Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstochten van "Le Grimpeur"

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 mar 2014 21:33

'Le Grimpeur' goes tubeless 8-) (vervolg)

Na een koude nacht (er lag in onze tuin weer ijs in de drinkbak voor de vogels), voelde het vanmorgen al snel erg aangenaam aan. Dat kwam waarschijnlijk omdat er nauwelijks wind stond. En dan begint het natuurlijk meteen te kriebelen. Dus was het besluit om niet naar de live reportage van Paris-Nice 2014 te gaan kijken, doch weer te gaan fietsen, ook snel genomen. De Lynskey gepakt, flink gegeten en op pad :). In het weerbericht had ik wel gezien dat de wind in de loop van de middag wat aan zou trekken en bovendien naar noordelijke richtingen zou gaan draaien. Een goede reden om de Noord-Veluwe als fietsdoel te kiezen. Dan zou ik mijn wielen met tubeless banden meteen even uit kunnen proberen op een klinkerweggetje hier in de buurt. Dus de stad uit gefietst richting Hoenderloo en net buiten de bebouwde kom rechtsaf de Hoogbuurlose weg op. Dat betekent al snel vals plat en na het viaduct over de A1 wordt het zelfs licht klimmen (goede training ;)). Op de kruising vlak voor Radio Kootwijk weer rechtsaf, de Alverschotense weg op. Deze weg, die flink daalt, is na het viaduct over de A1 geplaveid met ouderwetse klinkertjes. Die klinkertjes liggen er niet meer echt mooi vlak bij, waardoor het doorgaans een grote tril- en rammelpartij is als je richting Assel naar beneden suist. Ik was uiteraard benieuwd hoe dat met de tubeless banden en 6 bar aan zou voelen. Dat voelt dus héél anders! De weg wordt natuurlijk geen 'biljartlaken', maar ik reed er veel soepeler over. Of het alleen door de banden komt, of door de lage bandenspanning, weet ik natuurlijk niet. Ik houd het er maar op dat het de combinatie is, maar voelbaar was het in elk geval wel en dus in positieve zin :).

De Alverschotense weg bij Assel:

Afbeelding

Detail van het wegdek van de Alverschotense weg:

Afbeelding

Over de spoorlijn in Assel rechtsaf en verder over de Asselsche Heide (altijd mooi!) naar Hoog Soeren. Na dit 'dorpje' (buurtschap?) ben ik langs Hotel Oranjeoord via de Kampsteeg richting de N344 gefietst. Vervolgens een stuk over het fietspad langs die N344 en na een paar kilometer ben ik rechtsaf gegaan, om via de Aardhuisweg (ook altijd mooi en erg geaccidenteerd, vooral in de andere richting voelbaar!) richting Uddel te rijden. Onderweg heb ik even een plaatje geschoten van de nog kale natuur hier (in de steden en dorpen is de lente duidelijker waarneembaar dan buiten in de vrije natuur, daar is het nog te vroeg voor).

Langs de Aardhuisweg, tussen de N344 en Uddel:

Afbeelding

Uddel is, sorry voor de mensen die daar wonen, oninteressant en een dooie boel. Dus maar snel richting Garderen gefietst. Dat betekent ook weer even klimmen tegen de Solse Berg op. In Garderen ben ik richting Speuld gegaan en zo kwam ik op de N302, die je uiteindelijk naar Harderwijk brengt. Zo ver ben ik niet doorgereden, want net voorbij de afslag (rotonde) naar Ermelo ben ik rechtsaf richting Leuvenum, langs Hotel Restaurant De Zwarte Boer, naar Staverden gefietst. Rijdend langs de N302 was de naar noord gedraaide wind trouwens goed voelbaar en was het gedaan met het echt aangename 'lentegevoel', want werd het een stuk frisser. Na Leuvenum ging het echter weer richting zuiden en kwam het 'voorjaargevoel' gelukkig weer terug :). Tijdens het schieten van een plaatje op het Landgoed Staverden (bij het kasteel) stond ik echt in de warmte van de zon te genieten.

Op het Landgoed Staverden (Het Geldersch Landschap) bij het kasteel (op de achtergrond nog net zichtbaar):

Afbeelding

En 7 km verder was ik alweer in Uddel. Daar ben ik terug gereden zoals ik gekomen was. Dat betekende nu dus de altijd lastige klim vanuit Uddel over de Aardhuisweg naar de N344. Maar ook dat is een goede training. Ja, je moet je motivatie toch ergens aan ontlenen :mrgreen:. In Hoog Soeren stuitte ik nog op een leuke service van onze ANWB.

Niet nodig voor tubeless-rijders ;):

Afbeelding

Na Hoog Soeren kon ik in de enigszins bochtige afdaling naar de Asselsche Heide mooi even de Tricons testen bij een kleine 50 km/u. Voelde goed aan. Dan de laatste klim van de dag, namelijk de Alverschotense weg richting Hoog Buurlo. Dat is toch ook een soort kuitenbijtertje, tenminste het stuk tot aan het viaduct over de A1. Vervolgens nog proberen op de Hoogbuurlose Weg het gemiddelde nog wat op te vijzelen, om uiteindelijk op een ritje van 80,5 km uit te komen. Ik ben wel weer tevreden met deze mooie fietsdag. En m'n eerste kennismaking met tubeless banden is ook goed bevallen, zowel qua montage als qua rijden. Eens kijken of het lukt om de komende dagen mijn Planet X weer op te bouwen, want die ligt nog nagenoeg geheel uit elkaar. Voorlopig genoeg te doen dus...
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 11 mar 2014 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 10 mar 2014 21:41

legrimpeur schreef:
Allereerst heb ik getwijfeld waar dit verslagje te posten.
Past hier prima, toch?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 mar 2014 21:44

Tubeless door de Hooilanden

Nadat ik gisteren (even scrollen ;)) samen met m'n eega een mooie fietstocht had gemaakt, stond er voor vandaag natuurlijk weer een 'gewone' trip met de racefiets op het programma. Toen ik echter vanmorgen m'n fiets inspecteerde dacht ik meteen 'Krijg nou wat', want mijn tubeless achterband was nagenoeg helemaal leeg. Hoe was dat nu weer mogelijk :?. Twee ritten gemaakt plus één dag rust (althans voor de fiets) en alle lucht uit de band? Het voorwiel was gelukkig nog O.K. En ik controleer steevast na elke rit consciëntieus mijn banden. Nu is het wel zo, dat ik nog geen Doc Bleu in de banden heb gekieperd, omdat ik er alleen een beperkt aantal proefritjes mee wil maken. Verder moeten de wielen dan wachten tot ik er in de bergen mee ga fietsen. Als ik er nu al vloeibare latex in zou doen, zou dat alleen maar staan te verdrogen. Uiteraard heb ik voor alle zekerheid telkens wel een flesje in mijn achterzak gestopt ;). Enfin, de band nog eens zorgvuldig gecontroleerd en geen ongeregelheden gevonden. Ik denk dat de band zich misschien toch niet goed 'gezet' heeft en héél langzaam wat lucht verloren heeft. En dan gaat het op een gegeven moment natuurlijk verkeerd... De boel weer opgepompt en verder gegaan met de voorbereidingen voor het ritje van vanmiddag. Na de lunch was de band nog steeds mooi op spanning, dus de gok maar gewaagd...

Via 't Leesten en Ugchelen richting Beekbergen gefietst. Buiten het dorp om de weg naar Oosterhuizen opgezocht. Daar liep weer eens een groep senioren een voor mij nog steeds onbekend spel te spelen. Ze hebben een bal, een lange stok met een soort 'vang' en doen daar op de openbare weg 'iets' mee. Het gaat allemaal heel gedisciplineerd, want er wordt netjes rekening gehouden met de 'andere' weggebruikers. Maar wat ze nu precies doen en hoe het spel heet, ik ben er nog niet achter :roll:. Voorbij Oosterhuizen ben ik het Apeldoorns Kanaal overgestoken en een stuk langs het kanaal naar 't zuiden gefietst. Bij de kruising met de N789 ben ik richting Klarenbeek gegaan en net voor het dorp over het de afgelopen winter vernieuwde fietspad door de Loenense Hooilanden om het dorp gefietst. Na het fietspad kun je na circa 100 m linksaf en zo langs de Roofvogeltuin De Havikshof en Het Glazen Huis (centrum voor leiderschap en organisatie 8-)) naar Voorst fietsen.

In het buitengebied tussen Klarenbeek en Voorst:

Afbeelding

Na een stukje langs de N345 heb ik via Empe koers gezet naar Klein Amsterdam. Deze weg heeft een aan vervanging toe zijnde slijtlaag en voelt daardoor nog al ruw en hobbelig aan. Hier was het verschil tussen gewone clinchers (vouwbanden) en mijn tubeless banden erg goed te voelen. In het voordeel van de tubeless Ultremo's uiteraard ;). Na Klein Amsterdam ging het verder richting Hall, maar al voor dit dorp ben ik via Tonden de kant van Voorstonden op gegaan. Het was aardig fietsweer, dat zeker, maar niet zo mooi zonnig als gisteren. Door de heiige lucht zag het er allemaal ook enigszins wazig uit. Bovendien was de temperatuur ook wat lager dan ik eigenlijk verwachtte en als ik de, overigens niet al te straffe, wind tegen had, voelde het zelfs fris aan.

Havezathe Voorstonden:

Afbeelding

Nog maar weer een stukje richting Hall gefietst, bij Hall terug (naar Oeken) en door naar Brummen. Daarna verder richting Zutphen, waar ik wel aan de westzijde van de IJssel ben gebleven en via de wijk De Hoven weer naar Voorstonden ben teruggekeerd. Daarna weer naar Empe, Voorst en binnendoor terug naar Klarenbeek, Oosterhuizen, Beekbergen, Ugchelen en via 't Leesten naar 'huus'. Een leuke 'kris-kras rit' en goed voor 90 km :). De achterband is mooi op spanning gebleven, dus wat er nu precies aan de hand was/is? De komende dagen maar eens extra controleren...
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 mar 2014 21:40

Tubeless de lente in
legrimpeur schreef:...Toen ik echter vanmorgen m'n fiets inspecteerde dacht ik meteen 'Krijg nou wat', want mijn tubeless achterband was nagenoeg helemaal leeg...
legrimpeur schreef:...De achterband is mooi op spanning gebleven, dus wat er nu precies aan de hand was/is? De komende dagen maar eens extra controleren...
Achteraf bleek dat ik te vroeg gejuicht heb :( , want de band verloor toch heel langzaam lucht. Dus de boel maar weer op spanning gebracht, het achterwiel uit de fiets gehaald en een grote bak water klaargezet. Samen met mijn vrouw 8-) gekeken of er ergens iets 'lekte'. En ja hoor, na het wiel twee omwentelingen door het water gehaald te hebben, zagen we dat de wang van de band over een stukje van zo'n 8 à 10 cm kennelijk een pietsje poreus was, want er kwamen wat luchtbelletjes uit... Als je je spullen bij de 'FM om de hoek' gekocht hebt, breng je zo'n band natuurlijk terug. Doch ten eerste zit hier geen 'FM om de hoek' die tubeless banden in het rek heeft hangen en ten tweede zijn zulke zaken via het internet veel voordeliger aan te schaffen. Mijn Schwalbes heb ik dan ook bij een webwinkel gekocht en daarom was terugsturen/ruilen voor mij geen optie. Een boel gedoe, eventueel extra kosten en wachten tot je een nieuwe band hebt. Ik heb er dus maar wat vloeibare latex in gedaan, eerst een klein beetje, wat onvoldoende bleek te zijn en daarom gisteren nog maar wat. Vandaag moest dat dus eens goed getest worden en wat het weer betreft, was het er deze eerste dag van de lente ook een meer dan prima dag voor :).

Omdat ik nog zit met de nasleep van een forse verkoudheid, wilde ik het vandaag rustig aan doen. Dus geen hoog tempo, wel een 'mooie' afstand en het liefst ook een beetje 'eenvoudig' klimwerk. Daarom maar gekozen voor een redelijk geaccidenteerd parcours over het zuidoostelijk deel van de Veluwe. Via 't Leesten en Ugchelen ben ik naar Beekbergen gefietst en verder richting Hoenderloo. In de weg Beekbergen - Hoenderloo zitten al een aantal aardige hellinkjes.

Hellinkjes op de Veluwe (hier tussen Beekbergen en Hoenderloo) :

Afbeelding

Om voldoende kilometers te maken ( ;) ), ben ik eerst door Hoenderloo gereden en daarna met een ruime lus er omheen. Vervolgens weer door het dorp via de Woeste Hoeve richting Loenen. Langs de Groenendaalseweg tussen de Woeste Hoeve en Loenen passeer je het voormalige tolhuis.

Het voormalige tolhuis langs de weg naar Loenen:

Afbeelding

Na Loenen voert de route langs één van de papierfabrieken in Eerbeek naar Laag Soeren. Net voorbij het dorp rechtsaf de Badhuislaan op, die op een gegeven moment overgaat in de bekende Schaapsallee. In Laag Soeren had ik al gezien dat er een straffe wind stond uit ZW richtingen en ik vreesde dan ook dat ik op de Schaapsallee zou moeten klimmen tegen de wind in. Dat viel gelukkig mee en vrij makkelijk bereikte ik de Lange Juffer. Hiervan moest ik slechts het laatste stukje te nemen en kon ik weer rechtsaf de sterk geaccidenteerde Burgemeester Bloemersweg richting Zijpenberg pakken. Het is daar heerlijk fietsen, want je komt er op een groot deel van het parcours geen gemotoriseerd verkeerd tegen (= verboden). Bovendien fiets je door een schitterende omgeving! Op de Zijpenberg was het weer tijd voor een plaatje en wat extra energie uit een tubetje ('gelletje').

Op de Zijpenberg:

Afbeelding

De brem bloeide helaas nog niet. Dat is hier steeds weer een fantastisch gezicht, al die her en der verspreid staande gele struiken. Op de Zijpenberg ben ik omgekeerd en richting het Rozendaalse Veld gegaan. Vanwege mijn nog niet geheel verdwenen verkoudheid, had ik het zekere voor het onzekere genomen en was ik vertrokken in een vrij warm shirt met lange mouwen en een dunne 3/4-broek over een korte broek. Deze outfit voldeed in het begin prima, maar rond drie uur 's middags en in de volle zon fietsend langs het Rozendaalse Veld werd het toch aardig warm in die kledij. Later, toen ik weer wat meer in de beschutting van de bossen reed, was ik toch wel weer blij met de keuze voor deze kleding.

Hellinkjes op de Veluwe (hier op het fietspad langs het Rozendaalse Veld tussen de brandtoren en Terlet) :

Afbeelding

Aan het einde van het fietspad en bij het verlaten van het Nationaal Park Veluwezoom ben ik over de parallelweg langs de A50 weer naar de Woeste Hoeve gefietst. Daarna heb ik zo ongeveer het zelfde parcours gevolgd als op de heenweg, met hier een daar een extra lusje om aan de beoogde afstand te komen. Met de achterband heb ik geen problemen gehad (m'n vrouw had wel 'telefoonwacht' ;)), doch vreemd is dat niet wat de band verloor in de voorgaande dagen slechts zeer langzaam z'n spanning. Of het rijden van een rit van
100 km en het belasten van de band voldoende is geweest om de vloeibare latex zijn werk te laten doen, weet ik pas over een dag of wat. Vandaag heb ik in elk geval genoten van een mooie tocht, zowel qua lengte als qua omgeving en weer :). Ik denk trouwens dat veel fietsliefhebbers vandaag een vrije dag genomen hebben, want voor een doordeweekse dag waren er opvallend veel racefietsers en MTB-ers op pad. En geef ze eens ongelijk ;) !
60 x Ventoux

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 mar 2014 21:58

Mooie plaatjes en mooi verslag!

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 mar 2014 00:48

Geweldige verslagen. Ik heb vandaag met lede ogen in Zuid-Limburg grote aantallen fietsers gezien, terwijl ik in de auto zat met de airco aan.

Ik volg je tubeless bevindingen met belangstelling, ik heb zelf sinds deze maand de Schwalbe One Tubeless met vloeistof op de wieltjes, tot nu toe nog geen problemen ondervonden.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 21 mar 2014 10:17

Prachtige foto's en dito verslagen weer.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 30 mar 2014 11:19

Zonder foto's... :shock:

Inleiding

Mijn de afgelopen winter geheel gedemonteerde Planet X heb ik inmiddels ook weer opgebouwd en hij stond gereed voor een 'proefrit' om te controleren of alles naar behoren werkte ;). Met 6 bar voor en 7 bar achter in de nieuwe Michelin Pro3's (daar heb ik nog een kleine voorraad van) ben ik gisteren op pad gegaan naar het Nationaal Park Veluwezoom. Daar kun je ook de 'klimverzetten' nog enigszins fatsoelijk uitproberen. Meteen al bij het vertrek merkte ik het duidelijk verschil in comfort tussen deze band-wiel combinatie en die met de tubeless banden. In het voordeel van laatstgenoemde! Apropos tubeless, het probleempje met de enigszins poreuze Schwalbe Ultremo ZX lijkt opgelost. Omdat de poreuze plek zich in de zijkant van de band bevindt, komt de vloeibare latex daar moeilijk t.g.v. de middelpuntvliedende kracht bij een draaiend wiel. Daarom heb ik het wiel, nadat ik nog wat van dat 'spul' in de band had gedaan, 'geparkeerd' met de zwakke plek op het hoogste punt. Mijn redenering daarbij was dat de latex dan wel langs de wand van de band zou zakken.
't Schijnt gewerkt te hebben, want de band is nu al een aantal dagen nog steeds net zo hard als die van het voorwiel :D.

De rit van gisteren

Als je van Apeldoorn richting Hoenderloo gaat, krijg je na zo'n 6 km al de eerste helling te verwerken. Normaliter doe ik die op het buitenblad, maar gisteren heb ik daar meteen maar even het schakelen van de voorderailleur in de praktijk getest: prima! Via Hoenderloo verder naar de Kop van Deelen en bij Schaarsbergen LA langs de Koningsweg naar het Nationaal Park Veluwezoom. Bij het Rozendaalse Veld is een venijnig klimmetje, waar ik groot-klein-groot (voor) nog een keertje kon testen, ook even staand op de pedalen. Alles werkte goed, geen tikjes of vervelende bijgeluiden ;). Bij de brandtoren ben ik RA richting Zijpenberg gegaan, gedaald naar de N785 en een eindje verder heb ik de klim naar de Posbank gepakt. Daar kun je natuurlijk, vooral als bijna boven bent, helemaal goed testen of de techniek O.K. is. Vanwege het schitterende weer en omdat het weekend is, was het er behoorlijk druk. Veel, erg veel fietsers, maar natuurlijk ook toch weer recreanten die er 'met de auto op uit trekken'. En uiteraard veel senioren op hun E-bikes, die daar graag gebruik maken van de vele fietspaden. Maar ik heb geen hinder van hen ondervonden.
legrimpeur schreef:...De brem bloeide helaas nog niet...
Bovenstaand is een quote uit het verslag van mijn vorige rit door dit gebied. Maar ook hier heeft het milde weer inmiddels voor wat kleur gezorgd...

Al voorzichtig bloeiende bremstruiken in de buurt van Koepel de Kaap:

Afbeelding
(Toch nog een fotootje ;))

In de klim naar de Posbank had ik ook al wat bloeiende brem gezien. Na het schieten van bovenstaand plaatje ben ik helemaal naar beneden gesuisd, tot aan De Steeg. Daar heb ik rechtsomkeert gemaakt, om via het gerenoveerde fietspad, dat min of meer parallel aan de route van de Beekhuizenseweg loopt, terug te klimmen naar de Posbank. In die klim zit nog een gemeen 'lusje', waar sommige fietsers 'te voet werden gesteld', zoals onze zuiderburen dat zo grappig noemen ;). Het is overigens een schitterend breed en mooi egaal modern betonnen fietspad, dat pas een paar kilometer voor Beekhuizen weer overgaat in het oude, smalle en hobbelige geasfalteerde pad. Natuurlijk moest de Emmapiramide er ook aan geloven en zo kwam ik weer bij het Rozendaalse Veld uit. Net voorbij de parkeerplaats is, als je richting de brandtoren gaat, is een Hondenlosloopgebied. Daar moet je altijd even goed opletten! Als je daar voorbij bent, gebied klim je rustig naar de brandtoren en volgde voor mij ditmaal de afdaling naar de Eerbeekse Weg en de Imboschweg, richting Eerbeek. Via Loenen, de Woeste Hoeve, Hoenderloo, Beekbergen en Ugchelen ben ik daarna huiswaarts gekeerd en heb zo een leuk tochtje van 91 km afgesloten.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 31 mar 2014 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 30 mar 2014 11:47

Mooi dat alles naar behoren werkt , ik kijk nu al uit naar de mooie verslagen die gaan komen !
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 mar 2014 09:23

Mooie verhalen en dito's foto's! Verder zie ik het graag dat je ook zo'n fan bent van het tubeless rijden. Hopelijk een zetje om meer in de goede richting te krijgen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 31 mar 2014 10:00

Leuk dat je de tijd neemt om mooie foto's te maken, dat verveelt nooit.. Je probleempje met de lucht verliezende tubeless band kun je eenvoudig oplossen door het wiel op zijn kant te leggen (met de poreuze kant onder), op een emmer. Zo doen de MTB-ers het om poreuze zijwanden dicht te krijgen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 31 mar 2014 10:21

Dank en ook voor de tip m.b.t. de banden. Ik had zelf ook in die richting gedacht, maar had geen zin ( :shock: ) het wiel uit de fiets te halen en heb het eerst zo geprobeerd. Bij een eventueel volgende keer toch maar
'op een emmer' en dan beide zijden proberen, zodat je niet met het wiel door een bak met water hoeft ;) .
60 x Ventoux

Plaats reactie