als racefietser (al dan niet in een groep) wordt belemmerd of zelfs in gevaar wordt gebracht. Wat ik echter mis is enige reflectie op het gedrag van asociale racefietsers. En asociaal kan het zeker zijn. Met z’n allen opa en kind van de weg af jakkeren, of met een gangetje van meer dan 35km/h al schreeuwend en gebarend doorgang opeisen, zonder zich te bekommeren om gevolgen voor anderen. In verschillende mooie fietsgebieden worden juist de wielrenners als grootste bron van overlast beschouwd. Ik voorzie dat dergelijk gedrag er toe leidt dat je als racefietser op den duur alleen op bepaale tijden of over bepaalde routes mag fietsen. En daarmee verpest een beperkte groep fietsmaniakken het fietsplezier voor veel anderen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ik hoorde van de week Joost Eerdmans op de radio Wakker Nederland aansporen om te reageren op dit onderwerp. Heb meteen de radio uitgezet. Ik kan de reacties wel bedenken. Probleem is dat iedereen vindt dat de anderen zich aan de verkeersregels moeten houden.
Natuurlijk zijn er verkeersregels in Nederland, onder ander inhoudend dat je rechts moet houden en dat je een bel op je fiets moet hebben. Als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden, zou er al veel zijn gewonnen. Maar er is meer. Racefietsers (ook ik) anticiperen onvoldoende op gezinnen die breeduit over het fietspad zwalken en wandelaars die op alles letten behalve het verkeer. Die gezinnen en die wandelaars zijn zich er kennelijk niet van bewust dat er zich racefietsers in hun habitat bevinden. Daarom zwalken zij en letten zij niet op. Zij merken de racefietsers pas op als zij een bel (?), kreet of ratelend freewheel horen. Maar dan zit de snelle racefietser er vaak al naast of erger.
Gevolg: de racfietsers krijgen het gevoel dat zij door de anderen ten onrechte worden belemmerd in hun bewegingsvrijheid. De anderen krijgen het gevoel dat zij door de racefietsers met geweld van de weg worden gedrukt. En soms is dat allebei waar.
Tijd voor een bewustwordingscampagne.
Aan de racefietsers: Houd rekening met langzamere weggebruikers en pas je snelheid aan. Haal pas in als er voldoende ruimte is.
Aan de gewone fietsers: Houd rekening met snellere weggebruikers. Houd voldoende rechts en geef ruimte.
Aan wandelaars: loop alleen op het fietspad als er geen wandelpad is, en dan aan de kant. Geef ruimte aan fietsers.
Uitgangspunt is dat iedereen recht heeft om gebruik te maken van de fietspaden.
Zou SIRE nog een potje hebben
Natuurlijk zijn er verkeersregels in Nederland, onder ander inhoudend dat je rechts moet houden en dat je een bel op je fiets moet hebben. Als iedereen zich aan de verkeersregels zou houden, zou er al veel zijn gewonnen. Maar er is meer. Racefietsers (ook ik) anticiperen onvoldoende op gezinnen die breeduit over het fietspad zwalken en wandelaars die op alles letten behalve het verkeer. Die gezinnen en die wandelaars zijn zich er kennelijk niet van bewust dat er zich racefietsers in hun habitat bevinden. Daarom zwalken zij en letten zij niet op. Zij merken de racefietsers pas op als zij een bel (?), kreet of ratelend freewheel horen. Maar dan zit de snelle racefietser er vaak al naast of erger.
Gevolg: de racfietsers krijgen het gevoel dat zij door de anderen ten onrechte worden belemmerd in hun bewegingsvrijheid. De anderen krijgen het gevoel dat zij door de racefietsers met geweld van de weg worden gedrukt. En soms is dat allebei waar.
Tijd voor een bewustwordingscampagne.
Aan de racefietsers: Houd rekening met langzamere weggebruikers en pas je snelheid aan. Haal pas in als er voldoende ruimte is.
Aan de gewone fietsers: Houd rekening met snellere weggebruikers. Houd voldoende rechts en geef ruimte.
Aan wandelaars: loop alleen op het fietspad als er geen wandelpad is, en dan aan de kant. Geef ruimte aan fietsers.
Uitgangspunt is dat iedereen recht heeft om gebruik te maken van de fietspaden.
Zou SIRE nog een potje hebben
Helemaal eens. En wat daarnaast nodig is: een beetje verdraagzaamheid en een beetje wellevendheid.RichardZ schreef:Ik hoorde van de week Joost Eerdmans op de radio Wakker Nederland aansporen om te reageren op dit onderwerp. Heb meteen de radio uitgezet. Ik kan de reacties wel bedenken. Probleem is dat iedereen vindt dat de anderen zich aan de verkeersregels moeten houden.
Tijd voor een bewustwordingscampagne.
Aan de racefietsers: Houd rekening met langzamere weggebruikers en pas je snelheid aan. Haal pas in als er voldoende ruimte is.
Aan de gewone fietsers: Houd rekening met snellere weggebruikers. Houd voldoende rechts en geef ruimte.
Aan wandelaars: loop alleen op het fietspad als er geen wandelpad is, en dan aan de kant. Geef ruimte aan fietsers.
Uitgangspunt is dat iedereen recht heeft om gebruik te maken van de fietspaden.
Ik probeer als weggebruiker rekening te houden met anderen - of ik in de auto, op de racefiets of op een gewone fiets zit. Maar soms maak ik een (inschattings)foutje.
Dan is de ruimte net wat minder dan ik dacht, de snelheid van een ander hoger of juist lager dan ik dacht... en dan haal je toch wat krap in, moet iemand toch echt even op de rem, etc.
En jammer genoeg zit daar ook een deel van het probleem: dergelijk foutjes worden niet door iedereen schouderophalend geaccepteerd! Toeteren, roepen, schelden, opgestoken middelvingers - het komt allemaal voor.
Zouden die mensen zelf nooit een foutje maken?
Het is wel een hot-item de laatste tijd ..
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/11 ... enners.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook weer fijne tolerante reacties onder het bericht . Ach, alles wat er over te zeggen valt is in dit topic al geschreven..
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/11 ... enners.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook weer fijne tolerante reacties onder het bericht . Ach, alles wat er over te zeggen valt is in dit topic al geschreven..
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
En aub aan de LINKERKANT van het pad lopen, zodat je tegemoetkomend verkeer opmerkt en achteropkomend verkeer niet hindert.RichardZ schreef:Aan wandelaars: loop alleen op het fietspad als er geen wandelpad is, en dan aan de kant. Geef ruimte aan fietsers.
Dit principe meen ik op school geleerd te hebben, maar het lijkt of 95% van de mensen het niet meer weet.
Ben zelf natuurlijk niet van onbesproken gedrag. Afgelopen weekend weer eens vergeten om voorrang aan rechts te verlenen
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Mijn dochter kreeg pas een bekeuring van 60 Euro omdat ze op het fietspad liep! Geloof me die vind echt dat er genoeg blauw op straat is
Deze is interessant...rooi1977 schreef:Het is wel een hot-item de laatste tijd ..
http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/11 ... enners.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook weer fijne tolerante reacties onder het bericht . Ach, alles wat er over te zeggen valt is in dit topic al geschreven..
De maximum fietssnelheid die sinds jaar en dag geldt?????De gehele affaire is vrij simpel op te lossen !!
Als er meer BLAUW was konden deze er op toezien dat de maximale fiets snelheid die sinds jaar en dag geld, gehandhaafd zou worden !!
De hinder geschied door veels te hard jakerende fietsers die zich op een wielrenners baan
mene te bevinden.
Dus handhaaf de maimum snelheid ook op fiets paden !!!
Reinier Verly - 31-05-2012 | 11:08
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Op fietspaden geldt geloof ik een snelheidsbeperking tot 30 km/u, maar... enkel voor bromfietsen!
Gisteren ook weer een goeie meegemaakt: reed lekker over het jaagpad langs de Leuvense Vaart, komen daar ineens twee kajakkers uit de berm, met kajak en al: natuurlijk zonder kijken het fietspad op, met hun kajak - ongeveer even lang als het fietspad breed is - dwars over de weg, waar ze dan bleven lummelen alvorens het aanpalende autovak over te steken. En dan kijken ze o zo verbaasd op wanneer daar een fietser aankomt die luid begint te vloeken...
Gisteren ook weer een goeie meegemaakt: reed lekker over het jaagpad langs de Leuvense Vaart, komen daar ineens twee kajakkers uit de berm, met kajak en al: natuurlijk zonder kijken het fietspad op, met hun kajak - ongeveer even lang als het fietspad breed is - dwars over de weg, waar ze dan bleven lummelen alvorens het aanpalende autovak over te steken. En dan kijken ze o zo verbaasd op wanneer daar een fietser aankomt die luid begint te vloeken...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Klopt, maximum snelheden gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen.dario schreef:Op fietspaden geldt geloof ik een snelheidsbeperking tot 30 km/u, maar... enkel voor bromfietsen!
§ 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
- 1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
- 2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
- 1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
- 2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
b. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van het Voertuigreglement, 25 km per uur;
c. voor brommobielen 45 km per uur;
d. voor snorfietsers 25 km per uur.
Artikel 22a
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, geldt voor T100-bussen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Volgens Koos Spee ( bij wegmisbruikers ) , geldt 30 km/u in een 30 km/u zone ook voor fietsers .
timo2.0 schreef:Klopt, maximum snelheden gelden alleen voor gemotoriseerde voertuigen.dario schreef:Op fietspaden geldt geloof ik een snelheidsbeperking tot 30 km/u, maar... enkel voor bromfietsen!§ 8. Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
- 1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
- 2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km per uur, op autowegen 100 km per uur en op andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:
- 1. op het fietspad of het fiets/bromfietspad 40 km per uur;
- 2. op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 22
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
a. voor vrachtauto's, autobussen en motorvoertuigen met aanhangwagen 80 km per uur;
b. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, als bedoeld in artikel 1.1 van het Voertuigreglement, 25 km per uur;
c. voor brommobielen 45 km per uur;
d. voor snorfietsers 25 km per uur.
Artikel 22a
Voor zover niet ingevolge andere artikelen een lagere maximumsnelheid geldt, geldt voor T100-bussen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.