boekqquat schreef:1e post hier. Ik voelde me genoodzaakt om mij te registreren na vele tenenkrommende commentaren in dit topic. Wat een vooroordelen tov snellere ebikes!
Waarom voel jij je genoodzaakt je hier te registreren?
Je zegt de commentaren tenenkrommend te vinden maar waarom dat zo is leg je niet uit.
Het enige argument dat ik er nog een beetje uithaal is dat jij jouw fitnessbrommer een prima alternatief vind om het milieu te sparen. Als dat echt een argument is dan zou ik lekker op de fiets gaan en als je fietsen te ver vind dan kun je dichter bij je werk gaan wonen.
Nederland heeft een overvol wegennet, zowel de wegen voor de motorvoertuigen als voor de fietsers zijn in veel gebieden overvol. Daar komt bij dat door Europese regelgeving en allerlei nieuwe ontwikkelingen elke paar jaar wel een nieuw vervoermiddel met een geheel eigen verkeerskarakteristiek bijkomt. Tenminste, zo lijkt het ook in het geval van de snelle e-bike of beter gezegd, de fitnessbrommer.
Het verkeer op het fietspad is de afgelopen 20 a 30 jaar behoorlijk verandert.
Waren het eerder alleen de gewone stadsfiets, de racefiets en de brommer die van het fietspad gebruik maken, tegenwoordig is er een bijna eindeloze lijst aan voertuigen die het fietspad bevolken.
Laat ik eens een kort lijste maken
- Stadsfietsen
- Sportfietsen/hybrides[
- ATB
- Racefiets
- Randonneur (vakantiefiets met bepakking)
- Bakfiets
- Fiets met aanhangwagen
- Kinderfiets
- Step
- Segway
- E-bike tot 25 km/h
- Snorfiets (eigenlijk het segment van de mobylette)
- Brommer
- Brommobiel
- Invalidewagen
- Rollator (soms)
- Scootmobiel
En tussen al deze voertuigen met ieder hun eigen dynamiek volgt daar nu de fitnessbrommer (voorheen e-bike 45) op.
Als je kijkt naar mij overzicht (en ik ben er vast een of meer vergeten) en je zet er denkbeeldig een snelheid achter dan zie je dat vrijwel al die vervoersmiddelen met een verschillende snelheid rijden. Ook zit er een behoorlijk verschil in gewicht en daarmee in kinetische energie. Een brommer die 45 km/u rijd heeft veel meer energie in zich als een fietser die met zeg 15 km/h over het fietspad fietst.
Het probleem wat er is ontstaan lijkt een beetje op de problemen die je op de N-wegen ziet met tragere tractoren (of helemaal gevaarlijk) de 45 km/h brommobielen.
Dat zijn 2 voertuigtypen met een behoorlijk afwijkende snelheid ten opzichte van het auto en vrachtverkeer.
Oo het fietspad gebeurt nu hetzelfde waarbij de wetgever in mijn ogen gewoon de vergissing begaat vervoermiddelen toe te staan die hier niet in het verkeersbeeld thuishoren dan wel gewoon in een andere voertuigcategorie geplaatst moeten worden.
Zo is er nu discussie over de ftinessbrommer (e-bike) die 45 km/h kan, deze fitnessbrommer is zoals het woord al zegt gewoon een brommer en hoort in de bebouwde kom gewoon niet thuis op het fietspad. Ook hoort dit ding niet thuis op de vele recreatieve fietspaden.
Zoals boekqquat al aangeeft gebruiken kopers van deze fitnessbrommers dit voertuig gewoon als woon werk vervoersmiddel. Op (recreatieve) fietspaden heb je dan niks te zoeken.
Verder horen imho aan de fitnessbrommers dezelfde eisen gesteld te worden als aan bromfietsers, dus bromfietscertificaat, brommerplaatje, kentekenplaatje, brommerverzekering en valmhelmplicht.
Los van de meer verkeerstechnische aspecten is er ook nog het dynamische gedrag van de fitnessbrommer die anders is dan van een brommer. Brommers zijn zwaar waardoor het zwaartepunt van het voertuig met bestuurder lager ligt. Dat betekent een beter bochtengedrag en een betere beheersbaarheid van het voertuig bij (snel) afremmen ten opzichte van de fitnessbrommer.
Die fitnessbrommer gaat bij flink remmen namelijk hele andere dingen doen omdat het zwaartepunt veel hoger ligt. Ten opzichte van het overige fietsverkeer is het ding veel minder makkelijk te hanteren, zoiets vraagt eigenlijk om jonge handen. We weten allemaal dat de praktijk is dat het vooral de ouderen met hun slechte gehoor en trage reactievermogen zullen zijn die van deze fitnessbrommers gebruik gaan maken. Dat gaat ze al slecht af met de e-bikes, met de fitnessbrommer zal dat er niet beter op worden.
Denken dat de bestuurder van de fitnessbrommer anticiperend gaat rijden blijkt in de praktijk vaak teveel gevraagd. Bestuurders anticiperen niet.
Saillant is trouwens dat wielrenners tot de betere automobilisten worden gerekend omdat het rijden op een racefiets vraagt om vooruit kijken en dat gedrag eenmaal achter het stuur van een auto wordt voortgezet.
Resumerend
Ben ik tegen de fitnessbrommer, nee. Ben ik tegen dat ding toelaten op een fietspad dat er is voor langzamer ongemotoriseerd verkeer, ja.